Tiedoksi vl-liikkestä eroaville tai eroa suunnitteleville. Kopperoinen on sitä mieltä että myös vl-liikkeen ulkopuoliset voivat pelastua. Näin siis vl-pappi sanomalehti Kalevassa.
Kopperoinen
21
2488
Vastaukset
- kvats kvats
Voitko referoida tarkasti sen lauseen tai lauseet tänne, jossa se tulkintasi mukaan niin sanoo?
Kopperoisen Juhoksi paljon sanottu jos tuo on totta. Vanhojen vl-VALHEÄNKYRÖIDEN on pakko pikkuhiljaa siirtyä itse keksimistään VALHEOPEISTA Raamatun linjoille.
Ei ole vaihtoehtoja!- etsivä-xx
Missä kalevan numerossa . Onko vanhakin kenties.
Siitä vanhemmasta 11.9 jupinasta Kalevan keskustelupalstalla on kummallisia käsityksiä.
Ikäni kirkon penkkiä kuluttaneen ns. tavallisena tallaajana voin selittää mistä siinä on perusluterilaisen seurakuntalaisen kannalta kyse.
1) Pappi lausuu aina sanat "sinun edestäsi vuodatettettu"
Siitä lukee yleisimmässä kirkon opetuksessa näin:
"Heille Kristus sanoo: "Ottakaa ja syökää" jne. Koska hän antaa ja lupaa siinä syntien anteeksiantamuksen, se voidaan ottaa vastaan vain uskolla. hän itse vaatii tällaista uskoa lausuessaan sanat: "Teidän edestänne annettu" ja teidän edestänne vuodatettu". Nämä Kristuksen sanat tarkoittavat: Sitä varten minä annan tämän teille ja käsken teidän syödä ja juoda, että te puolestanne ottaisitte sen vastaan ja nauttisitte sen. Joka suostuu kuulemaan nämä sanat ja uskoo ne tosiksi, hän saa, mitä ne lupaavat."
2) Ei ole perusluterilainen seurakuntalainen mitään vailla, jos on se tilanne, että vanhoillislestadiolainen ehtoollisvieras ei ole katsonut omistavansa puhdasta omaa tuntoa silloin kun kuulee nämä sanat vaan haluaa erikseen vakuutuksen siitä. Vanha katekismushan ja vanha kirkon käytöntö oli että jo edellisenä päivän kävivät ehtoollisvieraat ilmoittautumassa ehtoolliselle sekä ripittäytymässä, vaikka oltiin luterilaisia.
Sinänsä outo tapa koska katekismuksessa kuitenkin on lukenut:
"Sanot ehkä näin: "Entä jos tunnen itseni kelvottomaksi? Tämä kysymys ahdistaa myös minua. Se nousee erityisesti siitä vanhasta, väärästä käytännöstä, jota harjoitimme paavin alaisuudessa. Mehän piinasimme itseämme tullaksemme täysin puhtaiksi, ettei Jumala voisi löytää meistä vähintäkään moitteen sijaa. "
""Ellei ihmisen synti ole niin paha, että hänet olisi sen perusteella erotettava seurakunnasta ja häntä olisi pidettävä pakanana, hän jääköön ehtoollisyhteyteen." 28 Muutoin hän riistäisi itse itseltään elämän. Kukaan ihminen ei näet pääse maan päällä niin pitkälle, ettei hänen lihansa ja verensä syyllistyisi joka päivä moniin rikkomuksiin.
Näiden heikkojen ihmisten tulee käsittää tiedoista suurimmaksi se, ettei sakramentti ole meidän kelvollisuutemme varassa. Emmehän me sen vuoksi anna itseämme kastaa, että olemme kelvollisia ja pyhiä. Emme me myöskään sen vuoksi mene ripittäytymään, että olemme puhtaita ja synnittömiä. Päinvastoin, me teemme tämän kaiken juuri siksi, että olemme köyhiä, kurjia ja kelvottomia ihmisiä - olkoonkin että on myös niitä, jotka eivät kaipaa armoa eivätkä synninpäästöä ja joilla ei ole aikomustakaan parantaa tapojansa. Mutta sen, joka mielellään haluaisi osakseen armon ja lohdutuksen, tulee itse kiirehtää itseään ehtoolliselle. Hän ei saa säikähtää kenenkään pelottelua, vaan hänen pitää lausua näin: "Kovin mielelläni olisin kelvollinen. Ehtoolliselle en kuitenkaan tule kelvollisuuteni varassa, vaan sinun sanasi ja käskysi tähden, koska mielelläni olisin sinun opetuslapsesi. "
3) ei ole mitään syytä tavallisen seurakunnan jäsenen tehdä toisten tavoista ja uskosta itselleen ongelmaa, kukaan ei estä heitä uskomasta, että ehtoollisella saa synnit anteeksi ehtoollisen nauttimalla.
4) Luterilaisessa kirkossa ihminen saa pyytää syntejään anteeksi sillloin kun tuntee siihen tarvetta. Ei ketään kohdella eriavoisesti, jos naapuri sitä toivoo ja itse on tyytyväinen omaan tapaansa viettää ehtoollista.
Minusta "ehtoollisongelma" on lestadilainen ongelma eli lestadiolainen ei usko saavansa ehtoollista nauttimalla syntejään anteeksi.
Oikeasti vanhoillislestadiolainen ei tarvitse mitään erikseen pyytelyä hänkään. Vanhoillislestadiolainen ja yleinen luterilainen vanhurskauttamisoppi nimittäin katsoo että syntinen ihminen on vanhurskas ja Jumalle kelpaava uskon kautta eli uskovainen on vanhurskas tulessaan ehtoolliselle ja sieltä lähtiessään.
Vanhoillislestadiolainen sanamuoto uskon vahvistamiseksi on tämän vanhurskauttavan uskon vahvistamista koska Kristuksen ruumiilla ja verellä, hänen todellisen ruumiinsa ja verensä nauttimisella on tämä vaikutus. Perusseurakunnan opetus käyttää tästä ilmausta pyhittyminen.
Ongelma on suurimmaksi osaksi riippuvainen siitä, että suurin osa kirkon penkin uskovaisistakaan ei oikeastaan tunne ehtoollisteologiaa eikä vanhurskauttamisoppia. Toivottavasti papit sentään pitävät uskon kautta vanhurskasta edelleenkin vanhurskaana, eikä sotkeudu tähän jupakkaan sen pahemmin kun mitään teologista ongelmaa ei pitäsi olla olemassa. Nimittäin ehtoollinen on jo vanhan kirkon ajoista ollut uskovaisten sakramentti ei sellaisten jotka eivät usko. Ehtoollisen nauttimisen ei sanota aiheuttavan uskoa epäuskoisessa vaan luterilainen opetus on tämä:
"Pitää kyllä paikkansa, että ihmiset, jotka väheksyvät ehtoollista ja elävät epäkristillisesti, nauttivat tämän sakramentin omaksi vahingokseen ja tuomiokseen."- Pysy Jumalan sanassa
Sakramentti tuomioksi.
Etsivä-xx on levittänyt valhetta: ""Pitää kyllä paikkansa, että ihmiset, jotka väheksyvät ehtoollista ja elävät epäkristillisesti, nauttivat tämän sakramentin omaksi vahingokseen ja tuomiokseen."
Ei pidä paikkaansa.
Tumioksensa eHTOOLLISEN syö ja juo hän, joka EI EROTA HERRAN RUUMISTA JA VERTA TAVALLISESTA RUOASTA JA JUOMASTA.
_____________________________________________________
1. Kor. 11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
1. Kor. 11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
______________
***) 1. Kor. 11:29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
______________
Seuraavat jakeet kertovat tarkemmin, mistä on kysymys:
1. Kor. 11:31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
1. Kor. 11:32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
________________
***) 1. Kor. 11:33 Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
1. Kor. 11:34 Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kuin tulen.
________________ - Jeesus on tie
Pysy Jumalan sanassa kirjoitti:
Sakramentti tuomioksi.
Etsivä-xx on levittänyt valhetta: ""Pitää kyllä paikkansa, että ihmiset, jotka väheksyvät ehtoollista ja elävät epäkristillisesti, nauttivat tämän sakramentin omaksi vahingokseen ja tuomiokseen."
Ei pidä paikkaansa.
Tumioksensa eHTOOLLISEN syö ja juo hän, joka EI EROTA HERRAN RUUMISTA JA VERTA TAVALLISESTA RUOASTA JA JUOMASTA.
_____________________________________________________
1. Kor. 11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
1. Kor. 11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
______________
***) 1. Kor. 11:29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
______________
Seuraavat jakeet kertovat tarkemmin, mistä on kysymys:
1. Kor. 11:31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
1. Kor. 11:32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
________________
***) 1. Kor. 11:33 Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
1. Kor. 11:34 Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kuin tulen.
________________Herran Pyhä Ehtoollinen on nimenomaan Jeesus Kristus, syntisten puolesta annettu ja vuodatettu UHRI.
Kun me tätä uhria syömme ja juomme se muistuttaa meitä siitä hyvin voimakkalla tavalla että me olemme Jeesuksessa kristuksessa Jumalan kanssa soviteuksi tulleet. Ja uskon kautta Kristukseen olemme tulleet puetuiksi hänen täydelliseen vanhurskauteensa, JOKA ON AINOA VANHURSKAUS JOKA KESTÄÄ PYHÄN JUMALAN EDESSÄ!
ON vain yksi tie, Jeesus.
Ihmisten parhaimmatkin teot ja vilpittömimmätkin ponnistelut itse itsensä vanhurskauttamiseksi, ne ovat vain saastainen vaate Jumalan edessä. Siksi älköön kukaan antako pettää itseään kaikenlaisilla turhilla puheilla.
- etsivä-xx
Missä kalevan numerossa . Onko vanhakin kenties.
Siitä vanhemmasta 11.9 jupinasta Kalevan keskustelupalstalla on kummallisia käsityksiä.
Ikäni kirkon penkkiä kuluttaneen ns. tavallisena tallaajana voin selittää mistä siinä on perusluterilaisen seurakuntalaisen kannalta kyse.
1) Pappi lausuu aina sanat "sinun edestäsi vuodatettettu"
Siitä lukee yleisimmässä kirkon opetuksessa näin:
"Heille Kristus sanoo: "Ottakaa ja syökää" jne. Koska hän antaa ja lupaa siinä syntien anteeksiantamuksen, se voidaan ottaa vastaan vain uskolla. hän itse vaatii tällaista uskoa lausuessaan sanat: "Teidän edestänne annettu" ja teidän edestänne vuodatettu". Nämä Kristuksen sanat tarkoittavat: Sitä varten minä annan tämän teille ja käsken teidän syödä ja juoda, että te puolestanne ottaisitte sen vastaan ja nauttisitte sen. Joka suostuu kuulemaan nämä sanat ja uskoo ne tosiksi, hän saa, mitä ne lupaavat."
2) Ei ole perusluterilainen seurakuntalainen mitään vailla, jos on se tilanne, että vanhoillislestadiolainen ehtoollisvieras ei ole katsonut omistavansa puhdasta omaa tuntoa silloin kun kuulee nämä sanat vaan haluaa erikseen vakuutuksen siitä. Vanha katekismushan ja vanha kirkon käytöntö oli että jo edellisenä päivän kävivät ehtoollisvieraat ilmoittautumassa ehtoolliselle sekä ripittäytymässä, vaikka oltiin luterilaisia.
Sinänsä outo tapa koska katekismuksessa kuitenkin on lukenut:
"Sanot ehkä näin: "Entä jos tunnen itseni kelvottomaksi? Tämä kysymys ahdistaa myös minua. Se nousee erityisesti siitä vanhasta, väärästä käytännöstä, jota harjoitimme paavin alaisuudessa. Mehän piinasimme itseämme tullaksemme täysin puhtaiksi, ettei Jumala voisi löytää meistä vähintäkään moitteen sijaa. "
""Ellei ihmisen synti ole niin paha, että hänet olisi sen perusteella erotettava seurakunnasta ja häntä olisi pidettävä pakanana, hän jääköön ehtoollisyhteyteen." 28 Muutoin hän riistäisi itse itseltään elämän. Kukaan ihminen ei näet pääse maan päällä niin pitkälle, ettei hänen lihansa ja verensä syyllistyisi joka päivä moniin rikkomuksiin.
Näiden heikkojen ihmisten tulee käsittää tiedoista suurimmaksi se, ettei sakramentti ole meidän kelvollisuutemme varassa. Emmehän me sen vuoksi anna itseämme kastaa, että olemme kelvollisia ja pyhiä. Emme me myöskään sen vuoksi mene ripittäytymään, että olemme puhtaita ja synnittömiä. Päinvastoin, me teemme tämän kaiken juuri siksi, että olemme köyhiä, kurjia ja kelvottomia ihmisiä - olkoonkin että on myös niitä, jotka eivät kaipaa armoa eivätkä synninpäästöä ja joilla ei ole aikomustakaan parantaa tapojansa. Mutta sen, joka mielellään haluaisi osakseen armon ja lohdutuksen, tulee itse kiirehtää itseään ehtoolliselle. Hän ei saa säikähtää kenenkään pelottelua, vaan hänen pitää lausua näin: "Kovin mielelläni olisin kelvollinen. Ehtoolliselle en kuitenkaan tule kelvollisuuteni varassa, vaan sinun sanasi ja käskysi tähden, koska mielelläni olisin sinun opetuslapsesi. "
3) ei ole mitään syytä tavallisen seurakunnan jäsenen tehdä toisten tavoista ja uskosta itselleen ongelmaa, kukaan ei estä heitä uskomasta, että ehtoollisella saa synnit anteeksi ehtoollisen nauttimalla.
4) Luterilaisessa kirkossa ihminen saa pyytää syntejään anteeksi sillloin kun tuntee siihen tarvetta. Ei ketään kohdella eriavoisesti, jos naapuri sitä toivoo ja itse on tyytyväinen omaan tapaansa viettää ehtoollista.
Minusta "ehtoollisongelma" on lestadilainen ongelma eli lestadiolainen ei usko saavansa ehtoollista nauttimalla syntejään anteeksi.
Oikeasti vanhoillislestadiolainen ei tarvitse mitään erikseen pyytelyä hänkään. Vanhoillislestadiolainen ja yleinen luterilainen vanhurskauttamisoppi nimittäin katsoo että syntinen ihminen on vanhurskas ja Jumalle kelpaava uskon kautta eli uskovainen on vanhurskas tulessaan ehtoolliselle ja sieltä lähtiessään.
Vanhoillislestadiolainen sanamuoto uskon vahvistamiseksi on tämän vanhurskauttavan uskon vahvistamista koska Kristuksen ruumiilla ja verellä, hänen todellisen ruumiinsa ja verensä nauttimisella on tämä vaikutus. Perusseurakunnan opetus käyttää tästä ilmausta pyhittyminen.
Ongelma on suurimmaksi osaksi riippuvainen siitä, että suurin osa kirkon penkin uskovaisistakaan ei oikeastaan tunne ehtoollisteologiaa eikä vanhurskauttamisoppia. Toivottavasti papit sentään pitävät uskon kautta vanhurskasta edelleenkin vanhurskaana, eikä sotkeudu tähän jupakkaan sen pahemmin kun mitään teologista ongelmaa ei pitäsi olla olemassa. Nimittäin ehtoollinen on jo vanhan kirkon ajoista ollut uskovaisten sakramentti ei sellaisten jotka eivät usko. Ehtoollisen nauttimisen ei sanota aiheuttavan uskoa epäuskoisessa vaan luterilainen opetus on tämä:
"Pitää kyllä paikkansa, että ihmiset, jotka väheksyvät ehtoollista ja elävät epäkristillisesti, nauttivat tämän sakramentin omaksi vahingokseen ja tuomiokseen." - muistaakseni
Hänen isä päästi aikoinaan tv:n kirkkoon, TV-Jumalanpalvelus lähetettiin valtakunnanverkossa, rukoilla piti että lähetyksen saattoi hyväksyä, mainitsi hän
- Turtuu pappi oli
Muistan ja katsoin. Pentti oli mukava pappi Rantsilassa. Ei pidellyt hoitokokouksia. Toki häntä syytettiin kaikesta, mm. paikallisen tanssilavan räjäytyksestä ja e- liikkeen pannasta :D
- muistaakseni
Turtuu pappi oli kirjoitti:
Muistan ja katsoin. Pentti oli mukava pappi Rantsilassa. Ei pidellyt hoitokokouksia. Toki häntä syytettiin kaikesta, mm. paikallisen tanssilavan räjäytyksestä ja e- liikkeen pannasta :D
Hänen edeltäjä kävi kapakassakin juttelemassa, Raamatussakin mainitaan jotenkin, että ei terveet tarvitse parantaa jne.
- kuka, oli hän
muistaakseni kirjoitti:
Hänen edeltäjä kävi kapakassakin juttelemassa, Raamatussakin mainitaan jotenkin, että ei terveet tarvitse parantaa jne.
Kuka oli edeltäjä? Ei ollu kait vl?
- syntinen TV
kuka, oli hän kirjoitti:
Kuka oli edeltäjä? Ei ollu kait vl?
Kyllähän siitä puhuttiin paljon vl-liikkeessä, että vl-papin jumalanpalvelus näytetään televisiossa.
- 2+12
Ksymys kait oli ei-vl lapsen kastamisesta ja hänen taivaskelpoisuudestaan.
- muistaakseni
Oli kai hän silloin vl. erotettiin tai käveli itse ulos myöhemmin,
- Tätäkö tarkoitat?
http://m.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/miksi-lestadiolainen-saa-ehtoollisen-eri-sanoilla/641431/
Itse en havainnut tuossa mitään sellaista.- 18+10
Tarkoitti varmaan vime viikonvaihteen lehden juttua - siis uudempaa.
- Kotkotko
18+10 kirjoitti:
Tarkoitti varmaan vime viikonvaihteen lehden juttua - siis uudempaa.
Viikonvaihteen juttua tarkoitin.
- >>Ehdokkaat
piinapenkissä
Kun (Oulujoen seurakunnan vt. kirkkoherra Pentti) Kortesluoma kysyi (Juho) Kopperoiselta kastamiseen liittyvän omantunnon kysymyksen, Myllyojan seurakuntasalista kuului ahdistunut huokaisu.
"Jos kastat lapsen, jonka vanhemmat eivät ole lestadiolaisia, joutuuko lapsi mielestäsi helvettiin", Kortesluoma asetteli vaikean kysymyksen.
"Lyhyt vastaus. Ei joudu.Olen kastanut tälläkin alueella ja tässä kaupungissa toista tuhatta lasta", Kopperoinen vastasi.>>
Kaleva ma 23.9.2013 s. 4K1
Otappa tuosta sitten selvää...- tuohan on selvää
Vl:ien mielestähän kaikki pienet lapset pääsevät taivaaseen.
- muistaakseni
Siinä on joku ikä-vuosiraja, oliko12v ? sen kun ylittää eikä ole vl:llä, sitten heidän mukaan on helvetinmatkalainen.
- edellinen
10 v ja nuorempikin sanoo kyllä toiselle sananikäiselle jolla on esim. tv kotona, että etkö yhtää ymmärrä että sultä menee taisas-osuus kun katsot telkkua.
- 78-44
""Kopperoinen on sitä mieltä että myös vl-liikkeen ulkopuoliset voivat pelastua. ""
Ei kai toi nyt ole mikään uutinen. Näin ajattelevat jo moni tänä päivänä, jopa meidän puhujaveli P.T.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803