Retromat.

sviskonkräm

Söndagsmiddagen idag,gammaldags stek med gräddsås och "skaka gurka ",officiellt är det väl pressgurka.det var gott.....nästa rätt på matsedeln skall bli dillkött,sedan klimpsoppa,hönsfrikasse,hemgjorda leverbiffar......Man glömmer ibland bort de här gamla goda maträtterna som nu tar litet längre tid att göra ,men de är så smakliga.

7

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • husmanskost

      Man kan ju alltid laga större satser och sedan frysa ner.

      • grynkorven

        Hemgjord ärtsoppa ,nam....även om jag äter också burksoppa.Idag är vi lovade strömming till vår närbutik,stekt strömming,strömmingsflundror,skomakarlax,strömmingslåda........Man får bara så sällan tag i strömming nuförtiden.Jag brukar passa på att hamstra saltströmming och kryddfisk då när det är Strömmingsmarknaden.


      • barndomsminnen
        grynkorven kirjoitti:

        Hemgjord ärtsoppa ,nam....även om jag äter också burksoppa.Idag är vi lovade strömming till vår närbutik,stekt strömming,strömmingsflundror,skomakarlax,strömmingslåda........Man får bara så sällan tag i strömming nuförtiden.Jag brukar passa på att hamstra saltströmming och kryddfisk då när det är Strömmingsmarknaden.

        Fläsksås ,mammas köttbullar,köttfärs med grönsaker,varma smörgåsar med skinka och ananas,makaronilåda utan kött (gjordes på långa makaroner ).....Efter allt ätandet tvättar man händerna med LUXtvål.


      • inga kossor
        barndomsminnen kirjoitti:

        Fläsksås ,mammas köttbullar,köttfärs med grönsaker,varma smörgåsar med skinka och ananas,makaronilåda utan kött (gjordes på långa makaroner ).....Efter allt ätandet tvättar man händerna med LUXtvål.

        Kalvdans är otroligt gott,men var skall man få tag i råmjölk ?


      • matminnen
        inga kossor kirjoitti:

        Kalvdans är otroligt gott,men var skall man få tag i råmjölk ?

        Man kunde köpa blod också och göra blodplättar och palt tex,det smakade bra.


      • vassbuken
        matminnen kirjoitti:

        Man kunde köpa blod också och göra blodplättar och palt tex,det smakade bra.

        Jag skall ge mig till skogs idag och se om jag hittar svamp,sedan saltar jag ner blandsvampen och i vinter gör jag svampsås och svampsallad.Saltströmming måste man också ha.Låda på saltströmmingen älskar jag även om det inte var så populärt i skolan.


      • benigt
        matminnen kirjoitti:

        Man kunde köpa blod också och göra blodplättar och palt tex,det smakade bra.

        Vi äter alldeles för mycket "putsat kött ",allt skall vara så benfritt.Här duger inte mera grisfötter och liknande,jag tycker att rökta grisfötter är utmärkta i ärtsoppa tex,När jag var barn gjordes det härlig aladåb på grishuvuden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2575
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1645
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 83
      1512
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      113
      1398
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe