Erilainen ja samanlainen

jos olen..

Kaikki rinnastaa ujouden yleensä aina puheliaisuuteen. Minulle todetaan usein "mutta ethän sä vaikuta yhtään ujolta."

Hymyilen tai naurahdan kommentille...

Olin ujo lapsi. arka ja hiljainen. minulla ei olut kavereita koska en oikein saanut suutani auki enkä uskaltanut ala-asteella lähteä välituntien leikkeihin mukaan. Vietin paljon aikaa yksin. Ylä-asteella olinkin sitten jo ujouden takia koulukiusattu.

Koulumaailma on ujoille vaikea. Minua jännitti ja suorastaan pelotti monet tunnit joissa piti olla enemmän esillä. esim. liikunta tunnit ja puukäsityö. tykkäsin molemmista ja olin hyvä molemmissa mutta ujouden takia kouluarvosanat jäi pienemmiksi kuin taitoni olivat. Pelkäsin koulussa esitelmien pitoa ja viittaamalla vastaamista. Arvosanat jälleen todistuksissa alhaisemmat. "aktiivisuutta lisää" oli joka todistuksen opettajan huomio.

Koulumaailma oli minulle ahdistuksen, pelon ja taistelun täyteinen. Jännitin joitain tunteja ja tilanteita niin että saatoin jäädä jonkun tekosyyn varjolla pois. Poissaolot ujouden takia näkyivät koulu menestyksessäni. Koe jännitystä minulla oli myöskin. käsi tärisi ja muistista katosi kaikki opittu tieto kun koe paperi tuli eteen..

Ujoa opiskelijaa kukaan ei oikein ymmärtänyt. minua joko säälittiin tai moitittiin. Kukaan ei oikein kannustanut tai antanut avaimia selviytyä ujona siellä niin että pystyisi näyttämään sen mitä todella osaa.

Peruskoulun ja ammattikoulun suoritin lopulta suurien ponnistusten kautta.
autokoulu oli myöskin ujon ihmisen helvetti jonka sain vain itseäni kovasti pakottamalla suoritettua. auton rattiin en ole useasti kuitenkaan sen jälkeen uskaltanut

seurustelusuhteita minulla on takana mutta pisimmässä vuosia kestävässä suhteessa mieheni ei oikein koskaan ymmärtänyt ujouttani. hän suttui ja kritisoi eikä mitenkään ymmärtänyt miksi minulle esim. bileet sen kaverien luona oli todella jännittävä tilanne jota välttelin. Minun oli helpompi tavata pari puolituttua ihmistä kerralla kuin suuri joukko. Osallistuin hyvin nihkeästi myös mihinkään joukkuepeleihin, karaokeen, seurapeleihin jne. illan viettojen yhteydessä. syy ujous. halusin mutta jännitti ja ujostutti..

Nykyään olen alle 30v aikuinen. Ammatti on mutta työelämään meno on vaikeaa. työhaastattelut, työhakemusten teot haastavaa. Kun töihin pääsen esim. kesätyön muodossa. sama ongelma kuin kouluaikoina palaa. jännitän ja pelkään niin että saatan vältellä joitain työtehtäviä tai jäädä kokonaan pois jonkun tekosyyn varjolla. masentaa koska olen mielstäni alisuoriutuja joka ei millään saa työelämän alusta kiinni.

seurustelusuhteessani tuli ero muutama vuosi sitten. suhde oli vaikea ja itsetuntoni laski sen aikana nollaan. Nyt en uskalla aloittaa uutta suhdetta. ujous osa syynä. alku on suhteessa aina niin vaikeaa. jännittää ujostuttaa. toinen on niin vieras. Mitä jos en olekaan sitä minkä kuvan musta toinen alkuun saa? jos olenkin tylsän oloinen ujo.. ? Jännitän yökyläilyä.. nukkumista yhdessä..ujostuttaa. On kiusallinen olo.

puhelias olen. nauravainen ja vitsaileva. Ulospäin ei minusta varmaankaan näe että ujo olen sisäisesti.

ujous rajoittaa paljon elämääni muiltakin osin. puhelimessa puhuminen ja soittaminen johonkin on vaikeaa. haluisin harrastaa jotain mutta en uskalla mennä ryhmäharrastukseen. esiintyminen, huomion keskipisteenä olo, kamerat, videokamerat.. kehut.. saa minut jäätyyn.

Onko tämä tuttua muille ujoille vai onko minun ujous jo jotain sairautta? Miten te olette päässeet uudelleen deittailuun kiinni ja sitten uuteen suhteeseen? Miten te olette saaneet itsenne kiinni työelämään ujoudesta huolimatta?

5

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • altistusta

      jos on vain sos.tilanteiden pelkoa, niin mielestäni on aika hyvin, koska kyllähän niistä peloista voi päästä, kannattaa tiedostaa , mistä tulleet, mutta Ratkaisu tietysti on avainasemassa. kyllähän altistus peloille on monella toiminut .

    • punaniskattttttttttt

      Kyllä suurin ongelma on naaman punastuminen ( verestävät silmät) tai joillain korvien punastuminen. Jos jollain ihmisellä ei ole ulkoisia merkkejä jännittämisestä ei ongelma ole kovin kummoinen ja arkuudesta pääsee eroon. Usein henkilöt jotka punastuvat herkästi pelkäävät itsensä "nolaamista" siis punastumista ja näin heistä saa ujon ihmisen kuvan. Huono itsetunto saadaan omilta vanhemmilta.

    • vaikeamaailma

      Minua ei jännitä useampikaan asia, mutta esiintyminen ei luonnistu. Punastuminen ja tärinä alkaa hetkessä. Tähän en ole löytänyt ratkaisua. Työelämään hakeutuminen ei ole ongelma, eikä sosiaaliset tilanteet. Sosiaalisissa tilanteissa olen kylläkin se hiljainen tarkkalija, jolta pitää kaivaa kaikki lähes kaikki tieto ulos. Ihmiset pitävät ylpeänä ihmisenä tämän johdosta.

    • "Miten te olette päässeet uudelleen deittailuun kiinni ja sitten uuteen suhteeseen?"

      Deittailu on täysin vierasta, en ole päässyt edes ensimmäiseen suhteeseen. Olisin onnellinen, jos ongelmanani olisi uuden suhteen aloittaminen.

      Mutta jotain edistystä on kuitenkin tapahtunut: juttelin viime lauantaina baarissa vieraalle naiselle, ensimmäistä kertaa helmikuun jälkeen.

      Ujoudesta on haittaa vain naisasioissa. Työn saannissa on riittänyt tekninen osaaminen.

      • jos olen (ap)

        Naisilla tuo seurustelusuhteeseen päätyminen on helpompaa kuin miehillä sillä miehille yleensä lankeaa se aloitteen tekeminen. Siinä ujous yleensä tulee esteeksi.

        Työelämään mukaan pääsy on minulle tosi iso ongelma. ammattini on ihmisläheinen ja sosiaalinen, stressaava ja paljon vastuuta sisältävä.

        olen miettinytkin että ehkä olen liian sisäänpäin kääntynyt ammattiini nähden ja ehkä ammatinvaihto olisi paikallaan. Sillä nyt olen näitä kuuluisia "syrjäytymisvaarassa olevia nuoria aikuisia"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe