Auriksen Xenon-valot?

Valoa Teille

Joko on käytännön kokemusta siitä, että kuinka monta kilometriä kestävät vuosimallia 2013 Auriksen xenon-valot? Mitä maksaa lamppujen vaihto?

63

8036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valeo luuvalo

      Osta paalukengät ja kipase hakemaan paalun nokasta toyotaasi parit katuvalot. Nopeimmiten pääset alas hyppäämällä valopatterit kainalossa toyotasi ohuelle konepellille, josta menet läpi konehuoneen puolelle ja survot ihtes akun kaapelin ympärille. Itsevarma kaapelikiikku saa vihdoin valoa sukusi elämään ja katulamput loistaa kuin lounaslautaselta löydetty höyryävä lokin jätös ja Niiralan aseman roskiksesta löydetty pyhää valoa sykkivä tekolonkka

    • ´no 1300 km

      Kesti peräti 1300 km ja uudet ballastit vaihdettu. Lamput on mallia Ranska eli valeo ja tehty made in China.

      Tojoliike sano et noit vaihdetaan takuuseen tuhansia maassamme koska ballastit ei kestä tärinää.

      • Laatuako?

        Hah Laatu, Fordin xenonit ajettu 55000 ja 3v, ei vaihdettu.


      • mutta...
        Laatuako? kirjoitti:

        Hah Laatu, Fordin xenonit ajettu 55000 ja 3v, ei vaihdettu.

        Mut vaihtaisko Ford muka noi takuuseen?

        Toyotapa vaihtoi!


      • Jotta...
        mutta... kirjoitti:

        Mut vaihtaisko Ford muka noi takuuseen?

        Toyotapa vaihtoi!

        Ei tietenkään vaihtaisi, kun eivät ole Fordissa rikki. Mutta 1300 km ajossa olleet ja rikkinäiset vaihtaisi ihan mikä tahansa merkkiliike.


      • P e n t t i

        Osoittaa kuinka Tojo on yrittänyt puristaa alihankkijalta aivan liian halvan ratkaisun. Sen Se saikin.


      • normaalia!
        P e n t t i kirjoitti:

        Osoittaa kuinka Tojo on yrittänyt puristaa alihankkijalta aivan liian halvan ratkaisun. Sen Se saikin.

        JOKAINEN autonvalmistaja koettaa puristaa kulut minimiin. Myös Toyota. Siksi alihankkijoita on nykyisin Kiinassa, Vietnamissa ja Taiwanissa. Samoin esimerkiksi uudet Corollat jotka tehdään Etelä-Afrikassa, sen osista noin 70% on valmistettu myös E-Afrikassa ja Rhodesiassa.

        Globaalia maailmaa...


      • päivitä maantietosi
        normaalia! kirjoitti:

        JOKAINEN autonvalmistaja koettaa puristaa kulut minimiin. Myös Toyota. Siksi alihankkijoita on nykyisin Kiinassa, Vietnamissa ja Taiwanissa. Samoin esimerkiksi uudet Corollat jotka tehdään Etelä-Afrikassa, sen osista noin 70% on valmistettu myös E-Afrikassa ja Rhodesiassa.

        Globaalia maailmaa...

        Rhodesia on ollut vuosikymmeniä Zimbabwe.


      • halvalla_menee
        normaalia! kirjoitti:

        JOKAINEN autonvalmistaja koettaa puristaa kulut minimiin. Myös Toyota. Siksi alihankkijoita on nykyisin Kiinassa, Vietnamissa ja Taiwanissa. Samoin esimerkiksi uudet Corollat jotka tehdään Etelä-Afrikassa, sen osista noin 70% on valmistettu myös E-Afrikassa ja Rhodesiassa.

        Globaalia maailmaa...

        Mutta tojon säästöniksit ovat aiheuttaneet useita kuolemantapauksia.


    • recall recall

      Xenon-valoista on näköjään tullut Auriksen tyyppivika. Autobildin 100000km:n kestotestissäkin ne menivät epäkuntoon.
      Tapauksia on niin runsaasti ja kyseessä on mitä suurimmassa märin liikenneturvallisuutta vaaranatava vika joten takaisinkutsuja odotetaan.

    • 2.4 exe

      Honda Accord vm. 2006 ajettu 167000 tkm. ei vaihdettu.

    • Made in Germany

      Voiko Xenon valotkin hajota? Mulla kolmessa viimeisessä autossa ollut xenonit ja hyvin ovat toimineet, niin no autot eivät olleet Toyotia.

      • Human error

        Kaikki ihmisen tekemä voi hajota. Hurjat kilometrilukematkaan ei paljoa sano, jos ei hoksaa paljonko noiden valoteho on samalla huvennut. Kannattasi varmaan syksy pimeiden tullessa harkita jo polttimoiden vaihtoa tohon Accordiinkin.
        Mutta kyllähän niiden toki pitäisi reippaasti kymmeniä tuhansia kestää. Omassa on kohta 80.000 mittarissa ja hyvin toimivat valot.
        En sano, minkä merkkinen, ettei synny parku täällä, mutta ei, ei ole Toyo...


      • Juttu vaan on näin
        Human error kirjoitti:

        Kaikki ihmisen tekemä voi hajota. Hurjat kilometrilukematkaan ei paljoa sano, jos ei hoksaa paljonko noiden valoteho on samalla huvennut. Kannattasi varmaan syksy pimeiden tullessa harkita jo polttimoiden vaihtoa tohon Accordiinkin.
        Mutta kyllähän niiden toki pitäisi reippaasti kymmeniä tuhansia kestää. Omassa on kohta 80.000 mittarissa ja hyvin toimivat valot.
        En sano, minkä merkkinen, ettei synny parku täällä, mutta ei, ei ole Toyo...

        Kun halpisauton halutaan oikeiden autojen varusteita ei lopputulos voi olla hyvä. Eurolla ei saa kympin tavaraa.


      • 321321

        Superbista meni toisen puolen valaisimien ohjaustietokone täysin jaskaksi. Umpion lasissa halkeama minkä liike sanoi johtuneen materiaali tai tekovirheestä. Ohjaustietokone on samassa ilmatilassa heijastimen kanssa ja sai iilmeisesti hitusen kosteutta ja lopetti kokonaan toimintansa. Matkaa oli takanna 20tkm ja ikää autossa alle kaksi vuotta.
        Vaati kolme pajalla käyntiä saada tuo kuntoon. Ekalla kerralla huoltaja ei edes löytänyt vian syytä.


    • Toyouuda

      Xenon-valot kestävät oikein käytettynä kymmeniä tuhansia kilometrejä. Useita kertoja pidempään kuin mm. säälittävät h7:t.

      Xenonien ballastit saa jo uutena rikkoutumaan kirkastusvaiheessa virrat katkaisemalla ja takaisin päälle pistämällä. Turhalla räpsytyksellä.

      Tämä taas tapahtuu usein siten, että porukka pistää sytytysvirran päälle, jolloin automatiikka sytyttää xenonit, mutteivat täyteen kirkkauteen. Tässä kirkastusvaiheessa auto hätäisesti startataan, jolloin virta katkeaa ja rumpa aloitetaan uudestaan.

      Xenoneissahan oikosulkuvirta on suuruusluokkaa 25 000 volttia, jolla valokaari sytytetään ja tämän jälkeen jännite alennetaan n. 50-60 voltin luokkaan vaiheisesti, jolloin kaari saadaan ylläpidettyä. Säätimet eivät kestä piikkejä joita amatöörimäinen räpsyttely aiheuttaa.

      Tärinää nuo kyllä kestävät. Ballasteissa on sisällä eristyshyytelötkin kosteutta kestämässä.

      Eli. Ennen sytytysvirtoja parkit päälle, auto käyntiin ja tämän jälkeen valitaan ajovalot päälle.

      Tällä keinolla saa myös H7:t kestämään tupla-ajan. Omassa kakkosautossani on Philipsin extremevisionit menossa toista vuotta, 25 000 km. Räpsyttelytyylillä eivät kestä puolta vuotta.

      • The Köle

        En tunne Xenon tekniikkaa, mutta "oikosulkuvirta" ei voi olla 25 000 volttia, koska virran yksikkö on ampeeri ja jännitteen voltti. Oikosulussa jännite muuten laskee....


    • tojo=räpsy

      Ai toilootissa on yhä sähköt neljännesvuosisadan takaisilla ratkaisuilla = on "valoautomatiikka" eli purukumiviritys, jossa ajovalot pakotetaan päälle, kun sytytysvirta on kytkettynä. Ja startin ajaksi valot sammutetaan.

      Muilla merkeillä on käytössä valoisuuden mukaan toimivat automatiikat & sammutusautomatiikat, jolloin sähkölaitteet on mitoitettu 2000 eikä 1980 -luvun tarpeiden mukaan = ei todellakaan räpsytellä valoja startissa.

      • oikea kytkentä

        se valoautomatiikka on hyvä kunhan signaali otetaan generaattorilta eikä virtalukosta tadaa valot syttyy kun moottori oikeasti on käynnissä. sama saisi olla perseen kärventimissä ja muissa ettei akku kuormitu turhan tähden.


      • HSD -10
        oikea kytkentä kirjoitti:

        se valoautomatiikka on hyvä kunhan signaali otetaan generaattorilta eikä virtalukosta tadaa valot syttyy kun moottori oikeasti on käynnissä. sama saisi olla perseen kärventimissä ja muissa ettei akku kuormitu turhan tähden.

        Auris hybridissä xenonit syttyvät heti kun painaa START-nappulaa ja siinähän kun sitä perinteistä starttia ei ole niin ei ole myöskään sitä valojen himmenemistä käynnistyksen yhteydessä kuten monessa muussa autossa.


      • Voi voi
        HSD -10 kirjoitti:

        Auris hybridissä xenonit syttyvät heti kun painaa START-nappulaa ja siinähän kun sitä perinteistä starttia ei ole niin ei ole myöskään sitä valojen himmenemistä käynnistyksen yhteydessä kuten monessa muussa autossa.

        Xenoneissa akkujännite ei vaikuta lampun tehoon, sori vaan.


      • päätähuimaava_kehitys

        "himmeneminen" taitaa tarkoittaa sitä, että lähivalot sammuvat kokonaan (virrat pois) starttauksen ajaksi. Näitä 80-luvun hienoja keksintöjä siinä missä "valoautomatiikka" eli purkkaviritys, jossa sytytysvirta ohjaa lähivalot päälle, jos valokytkin on OFF-asennossa. Loogista?

        Ja tosiaan tämä "valoautomatiikka" "valojen sammutusautomatiikka" = valoja räpsytellään. No, hehkulampuilla ei niin väliä, mutta purkauslamppujen (xenon) elinikä lyhenee kovasti räpsyttelystä. Nyt viimein kun on itäautoihinkin saatu xenonit, pitäisi alkaa näitäkin kytkentöjä miettimään uusiksi. Vaikka jo ihan äsken eli 30 vuotta sitten näin hieno systeemi kehitettiin!

        Kiivaan kehitystahdin ansiosta fiksumpi valoautomatiikka tullee markkinoille ennen vuotta 2026.


    • VW DAS arjalaisauto

      Toyota ei ole auto, eivätkä toyotan xenonit xenonvaloja.

      • klonks_sanoi_wagen

        Näin pitkän, pitkän ajan jälkeen voi todeta ettei onneksi tunneta huijaavana VAGinakaan.


    • hyvin näkee vieläkin

      Mikä lie kun äitimuorin VW Polossa vm. 2007, jolla ajettu 90.000 km, ei ole tarvinnut vaihtaa kuin kerran H7-polttimo. Tapahtui niin että kun auto oli ensimmäisessä huollossa, ja oli jostain syystä polttimo kärvähtänyt siinä huollon yhteydessä. Umpion heijastimeen tuli siniharmaa läntti ja polttimo tosiaan muistutti väriltään ChupaChups-kermatikkaria. Hieman ihmettelin asiaa huoltopäällikölle joka naama punaisena jotain selitti että ne H7:t kun ovat niin lyhytikäisiä. Tuon tapauksen jälkeen ei ole polttimoita kärvähtänyt. Ai niin neuvoin äitimuoria että käynnistyksen ajaksi aina pitää kääntää parkkiasentoon se valokytkin ettei ajovaloautomatiikka sytyttele polttimoita käynnistyksen aikana.

    • 2450000

      Skoda Oculla ajettiin 245 000 km ensimmäinen xenon pimeni.

      • Pimeetä on

        Valoteho oli puolittunut jo 45 tkm kohdalla...


      • Ksenonien kesto
        Pimeetä on kirjoitti:

        Valoteho oli puolittunut jo 45 tkm kohdalla...

        Höpöhöpö, päiväajovalot ovat suurimmaksi osaksi päällä joten ei ne xenonit vielä mitkään puolitehoiset ole, ei sulla edes mitään auristakaan ole.


    • Bayeristi

      Varmaan kestää 50-150tkm.bemarissa meni eka xenon polttimo n100tkm vaihdatin molemmat samalla kerralla. Jos xenon punertaa valo sammuu 100 km sisällä.

    • dfsdfdsfsd

      Kohta kolme vuotta vanha Auris, ajettu 59.000 km. Ei mitään vika Xenoneissa. Ja yhtä hyvin valaisevat kuin uutena.

      • käyttöä_vailla

        Nehän on uudet!

        Syytä että itäkippojen köyhät kuskit on niin nuukia. Ajellaan vesisateessa ilman ajovaloja = ilman takavaloja. Parhaat sankarit ajelee näin myös pilkkopimeällä.

        Jos jotain valoja ikinä päälle osataan laittaa, niin ne on etusumuvalot. Ei ikänä mitään muuta. Etusumuvalot tekee pokemon-autosta matalan ja sporttisen näköisen. Teron mielestä.


      • Saabismiako

        "Ajellaan vesisateessa ilman ajovaloja", käy joskus sinullekkin kun sitten isona joskus saat auton missä on nämä "päivävalot".


      • teron_vintti_pimeänä
        Saabismiako kirjoitti:

        "Ajellaan vesisateessa ilman ajovaloja", käy joskus sinullekkin kun sitten isona joskus saat auton missä on nämä "päivävalot".

        Ei käy. Minulla on ollut 2 tollolootaa, ensimmäinen ja viimeinen. Nyt ajelen euroautolla, jossa on hämäräkytkinautomatiikka, joten ainakaan pimellä ei tule ajeltua - tollolootien tapaan - ilman takavaloja. Eikä kyllä rankassa sateessakaan. Märästä tienpinnasta voi kyllä joskus nousta vesisumua, aurinkoisellakin säällä, mutta osaan tarpeen tullen laittaa takasumuvalonkin päälle. Tätä ei tollolootakuskit osaa, vaikka asiaa on yritetty helpottaa yhdistämällä homovalot ja takasumuvalo (laittomasti) samaan katkaisijaan. Ei, ei onnistu tojoteroilta kuin etusumuvalojen kytkentä. Koska terot luulee variskipon muuttuvan silläviisiin urheilulliseksi. Sama juttu siis kuin mopoautojen kanssa, mitä tojot kovasti muistuttaakin.


      • Vinttiin_valaisua
        teron_vintti_pimeänä kirjoitti:

        Ei käy. Minulla on ollut 2 tollolootaa, ensimmäinen ja viimeinen. Nyt ajelen euroautolla, jossa on hämäräkytkinautomatiikka, joten ainakaan pimellä ei tule ajeltua - tollolootien tapaan - ilman takavaloja. Eikä kyllä rankassa sateessakaan. Märästä tienpinnasta voi kyllä joskus nousta vesisumua, aurinkoisellakin säällä, mutta osaan tarpeen tullen laittaa takasumuvalonkin päälle. Tätä ei tollolootakuskit osaa, vaikka asiaa on yritetty helpottaa yhdistämällä homovalot ja takasumuvalo (laittomasti) samaan katkaisijaan. Ei, ei onnistu tojoteroilta kuin etusumuvalojen kytkentä. Koska terot luulee variskipon muuttuvan silläviisiin urheilulliseksi. Sama juttu siis kuin mopoautojen kanssa, mitä tojot kovasti muistuttaakin.

        No tojossakin on se hämäräautomatiikka, kunhan valokytkin on auto-asennossa.


      • itämaiden_tyyliä

        Ei itäautoissa ole automatiikkaa. Pl. purukumiviritys, joka syttää lähivalot, kun sytystysvirta on kytkettynä. Mutta valot eivät silti ole "oikeasti" päällä, vaan valokatkaisijaa pitää käpistellä ennen kuin tero saa itselleen tuiki tarpeelliset homovalot palamaan.


    • Protojota

      3 vuotta ja 49 tkm, xenonit toimii Auris Hybrid Touring Sportsissa edelleen kuin uutena. Ja eivät mene päälle kun starttaa, vaan ledit. Ja käytän aina xenoneita sateella, huonoissa olosuhteissa ja hämärällä. Ei ole toijjottaa tarttenut korjailla, seuraava auto tulee varmuudella samalta valmistajalta.

    • Huvinovatkestäneet

      Kolme vuotta ja 72.000 km ovat kestäneet. Naapurilla kolme vuotta ja 60.000. Ei ole ollut ongelmia.

    • ftr4

      ledit toyotassa kyllä kestää ja valaisee.Ksenoneja kartan,olipa merkki mikä tahansa.

    • E220_CDI

      Kyllähän xenonpolttimo kestää sen 100.000 km, mutta paljon ennen näkyvää värin vaihtumista tai pimenemistä on valoteho jo heikentynyt samentuneen polttimon lasin vuoksi.

      Xenonpolttimo harmaantuu aivan halogeenipolttimon tavoin, ja syykin taitaa olla sama, eli valokaaren sytyttävistä elektrodeistä höyrystyy vähitellen metallia, joka hehkulankapolttimon harmaantumisilmiön tavoin kertyy polttimon lasiin?

      Muutaman kymmenen tuhatta ajetun erottaa uudesta jo silmämääräisesti. Jos haluaa maksimoida valotehon, kannattaa paljon ajetut xenonit vaihtaa syksyllä uusiin. Vanhat jemmaan ja keväällä takaisin uhrattavaksi silloin kun kesäajoissa ajovaloja tarvii.

      • Soutpaw

        Miten tämä sinun hämräkytkin innostuksesi ja homopelkosi liittyy keskustelun aiheeseen?


      • E220_CDI
        Soutpaw kirjoitti:

        Miten tämä sinun hämräkytkin innostuksesi ja homopelkosi liittyy keskustelun aiheeseen?

        Hämäräkytkimistä ja sukupuolisista suuntauksista ovat kommentoineet muut.

        Minä vastasin kysymykseen Xenonpolttimoiden kestosta. Valitettavasti mallikohtaisia polttimoiden vaihtohintoja en osaa kommentoida, kun on tapana vaihtaa polttimot itse.


      • E220_CDI
        E220_CDI kirjoitti:

        Hämäräkytkimistä ja sukupuolisista suuntauksista ovat kommentoineet muut.

        Minä vastasin kysymykseen Xenonpolttimoiden kestosta. Valitettavasti mallikohtaisia polttimoiden vaihtohintoja en osaa kommentoida, kun on tapana vaihtaa polttimot itse.

        Helkama Raisuun se on loppujen lopuksi aika helppo homma mikäli yh-äippä minua vähän auttaa ja vaihtaa sen polttimon.


    • Soutpaw

      Anteeksi, vastasin väärään kirjoitukseen :-(

      • E220_CDI

        Nou hätä, mutta kiitos selityksestä. Sattuuhan sitä.


    • Laatuvaunu

      No, vastaukseni on myöhässä alkuperäiseen kysymykseen, mutta muille tiedoksi ! Itsellä Toyota Auris 1.6 bensa Style, vm. -12 uudeesta asti. Xenonit kestäneet hyvin koko ajan, ei mitään ongelmia. Olen kyllä ajatellut ostaa varalle uudet, eihän nuo voi ikuisuutta kestää ! Uudempana olivat todella kirkkaat, nyttemmin näyttävät suunnilleen kuin muidenkin autojen valot. Olen myös suunnitellut uuden Toyotan (Touring 1,2T) vaihtamista, niissä on led-ajovalot, toivotavasti ovat yhtä hyvät ja kestävät !

      • PSD

        Miksi ihmeessä kukaan ostaa 1.2T, kun suunilleen samalla rahalla saat hybridin. Jos yhtään välitän autosi tulevasta jälleenmyyntiarvosta niin osta hybridi alä tavallista autoa enää.


      • 1.2t
        PSD kirjoitti:

        Miksi ihmeessä kukaan ostaa 1.2T, kun suunilleen samalla rahalla saat hybridin. Jos yhtään välitän autosi tulevasta jälleenmyyntiarvosta niin osta hybridi alä tavallista autoa enää.

        Samoilla varusteilla n3000e kalliimpi on hybridi Auris farkku ainakin.


      • Automaatillako
        1.2t kirjoitti:

        Samoilla varusteilla n3000e kalliimpi on hybridi Auris farkku ainakin.

        Style man vrt Hybrid Style ero 2352e
        Style aut vrt Hybrid Style ero 876 e


    • JarlRudolf

      Minulla on vielä alkuperäiset vuonna 2013 ostetun Ariksen kyseiset valot ja olen ajatut 85.000 km. Miksipä tätä pitäisi pohtia.

      • E220_CDI

        Valotehon vuoksi. Minua ainakin näkeminen kiinnostaa sen verran, että vaihdan 100.000 km välein polttimot uusiin. Nyt olivat tosin päivävalojen vuoksi sadan tuhannen jälkeen selvästi paremmin säilyneet eli siis vähemmän harmaantuneet kuin edellisen auton pakkovaloilla.


      • ToyoXenon
        E220_CDI kirjoitti:

        Valotehon vuoksi. Minua ainakin näkeminen kiinnostaa sen verran, että vaihdan 100.000 km välein polttimot uusiin. Nyt olivat tosin päivävalojen vuoksi sadan tuhannen jälkeen selvästi paremmin säilyneet eli siis vähemmän harmaantuneet kuin edellisen auton pakkovaloilla.

        Näin kosteassa ja pimeässä ajaessa on motarilla helppo vertailla omia valoja muiden valoihin ja hyvältä vaikuttaa vielä 80 tkm ajettuna. Toki ainahan olisi kiva kun kaikki olisi uuden veroista, se vaan yleensä maksaa jotain.


      • E220_CDI
        ToyoXenon kirjoitti:

        Näin kosteassa ja pimeässä ajaessa on motarilla helppo vertailla omia valoja muiden valoihin ja hyvältä vaikuttaa vielä 80 tkm ajettuna. Toki ainahan olisi kiva kun kaikki olisi uuden veroista, se vaan yleensä maksaa jotain.

        Kymppejä polttimoa kohden. Turha niitä on toki vaihtaa, ellei polttimon lasissa näy harmaantumista.


      • Juueisaa
        E220_CDI kirjoitti:

        Kymppejä polttimoa kohden. Turha niitä on toki vaihtaa, ellei polttimon lasissa näy harmaantumista.

        Juu ei muuten saa parilla kympillä edes Motonetistä.


      • E220_CDI
        Juueisaa kirjoitti:

        Juu ei muuten saa parilla kympillä edes Motonetistä.

        Ei kai kukaan parilla kympillä luvannutkaan ainakaan laatupolttimoita?

        Puhun kokemuksesta, enkä aja ensimmäistä xenonpolttimoilla varustettua autoani. Xenonpolttimoita on "halpojakin", mutta vaikkapa tuo monien valmistajien suosima D1S ei sitä ole. Kymppejä polttimoa kohden silti, eli viidenkympin ja satasen välillä ostopaikasta, mallista ja värilämpötilasta riippuen.

        Minusta D1S on parhaimmillaan neutraalin valkoisena 5000 K värilämpötilassa neljän kappaleen settinä.


    • Neeivaanosaa

      Eihän tojoissa pysynyt edes halogeenit ehjinä, saatika että oliaivat olleet kirkkaat. Ymmärsin että liittyy jotenkin sähköihhin. Vieläkin kiinnittänyt huomiota siihen, että Tojoissa on usein toinen valo pimeänä.

      • Mikäongelma

        Ongelmahan oli vain joidenkin vuosien autoissa, esim. AVE II alkuvuosina.
        H7 ja H11 ovat kestäneet yli 60 tkm omissa tojoissa ja sitten ne on aika vaihtaa jo tummumisen myötä muutenkin. Vaihtokaan ei maksanut mitään, kun yksilangaiset halogeenilamput ovat takuun piirissä ja ehti minun ajollani mennä toisena tai kolmantena vuonna.
        Eikä se itse vaihtaminenkaan ole ongelma, kunhan ostaa sitten longlife polttimoita.


    • Ruåsteraiskaa

      Kuinka kauas kestää edes 2013 Auris? Jääkö valo ainoaksi kohdaksi josta reputtaa katsastuksessa?

    • Valotkunnossa

      Mitä tämä valohöpinä on? Minulla on vionna 2013 käyttöön otettu auris, jolla on ajettu 105.000 km. Siinä on alkuperäiset Xenon-valot. Eikä niiden kanssa ole ollut mitään ongelmaa.

      • E220_CDI

        Eri kuljettajien tarpeet ovat erilaiset, ei tässä sen kummempaa. Jos sinulle riittää, että valo syttyy ja kelpaa katsurille, on asia sinun osaltasi kunnossa kunhan vaihdat(at) vaan molemmat polttimot jomman kumman vaihtaessa värisävyään havaittavasti.

        Näkemäänsä maksimoivan kannattaa sen sijaan tehdä jotain muutakin, koska myös xenonpolttimo menettää valotehoaan käytössä. Esimerkiksi minun autoni lähestyy 180 tuhatta km ja vaihdoin juuri tänä syksynä auton omiin valoihin kolmannen polttimoparin paikoilleen maksimoidakseni lähivalojen tehon suhteessa quad-xenon kaukovaloihin.

        Aloittajaa saattoi tosin kiinnostaa joissain automalleissa tarpeettoman vaikeaksi tehty polttimon vaihtokin? Siinäkään ei ole mitään pelättävää, koska vaikeusaste riippuu aivan hehkulankapolttimon tapaan siitä, kuinka hyvin polttimoon pääsee käsiksi. Jos valmistaja jätti tilaa käsityölle, ei xenonpolttimon vaihto eroa halogeenipolttimon vaihdon periaatteista millään tavoin. Valot pois päältä, pölysuoja auki, sähköliitin irti, polttimon lukitus umpioon auki ja vanha polttimo ulos. Uusi lasiosia sormin koskettelematta päinvastaisessa järjestyksessä takaisin ja varmistetaan että suuntaus jäi oikein.


      • näinhän_se_on

        Joo, varmasti on zehnonit yhä iskussa, kun ei niitä ole käytetty!

        Polttimot ovat kalliita, joten niitä pitää säästää -> ajellaan sekä kaatosateessa että pimeällä a) pelkät päiväajovalot päällä ja perse pimeänä b) ajellaan sumuvalot päällä 24/7. Myös vilkkuja varjellaan kulumiselta.

        Vaihtoehdossa b on sekin etu, että sumuvalot tekevät pokemon variksesta ja pappa anjoviiksestakin matalan ja sporttisen näköisen. Ainakin kehityksen kelkasta tippuneen tojopapan mielestä.


      • Business-malli
        näinhän_se_on kirjoitti:

        Joo, varmasti on zehnonit yhä iskussa, kun ei niitä ole käytetty!

        Polttimot ovat kalliita, joten niitä pitää säästää -> ajellaan sekä kaatosateessa että pimeällä a) pelkät päiväajovalot päällä ja perse pimeänä b) ajellaan sumuvalot päällä 24/7. Myös vilkkuja varjellaan kulumiselta.

        Vaihtoehdossa b on sekin etu, että sumuvalot tekevät pokemon variksesta ja pappa anjoviiksestakin matalan ja sporttisen näköisen. Ainakin kehityksen kelkasta tippuneen tojopapan mielestä.

        Vilkuttomuus tulee niissä premiumien business-versioissa vakio-ominaisuutena, jos tienpäällä seuraa tilannetta, eikä vaan provoa.
        Se pitää myöntää, että Auris kuskit ajaa usein liian hämärässä päivävaloilla, muilla merkeillä sitten kokonaan pimeänä tai parkeilla.


    • helpompi.niin

      Teroille tiedoksi, että lamppujen, myös purkauslamppujen kestoikä ilmoitetaan käyttötunteina ei kilometreinä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6663
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5749
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4500
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3895
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3071
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2432
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2280
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe