Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Fordin tekniikkaa käyttävät monet muutkin valmistajat!!

Blue Oval

Fordin edistykselliseen tekniikkaan luottaa yhä useampi autonvalmistaja, jopa useita luksus merkkejä!! Tässä muutamia esimerkkejä...

CATERHAM:
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/caterhamilta-aerodynaaminen-malli

"Konseptiautossa on vapaasti hengittävä 177 kW tehoinen korkealle kiertävä :Fordin 2,0-litraisesta Duratec-moottorista kehitetty voimanlähde. "


ASTON MARTIN
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/aston-martin-ja-ford-jatkavat-yhteistyota

"Amerikkalainen Ford valmistaa Aston Martinin V8- ja V12-moottorit Kölnin tehtaallaan Saksassa. Sopimus tarkoittaa myös, että Aston Martin ei luovu nykyisestä Vantagessa, DB9:ssä ja Vanquishissa käytettävästä VH-perusrakenteestaan ainakaan lähitulevaisuudessa."


VOLVO:
Käyttää vielä toistaiseksi Fordin Ecoboostia ja Powershift- vaihteistoja!
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/volvon-uusi-gtdi-moottori-suomeen-vasta-syksylla

"Volvon GTDi-moottoriksi nimeämä voimanlähde on itse asiassa Fordin kehittämä, ja jälkimmäinen kutsuu sitä EcoBoost-moottoriksi."

http://tekniikanmaailma.fi/autot/koeajot/tm-koeajo-volvo-v40-d2-kinetic

"Molemmat bensiinimoottorit ovat turboahdettuja 1,6-litraisia ja pohjimmiltaan tuttuja esimerkiksi Ford Focuksesta."
" Volvon omien moottorien kanssa vaihteistot ovat perinteisempiä Aisineja ja Ford-taustaisten moottorien kohdalla Getracin kaksoiskytkinvaihteistoja."


JAGUAR:
Jaguarkin ottaa käyttöö Fordi 2.0Ecoboostin uudessa XJ ja XF malleissaan!
Jaguarhan on käyttänyt myös Powershift-vaihteistoja!

http://cars.sulekha.com/jaguar-xj-to-house-a-2-0l-ford-ecoboost-engine_jaguar-xj_news_3839


Radical SR3 SL- kilpa-auto:
Fordin 2.0Ecoboost >300hp!!


Myös MERCEDES-BENZ on kiinnostunut Fordin moottoreista:
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/mersuun fordin moottori piirustukset laatuautojen valmistajan kayttoon/a904803

17

480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyä voortti ossaa!!

      Kyllähän Fordilta tekniikkaa kannattaa ostaa! Ainahan se on ollut kehityksen kärjessä ja osannut virittää kisakoneet!!!

      onkohan muuten millään muulla merkillä vastaavaa luokkaa kuin Fordin kansainvälinen Formula-Ford?? Ja onhan Fordilla myös oma Ford Fiesta rallisarja Suomessakin!!

    • "ruåttin" auttajakin

      Koenigsegg CCR:ssäkin käytetään Rotrex ahdettua Fordin DOHC 4.7L V8, joka tuottaa 806 hv (601 kW) ja 940Nm huippu väännön!!!!!
      Auto saavuttaa huippunopeuden 241 mph (388 km / h) ja oli 2005 maailman nopein sarja valmisteinen auto!!

    • foortimiäs

      Hyvin pelaa

    • gs birotor

      Suurin osa noista merkeistä on fordin muutama vuosi sitten omistama ja ovat sopimusten nojalla vielä kiinni fordin moottoreissa.

      • mutta erimerkkejä

        Ainoa taitaa olla Volvo, joka sekin jo ostanut osan uudemmista moottoreista ja laatikoista...Jaguarin koneet oli hetken omia ja nyt ostaa moottorit Fordilta! Ja Aston Martinista Ford omistaa edelleen muutaman prosentin!!


    • lainako vain

      heh heh.ford ei ole itse tehnyt taunuksen valurautakyörä moottorin jälkeen mitään itse. akiken on ostanut muilta, madalta volvolta toyotalta. et näin.mutta epäluotettavuuden ford osaa tehdä joka malliin

    • Fordia superautoon!!

      HYVÄHÄN SUPERAUTOJEN VALMISTAJIEN ON LUOTTAA TEHOKKAISIIN JA KESTÄVIIN FORDIN KONEISIIN!!!!!!!!

      Brittiläisen superautovalmistaja Radicalin kalusto on osin ratakalustoa, mutta osin katulaillista. Nyt esitellään merkin ensimmäinen umpikorinen superauto, täysin uudelleen kehitelty RXC.
      Vain noin tuhatkiloisen RXC:n voimanlähteenä jymisee Fordin 3,7-litrainen Duratec V6 -keskimoottori, josta houkutellaan tehoa 380 hv/6750 r/min. Etevimmäksi vääntölukemaksi ilmoitetaan 433 Nm 4250 kierroksella.

      http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288608509154.html

    • Egoo ja powerii!!
    • Fordiin voi luottaa!
      • 2+17

        Tuo diesel on kyllä peräisin PSA:lta (Citroen, Peugeot)


      • yhteistyö on rautaa
        2+17 kirjoitti:

        Tuo diesel on kyllä peräisin PSA:lta (Citroen, Peugeot)

        Jep, Ford ja PSA kehitti yhdessä common rail-dieseliä ja hyvä tuli!!
        Samoihin koneisiin luottaa nykyään myös Toyota, PSAn sille valmistamassa Proacessa!!!


    • Voimakas ovaali

      Aston Martin DB9, varustettuna Fordin 6.0L V12:ta!!

      "Autossa on nyt 517 heppaa, eli 40 enemmän kuin edeltäjämallissa, ja se lähettää samalla Virage-mallin eläkkeelle. Kuusilitrainen vaparikone on kiehtovan vanhanaikainen antiteesi ahdetuille downsizing-moottoreille, ja se näyttää vapaastihengittävän koneen parhaat puolet.

      Moottori vastaa jo alakierroksilla välittömästi pienimpiinkin kaasupolkimen liikkeisiin ilman että tarvitsisi odotella ahtopaineen nousemista. Muutetun ilmanoton, uusien sylinterinkansien ja muuttuvan ventttiilien ajoituksen myötä 620 newtonin vääntö vastaa kuitenkin turbokoneita, ja 1,8 tonnin painoinen auto syöksyy voimalla eteenpäin." TM


      http://www.tuulilasi.fi/koeajot/koeajossa-aston-martin-db9-aika-rentoutua

    • ex valurauta kyörä

      h.lvetin pellet.
      Vuoden 2004 alussa, Ford lopetti vanhan 4-sylinteriset Zetec moottorit ja korvasi sen Mazdan MZR -moottoriin pohjautuvalla suunnittelulla. Tämä sisälsi 2.0 litraisen Duratec 20, 2.3 litraisen Duratec 23 sekä kokonaan uuden 2.5 litraisen Duratec 25 moottorin. Ford rakentaa moottorit heidän omaan käyttöönsä Mexikon Chihuahuassa, Michiganin Dearbornissa, Espanjan Valenciassa, Filippiinien Lagunassa sekä Nanjingissa, Kiinassa.
      [muokkaa] Duratec 18

      Duratec 18 on 1.8 L (1798 cc). Sekä isku että poraus ovat sama 83mm. Siinä on kokonaan alumiininen moottorilohko valurautaisilla sylinteriputkilla sekä alumiininen DOHC sylinterikansi. Tehoa tässä on 125 hv @6000 rpm, sekä 165 Nm vääntöä @4250 rpm.
      [muokkaa] Duratec 20

      Duratec 20 on 2.0 litrainen (1999 cc) versio jota valmistetaan Meksikon Chihuahuassa. Sylinterihalkaisija on 87,5mm ja iskunpituus 83.1mm.

      Sitä käytetään Focuksessa, Fiesta ST:ssä, C-Maxissa, Mondeossa ja S-Maxissa. Transit ja Galaxy käyttävät Duratec HE -moottoreita. Moottori on täysinalumiinen valurautaisilla sylinteriputkilla. Siinä on valurautainen tai vahvistettu muovinen imusarja.

      Muovinen imusarja aikaisemman mallin 1.8 ja 2.0 litraisissa on herkästi hajoava johtuen huonolaatuisesta materiaalista. Imusarjassa on pyörrelautaset akselissa sylinterikannen liitoksessa. Useimmat tapaukset johtuvat yksittäisistä pyörrelautasista niiden irrotessa ja mennessä moottoriin.
      [muokkaa] Duratec 23

      Duratec 23 on 2.3 litrainen (2261 cc) moottori. Sylinterihalkaisija on 87,5mm ja iskunpituus 94mm. Moottori on täysin alumiininen valurautaisilla sylinteriputkilla.

      23EW moottoria rakennetaan Chihuahuassa Meksikossa useisiin etuvetoisiin Fordin malleihin asennettevaksi. Fordin nimikoodi EW tarkoittaa itä-länsi asennusta (East-West), toisinsanoen etuvetoista asennusta.

      23NS -moottoria (North-South, eli takavetoiseen tarkoitettu) on valmistettu Michiganissa Ford Rangeria sekä Amerikan B-sarjan Mazdaa varten. Nämä moottorit ovat säädetty vääntäviksi tehden ne sopiviksi kevyt-kuorma-autoille ja moottori tuottaa 143 hv (107 kW) @5250 rpm sekä 209 Nm @ 3750 rpm.

    • Liian köyhä poika
    • kiioja foorteista

      Eikös KIA valmistanut jollaki lisenssillä(vai ilman) joitakin Fordin malleja?
      Euroopassa oli ainakin 2000luvun alussa paljon escortin näköisiä Kioja! Samoin oli 2000luvun alussa malli joka näytti mk1 mondeolta! Eli mallit tuli aina hieman jäljessä..

      Ja on osa kian malleista vieläkin erehdyttävästi Focuksen näköisiä. Saattaa olla että on vain "hieman" otettu mallia koreassa tuskin lisensseistä välitetään!

    • wwWWRROOOMMMMM

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe