Koulunkäynninohjaajan työtunteet

Tärkeät tunteet

Haluaisin tietää miltä koulunkäynninohjaajasta TUNTUU työskennellä opettajan työparina koulun arjessa? Esim. millaisia ajatuksia ja tunteita koet työssäsi silloin kun yhteistyö sujuu hyvin? Entä kohtaatko haasteellisia tunteita, millaisia ja ja miten jaksat silloin yhteistyötä eteenpäin?

12

559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opex

Jaa-a. Miltä hammashoitajasta TUNTUU työskennellä hammaslääkärin kanssa... Miltä valokuvaajasta tuntuu työskennellä toimittajan kanssa? MIltä tarjoilijasta tuntuu työskennellä hovimestarin tai kokin kanssa? Miltä keittäjästä tuntuu työskennellä emännän kanssa? Miltä lastenhoitajasta tuntuu työskennellä lastentarhanopen kanssa? Tämähän on vallan ehtymätön aihe:)

• Uunon poikalapsi 16

Miltähän opettajasta tuntuu työskennellä koulunkäynninohjaajan kanssa?

Koko outo kysymyksesi on täysin virheellisesti asetettu. Ammatilla ei ole juurikaan merkitystä "työtunteisiin". Henkilökemioilla ja käytöstavoilla on.

• helin62

Riippuu opettajasta kunnioitaako kyseinen henkilö toista eli työpariaan ja antaa arvostusta myös erilaisuudesta.Itselläni on ollut monenelaisia pareja ja kyllä niitä on monenlaisia tälläkin hetkellä olen samassa koulussa opettajan kanssa joka katsoo avustajaa alaspäin ja tekee toisen olon mitättömaäsi...mutta on poikkeuksiakin edellisessä paikassa ollessani opettajat olivat mahtavia ja heidän kanssaan ilo työskennellä...opettajan kuin avustajankin on annettava tilaa toiselle olla erilainen ja hyväksyä että tapoja on monenlaisia ei se opekaan aina ole oikeessa....kuin ei myöskään avustaja mutta niistä pitää voida keskustella EIKÄ alentaa toista maanrakoon.

• emilia2

Miten koulunkäynninohjaaja jaksaa työskennellä sellaisen opettajan kanssa, joka ei arvosta häntä? Jokainen työpäivä on varmasti todella raskas henkisesti.

• ::::::::::::::::::::

Ihan varmaan samalla tavalla, kuin opettaja jaksaa työskennellä sellaisten oppilaiden, rehtoreiden, vanhempien ja kollegoiden kanssa, jotka eivät arvosta häntä.

Olen muuten seurannut sivusta sellaistakin tilannetta, jossa kouluavustaja kiusasi rehtorin tuella opettajaa. Avustaja oli siinä luokkahuoneessa se, joka "tiesi asiat paremmin".

Voi se olla kuule henkisesti raskasta itse kullakin. Ei se ole mikään avustajan erityisoikeus.

• niinolensamaa

Olemmeko olleet samassa työpaikassa töissä :) Ihan piti miettiä, että olenko itse kirjoittanut tuon unissani. Samanlaiseen olen törmännyt. Avustaja oli luokan pomo, opettaja taloon tullut ummikko, jota avustaja ja rehtori yhdessä tuumin pompottelivat. Ei mitään päätäntävaltaa opettajalla. Tässä tapauksessa rehtori ja avustaja naisia, opettaja mies, jolla olisi ollut hyviä ideoita. Kumma että edellisessä koulussa opettajaa oli arvostettu erittäin paljon, sai tuloksia aikaiseksi jne. Uudessa koulussa oli lähes tulkoon invalidisoitunut ja mikromanageroinnilla uuvutettu. Itse en enää ole kyseisessä koulussa, enkä varmasti menekään, mikäli tuo kaksinaamainen rehtori ja hänen kätyrinsä siellä vielä touhuaa ja miksei touhuaisi. Mikäs pahan tappaisi.

• Tellilellilikka

On siis olemassa työtunteita. Niin ollen täytyy olla olemassa myös vapaa-aikatunteita, syömistunteita, nukkumistunteita, telkkarinkatsomistunteita, kokeidentekotunteita, kokeidenkorjaustunteita, uimatunteita, naimatunteita, lukemistunteita, autolla-ajotunteita, tunninpitotunteita, junassaistumistunteita...

Voi pyhä yksinkertaisuus!

• sonja5

Aivan oikeassa olet, tunteet ovat mukana ihmisen elämässä koko ajan. Ihminen tuntee iloa, onnea, innostusta, surua, kaipausta, pelkoa, alemmuutta, jne. jne. Tunteet ovat universaaleja.

Mielenkiintoisia ja todella hyvin tärkeitä ovat myös ne tunteet, joita opettaja kokee työskennellessään koulunkäynninohjaajan kanssa. Niistäkin olisi mielenkiintoista kuulla lisää.

Mutta eikös täällä alun perin kysytty koulunkäynninohjaajan tunteista työskennellessään opettajan työparina. Voisinko olettaa, että kysyjä suunnittelee alalle kouluttautumista, ja toivoisi kokemuksia työskentelystä opettajan kanssa, vinkkejäkin siihen työhön.?

• Minä se oon

On ilo työskennellä vastuun kantavan opettajan kanssa yhdessä.
      Raskasta on työskennellä vässykkäopen kanssa, joka teettää työnsä koulunkäynninohjaajalla, mutta vetää itse puolta parempaa palkkaa. Näitäkin on, koska opettaja on tullut valituksi virkaan ja sen koommin ei kukaan valvo hänen toimiaan.

Ei, rehtori ei puutu, vaikka kuinka sille asiasta tiedotetaan. Tällaista ei tapahtuisi yksityispuolella, mutta näissä kaupungin viroissa ei kukaan ota lopullista vastuuta.

• koirankorvanputsari

En kyllä oikein ymmärrä pointtiasi. Onko sinulla jokin syy uskoa, että eri koulunkäyntiohjaajien tunteet työaikana ja työhön liittyen olisivat samanlaisia keskenään? En usko. Tuntemukset vaihtelevat päivästä ja tunnista toiseen, luokasta ja ryhmästä toiseen, työparista tai oppiaineesta toiseen.

• hohhoijaa3

ei ole helppoa jos opettajapariksi tai yleensäkin opettajiksi sattuu henkilöitä jotka eivät pätkän vertaa arvosta avustajan työtä. kyllä teetätetään hommia mutta katsotaan alaspäin eikä kiitosta heru. Että siten pitäisi jaksaa tehdä tuota arvokasta ja vaativaakin työtä pienellä palkalla.

• Ammattitutkinto

Olisikin hyvä, että kouluilla käytäisiin kertomassa henkilökunnalla, mikä on koulunkäynninohjaajan todellinen työnkuva.

Ammattitutkinnon suorittanut koulunkäynninohjaaja ei ole vain piirustusten seinälle laittaja tai kartonkien leikkaaja. Moni opettaja luulee näin. Tämän ajatusmallin on mahdollistanut kenties kouluavustajien käyttäminen.

Kouluavustajat ovat useinmiten työmarkkinatuella toimivia, koululle ilmaisia nuoria.
      Koulunkäynninohjaajat taas ovat suorittaneet ammattitutkinnon, johon kuuluu sisällöltään monipuolinen opiskelu oppilaan toiminnan ja oppimisen tukemiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7150
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      197
      2510
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      102
      1947
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1517
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1069
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      980
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      949
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      853
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      708
    Aihe