Tulipahan taas esimakua tulevasta, kun auton jarrut pettivät. Olin onneksi Turussa ja kellokin oli sopivasti ajatellen merkkiliikkeen korjaamoa. Tilasin hinauksen, auto toimitettiin huöltoon ja minä lähdin kävelemään linja-autoasemalle, mistä tiesin bussin lähtevä tunnin päästä. Onnea oli matkassa, sillä jarrut pettivät sopivasti, kun olin jättänyt kanssamatkustajat määränpäähän. Bussikin kulki vain kilometrin päässä kodistani, mutta olin myös varautunut kolmen kilometrin kävelyyn. Mietin jo lähitulevaisuuden uusiksi, autolla kun oli avainrooli. Tuli viesti autokorjaamosta ja saan ajokkini tänään eli suunnitelmat mm. omenanhakureissuineen ja omenamehuasemalla käynteineen toteutunevat. Viikonloppunakin on autolle käyttöä. Onneksi autossa oli myös mm. käsineet, joille oli illalla käyttöä.
Autottomana alle vuorokauden.
64
166
Vastaukset
Just.
Vähän aikaa sitten sai kalja-alustalla ilmaista auto-kyytiä.
Aloituksesi tuntuu vähän väkisin-väännetyltä.
Jos minä joutuisin äkkki-siltään Turkuun, en tietäisi edes sieltä kulkevan busseja.
Saati aika-taulua.
Minä ottaisin taksin Stadiin.
Vaikka paljain käsin.
Tai kilauttaisin kk-kaverille.
Sopivasti huolto, sopivasti matkalaiset, sopivasti bussi ja hanskat.
Aikasti sopivat jarrut.
H.Nittaminax kirjoitti:
Ja sinä se jaksat nälviä kaikkia alotuksia. Milloin kasvat aikuiseksi?
"Nittaminax"
En koskaan, en! en! en!
Näin vanhemmiten sitä on kasvanut ymmärtämään.
Kaiken-laisista yritteliäisyyksistäkin sen yrityksen yskän.
Harmi vain että tämän-ikäisten kesken kiukuttelu ei enää painu unohduksiin niin nopeasti kuin vauvana.
Etkö olekin kanssani samaa mieltä?
Kyss
H.- nyrkillä
hunksz kirjoitti:
"Nittaminax"
En koskaan, en! en! en!
Näin vanhemmiten sitä on kasvanut ymmärtämään.
Kaiken-laisista yritteliäisyyksistäkin sen yrityksen yskän.
Harmi vain että tämän-ikäisten kesken kiukuttelu ei enää painu unohduksiin niin nopeasti kuin vauvana.
Etkö olekin kanssani samaa mieltä?
Kyss
H.Kyllä nyrkillä olisi töitä, haatana, ketale
nyrkillä kirjoitti:
Kyllä nyrkillä olisi töitä, haatana, ketale
"nyrkillä"
"Onko ala-leuan luu nykyään muusina?"
Eivät hammas-lääkäritkään tunne kaikkia potilaitaan.
Vaan aina pyrkivät olemaan sivistyneitä, kun hanpaista puhutaan.
Mutta, mutta, Syyria opettaa niin monia.
H.hunksz kirjoitti:
"nyrkillä"
"Onko ala-leuan luu nykyään muusina?"
Eivät hammas-lääkäritkään tunne kaikkia potilaitaan.
Vaan aina pyrkivät olemaan sivistyneitä, kun hanpaista puhutaan.
Mutta, mutta, Syyria opettaa niin monia.
H.Jospa yllä-pitokin ymmärtää väärin?
H.- 1943
Kaikki sujui, se olikin ihmeellistä.Jos en enää pysty käyttämään julkisia kulkuneuvoja, koen itseni vanhaksi. On tuttavia, jotka ottavat taksin, meitä on monenlaisia. Kello 11 sain viestin, kello 15 olin matkalla kotiin etujarrut huollettuina. Palveluun kuului auton pesu, ei tarvinnut käydä pesemässä matkalla. Et kai vain toivonut, että olisin törmännyt viallisin jarruin varustetulla autolla Turun ruuhkassa ties kehen? En olisi silloin ehkä ollut aloittelemassa enää.
- ei ois uskonu
Onko hunksi tosiaan niin avuton, ettei löydä netiltä bussien aikatauluja?
hunksz kirjoitti:
Jospa yllä-pitokin ymmärtää väärin?
H.Tulee mieleen Lääkärisarja House :) Housekaan ei halua puhua samoin kun muut. Näyttää häpeilevän jos joskus antaa selkeän, suoran vastauksen. Arvoituksin hänkin puhuu, muut ovat tyhmiä jos eivät ymmärrä. Minkähänlaisesta syndroomasta lienee kysymys.
- ?://
pertta-j kirjoitti:
Tulee mieleen Lääkärisarja House :) Housekaan ei halua puhua samoin kun muut. Näyttää häpeilevän jos joskus antaa selkeän, suoran vastauksen. Arvoituksin hänkin puhuu, muut ovat tyhmiä jos eivät ymmärrä. Minkähänlaisesta syndroomasta lienee kysymys.
Onko tyhmä, jos ei halua olla vedätettävä?
?:// kirjoitti:
Onko tyhmä, jos ei halua olla vedätettävä?
"?://"
Kiitos kommentistasi.
On fiksu senlainen.
Ei paksu kuin pertta aikoinaan.
H.?:// kirjoitti:
Onko tyhmä, jos ei halua olla vedätettävä?
Vedättäjä kertoo paljon enemmään luonteestaan kuin vedätettävä. Itse en pysty vedättämään ketään. Mitä iloa se tuottaa?
hunksz kirjoitti:
"?://"
Kiitos kommentistasi.
On fiksu senlainen.
Ei paksu kuin pertta aikoinaan.
H.Oletko katsonut Housea. Hänhän on nero, siksi vähän omalaatuinen.
Terveisin paksu-pertta
- seasenne
Ei voi olla totta, että olet pärjännyt atotonna melkein vuorokauden. Itse olin vuoden ilman autoa muutama vuosi sitten ja hyvin pärjäsin. Pyörällä ja jalan töihin ja silleen. Se on asennekysymys tuo atottomuus ja kuinka siinä pärjää. Muutamia tuttavia, joillei ole koskaan ajokorttiakaan ollut ja hyvin ovat päässeet perille.
- 1943
Kyllä minä ilman autoa selviän, mutta suunnitelmat ja ohjelmat pitää muuttaa. Vuosi sitten pääsin vielä aamulla klo 9 metsääni bussilla ja klo 17 takaisin. Turkuun ja Helsinkiin pääsen melkein ympäri vuorokauden bussilla. Muut matkat ovatkin sitten hankalampia. Tosiasia on, että taksi julkisiin yhdistettynä on monelle edullisempi vaihtoehto kuin oma auto. Jälkimmäinen luo vapaudentunteen.
- minulle kulkuväline
Niin, muistelenkin aiemmista kirjoituksistasi, että sinulla on aivan erikoisen lämmin suhde autoosi, joten varmasti pitkä ero rakkaastaan oli raskasta.
Onneksi pääset taas viikonloppuna huristelemaan lämpimin sormin.- 1943
Eihän tuo niin raskasta ollut, tuli vain niin odottamatta, kun oli paljon suunnitelmia. Entisten kokemusten perusteella palvelu oli ensiluokkaista. Vaikka yleensä kyllä olen ollut tyytyväinen merkkiliikkeiden palveluun huollon puolella. Autoa eivät kyllä monet liikkeet kovin hanakkaasti ole halunneet myydä minulle.
- Pirre*
1943 kirjoitti:
Eihän tuo niin raskasta ollut, tuli vain niin odottamatta, kun oli paljon suunnitelmia. Entisten kokemusten perusteella palvelu oli ensiluokkaista. Vaikka yleensä kyllä olen ollut tyytyväinen merkkiliikkeiden palveluun huollon puolella. Autoa eivät kyllä monet liikkeet kovin hanakkaasti ole halunneet myydä minulle.
Ai, miksi eivät myy. onkos siellä teilläpäin vain vanhakantaisia miehenpuolia jotka ajattelee - "ei naisilla kummiskaan ole rahaa ostaa autoa" vai mikä mättää kun automyymälä, yritys on kai perustettu sitä varten että siitä se elanto !!?
- 1943
Pirre* kirjoitti:
Ai, miksi eivät myy. onkos siellä teilläpäin vain vanhakantaisia miehenpuolia jotka ajattelee - "ei naisilla kummiskaan ole rahaa ostaa autoa" vai mikä mättää kun automyymälä, yritys on kai perustettu sitä varten että siitä se elanto !!?
Seitsemään vuoteen en ole autokauppoja tehnyt, kaksi autoa olen ostanut ihan itse. Tutustuin aika moneen autoliikkeeseen, mutta eipä kovin aktiivista ollut myyntihomma monessa.Kävin tällä seudulla ja pääkaupunkiseudulla. Onkohan tilanne muuttunut?
- ...
Sattuuhan sitä.
Vaikka nyt itellä onkin arjalainen muskeliauto, en ole siitä riippuvainen. Tosiasiassa suomessa autoilu on sen verran kallista, että tulisi halvemmaksi ajaa taksilla.
Piti oikein muistella, kerran jäin Datsunilla tien päälle. Ajoin väsyksissä liian kovaa ja T-risteys sattui eteen. Tavallinen asia, tuttu tie, en vain oikein ollut virkeänä. Selvitin risteyksen, mutta sitten auto nökötti tien laidalla, eikä käynnistynyt. Oli yö, käveleskelin kotiin. Seuraavana päivänä tutkimaan tilannetta, pääsulake oli palanut. Mitäpä siinä, käveleskelemään essolle ostamaan ehyttä sulaketta.
Toi oli tympein siis. Kerran Peugeot lasahti keskelle Hämeenkatua tampereella. Alapallonivel. Silloin tilasin hinurin ja hinautin auton hajottamolle.Mutta yllättävän vähän tapahtunut tuollaista.
Mitä vanhempi auto, sitä enenpi sitä pitää remontoida ja huoltaa. Vaatii vähän viitseliäisyyttä ja jonkin verran osaamistakin. Nykyautot hankalia, liikaa mustia laatikoita, joista ei saa mitään selvää ilman testereitä. Siksi olen tyytyväinen nykyiseen kulkupeliin. Mä pystyn ite korjailemaan sitä, ihan kohtuullisesti. Tokikin joskus pitää käyttää korjaamoa, mutta ei aina.
Muutama kolari on sotkenut suunnitelmia, jostain laina-autoa tilalle. Mulla siis kuitenkin sattunut vähän tuollaista, eikä matkanteko ole loppunut kuin muutaman kerran tekniseen vikaan, nekin pieniä.
On kunnianhimoisena suunnitelmana laittaa arjalainen muskeliauto aikanaan museokilpiin. Kiva kesäauto. Jossain tsadissa tarvitse autoa oikein mihinkään, ajatuksena roudata se mökille jatehdä kesäisin ja loma-aikoina kauppareissuja sitten eikanaan. Enää en uutta autoa osta.Jos tuosta aika jättää, ajattelin ostaa samanlaisen kotteron tilalle, noit on halpoja :D
=DW=- 1943
Mulla tuota roudaamista riittää. Kyllä minun vielä ainakin yksi auto pitäisi ostaa. En taida enää kovin pimeällä paljon uskaltaa ajaa pitkillä metsätaipaleilla tällä nykyisellä ajokillani. Vuosi sitten siitä meni laturi Helsingin yössä. Sain parkkipaikalle ja hinautin korjaamolle. Muutaman kerran olen juuttunut hankeen ja tilannut hinauksen. Huollot olen kyllä hoitanut säännöllisesti, siksi osasin heti epäillä, että jarruissahan se vika on.
- k/k
1943 kirjoitti:
Mulla tuota roudaamista riittää. Kyllä minun vielä ainakin yksi auto pitäisi ostaa. En taida enää kovin pimeällä paljon uskaltaa ajaa pitkillä metsätaipaleilla tällä nykyisellä ajokillani. Vuosi sitten siitä meni laturi Helsingin yössä. Sain parkkipaikalle ja hinautin korjaamolle. Muutaman kerran olen juuttunut hankeen ja tilannut hinauksen. Huollot olen kyllä hoitanut säännöllisesti, siksi osasin heti epäillä, että jarruissahan se vika on.
1943
Sama kaiku on askelten ,yhret vielä ja sitten lasku.
Ihan uusissa autoissa on paljon hienouksia jotka auttaa vanhempaa jonka liikkeet hidastuu kaiken aikaa.
2015 tuli muistaakseni jälleen uuret määräykset voimaan ja autot uudistuu .
Sellaset parkki asistentit ja kameroilla toimivat ennakoivat varusteet infrapuna näöllä on tosi hyviä ,automaatti laatikko luonnollisesti.
Kuski voi olla aivan tönkkönä mut auto vaan huristelee muitten mukana. - ...
k/k kirjoitti:
1943
Sama kaiku on askelten ,yhret vielä ja sitten lasku.
Ihan uusissa autoissa on paljon hienouksia jotka auttaa vanhempaa jonka liikkeet hidastuu kaiken aikaa.
2015 tuli muistaakseni jälleen uuret määräykset voimaan ja autot uudistuu .
Sellaset parkki asistentit ja kameroilla toimivat ennakoivat varusteet infrapuna näöllä on tosi hyviä ,automaatti laatikko luonnollisesti.
Kuski voi olla aivan tönkkönä mut auto vaan huristelee muitten mukana.Tuo asiassa huolestutttaakin.
Lentokoneissa ollut autopilotteja ajatiät. Se vaan eri asia ajella taivaalla, missä ei juurikaan liikennettä, kuin kaupungissa liikenteen seassa ruuhkassa. Mersu oli muistaakseni vastikään saanut jonkinlaisen autopilotin toimimaan jotain sata kilometriä maantiellä.
Mua siis nimenomaan huolestuttaa nuo kaikenmaailman tekniset härpäkkeet, mitä autoihin asennetaan. Teknisiin vehkeisiin tulee aina vikoja. Mitä enemmän tekniikkaa, sen enenpi ongelmia. Siinä kun vielä reaktiokyvytön loispummieläkeläiskuski, ei siitä hyvä seuraa. Onneksi kiristäneet ajokorttiasioita.
=DW= - k/k
... kirjoitti:
Tuo asiassa huolestutttaakin.
Lentokoneissa ollut autopilotteja ajatiät. Se vaan eri asia ajella taivaalla, missä ei juurikaan liikennettä, kuin kaupungissa liikenteen seassa ruuhkassa. Mersu oli muistaakseni vastikään saanut jonkinlaisen autopilotin toimimaan jotain sata kilometriä maantiellä.
Mua siis nimenomaan huolestuttaa nuo kaikenmaailman tekniset härpäkkeet, mitä autoihin asennetaan. Teknisiin vehkeisiin tulee aina vikoja. Mitä enemmän tekniikkaa, sen enenpi ongelmia. Siinä kun vielä reaktiokyvytön loispummieläkeläiskuski, ei siitä hyvä seuraa. Onneksi kiristäneet ajokorttiasioita.
=DW=Täysin eri mieltä tekniikasta, siin ajassa kun ihminen viel miettii tekniikka on jo toiminut.
- ...
k/k kirjoitti:
Täysin eri mieltä tekniikasta, siin ajassa kun ihminen viel miettii tekniikka on jo toiminut.
Täysin erimieltä tekniikasta. Niin kauan, kuin koneita ollut, aina niissä on ollut vikojakin.
=DW= - tulihenkilö
1943 kirjoitti:
Mulla tuota roudaamista riittää. Kyllä minun vielä ainakin yksi auto pitäisi ostaa. En taida enää kovin pimeällä paljon uskaltaa ajaa pitkillä metsätaipaleilla tällä nykyisellä ajokillani. Vuosi sitten siitä meni laturi Helsingin yössä. Sain parkkipaikalle ja hinautin korjaamolle. Muutaman kerran olen juuttunut hankeen ja tilannut hinauksen. Huollot olen kyllä hoitanut säännöllisesti, siksi osasin heti epäillä, että jarruissahan se vika on.
fiksu muori, osaa epäillä että jarruissa se vika kun jarrut ei toimi!
- 1943
k/k kirjoitti:
1943
Sama kaiku on askelten ,yhret vielä ja sitten lasku.
Ihan uusissa autoissa on paljon hienouksia jotka auttaa vanhempaa jonka liikkeet hidastuu kaiken aikaa.
2015 tuli muistaakseni jälleen uuret määräykset voimaan ja autot uudistuu .
Sellaset parkki asistentit ja kameroilla toimivat ennakoivat varusteet infrapuna näöllä on tosi hyviä ,automaatti laatikko luonnollisesti.
Kuski voi olla aivan tönkkönä mut auto vaan huristelee muitten mukana.Elikä pitänee odotella noita uudistuksia, jospa se suuri lottovoittokin osuu kohdalle siihen mennessä. Edellisessä autossa, jota pidin vain vuoden, oli peruutustutka. Kun en enää saanut hintaa alemmaksi, aloin neuvotella lisävarusteista. Tämän auton olen kerran peruuttanut autotallin oveen, hautausmaalla jouluruuhkassa toiseen autoon ja naapurin autoon. Korjaus meni vakuutuksesta, bonukset alenivat . Toistaiseksi ainoan kerran lähes 40-vuotisen autoilu-urani aikana.
- 1943
tulihenkilö kirjoitti:
fiksu muori, osaa epäillä että jarruissa se vika kun jarrut ei toimi!
Kiitos kehuista, en olisi itse ymmärtänytkään olevani erityisen fiksu.
Muakin ahdisti jossain vaiheessa noi mustat laatikot, mut ei enää.
Ei tarvii ettiä vikaa puolta päivää, kun se selviää viidessä minsassa.
On mulla oma OBD- mittarikin, mut tuskin sen tulokset ainakaan merkkiliikkeessä kelpais. No en sinne oo menossakaan.- 1.1947
k/k kirjoitti:
1943
Sama kaiku on askelten ,yhret vielä ja sitten lasku.
Ihan uusissa autoissa on paljon hienouksia jotka auttaa vanhempaa jonka liikkeet hidastuu kaiken aikaa.
2015 tuli muistaakseni jälleen uuret määräykset voimaan ja autot uudistuu .
Sellaset parkki asistentit ja kameroilla toimivat ennakoivat varusteet infrapuna näöllä on tosi hyviä ,automaatti laatikko luonnollisesti.
Kuski voi olla aivan tönkkönä mut auto vaan huristelee muitten mukana.No itselleni riittää vakionopeuden säädin ja takana hälyri turvallista peruuttamista varten. Onhan noissa yhtä ja toista tiedottavaa merkkiä. Paras rengaspaineen ilmoittaja.
Manuaalivaihde riittää myös. Viisi vuotta tällä kärryllä on kuljettu. Tänään n. sata km.
Aika näyttää, vieläkö kerran vaihdetaan. - 1943
1.1947 kirjoitti:
No itselleni riittää vakionopeuden säädin ja takana hälyri turvallista peruuttamista varten. Onhan noissa yhtä ja toista tiedottavaa merkkiä. Paras rengaspaineen ilmoittaja.
Manuaalivaihde riittää myös. Viisi vuotta tällä kärryllä on kuljettu. Tänään n. sata km.
Aika näyttää, vieläkö kerran vaihdetaan.Tuosta vakionopeuden säätimestä ei ole kokemusta kuten ei automaattivaihteistostakaan. Vielä olisi uutta opittavaa ja koettavaa tälläkin saralla. Tänään ajoin 420 km. Onnistuin tankkaamaan tämän reitin varrelta edullisinta dieseliä - 1,449 euroa litra. Pian pitää vaihtaa talvilaatuun.
Kokemusta on minullakin. Auto on kunnossa, en ole pystynyt ajamaan. Kytkinjalassa on hyvin kömpelö paksupohjainen kenkä, se mahdollistaa vain kanta-astunnan. Kokeilin ajamista, pääsin mökille ja keskustaan, paremmin kuin osasin odottaa. Saattaa olla että vakuutus ei korvaisi jos sattuisi jokin haaveri. Ajoin vain tämän yhden kerran, kohta kengän pitäisi voida luovuttaa pois.
Kyllä sitä on niin riippuvainen autosta, on kuin lintu jolta on leikattu siivet pois.
Esim. Helsingissä auto on lähes turha, yleisillä kulkuvälineillä pääsee mihin vain vaivattomasti.
Täällä muualla linja-auto vuoroja vähennetään koko ajan. Mökkini läheltä kulkee koulukyyti kahdesti päivässä. Kesällä ei kulje mikään. Kimppataksin voi tilata, en ole vielä tarvinnut.- ...
Joop.
Tosta yhdestä jutusta pari sanaa. Ite joudun joskus teippailemaan nilkkoja ja polvikin välillä brakaa. Käveleminen joskus erittäin hankalaa, autolla ajaminen helppoa. Tossa kesemmällä kävin lähinaapurissa autolla, kun jalkaoli vähän kipeä. ei tollaseen kellään ole varaa jatkuvasti taksia tilata, muutamia satoja metrejä varten.
Että siinä suhteessa autot hienoja keksintöjä. Vaan pitää ottaa huomioon, ongelmia kaupungeissakin. Hypi siinä jalka paketisssa linjureihin tai könkötä katuja pitkin. Itellä ei pahoja ongelmia ja nekin harvinaisia. Mutta sattunut törmäämään jonkun kerran. Hypi nyt sitten yhdellä jalalla terkkariin narisemaan kipeästä jalasta :D
=DW= - 1943
Helsingissä tosiaan yleiset yhteydet ovat hyvä. Mutta pääkaupunkiseudullakaan ei joka paikassa ole mahdollista päästä vaikkapa kello 2 yöllä kotiin bussilla. Voisin juhlia reippaasti ja tulla 90 km bussilla kotin, kävelyä vajaa 1 km. Silloin tällöin käyn bussilla Helsingissä, jos ei ole roudattavaa eikä samalla menoa muualle. Tuo vuorojen vähentäminen on ajankohtaista joka suunnalla, mutta varmaan kehitetään uusia mahdollisuuksia.
- 1943
... kirjoitti:
Joop.
Tosta yhdestä jutusta pari sanaa. Ite joudun joskus teippailemaan nilkkoja ja polvikin välillä brakaa. Käveleminen joskus erittäin hankalaa, autolla ajaminen helppoa. Tossa kesemmällä kävin lähinaapurissa autolla, kun jalkaoli vähän kipeä. ei tollaseen kellään ole varaa jatkuvasti taksia tilata, muutamia satoja metrejä varten.
Että siinä suhteessa autot hienoja keksintöjä. Vaan pitää ottaa huomioon, ongelmia kaupungeissakin. Hypi siinä jalka paketisssa linjureihin tai könkötä katuja pitkin. Itellä ei pahoja ongelmia ja nekin harvinaisia. Mutta sattunut törmäämään jonkun kerran. Hypi nyt sitten yhdellä jalalla terkkariin narisemaan kipeästä jalasta :D
=DW=Onhan noita teknisiä apuvälineitä, joiden avulla pystyy autoa ajamaan, vaikka liikkuminen jalan olisi hankalaa.
- ...
1943 kirjoitti:
Onhan noita teknisiä apuvälineitä, joiden avulla pystyy autoa ajamaan, vaikka liikkuminen jalan olisi hankalaa.
Sitä koitin selittää.
Kävelemistä varten tarvitsisi muutaman vuoden välein kyynärsauvoja. Mutta miten meet terkkariin pummaamaan niitä, jos ei oikein viitsi kävellä autolle parkkipaikalla, ja sitten terkkarin edestä ei varmasti saa parkkipaikkaa.
JA huom, mulla terkkariin kai alle kilometri.
Katos. Tässä sellainen pikkujuttu. Mullavoi olla aina silloin tällöin jalkavaivoja, harvoin. Mutta vakiovarusteisella autolla ajaminen toimii erinomaisesti. Ongelmana käveleminen, siis kun kipeälle jalle tulee painoa, alkaa käymään kipeästi.
On tuttuja, joilla invalidiplätkä ja erilaisia virityksiä autossakin. just automaattiloota, kaikenlaista muuta erikoisvarustetta. Niille auto on liikkumisen ehto, suunnilleen sama kuin rollaattori loispummeille. Tyypit kuiten on töissä ja ne tarvii autoa työmatkoja varten ja muutenkin.
Ja edelleen mainiten, mikään ei ole ilmaista. En muista, vammaiset saa pikkasen alennusta autoverosta. Mutta ne joutuu maksamaan lisävarusteista. Jos loispummina, ei pysty hankkimaan autoa, se on kalliimpi kuin tavallinen kaupasta ostettava auto. Monet tutut ajelee vanhoja kiesejään loppuun, koska yksinkertaisesti ei ole varaa vaihtaa.
Itellä helppoa, vain pientä kipua joskus harvoin. Ja sitten paljon näppärämpi kulkea autolla paikasta toiseen, kuin kinkata kipeän jalan kanssa. Mä voin uusia auton, mutta ei siittä mitään inva-autoa tule, normaali arjalainen muskeliauto. Kova loota ja mahdollisimman vähän epämääräisiä härpäkkeitä.
=DW=
- pösötär
1943
Sinulle sitä tapahtuu!- 1943
Elämähän onkin ihanaa yhtä seikkailua vaan.
- 1943
1943 kirjoitti:
Elämähän onkin ihanaa yhtä seikkailua vaan.
Ja jollakulla ihanaa, kun taas saa miinustaa. Hupinsa itsekullakin, mulla onneksi toisenlaiset ilot.
- mikähän
Minä en ole koskaan huollattanut autoani, nytkin on 15 vuotta vanha auto, johon kerran vuodessa vaihdatan öljyt ja suodattimen. Ainoastaan kerran olen joutunut tienvarteen, kun jäähdytysjärjetelmä meni sököks. Olen yksinelävä nainen ja ajan lähes päivittäin. Ajokortti on ollut vuodesta 1970. Tuota vaan ihmettelen, kun aloittaja huollattaa autonsa merkki huolloissa ja on jatkuvasti hinattavana tienposkessa, vai onko kysymys ajotaidosta.
- 1943
Tunnustan, että olet paljon parempi autoilija kuin minä. Mulla on kahdeksas oma auto, kaksi ensimmäistä ostettu käytettyinä. Ja ajokortin sain 1968. Minnekä itse veisit autosi esim. Helsingissä tai Turussa, jos ajokki jättäisi Sinut kadulle? Mulla on vakuutus, joka kattaa hinauskulut. Autossa on merkkikorjaamojen luettelo ja yhteystiedot. Kaksi kertaa olen hinauttanut merkkikorjaamoon.Tavanomaisiin huoltoihin käytän oman paikkakunnan korjaamoa. Kinokseen olen ajanut esim. väistäessäni bussia mielestäni parempi vaihtoehto kuin törmäys. Paikalle pysähtyneet nuoret neuvoivat soittamaan lähellä sijainneeseen hinausfirmaan. Sanoivat, että on parempi autolle. Sen jälkeen olen käyttänyt aina hinausta, jos on ollut tarvetta. Tämä nykyinen ajokkini on 7-vuotias, kilometrejä 280 000.
- ranskalainen98
1943 kirjoitti:
Tunnustan, että olet paljon parempi autoilija kuin minä. Mulla on kahdeksas oma auto, kaksi ensimmäistä ostettu käytettyinä. Ja ajokortin sain 1968. Minnekä itse veisit autosi esim. Helsingissä tai Turussa, jos ajokki jättäisi Sinut kadulle? Mulla on vakuutus, joka kattaa hinauskulut. Autossa on merkkikorjaamojen luettelo ja yhteystiedot. Kaksi kertaa olen hinauttanut merkkikorjaamoon.Tavanomaisiin huoltoihin käytän oman paikkakunnan korjaamoa. Kinokseen olen ajanut esim. väistäessäni bussia mielestäni parempi vaihtoehto kuin törmäys. Paikalle pysähtyneet nuoret neuvoivat soittamaan lähellä sijainneeseen hinausfirmaan. Sanoivat, että on parempi autolle. Sen jälkeen olen käyttänyt aina hinausta, jos on ollut tarvetta. Tämä nykyinen ajokkini on 7-vuotias, kilometrejä 280 000.
olen myös naisautoilija, ajanut 48 vuotta, kertaakaan en ole ollut hinauksessa enkä jäänyt tien päälle, kahdesti mennyt rengas itse vaihdoin vararenkaan. Olen ajanut pohjoismaat, viron ja pohjoisen korpimaisemat, metsäautotiet.
Uusi auto oli yksi, se piti takuun vuoksi käyttää merkkih. nyt ei pakollista.Ajan 1998 vuosimallisella eikä huolestuta, enkä ilmeisesti vaihda, ajot taitaa vähetä.
1970 ajoin pellolle morrisminillä, oikein lumisena talvena, tvh ukot ajoivat tietä ja vetivät minut virnuillen tielle, ei kuhmun kuhmua.
Vakuutusta ei ole muuta kuin pakollinen liikennevakuutus. Mitä järkeä jos vakuutukset maksaa enempi kuin auto? Tunnen sellaisenkin naisen jolla on 300e autossa kaikenvaravakuutukset ym. - 1943
ranskalainen98 kirjoitti:
olen myös naisautoilija, ajanut 48 vuotta, kertaakaan en ole ollut hinauksessa enkä jäänyt tien päälle, kahdesti mennyt rengas itse vaihdoin vararenkaan. Olen ajanut pohjoismaat, viron ja pohjoisen korpimaisemat, metsäautotiet.
Uusi auto oli yksi, se piti takuun vuoksi käyttää merkkih. nyt ei pakollista.Ajan 1998 vuosimallisella eikä huolestuta, enkä ilmeisesti vaihda, ajot taitaa vähetä.
1970 ajoin pellolle morrisminillä, oikein lumisena talvena, tvh ukot ajoivat tietä ja vetivät minut virnuillen tielle, ei kuhmun kuhmua.
Vakuutusta ei ole muuta kuin pakollinen liikennevakuutus. Mitä järkeä jos vakuutukset maksaa enempi kuin auto? Tunnen sellaisenkin naisen jolla on 300e autossa kaikenvaravakuutukset ym.Hoitelin itse noita renkaanvaihtoja vuoteen 2005 asti. Vaihdoin esim. talvirenkaat takaisin, jos keli edellytti. Ja silloin alkuvuosina oli rengasrikkoja tien päällä. Mieheni hoiteli eläessään huollot ja vaihdot, mutta asui 130 km:n päässä eikä ollut aina paikalla. Näihin kahteen viimeiseen en ole renkaita vaihtanut, mutta kyllä sekin vielä ajan ja ohjekirjan avulla onnistuisi, jos olisi ihan pakko. Onnistuihan se ruuhka-aikana moottoritiellä huonossa kelissäkin kerran. Vuoden 1998 auton vaihdoin uuteen 2005, kilometrejä oli tuolloin yli 200 000. Nyt olisi lähes 600 000, jos olisin pitänyt sen auton. Tuon vuoden 1998 muistan, koska mieheni toipilaana hoiteli autokaupat. Ajatteli, että hoitaisi meille uuden auton, jos menehtyisi. Ei menehtynyt silloin.
- ...
Uudempia autoja ei kyläpaja tai TI- mies voi korjata paljoakaan. Johtuu just ällistyttävästä määrästä mustialaatikoita ja ties mitä elektroniikkaa.
Asiassa kääntöpuolensa, nykykorjaamot ei sitten osaa korjata vanhoja autoja, niissä kun ei ole niitä mustialaatikoita, mihin voisi kytkeä testerin. Muutaman kerran joutunut käyttämään merkkiliikkeessä aikanaan. Systeemi oli, auto käy huonosti, vaihdetaampa moottori. No ei kyllä vaihdettu, vein kyläsepälle, joka aikansa ihmeteltyään sai käynnit kuntoon.
Alkaa olemaan nuo vanhojen autojen korjaajat hakusessa. Ne osaa tehdä diagnooseja korvakuulolta, uudet asentajat ei. Tokikin ite pystyy tosiaan tekemään paljon. Vaan, arjalaisen muskeliauton alusta rupesi ääntämään. Ite pelkäsin rättiniveltä kardaanissa tai perää. Mun luottokorjaaja kävi koeajolla ja sitten vaihdettiin takapyörien laakerit. Se siitä metelistä. Jamä en tosiaan edes haaveillut, että olisin alkanut ite vaihtamaan kehnoilla työkaluilla yli kakskymmenmtä vuotta kiinni ruostuneita laakereita. Jotain itsesuojeluvaistoa pitää olla. Ulosvetäjän saaminen ottaan ei kiinnosta pätkääkään.
Vaan, uusissa autoissa tosiaan pakko käyttää merkkiliikettä. Ja kun näitä monen vuoden takuuaikoja, se voi tulla hyvinkin kalliiksi.
=DW= - asiaan vihdoin
1943 kirjoitti:
Hoitelin itse noita renkaanvaihtoja vuoteen 2005 asti. Vaihdoin esim. talvirenkaat takaisin, jos keli edellytti. Ja silloin alkuvuosina oli rengasrikkoja tien päällä. Mieheni hoiteli eläessään huollot ja vaihdot, mutta asui 130 km:n päässä eikä ollut aina paikalla. Näihin kahteen viimeiseen en ole renkaita vaihtanut, mutta kyllä sekin vielä ajan ja ohjekirjan avulla onnistuisi, jos olisi ihan pakko. Onnistuihan se ruuhka-aikana moottoritiellä huonossa kelissäkin kerran. Vuoden 1998 auton vaihdoin uuteen 2005, kilometrejä oli tuolloin yli 200 000. Nyt olisi lähes 600 000, jos olisin pitänyt sen auton. Tuon vuoden 1998 muistan, koska mieheni toipilaana hoiteli autokaupat. Ajatteli, että hoitaisi meille uuden auton, jos menehtyisi. Ei menehtynyt silloin.
200 000 280 000=480 000
- 1943
asiaan vihdoin kirjoitti:
200 000 280 000=480 000
Siinä välissä oli yksi auto. Luulen, että tiedän omat juttuni paremmin kuin kukaan muu.Eivätkä nämä niitä tärkeitä juttuja ole.
- 1943
... kirjoitti:
Uudempia autoja ei kyläpaja tai TI- mies voi korjata paljoakaan. Johtuu just ällistyttävästä määrästä mustialaatikoita ja ties mitä elektroniikkaa.
Asiassa kääntöpuolensa, nykykorjaamot ei sitten osaa korjata vanhoja autoja, niissä kun ei ole niitä mustialaatikoita, mihin voisi kytkeä testerin. Muutaman kerran joutunut käyttämään merkkiliikkeessä aikanaan. Systeemi oli, auto käy huonosti, vaihdetaampa moottori. No ei kyllä vaihdettu, vein kyläsepälle, joka aikansa ihmeteltyään sai käynnit kuntoon.
Alkaa olemaan nuo vanhojen autojen korjaajat hakusessa. Ne osaa tehdä diagnooseja korvakuulolta, uudet asentajat ei. Tokikin ite pystyy tosiaan tekemään paljon. Vaan, arjalaisen muskeliauton alusta rupesi ääntämään. Ite pelkäsin rättiniveltä kardaanissa tai perää. Mun luottokorjaaja kävi koeajolla ja sitten vaihdettiin takapyörien laakerit. Se siitä metelistä. Jamä en tosiaan edes haaveillut, että olisin alkanut ite vaihtamaan kehnoilla työkaluilla yli kakskymmenmtä vuotta kiinni ruostuneita laakereita. Jotain itsesuojeluvaistoa pitää olla. Ulosvetäjän saaminen ottaan ei kiinnosta pätkääkään.
Vaan, uusissa autoissa tosiaan pakko käyttää merkkiliikettä. Ja kun näitä monen vuoden takuuaikoja, se voi tulla hyvinkin kalliiksi.
=DW=Meidän pikkutaajamassamme on moderni korjaamo, jonka palveluja yleensä käytän, jos tarve on ennakoitavissa. Mieheni osasi korjata vanhoja autoja, kunnostikin itselleen usein hyvän ajokin käytetystä. Hän ei ajokeilla pröystäillyt. Seurustelumme alussa kävimme mm. Virroilla telttaretkellä Fiatilla, joka oli maksanut 150 markkaa, myi sen 500mklla. Hän myi ajokkinsa, jos tuli hyvä tilaisuus.
- 27....
1943 kirjoitti:
Hoitelin itse noita renkaanvaihtoja vuoteen 2005 asti. Vaihdoin esim. talvirenkaat takaisin, jos keli edellytti. Ja silloin alkuvuosina oli rengasrikkoja tien päällä. Mieheni hoiteli eläessään huollot ja vaihdot, mutta asui 130 km:n päässä eikä ollut aina paikalla. Näihin kahteen viimeiseen en ole renkaita vaihtanut, mutta kyllä sekin vielä ajan ja ohjekirjan avulla onnistuisi, jos olisi ihan pakko. Onnistuihan se ruuhka-aikana moottoritiellä huonossa kelissäkin kerran. Vuoden 1998 auton vaihdoin uuteen 2005, kilometrejä oli tuolloin yli 200 000. Nyt olisi lähes 600 000, jos olisin pitänyt sen auton. Tuon vuoden 1998 muistan, koska mieheni toipilaana hoiteli autokaupat. Ajatteli, että hoitaisi meille uuden auton, jos menehtyisi. Ei menehtynyt silloin.
Renkaanvaihto ohjekirjan avulla??
Halooo! - ...
27.... kirjoitti:
Renkaanvaihto ohjekirjan avulla??
Halooo!Sivusta.
Autoissa erilaisia tunkkisysteemeitä, siis missä paikka, mihin laittaa ja tunkitkin erilaisia. Ja sellainenkin pikkujuttu, kuin pulttien kiristysmomentti. Rankaista omat määräyksensä, kaikenlaista. Jopa pölykapselin irrottaminen voi olla hankalaa, jos ei tiedä, miten.
Perce edellä puuhun, ei hyvä. Mulla yks kaveri kuoli auton alle, kun tunkki petti. Itelläkin renkaanvaihdon yhteydessä aikanaan auto tipahti, ei henkilövahinkoja. Tälle keväälle yhdellä tutulla mimmillä putosi auto tunkilta, ei henkilö vahinkoja.
Ja samallahan pitää tsekkailla jarrut, iskarit, vieterit, kaikenlaista muutakin. Rengasavaimen idean suunnilleen jokainen ymmärtää, jos tietää, mitenpäin pulteissa kierteet, sillä ei vielä pitkälle pötkitä, kaikki edes tiedä niistä kierteistäkään mitään. Etenkään nykyaikana.
=DW= ... kirjoitti:
Sivusta.
Autoissa erilaisia tunkkisysteemeitä, siis missä paikka, mihin laittaa ja tunkitkin erilaisia. Ja sellainenkin pikkujuttu, kuin pulttien kiristysmomentti. Rankaista omat määräyksensä, kaikenlaista. Jopa pölykapselin irrottaminen voi olla hankalaa, jos ei tiedä, miten.
Perce edellä puuhun, ei hyvä. Mulla yks kaveri kuoli auton alle, kun tunkki petti. Itelläkin renkaanvaihdon yhteydessä aikanaan auto tipahti, ei henkilövahinkoja. Tälle keväälle yhdellä tutulla mimmillä putosi auto tunkilta, ei henkilö vahinkoja.
Ja samallahan pitää tsekkailla jarrut, iskarit, vieterit, kaikenlaista muutakin. Rengasavaimen idean suunnilleen jokainen ymmärtää, jos tietää, mitenpäin pulteissa kierteet, sillä ei vielä pitkälle pötkitä, kaikki edes tiedä niistä kierteistäkään mitään. Etenkään nykyaikana.
=DW=Hallitunkki!!
- 1.1947
1943 kirjoitti:
Meidän pikkutaajamassamme on moderni korjaamo, jonka palveluja yleensä käytän, jos tarve on ennakoitavissa. Mieheni osasi korjata vanhoja autoja, kunnostikin itselleen usein hyvän ajokin käytetystä. Hän ei ajokeilla pröystäillyt. Seurustelumme alussa kävimme mm. Virroilla telttaretkellä Fiatilla, joka oli maksanut 150 markkaa, myi sen 500mklla. Hän myi ajokkinsa, jos tuli hyvä tilaisuus.
Kuulostaa pojaltani nuo auton myynnit:)
Mulla huolto pelaa kotijoukoilla, mies vielä ja poika joskus. Edes lasinesteitä en ole juuri laittanut vaan saan palvelua näissä asioissa, kun minä passaan sisällä:) Osaan, jos on tosi tarve. Öljyä ei juurikaan kulu ja tankata osaan. Harvemmin tankkaan, kun sekin tulee palveluna maksua myöten. - 1943
... kirjoitti:
Sivusta.
Autoissa erilaisia tunkkisysteemeitä, siis missä paikka, mihin laittaa ja tunkitkin erilaisia. Ja sellainenkin pikkujuttu, kuin pulttien kiristysmomentti. Rankaista omat määräyksensä, kaikenlaista. Jopa pölykapselin irrottaminen voi olla hankalaa, jos ei tiedä, miten.
Perce edellä puuhun, ei hyvä. Mulla yks kaveri kuoli auton alle, kun tunkki petti. Itelläkin renkaanvaihdon yhteydessä aikanaan auto tipahti, ei henkilövahinkoja. Tälle keväälle yhdellä tutulla mimmillä putosi auto tunkilta, ei henkilö vahinkoja.
Ja samallahan pitää tsekkailla jarrut, iskarit, vieterit, kaikenlaista muutakin. Rengasavaimen idean suunnilleen jokainen ymmärtää, jos tietää, mitenpäin pulteissa kierteet, sillä ei vielä pitkälle pötkitä, kaikki edes tiedä niistä kierteistäkään mitään. Etenkään nykyaikana.
=DW=En nyt tiedä, miten muut toimivat, mutta aikoinaan, kun renkaat vaihdoin katsoin ohjekirjasta paikat ja toimet. Jos oli koko rengasarjan vaihto, kävin ensin tarkistamassa ilmanpaineet. Käsipumppuakin pidin mukana, samoin ilmanpaineen mittaria. Pitäisiköhän vieläkin hankkia? Vararenkaan paineet pitäisi tarkistaa. Eiköhän renkaanvaihdosta hätätilassa selviäisi niin, että voisi saada apua. En ole kokeillut tuota vakuutuksen korvaamaa hinausta.
- 1943
1.1947 kirjoitti:
Kuulostaa pojaltani nuo auton myynnit:)
Mulla huolto pelaa kotijoukoilla, mies vielä ja poika joskus. Edes lasinesteitä en ole juuri laittanut vaan saan palvelua näissä asioissa, kun minä passaan sisällä:) Osaan, jos on tosi tarve. Öljyä ei juurikaan kulu ja tankata osaan. Harvemmin tankkaan, kun sekin tulee palveluna maksua myöten.Jokainen tapaus lienee erilainen. Tänä aamuna lutrasin noiden lasinpesunesteiden kanssa, kun oli ensimmäinen pakkasaamu.
- Rimmir tänään
1943 kirjoitti:
Hoitelin itse noita renkaanvaihtoja vuoteen 2005 asti. Vaihdoin esim. talvirenkaat takaisin, jos keli edellytti. Ja silloin alkuvuosina oli rengasrikkoja tien päällä. Mieheni hoiteli eläessään huollot ja vaihdot, mutta asui 130 km:n päässä eikä ollut aina paikalla. Näihin kahteen viimeiseen en ole renkaita vaihtanut, mutta kyllä sekin vielä ajan ja ohjekirjan avulla onnistuisi, jos olisi ihan pakko. Onnistuihan se ruuhka-aikana moottoritiellä huonossa kelissäkin kerran. Vuoden 1998 auton vaihdoin uuteen 2005, kilometrejä oli tuolloin yli 200 000. Nyt olisi lähes 600 000, jos olisin pitänyt sen auton. Tuon vuoden 1998 muistan, koska mieheni toipilaana hoiteli autokaupat. Ajatteli, että hoitaisi meille uuden auton, jos menehtyisi. Ei menehtynyt silloin.
Kun käyn merkkiliikkeen vuosittaishuollossa autoni kanssa niin saan samalla vakuutuksen jossa luvataan tulla vaikka vaihtamaan rengas jos tien päällä sattuu haaveri. Hinauskin on ilmaista. Voi myös saada vara-auton siksi aikaa kun suurempi vika korjataan.
En taitaisi uskaltaa alkaa vaihtamaan rengasta tuolla moottoritien poskessa Enkä oikein muunkaan tien.
Kun asuu kaupungissa niin melkeimpä olisi halvempaa olla ilman autoa kokonaan. Maksaa nuo vakuutukset ja parkkeeraamiset aika lailla ja bensaakin menee kaupunki ajossa enemmän. Monesti on tarjouksia viikonloppuisin vuokra-autoihin ja taksikyytiäkään ei ole kaupungissa iltaisin ja öisin niin hankalaa saada kuin maaseudulla. - 1943
Rimmir tänään kirjoitti:
Kun käyn merkkiliikkeen vuosittaishuollossa autoni kanssa niin saan samalla vakuutuksen jossa luvataan tulla vaikka vaihtamaan rengas jos tien päällä sattuu haaveri. Hinauskin on ilmaista. Voi myös saada vara-auton siksi aikaa kun suurempi vika korjataan.
En taitaisi uskaltaa alkaa vaihtamaan rengasta tuolla moottoritien poskessa Enkä oikein muunkaan tien.
Kun asuu kaupungissa niin melkeimpä olisi halvempaa olla ilman autoa kokonaan. Maksaa nuo vakuutukset ja parkkeeraamiset aika lailla ja bensaakin menee kaupunki ajossa enemmän. Monesti on tarjouksia viikonloppuisin vuokra-autoihin ja taksikyytiäkään ei ole kaupungissa iltaisin ja öisin niin hankalaa saada kuin maaseudulla.Noita vakuutuksiahan on erilaisia. Omani ei kata esim. vara-autoa. Maksaahan tuo auto, jos olisi pakko luopua, niin olisi luovuttava. Saas nähdä miten reagoin sitten, kun ajokorttia ei enää uusita.
- Rimmir tänään
1943 kirjoitti:
Noita vakuutuksiahan on erilaisia. Omani ei kata esim. vara-autoa. Maksaahan tuo auto, jos olisi pakko luopua, niin olisi luovuttava. Saas nähdä miten reagoin sitten, kun ajokorttia ei enää uusita.
Tuo tiepalveluvakuutukseni on niin sanottu kylkiäinen kun olen vienyt auton merkkiliikkeeseen vuosihuoltoon, ei siitä tarvi mitään maksaa. Varmaankin sen hinta on leivottu siihen vuosittaisen huollon hintaan kun se on mielestäni järjettömän kallis.
Varmaan sitä tulisi surulliseksi ja masentuneeksikin jos ei enää saisi ajokorttia uusittua.
- Pirre*
Mina kaipaisin niitä vanhan ajan huoltoasemia, semmoisia joissa olisi joku joka vaihtaisi esim. ajovalojen lamput, mutku aina täytyy tilata aika eto hommaan, viimeksi tänään, kaksi lamppua ja lasinpesunesteen lisäys (sitä en pyytänyt), entivanhaan bensa asemilla oli aina joku joka teki pikkuhommat siltä istualtaan.
- Pirre*
p.s. lasinpesunesteen lisäys tehtiin pyytämättä, miusta sekin oli hyvää palvelua, vaikka osaan mie itekin etsiä pömpelin johon sitä laitetaan.
- 1943
Pirre* kirjoitti:
p.s. lasinpesunesteen lisäys tehtiin pyytämättä, miusta sekin oli hyvää palvelua, vaikka osaan mie itekin etsiä pömpelin johon sitä laitetaan.
Niin oi niitä aikoja, kun joku kiirehti pesemään tuulilasin, sillä aikaa, kun autoa tankattiin. Joku myös mittasi rengaspaineet. Nuo ajovalojen lamput ja muu pikkujutut hoituvat kyllä pikahuollossa, mutta niitä on harvassa. Turussa mulla oli kerran onnea. Poliisi ilmoitti sammuneesta polttimosta ja painelin pikahuoltoon. Eli melko viisas auto mulla, kun noita rikkoontumisia sattuu sopivissa paikoissa. Edelleen olen tyytyväinen viikon alussa saamaani palveluun.
- -sattuuhan sitä-
1943 kirjoitti:
Niin oi niitä aikoja, kun joku kiirehti pesemään tuulilasin, sillä aikaa, kun autoa tankattiin. Joku myös mittasi rengaspaineet. Nuo ajovalojen lamput ja muu pikkujutut hoituvat kyllä pikahuollossa, mutta niitä on harvassa. Turussa mulla oli kerran onnea. Poliisi ilmoitti sammuneesta polttimosta ja painelin pikahuoltoon. Eli melko viisas auto mulla, kun noita rikkoontumisia sattuu sopivissa paikoissa. Edelleen olen tyytyväinen viikon alussa saamaani palveluun.
Hyvin kauan sitten kun olin juuri saanut ajokortin satuin ratsiaan ja poliisi sanoi olevan lampun lasin rikki. Niinpä lähdin huoltoasemalle kyselemään lampunlasia. Tietenkin minulle naurettiin. Enhän silloin tiennyt että pitää ostaa umpio kokonaan jos aikoo vaihtaa lampunlasin. Onneksi kätevät veljeni tulivat avuksi.
- 1943
-sattuuhan sitä- kirjoitti:
Hyvin kauan sitten kun olin juuri saanut ajokortin satuin ratsiaan ja poliisi sanoi olevan lampun lasin rikki. Niinpä lähdin huoltoasemalle kyselemään lampunlasia. Tietenkin minulle naurettiin. Enhän silloin tiennyt että pitää ostaa umpio kokonaan jos aikoo vaihtaa lampunlasin. Onneksi kätevät veljeni tulivat avuksi.
Eipähän pitäisi asiakkaalle nauraa, vaan neuvoa pokka pitäen. Mulla ei lasi ole koskaan mennyt rikki eikä umpiota ole tarvinnut vaihtaa.
- -sattuuhan sitä-
1943 kirjoitti:
Eipähän pitäisi asiakkaalle nauraa, vaan neuvoa pokka pitäen. Mulla ei lasi ole koskaan mennyt rikki eikä umpiota ole tarvinnut vaihtaa.
Jouduin ajelemaan tietyömaan läpi päivittäin ja varmaankin jokin kivi lensi vastaantulevasta autosta lamppuun rikkoen lasin. Sateella oli mennyt reiästä jo vettäkin umpion sisälle.
- RosaLiiin
1943 kirjoitti:
Niin oi niitä aikoja, kun joku kiirehti pesemään tuulilasin, sillä aikaa, kun autoa tankattiin. Joku myös mittasi rengaspaineet. Nuo ajovalojen lamput ja muu pikkujutut hoituvat kyllä pikahuollossa, mutta niitä on harvassa. Turussa mulla oli kerran onnea. Poliisi ilmoitti sammuneesta polttimosta ja painelin pikahuoltoon. Eli melko viisas auto mulla, kun noita rikkoontumisia sattuu sopivissa paikoissa. Edelleen olen tyytyväinen viikon alussa saamaani palveluun.
Tässä lähellä on viisas ja huolehtivainen vanhanajankorjaamo, viime kesänä melko uudesta autosta service valo syttyi palamaan ja annoin sen muutamia päiviää palaa ennen kuin vein sen tälle vanhemmalle herralle huoltoon. Hän sitä korjaili ja kysymykseen on jokos se valo nyt sammunut hän vastasi, että joo. Kysymykseen mitä olisi tapahtunut jos olisin ajellut edelleen merkkivalon palaessa eli viallisella autolla, hän kertoi, että todennäköisesti pysähtelisi liikennevaloissa.
No, en ehtinyt edes kotiin kun se syttyi uudestaa se merkkivalo ja vein sen silloin ketjuhuoltamoon joka mainosti huoltavansa kaikki merkit ja sijaitsi matkanvarrella. Siellä poika sanoi, että muutama minuutti menee ja kytki tietokoneen autoon, ja melkein tunnin siinä touhusi ja lopulta sai selville vikakoodin numeron, ei muuta. Lupasi ottaa viikon sisällä selville mikä autoa vaivaa.
No, sitten jo suutuin ja ajoin merkkihuoltoon kyselemään, että mikäs se tämmöinen koodi on, huoltomies löysi koneelta koodin muttei saanut sitä auki, joten auto piti ajaa huoltohalliin ja kytkeä merkin ja tyypin omaan tietokoneeseen ja vika löytyi ja sulake vaihdettiin ja maksoi sata viiskymppiä ja kymmenen minuuttia. Välillä' tosin huoltomies ilmoitti vian ja arvion hinnasta jne.
Kysäisin myös siellä mitä olisi tapahtunut, jos olisin ajellut merkkivalon palaessa, vastaus oli suurin piirtein sama, että kesällä liikennevaloissa voi sammua kun kierrokset käy jne...vanha herra tiesi vian muttei pystynyt korjaamaan.
Että sillai...en ole koskaan tykännyt hintavista merkkihuoltamoista...pitääköhän vastaisuudessa ruveta tykkäämään...vai luottaisinko yhä vanhaan herraan... - 1943
RosaLiiin kirjoitti:
Tässä lähellä on viisas ja huolehtivainen vanhanajankorjaamo, viime kesänä melko uudesta autosta service valo syttyi palamaan ja annoin sen muutamia päiviää palaa ennen kuin vein sen tälle vanhemmalle herralle huoltoon. Hän sitä korjaili ja kysymykseen on jokos se valo nyt sammunut hän vastasi, että joo. Kysymykseen mitä olisi tapahtunut jos olisin ajellut edelleen merkkivalon palaessa eli viallisella autolla, hän kertoi, että todennäköisesti pysähtelisi liikennevaloissa.
No, en ehtinyt edes kotiin kun se syttyi uudestaa se merkkivalo ja vein sen silloin ketjuhuoltamoon joka mainosti huoltavansa kaikki merkit ja sijaitsi matkanvarrella. Siellä poika sanoi, että muutama minuutti menee ja kytki tietokoneen autoon, ja melkein tunnin siinä touhusi ja lopulta sai selville vikakoodin numeron, ei muuta. Lupasi ottaa viikon sisällä selville mikä autoa vaivaa.
No, sitten jo suutuin ja ajoin merkkihuoltoon kyselemään, että mikäs se tämmöinen koodi on, huoltomies löysi koneelta koodin muttei saanut sitä auki, joten auto piti ajaa huoltohalliin ja kytkeä merkin ja tyypin omaan tietokoneeseen ja vika löytyi ja sulake vaihdettiin ja maksoi sata viiskymppiä ja kymmenen minuuttia. Välillä' tosin huoltomies ilmoitti vian ja arvion hinnasta jne.
Kysäisin myös siellä mitä olisi tapahtunut, jos olisin ajellut merkkivalon palaessa, vastaus oli suurin piirtein sama, että kesällä liikennevaloissa voi sammua kun kierrokset käy jne...vanha herra tiesi vian muttei pystynyt korjaamaan.
Että sillai...en ole koskaan tykännyt hintavista merkkihuoltamoista...pitääköhän vastaisuudessa ruveta tykkäämään...vai luottaisinko yhä vanhaan herraan...Yleensä olen ollut tyytyväinen merkkihuoltamoiden palveluihin. Tämä Turun juttu oli tosi hyvin hoidettu, asiallisesti ja nopeasti. Ehdin jo miettiä, mitä tekisin, sillä autoa olen tarvinnut paljon. Keskiviikkona pääsin suunnistamaan, saunomaan, uimaan. Torstaina kävin mm. omenanhakumatkalla, 420 km. Perjantaina ajoin parisataa kilometriä, vaihteeksi kävin Turussa. Tänään mittariin tuli 120 km ja huomenna on Turun ja Helsingin reissut, maanantaina mehuaseman keikka. taajamamme korjaamo on hyvä, mutta äkkitilanteissa merkkikorjaamo on nopeampi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604996Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362269Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti612144- 2192122
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2141347Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä181148- 89956
Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai47933- 66887
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12859