Tyttäreni haluaa bodaajaksi.

Masentaa...

Hei! Ollaan erottu joku vuosi sitten, exäni ja minä. Tyttäremme kiinnostui kehonrakennuksesta joskus 11-vuotiaana, kun hänen isänsä harrastaa bodausta. Exäni oli ihan myöntyväinen vaikka itse vastustin ajatusta.

Kun tyttö sitten viettää aikaansa isänsä luona, ja tekee sitä usein, exäni treenaa häntä kotonaan kun noin nuori tyttö ei vielä pääse kuntosalille. Inhottaa katsoa, kuinka tyttö omien sanojensa mukaan "kehittyy" eli muuttuu vähitellen lihaksikkaammaksi!

Itse olen yrittänyt kasvattaa hänestä ihan tavallista tyttöä joka ei kiinnostu miehille kuuluvista asioista, mutta nyt 13-vuotiaana hän on alkanut kapinoida minua vastaan ja selittää, miten bodaus muka kuuluu kaikille.

Monesti olen riidellyt tästä asiasta hänen kanssaan mutta hän ei anna periksi. Päinvastoin, hän tivaa, että minun pitäisi hankkia meille kotiin joku sellainen kuntopenkki jolla voi treenata monipuolisesti eri lihaksia.

Miten tästä nyt eteenpäin? Tytön koulukaveritkin jo huomauttelevat hänen lihaksistaan että ne ovat liian isot ja exäni ei jaksa kuunnella minun huoltani, luettelee vain vastaväitteiksi jotain tutkimuksia joiden mukaan bodaus on hyväksi nuorille.

8

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasvattanut

      Älä rupea vastustamaan tytön harrastusta, Paremmin onnistut, kun varovaisesti pyrit ohjaamaan tytön harrastusta vähän naisellisempaan suuntaan, vaikkapa aerobiciin tai muuhun sellaiseen.

    • on sullakin huolet

      no olisiko se sitten parempi jos tyttö istuisi kotona,katsoisi sun kanssa telkkaria ja mässyttäisi sipsiä/jätskiä/karkkia ja joisi limpparia...

      on se kamalaa jos nuori urheilee..

    • kuntoilijaB

      Liian nuorena aloitettu treenaus, haittaa lapsen kehitystä. Katso ettei ex syötä hänelle lisäravinteita, koska osa pitää sisällää haitallisia ainesosia.
      Harrastuksena kehonrakennus on monipuolinen ja hyvä, mutta kannattaa pitää ns. jalat maassa

    • Pakosti taas provo

      Missä päin Suomea ei 13-vuotias pääse kuntosalille?

    • Terve nainen

      Jaa jaa, ihme ininää siitä jos joku haluaa olla terve jo nuorella iällä, muistan omasta lapsuudesta millaista oli kuunnella tätien ja mummojen päivittelyä mun ulkonäöstä tai vaatekoosta. Itse harrastin himojuoksua ja raskasta hiihtoa jo viidennellä luokalla, seiskalla siirryin judoon ja salitreeniin. Kasilla tai ysillä olin aika timmissä kunnossa (se näkyy ihan luokkakuvistakin), ja minua "valmensi" eräs salituttu joka piti huolta siitä että syön hyvin ja terveellisesti ja etten treenaa itseäni ylikuntoon. Ainut poikaystäväni yläasteaikana löytyi salilta ja meitä yhdisti viikonloppuisin treenaaminen, ei ryyppääminen. Ja arvaappa millainen mun äiti oli (ja on edelleen).. Se tupakoi, juo miltei joka viikonloppu ja vetää esim juhannuksena aina ihan överit, painaa arviolta vähän alle sata kiloa, hänellä on osteoporoosi, 2. tyypin diabetes, tyrä, masennus, huono kunto, jne jne vaikka mitä. Minä olin todella terve jopa raskausaikoinani vaikken ole liikkunut säännöllisesti enää vuosiin kun ei aika riitä kun iltalenkkeilyyn ja uimiseen. Minun lapset on perusterveitä ja molemmat harrastavat uintia joihin heitä rohkaisen. Kyllä se hesessä ja subissa notkumiset rööki suussa voittaa, eikö?

      Jos olet huolissasi lapsesi terveydestä, keskustele lapsen isän kanssa siitä millainen treeni heillä on. Mitä enemmän vastustat, sitä kovemmin tyttö luultavasti haluaa treenata, been there, done that. Mielestäni ainut asia, mistä sinun pitää olla huolissasi, on ylikunto sekä mahdollisesti se että mitä lisäravinnetta lapsesi syö. Ota niistä selvää. Jos et tiedä mitä ylikunto on, googlaa. Olet oikeutettu olemaan huolissasi isoista elämänmuutoksista, mutta tämä on vain hyvä muutos, ei huono. Niin, eikä kyllä koulukaan saisi kärsiä harrastuksista..

      Bodaaminen on niin itsestä kiinni, että tietyn pisteen saavutettuaan tyttösi ei välttämättä enää välitä siitä. Älä pelkää jos tytöstäsi kasvaa isokokoinen, se massa katoaa aikaa myöten, mutta hyvä perusterveys jää, jonka hän toivottavasti voi siirtää tulevaisuudessa myös omille lapsilleen. Olisit iloinen myös siitä että hänellä ja isällä on jokin hyvä yhteinen harrastus. Vai oletko mustasukkainen?

      Särähtää tosi pahasti korvaan myös se että olet sitä mieltä että bodaus on vain miehille. Etenkin eri tyypin fitnessit ovat nykyään nostaneet suosiotaan todella kovaa vauhtia, ja alalta alkaa löytymään ihan yhtä paljon niin naisia kuin miehiäkin. Sallisitko kitaran tai rumpujen soiton vain pojille? Tai vaatteiden ompelun vain tytöille? Ei nykyaikana kannata ajatella enää kovinkaan ahdasmielisesti, tai siirrät ne ikävät piirteet vain omille lapsillesi. Antaa kaikkien kukkien kukkia ja aikansa kutakin. :)

    • liianhyvätodeksi

      No ehkä se innostus menee ohi ja kohta tyttö litkii siideriä kaupungilla kavereiden kanssa.

    • läskimuija

      Koulukaverit tietysti ovat anorektikkoja tikkukäsiä kuten nuoret tänä päivänä ruukaavat. Ihan asialinjalle nyt:- Onko kuukautiskierto normaali, säännöllinen?
      Millainen ruokavalio tytöllä on? Veikkaan että parempi kuin itselläsi?
      Hanki kaikin mokomin se kuntoilupenkki, on minullakin pari kotikuntosali-välinettä valitettavan vähällä käytöllä. Älä ole niin negatiivinen, vaan ylpeä sisukkaasta tytöstäsi!

    • Mamma minäkin

      Mielestäni lihasharjoittelussa ei ole mitään pahaa vaan varmasti pitää terveellisen ruoan parissa ja poissa pussikaljoittelusta kun treeni ei krapulaisena suju. Noin nuoret alkavat usein kiinnostumaan alkoholista ja tupakasta, joten sinuna olisin tyytyväinen että tyttäresi on kiinnostunut pitämään itsestään huolta. Hyvin todennäiköistä on, että alkuinnostuksen jälkeen into laimenee kuten usein noin nuorilla käy.

      Tällä hetkellä Jutta Gustafsbergien ym. ollessa esimerkkejä nuorten kiinnostus kehonrakentamiseen on suuri. Yritä nähdä asian hyvät puolet, ole iloinen tyttäresi harrastuksesta ja kun hän aistii että olet jutussa mukana, myös ne varoituksen sanat kuten lisäaineistä pidättäytymiset ja liian isojen lihasten kasvattamiset menevät paremmin perille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe