Retromat.

sviskonkräm

Söndagsmiddagen idag,gammaldags stek med gräddsås och "skaka gurka ",officiellt är det väl pressgurka.det var gott.....nästa rätt på matsedeln skall bli dillkött,sedan klimpsoppa,hönsfrikasse,hemgjorda leverbiffar......Man glömmer ibland bort de här gamla goda maträtterna som nu tar litet längre tid att göra ,men de är så smakliga.

7

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • husmanskost

Man kan ju alltid laga större satser och sedan frysa ner.

• grynkorven

Hemgjord ärtsoppa ,nam....även om jag äter också burksoppa.Idag är vi lovade strömming till vår närbutik,stekt strömming,strömmingsflundror,skomakarlax,strömmingslåda........Man får bara så sällan tag i strömming nuförtiden.Jag brukar passa på att hamstra saltströmming och kryddfisk då när det är Strömmingsmarknaden.

• barndomsminnen
        grynkorven kirjoitti:

Hemgjord ärtsoppa ,nam....även om jag äter också burksoppa.Idag är vi lovade strömming till vår närbutik,stekt strömming,strömmingsflundror,skomakarlax,strömmingslåda........Man får bara så sällan tag i strömming nuförtiden.Jag brukar passa på att hamstra saltströmming och kryddfisk då när det är Strömmingsmarknaden.

Fläsksås ,mammas köttbullar,köttfärs med grönsaker,varma smörgåsar med skinka och ananas,makaronilåda utan kött (gjordes på långa makaroner ).....Efter allt ätandet tvättar man händerna med LUXtvål.

• inga kossor
        barndomsminnen kirjoitti:

Fläsksås ,mammas köttbullar,köttfärs med grönsaker,varma smörgåsar med skinka och ananas,makaronilåda utan kött (gjordes på långa makaroner ).....Efter allt ätandet tvättar man händerna med LUXtvål.

Kalvdans är otroligt gott,men var skall man få tag i råmjölk ?

• matminnen
        inga kossor kirjoitti:

Kalvdans är otroligt gott,men var skall man få tag i råmjölk ?

Man kunde köpa blod också och göra blodplättar och palt tex,det smakade bra.

• vassbuken
        matminnen kirjoitti:

Jag skall ge mig till skogs idag och se om jag hittar svamp,sedan saltar jag ner blandsvampen och i vinter gör jag svampsås och svampsallad.Saltströmming måste man också ha.Låda på saltströmmingen älskar jag även om det inte var så populärt i skolan.

• benigt
        matminnen kirjoitti:

Vi äter alldeles för mycket "putsat kött ",allt skall vara så benfritt.Här duger inte mera grisfötter och liknande,jag tycker att rökta grisfötter är utmärkta i ärtsoppa tex,När jag var barn gjordes det härlig aladåb på grishuvuden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      94
      2503
    2. Mistä löytää kadonnut motivaatio?

Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että
      Sinkut
      142
      2284
    3. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      2088
    4. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      171
      1570
    5. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      138
      1277
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      193
      898
    7. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      85
      896
    8. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      183
      878
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      451
      796
    10. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      53
      703
    Aihe