Amis ei anna mitään valmiuksia työskennellä kokkina

kokki eiku tiskari

Valmistuin amiksesta puolitoista vuotta sitten, mutta tähän mennessä minulla on ollut nimellisesti vain kaksi kokkivuoroa, toisessa hoidin buffaa ja toisessa tein vain töitä jotka kuuluvat yleensä ravitsemustyöntekijän toimenkuvaan. RTT:nä olen saanut välillä tehdä keittoa ja paistaa kala- ja kasvispihvejä.

Minusta tuntuu että ammatillinen peruskoulutus ei anna mitään valmiuksia työskennellä ravintolakokkina. Työssäoppimisissa minut pistettiin aina helppoihin paikkoihin koska opettajien mielestä en ollut tarpeeksi kehittynyt haastaviin paikkoihin. Kolmantena vuonna sain tehdä työssäoppimisessa vähän lautasannoksia mutta kyseessä oli lounasruoka, ei ala-carte. Ts. minulla ei ole mitään kokemusta ala-carte ruoan valmistuksesta. Olen paistanut koulussa -yhden- pihvin, ja sillekään ei tarvinut tehdä lisukkeita. Koulun ravintolassa kaikki komponentit oli valmistettu etukäteen ja pidettiin lämpimänä lounaan ajan, (paitsi kasvislisäke, mutta sen valmistuksen hoiti eri henkilö kuin lautasannoksen kokoaja), annosvaihtoehtoja oli vain kolme päivässä ja lautasannoksia teki kaksi, korkeintaan kolme henkilöä. Vertaa ala-carteravintoloihin joissa eri annoksia on vähintään 6, yleensä yli 10.

Koko pointti ala-carteruoan valmistuksessa on että pystyy ajoittamaan kaikki annokseen tulevat komponentit niin että ne ovat samaan aikaan valmiita lautaselle laitettavaksi, ja jos seurueessa on useita henkilöitä niin on parasta että kaikkien annokset ovat valmiita samaan aikaan, tai ainakin suunnilleen. Sellaista ajoitusta ei opi kuin harjoittelemalla, mutta kaikki paikat olettavat että on ennestään kokemusta, tai että pystyy oppimaan kaiken yhdessä vuorossa. Usein tuntuu siltä ettei ole mitään mahdollisuuksia työllistyä. Olisin iloinen jos saisin edes työpaikan missä voi tehdä salaattia ja voileipiä, tai lisukkeita, mutta tähän mennessä ei ole tärpännyt. Ärsyttää tehdä tiskivuoroja, varsinkin kun yleisin kysymys jonka uudessa paikassa kuulee on "oletko koskaan ennen nähnyt tällaista tiskikonetta?" Eli teen vuoden kokemuksella samaa työtä jota tekevät useat ihmiset ensimmäistä kertaa ja ilman mitään koulutusta.

Sanokaa joku että tilanne paranee tästä ajan kanssa!

1

273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keikkalainen

Teet ilmeisesti keikkoja eri ravintoloihin? Asenteesi ratkaisee paljon millaisena muut työntekijät näkevät sinut. Oletko esim. Kiinnostunut ala cartesta? Jos olet, tee se työpaikalla ilmi! Mene reippaasti kysymään tarvitaanko apua kenties kallassa? Voit myös ensimmäisellä kerralla kysellä millainen ruokalista ravintolassa on. Vastaavasti buffet tilaisuuksissa, kysele paljon! Kyllä ne muistaa sut paremmin sen jälkeen kun oot kiinnostuneelta vaikuttanu :) itse työskentelin kolmisen vuotta ravintolassa johon pääsin harjoittelun kautta, kävi tuuria siis! Nyt teen keikkoja ja noilla "konsteilla" olen päässyt pariin ravintolaan töihin. Tsemppiä sulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      16
      4562
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1692
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      274
      1542
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      73
      1505
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      242
      1381
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1150
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1110
    8. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1089
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1044
    10. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      1023
    Aihe