kaksisuuntainen mielialahäiriö ja eläkkeelle jäänti

tiina

Olen useita vuosia ollut psyykkisesti sairas lähinnä pakkoneuroosin vuoksi.Olen kuitenkin sinnitellyt työssä terveydenhuollon alalla paikasta toiseen aina törmäten siihen,että kunto romahtaa ja vähitellen olen tajunnut että sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä eli mania ja masennustilat vaihtelevat jopa päivän aikana. Nyt sitten törmäsin siihen, että olinkin käyttänyt sairaspäivärahaoikeuteni loppuun tämän vuoden alussa ja ollut sitten ansiosidonnaisella päivärahalla kunnes menin töihin ja taas sairastuin kunnolla.Lääkitys on jo pitkään ollut tuohon mainitsemaani sairauteen, en vaan itse tajunnut taudin nimeä kun ei tullut psykiatrin kanssa siitä keskusteltua eli kuinka vaikea on saada kuntoutustuki kun sairaus on tämä ja ikää vasta 35v mutta koulutus ei onnistu,terapiat on käyty ja omaa ammattiani en voi sairauden vuoksi tehdä.Kestääkö päätöksen saaminen kauan entä miten on ns.tulevan oikeuden kanssa-en ymmärrä koko systeemiä.Kuuluko sairauteni lääkityksen osalta erityiskorvattavien piiriin?
Entä onko olemassa tai tulossa ryhmään tämän sairauden osalta jossa saisi vertaistukea tai neuvoja kuinka selvitä arkipäivästä, lapsia kun on.Minkälaisesta lääkityksestä te muut olette saaneet apua,haluaisin päästä vähempään pillerimäärään Tällä hetkellä syön aamuin illoin Efexoria eri annoksin ja Zyprexaa iltaisin mutta sitä en ole joka ilta käyttänyt, kun seuraava päivä menee kauheassa tokkurassa, no sitten jättää sen pois niin alkaa kauhea poukkoilu mielialassa. Kiitoksia etukäteen vastauksista.

15

1850

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykiatri

Voisit neuvotella psykaitrisi kanssa siitä, onko dg varmasti kaksisuuntainen sillä siihen liittyy harvoin masennuksen ja manian vaihtuminen saman päivän aikana.

Jos taas haetaan kuntoutustukea kaksisuuntaisesta, on lääkkeiden kokeileminen paljon tärkeämpää kuin terapia. Täytyisi olla näyttöä siitä että esim litium, valproaatti ja lamotrigiini ei auta. En usko että tällä kuvauksella saa kuntoutustukea.

• tiina

Psykiatrini on ylilääkärinä erään kaupungin psykiatrisella puolella ja hän on jo aikaisemmin ollut laittamassa minua kuntoutustuelle mutta olen väkisin halunnut yrittää pysyä työelämässä,ehkä selitin sairauteni huonosti mutta olen ollut psyykkisesti sairas jo n.11 vuotta ja kovalla lääkityksellä koko ajan,jota on sitten vaihdeltu,mistä löytyisi paras apu,joten olen aika yllättynyt kannanotostasi-mitä mieltä olet Topimaxin käytöstä mielenterveyslääkkeenä?

• Psykiatri
        tiina kirjoitti:

Psykiatrini on ylilääkärinä erään kaupungin psykiatrisella puolella ja hän on jo aikaisemmin ollut laittamassa minua kuntoutustuelle mutta olen väkisin halunnut yrittää pysyä työelämässä,ehkä selitin sairauteni huonosti mutta olen ollut psyykkisesti sairas jo n.11 vuotta ja kovalla lääkityksellä koko ajan,jota on sitten vaihdeltu,mistä löytyisi paras apu,joten olen aika yllättynyt kannanotostasi-mitä mieltä olet Topimaxin käytöstä mielenterveyslääkkeenä?

Ei näillä tiedoilla voi tämän enempää asiastasi sanoa. Tietoa on edelleen aivan liian vähän.

Topimax on osoittautunut melko heikkotehoiseksi vakavimmissa psyykkisissä häiriöissä, mutta kokemukseni mukaan lievissä masennuksissa se on ollut kohtalaisen hyvä lääke.

• tiina
        Psykiatri kirjoitti:

Ei näillä tiedoilla voi tämän enempää asiastasi sanoa. Tietoa on edelleen aivan liian vähän.

Topimax on osoittautunut melko heikkotehoiseksi vakavimmissa psyykkisissä häiriöissä, mutta kokemukseni mukaan lievissä masennuksissa se on ollut kohtalaisen hyvä lääke.

Tiedän mielialan tasaaja lääkkeistä Liton,absenorin ja lamictalin-en voi niiden sivuvaikutusten vuoksi niitä käyttääkään,on haiman vajaatoimintaa, krooninen suolistosairaus, jatkuvia ihottumia eli mitä jää jäljelle tasaajista?

• Psykiatri
        tiina kirjoitti:

Tiedän mielialan tasaaja lääkkeistä Liton,absenorin ja lamictalin-en voi niiden sivuvaikutusten vuoksi niitä käyttääkään,on haiman vajaatoimintaa, krooninen suolistosairaus, jatkuvia ihottumia eli mitä jää jäljelle tasaajista?

Tuohon ei voi ottaa kantaa näillä tiedoilla Hyvää yötä.

• Psykiatri.

Kyllä saa.Ihan mielenkiinnonvuoksi,olitko sairaanhoitaja vai perushoitaja,(nykyinen lähihoitaja)?Kyllä mielialat voi epätyypillisessä maniassa vaidella päivittäin,että se.Taustalla maniassakin on masennus ja mania on eräänlainen pako,ns.kielteinen masennus.Lääkitys kyllä täytyy sinun saada kohdalleen ensiksi.

• Psykiatri.
        Psykiatri kirjoitti:

Tuohon ei voi ottaa kantaa näillä tiedoilla Hyvää yötä.

Psykiatrisi kyllä tietää paremmin kuin tuo tee-se-itse-psykiatri.Kysy häneltä.Mielestäni olet eläketapaus.Sinulla on sen verran vaivaa,että kuntoutustuen kautta eläkkeelle tai suoraa toistaiseksi.Kuntoutustukihan on vain määräaikainen.

• Psykiatri
        Psykiatri. kirjoitti:

Psykiatrisi kyllä tietää paremmin kuin tuo tee-se-itse-psykiatri.Kysy häneltä.Mielestäni olet eläketapaus.Sinulla on sen verran vaivaa,että kuntoutustuen kautta eläkkeelle tai suoraa toistaiseksi.Kuntoutustukihan on vain määräaikainen.

Lopeta nyt hyvä ihminen. Et voi päätellä kenenkään työkykyä kirjoitusten perusteella.

Pätevyyttäsi voit todistaa vastaamalla esittämääni kysymykseen BDI jne. Ja sen jälkeen opetella kirjoittamaan. Jaksaisko ilmoittaa ylläpidolle.

• tiina
        Psykiatri. kirjoitti:

Kyllä saa.Ihan mielenkiinnonvuoksi,olitko sairaanhoitaja vai perushoitaja,(nykyinen lähihoitaja)?Kyllä mielialat voi epätyypillisessä maniassa vaidella päivittäin,että se.Taustalla maniassakin on masennus ja mania on eräänlainen pako,ns.kielteinen masennus.Lääkitys kyllä täytyy sinun saada kohdalleen ensiksi.

Kiitos neuvoistasi,ihmettelinkin tuon toisen nimim:psykiatri määritelmää ettei päivän aikana voi mielialat vaihdella.Harmi kun,joku vaivautuu tuollaisella nimimerkillä kirjoittaa faktana tietoa ja ilmenee ettei tiedolla ole välttämättä todellisuuspohjaa.Ammatistani sen verran, että erikoissairaanhoitaja (vanhamuotoinen).Miten tuon Zyprexa suhteen oikein pitäisi tehdä-itselläni on 7,5mg tbl:t ja kun otan niitä en pääse seuraavana päivänä sängystä ollenkaan ylös.No, tietenkin jätin lääkkeen syömättä ja sitten alkoi mieliala pomppia,aloin uudelleen syödä puoli tbl:ta ja se onneksi on hieman auttanut,seuraava päivänä ei ole ollut niin kamalaa tokkuraa-Voiko tuota kyseistä lääkettä puolittaa kun siinä ei ole jakouuretta tai onko siitä puolituksesta mitään haittaa.

• Psykiatri.
        tiina kirjoitti:

Kiitos neuvoistasi,ihmettelinkin tuon toisen nimim:psykiatri määritelmää ettei päivän aikana voi mielialat vaihdella.Harmi kun,joku vaivautuu tuollaisella nimimerkillä kirjoittaa faktana tietoa ja ilmenee ettei tiedolla ole välttämättä todellisuuspohjaa.Ammatistani sen verran, että erikoissairaanhoitaja (vanhamuotoinen).Miten tuon Zyprexa suhteen oikein pitäisi tehdä-itselläni on 7,5mg tbl:t ja kun otan niitä en pääse seuraavana päivänä sängystä ollenkaan ylös.No, tietenkin jätin lääkkeen syömättä ja sitten alkoi mieliala pomppia,aloin uudelleen syödä puoli tbl:ta ja se onneksi on hieman auttanut,seuraava päivänä ei ole ollut niin kamalaa tokkuraa-Voiko tuota kyseistä lääkettä puolittaa kun siinä ei ole jakouuretta tai onko siitä puolituksesta mitään haittaa.

Tiedän,että jotkut puolittaa vaikka ei ole jakouurretta.Mielestäni voit tehdä noin.En voi ottaa vastuuta joten kysy ja varmista omalta lääkäriltä.Kun näyttää noin toimivan niin luulisi käyvän päinsä.

• tiina

Jos olet psykiatri niin milloinkahan viimeksi olet koulunpenkillä ollut??? Tietosi ovat selvästi vanhentuneita-ilmoita se viestissäni niin et ainakaan laita vääriä tietoja niin ettei sitä tajuttaisi tai lopeta kokonaan psykiatrin esittäminen kun et tiedä-se voi joillekin olla kohtalokasta.Itse olen tässä asiaa selvittänyt-niin kakssuuntasessa mielialahäiriössä voi olla sekamuotoinen häiriö eli just toi,että mieliala muuttuu päivän aikana ja tämä on fakta tieto!!!

• Psykiatri
        tiina kirjoitti:

Jos olet psykiatri niin milloinkahan viimeksi olet koulunpenkillä ollut??? Tietosi ovat selvästi vanhentuneita-ilmoita se viestissäni niin et ainakaan laita vääriä tietoja niin ettei sitä tajuttaisi tai lopeta kokonaan psykiatrin esittäminen kun et tiedä-se voi joillekin olla kohtalokasta.Itse olen tässä asiaa selvittänyt-niin kakssuuntasessa mielialahäiriössä voi olla sekamuotoinen häiriö eli just toi,että mieliala muuttuu päivän aikana ja tämä on fakta tieto!!!

Kaksissuuntaisessa mielialahäiriössä mielialojen vaihtelu saman päivän aikana on harvinaista. En ole tavannut yhtään tällaista potilasta, vaikka tämä häiriötyyppi mainitaan virallisissa tautiluokituksissa.

Sen sijaan epävakaassa persoonallisuudessa se on yksi keskeisimpiä oireita. Sitä voi esiintyä myös ahdistuneisuushäiriöissä ja epätyypillisessä masennuksessa.

Näistä syistä olen siis varovainen esittämään arvioita tilanteestasi.

• tiina
        Psykiatri. kirjoitti:

Psiatrini totesi kaksisuuntaisen mielialahäiriön-syklit voivat vaihdella tiheästikin.Mielialatasaajana ei kuulema pahemmin enää käytetä Litoa tai Deprakinea.Nykyään suuntautuminen on tässä taudissa lääkityksessa Zyprexa,Seroquel ja Risperdal.Itse sitten säätelen Efexoria mielentilojen mukaan.Raivostuttaa vieläkin se huuhaa psykiatri-tollaset pitäis karsia täältä pois ennenkuin aiheuttavat vahinkoa jollekin kellä ei ole tietoja asioista.

• Kansipaikka
        tiina kirjoitti:

Psiatrini totesi kaksisuuntaisen mielialahäiriön-syklit voivat vaihdella tiheästikin.Mielialatasaajana ei kuulema pahemmin enää käytetä Litoa tai Deprakinea.Nykyään suuntautuminen on tässä taudissa lääkityksessa Zyprexa,Seroquel ja Risperdal.Itse sitten säätelen Efexoria mielentilojen mukaan.Raivostuttaa vieläkin se huuhaa psykiatri-tollaset pitäis karsia täältä pois ennenkuin aiheuttavat vahinkoa jollekin kellä ei ole tietoja asioista.

Hyvä tiina,että sinulla asiat alkavat luistaa ja lääkitys alkaa olla kohdallaan.Kyllä tuo omateko-psykiatri turhauttaa muitakin.Kaiken lisäksi se on alkanut kyttäämään ihmisten kirjoitusvirheitä.Höh,ei lääkärit sitä tee,ainakaan terveet.

• weetu

Kyllä tuntemillani kaksisuuntaisilla on hälytysnumero (YE 112) KELA-kortissa. Ei muuta kuin kuntoutustukihakemus ja lääkekorvaushakemukset vireille. Molempien käsittelyaika muutama kuukausi. Jos olet lääkärinlausunnon mukaan työkyvytön ja et voi enää saada sairauspäivärahaa, niin eiköhän sosiaalihuolto pelaa sen aikaa, että saat päätökset, jos olet vähävarainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe