Liittolaatta vs ontelo

Jussi

Moro


Rakennesuunittelija piirsi minulle liittolaatan ja alan epäilemään, että se tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin ontelot. Laittakaapa
neliöhintoja ontelolle, niin tehdään vertailua. Tässä minun tietoni:

- pohja: 208 m^2
- liittolevyt: n. 2400 €
- kiinnikkeet ja raudat: n. 600 €
- 4 päivää työtä kahdelta timpurilta: n. 1000 € (urakkasopimus, joten
työn osuttaa en tiedä tarkaan)
- betonia n. 36 m^3: 3600 € (sis. pumppuauto ja betoni)

==> yhteensä 7600 € ==> 36,5 €/m^2 (n. 220 mk/m^2)

Päälle vielä pintavalu 36 m^3 ja siis toiset 3600 euroa.

Mielestäni kuullostaa todella kalliilta ratkaisulta. Olen kuullut,
että onteloilla päästään 25 euron neliökustannuksiin. Ja ne on vielä
pirun paljon nopeemmat laittaa paikoileen.

Mitä olette siis maksaneet iitse liittolaatasta tai onteloista per
neliö ?

- Jussi

8

6563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anssi

      Kaksi vuotta sitten 200mm ontelolaatta maksoi 200mk/neliö, eli nyt hinta on varmaan noin 35€.

      Neliönnan päälle tulee pari tuntia nosturia ja rengasvalu raudoituksineen.

      Nopeasti laskien liittolaatan tarvikkeet maksaa 31€/neliö työt ( puutavara tuentaan?)

      Ainakin mulle tuli onteloiden päälle 50mm styrotksi ja 70mm pintalaatta.

      Onteloilla ja liittolaatalla ei ole hinnassa juuri eroa, mutta onteloilla työ jää paljon vähemmäksi.

    • papu

      ensimmäiseksi kustannuksista. Vaan rakenteen toimivuudesta.

      Liittolaatassahan on alapinnassa TIIVIS pelti, jota kautta kosteus rakenteesta ei pääse poistumaan. Valettaessa 100...150 mm betonia päälle kuivumisaika on TOOOODELLA pitkä, tuskin kukaan pientalorakentaja maltaa odottaa laatan kokonaan kuivumista.

      Entäs kun asennat vesieristykset laatan päälle? Tuleepa tiiviit pinnat molemmin puolin! Ja kosteus kestää isältä pojalle.

      Koko liittolaatta systeemi on peltimiesten keksintö ja /C:stä..... sanon minä!

      • todella pitkä?

        Miten pitkä muuten se kunnon kuivumisaika on? Itse annoin maavaraisen laatankin (n.7-10cm) kuivua 4kk ennen lattianlaittoa.


      • Aki
        todella pitkä? kirjoitti:

        Miten pitkä muuten se kunnon kuivumisaika on? Itse annoin maavaraisen laatankin (n.7-10cm) kuivua 4kk ennen lattianlaittoa.

        Olosuhteet luonnollisesti vaikuttavat kuivimisaikaan. Yleisesti kuulee puhuttavan kuivumisajasta viikko/1cm. PRKK:n pitämällä rakentajakurssilla tätä aikaa kuitenkin pidettiin liian lyhyenä ja kehotettiin varaamaan kuivumiseen n. 2 viikkoa/1cm.


    • konnari

      halvempi, mutta se ei sovi joka taloon. Suunnittelijasi on varmaankin asian harkinnut.
      Olen suunnitellut molempia ja molemmilla on paikkansa.

    • IVT490

      kysy www.rakennusexpress.fi
      hankin suoraan sieltä ja oli halvat ja hyvät.
      Meillä oli sama ongelma, mutta valitsin silti työläämmät liittolaatat, kuin ontelolaatat.

    • en paljo tiedä!

      Tee onteloista tulee halvemmaksi ainakin jos ne mitoitetaan oikein.

      Ja sit syy miksi ontelot on kehitetty????.

      Nopeampi ja halvempi tapa rakentaa!!!!.

      Ja mielelläni kuulen vastaväitteitä jos joku asiasta tietävä tän lukee. mut perustelut sit mukaan.

      Niin ja niitä rakenteitahan minäkin kohta suunnittelen.

    • rakentaja

      Rakennesuunnittelija osaa varmasti perustella valintansa. Omin päin en menisi suunitelmia muuttamaan sillä liittolaatta ja ontelo ovat ominaisuuksiltaan hieman erilaisia ja erilaisuus on varmasti vaikuttanut myös perustusten suunnitteluun. Ontelolaatta on aina ominaisuuksiltaan vakio. Mutta liittolaatan ominaisuuksia voidaan muokata tarpeen mukaan. Liittolaatassa lisäraudoituksilla voidaan huomioida erilaisia pistekuormia ja muutenkin muokata laatan ominaisuuksia tarpeen mukaan kun ontelossa taas joudutaan tukeutumaan ontelon ulkopuolisiin ratkaisuihin. Molemmille on omat paikkansa ja aina nämä kaksi ratkaisua eivät ole suoraan vertailukelpoisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      627
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      503
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe