Peugeot 306 1.9 srdt

Tops

Niin ihan sellaista asiaa olisin kysyny, että onko kellään kokemusta kyseisen mallin turbo paineiden nostamisesta? Koska auto tuntuu melko mopolta, niin jotain piristystä tarttis. Moottorin tekniset tiedot on tätä luokkaa tehot n.90 heppaa, vääntö 200nm, mutta kun ei tunnu siltä..

Sit toinen kysymys, onko kokemusta ruiskun kaasuvivun rajoittimenruuvin ruuvaamisesta, onko hyötyä? Itelläni oli kyllä aikoinaan hyötyä 309 diisselin ruuvin säätämisestä..siis aivan turboton vehje. kiihdytyksissä sai annettua enempi kenkää...
Eli nykyinen 306 tuntuu siltä niinkuin puolella kaasulla kiihdyttäisi, ja sellainen on hidasta.

5

1232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AkseliKitka

      Noin yleisesti ottaen dieselin ahtojen nostosta yksinään ei ole juuri hyötyä, ellei syöttöjä nosteta samassa suhteessa. Nosta mieluummin syöttöjä ensin ja sitten vasta ahtoja. Jos autossa on jo välijäähdytin niin sitten ahtojen nostolle on jo parempia mahdollisuuksia, muuten ahtimen hyötysuhde alkaa kärsiä kun ahtoilman lämpö alkaa nousemaan, ellei sitä ole jäähdytetty. Samoin ilman välijäähdytystä pakokaasujen lämmöt alkaa myös nousta, mikä pidemmän päälle ei tee hyvää kannelle tai pakoventtiileille. Kaasuvivustolle tuskin tarvitsee tehdä mitään, liikakierroksista diesel kun ei oikein muutenkaan pidä. Onhan ilmanputsari vaihdettu? Eihän mikään muukaan ahdista moottorin normaalia ilmansaantia? Joissakin autoissa on ilmanottoputken suulla metlliverkko suodattamassa isompia roskia, sekin osaa olla melkoisessa mönjässä.

      • Tops

        Niin en tarkoittanut rajoitin ruuvin säätämisellä sitä että sit konetta kengittäs sen korkeammilla kierroksilla, vaan että kiihdytyksen aikana sais annettua vain enemmän kengää, yrittäpä kiihdyttää autolla nopeasti vajaalla kaasulla, kyllä kiihtyvyys paranee kun isket tallan pohjaan mikäli on tarpeeksi pieni vaihde pesässä.

        Niin autosta kyllä löytyy välijäähdytin. Tosiaan pitää tarkistaa toi ilmanputsari, ei ole tullut viel enempiä tutkittua autoa, kun porukat vasta osti hiljattain auton, niin nyt heti sit kiinnostanu alkaa purkaa sitä=D mutta ens v.loppuna joo pitää kattoo. uskon ettei ole tukossa koska autoa on huoltokirjan mukaan säännöllisesti käytetty huoltamolla.. tosin pitää katsoa vielä se putken suuaukko..

        Eikös vakioissa turbokoneissa ne ahdot ole asetettu aika pienelle? imupuolelta vois tarkistaa ahtojen määrän varmaan jollain painemittarilla..


      • AkseliKitka
        Tops kirjoitti:

        Niin en tarkoittanut rajoitin ruuvin säätämisellä sitä että sit konetta kengittäs sen korkeammilla kierroksilla, vaan että kiihdytyksen aikana sais annettua vain enemmän kengää, yrittäpä kiihdyttää autolla nopeasti vajaalla kaasulla, kyllä kiihtyvyys paranee kun isket tallan pohjaan mikäli on tarpeeksi pieni vaihde pesässä.

        Niin autosta kyllä löytyy välijäähdytin. Tosiaan pitää tarkistaa toi ilmanputsari, ei ole tullut viel enempiä tutkittua autoa, kun porukat vasta osti hiljattain auton, niin nyt heti sit kiinnostanu alkaa purkaa sitä=D mutta ens v.loppuna joo pitää kattoo. uskon ettei ole tukossa koska autoa on huoltokirjan mukaan säännöllisesti käytetty huoltamolla.. tosin pitää katsoa vielä se putken suuaukko..

        Eikös vakioissa turbokoneissa ne ahdot ole asetettu aika pienelle? imupuolelta vois tarkistaa ahtojen määrän varmaan jollain painemittarilla..

        Jeps, tosiaan kannattaa tarkastaa em. kohteet, valitettavan usein merkkiliikkeidenkin huollot ovat vain valohoitoa... Jakopään hihna lienee vaihdettu jo? Onkohan samalla muistettu tarkistaa syöttöpumpun ruiskutuksen ennakko? Jos se on myöhäisellä niin kuvatunlaisia oireita ilmenee taatusti. Perinteiseen diesel-virittelyyn kuuluu vielä ennakon lisäminen, sekä tietenkin sopivasti suuremmat suihkujen suuttimet. Välijäähystä kannattaa katsoa että sen kenno on puhdas ja että ilma pääsee virtaamaan sen läpi esteettä, sisältä ja päältä. Onko kyseessä jo sähköohjattu pumppu vai onko vielä mekaaninen versio? Jos elektroniikkaa löytyy, niin mahdollinen ilmamääräanturi imuputkessa voi olla rikki (uudempien VAG diesel-autojen tyypillisin moottoriongelma).
        Aina kun ahtojen kanssa aletaan pelaamaan pitää mukana olla ahtopainemittari, joka asennetaan imusarjaan mittaamaan ahtimen jälkeen sylintereille menevää painetta. Dieselin viritykseen pätee kaikissa merkeissä samat säännöt , joten käyppä vilkaisemassa http://www.ffp-motorsport.com/ ja sieltä Forum --> diesel power. Löydät sieltä mielenkiintoisia juttuja.


    • Samu

      Eli säädä lisää syöttöä, älä koske kierrosrajoittimeen.. Vaikka itse osaisit sitä varoa, ei katsastusmies ole välttämättä yhtä huolellinen päästömittauksessa.

      Pelkkä kierroksien ruuvaaminen kuuluu vähän samaan sarjaan kuin erään tutun kevarin virittely: seos laihalle, tottakai, kun kiertää niin hyvin että pakosti tuo tehoa.. ja taas uus, ties monesko, mäntä koneeseen :)

      • Tops

        Ja sit kun mä en tiedä yhtään, että miten tollanen kulkee yleensä,siis tollanen peugeot 306 1.9 srdt kun en oo muita vastaavalla koneella olevia testannu... Voihan se olla että se vaan tuntuu mun käsissä laiskalta=D

        Ei mutta kun mun toyota corolla xl 1.3 -88 tuntuu ripeämmältä vehkeeltä, eikä siinä ole noi teholukemat kuin 74hv(6200rpm) ja vääntöä 103nm(4200rpm)=D Ja pösössä on tehoja reilu 15 heppaa enemmän ja vääntöjä lähes 2x enemmän(196nm), niin siks odotin kulkupuolelta vähä enemmän. Ja kilometrejäkin on kertynyt toyotaan pian 340000=)Ja aina vaan kulkee=)
        Mutta toyotan 12 venaset onkin ihmeen ripeitä vehkeitä niin pikkuisiks.. en tiedä sitten, pitää tutkia noita juttuja pösöstä mitä ehdotit, kun pääsen taas kotona käymään, jees mutta kiitoksia vastauksista..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2293
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1714
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      306
      1262
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      737
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      662
    Aihe