Pitääkö pankkikortin käytöstä ulkomailla ilmoittaa pankille?

justiinsawondering

Olen jostain kuullut, että pankit ovat aikoinaan voineet lukita omia pankkikotteja, jos niillä on yrittäny nostaa rahaa ulkomailla, eikä pankille ole ilmoittanu tulevasta matkasta etukäteen. Onko siis tällainen mahdollista vielä nykyäänkin, eli pitääkö pankeille ilmoittaa etukäteen ulkomaan reissuista? Matkakohteena on siis USA ja tarkoituksena olisi käyttää OP:n Visa debit/credit-yhdistelmäkorttia sekä Nordean Visa Electronia.

6

2339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luottokortti toimii

      ulkomailla harvoin tuo pankkikortti edes toimii...vain tuo luotto eli kredit pelittää...tuon lasten visan voi kyllä unohtaa kokonaan eikä mitää ilmoituksi tarvitse pankille tehdä.

    • Lähimatkailijat

      Hyvin toimii kortit ulkomailla, electron kortti myöskin, lapseni sai sillä nostettua rahaa automaatista.
      Kokemusta on espanjasta, kanarialta, thaimaasta, bulgariasta, virosta..... Ei siis tämän kauempaa.

      • pieni korjaus

        Esim.Thaimaassa ei pankkikortti toimi vaan pelkästään luottokortti. Tuo electron on tosi epävarma ja sillä saa rahaa tai ei saa....monessakaan kaupassa se ei kelpaa ja esim. lentokoneessa ei voi sillä edes maksaa.


    • Korttipeli

      Ei tarvitse ilmoittaa siitä luottokortistakaan, mutta luottokorttiyhtiöt joskus soittavat perään, että oletko todella nyt reissussa vai onko korttisi väärissä käsissä toisella puolella maailmaa.

    • korttiko

      Ainakin osalla pankeista pystyy nettipankissa avaamaan ja sulkemaan maita, joissa kortti käy. Oletuksena käy kaikkialta, mutta kannattaa varmaan tarkastaa ennen reissua. Debet-puoli toimii Euroopassa, mutta itse ostan aina luottopuolelle, jotta mahdollisissa epäselvyyksissä voin kääntyä luotonantajan puoleen.

    • rajat kuntoon.

      Pankille ei tarvitse ilmoitta matkoista.
      Sepa-maissa (Suuri osa Euroopan maita) voi käyttää pankkikorttia. Luottokortti käy kaikkialla. Nettipankista kannattaa tarkastaa kortin säädöt, onko esimerkiksi rajoittanut jonkun maan ulkopuolelle. Asian voi myös muuttaa siellä nettipankissa.
      Internet-käyttöä ei kannata kortille sallia, paitsi väliaikaisesti, kun tilaa jotain lentoa tai hotellia netin kautta. Sitten taas pistää kiellon päälle. Tämän neuvon sain omasta pakistani.
      Kun ulkomailla nostaa rahaa automaatista, niin sikäläisellä pankilla voi olla oma rajoituksensa. Vaikka Suomessa saisit nostaa vuorokaudessa 500 euroa, niin joku pankki ulkomailla on voinut laittaa rajaksi 300 euroa. Ulkomailla menee lisäksi usein pieni maksu, vaikka nostaisi debit-puolelta.
      Creditiä kannattaa yleensä käyttää isommissa ostoissa, jos veloituksessa tulee joku ongelma, niin on luottoyhtiö apuna.
      Pankit ovat tulleet tarkemmiksi. Isoista tilimaksuistakin voi ihan kotimaassakin tulla tarkistuskysely.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe