Volvo penta D 6 syyshuolto

Miten olisi helpointa tehdä glykoliajo D6 DPH koneeseen? Osa neuvoo tekemään huuhtelun ja glykoliajon veneen ulkopuolelta irrottamalla joku letku vetolaitteen kilvestä, tilalle letku ja siitä huuhteluvesi ja glykoliseos imetään koneeseen. On kuulema tosi helppo homma eikä mitään proppua tarvitse aukoa. Vp:n ohjeen mukaan merivesisuodatin auki ja sihti puhtaaksi, kansi kiinni ja makeavesi huuhtelu tehdään ensin. Ohjeen mukaiset kolme proppua auki ja vesi pois. Proput kiinni, imberellin kannesta letku pois ja tilalle erillinen 50 mm letku, toinen pää vesisankoon johon vettä lisää imuun mukaan ja kone käyntiin. Kun huuhtelu tehty, glykoliseos samaan sankoon ja kone uudelleen käyntiin jolloin kone imee glykoliseoksen koneeseen. Imberellin kansi auki ja siipipyörä pois talveksi ja kansi kiinni. Ohjeen mukaan sillä selvä. Eikö vettä jää vetolaitteeseen eikä mihinkään muuhun mutkaan imupuolelle ennen imberellin kannan liitosta? Muut syyshuollon työt mm. pohjan pesu, moottorin öljyn ja suodattimien vaihto, vesijärjestelmästä tyhjäksi ym ovat kunnossa.
Ilmoita

Mikset tee sitä ns. Korvaläppien avulla vetolaitteen vedenoton kautta, olis varmaan helpoin tapa.
2 VASTAUSTA:
Hyviä korvalappuja en ole löytänyt. Tarjolla täällä vain Motonetin reilun kolmen euron perämoottoreihin tarkoitettua mallia. Huuhtelun voisi tehdäkin, koska painevettä on saatavana. mutta miten glykoliseoksen saaminen sitä kautta onnistuu ilman suurta nestehukkaa?
Marino 32 syyshuolto kirjoitti:
Hyviä korvalappuja en ole löytänyt. Tarjolla täällä vain Motonetin reilun kolmen euron perämoottoreihin tarkoitettua mallia. Huuhtelun voisi tehdäkin, koska painevettä on saatavana. mutta miten glykoliseoksen saaminen sitä kautta onnistuu ilman suurta nestehukkaa?
Niillä Motonetin korvalapuillakin pitäisi pärjätä, tai sitten kysy venetarvikeliikkeistä.
Ensin makeavesihuuhtelu ja sitten teet valmiin vesi /glygoliseoksen 15-20 l hanalliseen astiaan tai kanisteriin josta parin metrin letku kiinni korvaläppiin. Kanisteri pysyy hyvin veneen uimatasolla. Kun seos on loppumaisillaan, niin kone seis ja homma on siinä. Jos ei ole tai ei halua hanallista kanisteria hankkia, niin letkuun voi liittää myös ison suppilon, mihin sitten ämpäristä glygoliseosta kaataa, varaa vaan pari ämpärillistä valmista seosta. Tässä tosin autaa jos kaveri on apuna.
+Lisää kommentti
Kallis kone huoltaa ilman kunnon kokemusta, jos ryssit ton glykolihomman niin korjaus ei ole ihan halpa.

Itse olen aina syöttänyt huuhteluveden 15 min ajan kilven kautta koneelle. Letku irti vetolaitteesta ja sitten puutarhaletku siihen kiinni. Ja sitten iso ämpäri vesi glykoliseosta kannelta letkun kautta samaa tietä koneeseen, kunnes sitä on tullut hetken pakopukesta. Ja ne glykolithan sitten kerätään talteen.

Oletko Turun suunnasta kun impellerillä oli noin jännä nimi teilläpäin?
Ilmoita
Ainakin Kad koneissa voi glygolin ajaan sisään ennen pumppua olevasta letkusta. Letku siis irti ja esim. nippusiteellä pystyasentoon niin, että voi vaikka kastelukannulla kaataa tavaraa sisään. Vetarin alle kun laittaa astian, niin ei mene tavaraa hukkaan. Vesi kyllä valuu vetarista pois, joten sen jäätymistä ei tarvitse pelätä.

Makeavesihuuhtelun olen tehnyt laittamalla puutarhaletkulla vettä sisään samaisesta paikasta ennen pumppua. Siinä jää tietty huuhtelematta se pieni osa vetarista, josta se veden ottaa. Eipä kyllä taida olla käytännön merkitystä.

Jollei halua, että impelleri pyörii muutamaa sekuntia tyhjänä, niin kannattaa pyytää kaveri sammuttamaan ja käynnistämään konetta. Käytännön merkitystä tuollakaan ei ole.
7 VASTAUSTA:
Kiitokset hyvistä ohjeista. Edellisessä veneessä oli Vp tamd 31 kone akselivedolla. Siinä se oli helppoa. Merivesisuodattimen kautta huuhteluvesi sekä glykoliseos kastelukannulla koneeseen ja homma toimi hyvin. Täytynee käydä Motonetista ne korvalaput. Ilmeisesti puolen tuuman letkun kautta moottori saa tarpeeksi vettä tyhjäkäynnillä, vaikka imperelliä ennen oleva letku on 50 mm. Ihmettelin kuitenkin koneen ohjekirjaan neuvoja, joiden mukaan toimimalla. homma on selvästi hankalampi tehdä. Selvitin asiaa myös paikalliselta Vp huoltajalla ja siellä homma tehdään noita korvalappuja käyttämällä. He eivät ota myöskään imperilliä pois talveksi, vaikka Vp:n ohjeen mukaan se on hyvä poistaa talveksi. Ensi viikolla vene ylös. Katsotaan kuinka homma hoituu.
Ps. Imberellin oli kirjoitusvirhe ja tämä taputin oppi sen heti yhdestä virheellisestä kirjoituksesta ja tarjosi aina samoin kirjoitettuna.
Marino 32syyshuolto kirjoitti:
Kiitokset hyvistä ohjeista. Edellisessä veneessä oli Vp tamd 31 kone akselivedolla. Siinä se oli helppoa. Merivesisuodattimen kautta huuhteluvesi sekä glykoliseos kastelukannulla koneeseen ja homma toimi hyvin. Täytynee käydä Motonetista ne korvalaput. Ilmeisesti puolen tuuman letkun kautta moottori saa tarpeeksi vettä tyhjäkäynnillä, vaikka imperelliä ennen oleva letku on 50 mm. Ihmettelin kuitenkin koneen ohjekirjaan neuvoja, joiden mukaan toimimalla. homma on selvästi hankalampi tehdä. Selvitin asiaa myös paikalliselta Vp huoltajalla ja siellä homma tehdään noita korvalappuja käyttämällä. He eivät ota myöskään imperilliä pois talveksi, vaikka Vp:n ohjeen mukaan se on hyvä poistaa talveksi. Ensi viikolla vene ylös. Katsotaan kuinka homma hoituu.
Ps. Imberellin oli kirjoitusvirhe ja tämä taputin oppi sen heti yhdestä virheellisestä kirjoituksesta ja tarjosi aina samoin kirjoitettuna.
Hyvin menee, onko toi uudempi duoproppi semmoinen että motonetin huuhtelukorvilla saa vettä sisään? Ainakin vanhempi dp-e on semmoinen ettei toimi, vedeottoaukot ei oo samoissa kohdissa kuin perämoottoreissa ja mercruiserissa.

Volvon huoltokavereilla on yleensä semmoinen kotitehdyn näköinen viritelmä joka menee vetarin etuosan ympäri.

Mitä toi kone maksaa? Kunnon henkilöauton hinta, tai ehkä kahdenkin? Ja sitten sitä kysellään miten sinne saa sen litkun joka estää koneen lämmönvaihtajia jäätymästä talvella. Jotenkin hassua, ostaa rolls roycen ja kyselee jos Motonetistä saa sopivia kumimattoja siihen...

Sori vielä kommentti, mutta se siipipyörä siellä vesipumpussa on IMPELLERI, ei
imperelli tai imperilli ;) Lapsellista kommentoida tätä, mutta suon itselleni sen ilon tänään illalla. Et vielä vastannut jos olet Turuust, siellähän Mercury on Mergury ja sprinkleri on springleri jne
VP Ohjeita kirjoitti:
Hyvin menee, onko toi uudempi duoproppi semmoinen että motonetin huuhtelukorvilla saa vettä sisään? Ainakin vanhempi dp-e on semmoinen ettei toimi, vedeottoaukot ei oo samoissa kohdissa kuin perämoottoreissa ja mercruiserissa.

Volvon huoltokavereilla on yleensä semmoinen kotitehdyn näköinen viritelmä joka menee vetarin etuosan ympäri.

Mitä toi kone maksaa? Kunnon henkilöauton hinta, tai ehkä kahdenkin? Ja sitten sitä kysellään miten sinne saa sen litkun joka estää koneen lämmönvaihtajia jäätymästä talvella. Jotenkin hassua, ostaa rolls roycen ja kyselee jos Motonetistä saa sopivia kumimattoja siihen...

Sori vielä kommentti, mutta se siipipyörä siellä vesipumpussa on IMPELLERI, ei
imperelli tai imperilli ;) Lapsellista kommentoida tätä, mutta suon itselleni sen ilon tänään illalla. Et vielä vastannut jos olet Turuust, siellähän Mercury on Mergury ja sprinkleri on springleri jne
Ei olla Turuust, vaan sisävesillä Itä-Suomessa. Tiedän että se on impelleri, mutta tämä täpytin tarjoaa kirjoitettaessa mitä milloinkin enkä ole viitsinyt korjata. Asia varmaan selviää. Tämä on ensimmäinen syyshuolto tähän koneeseen, joten katsotaan jos korvalapuilla onnistuu. Jos ei, niin teen Vp:n ohjekirjaan mukaan kuten aiemmassa kommentissani oli. Rihveleitähän nuo Bilteman/Motonetin mallit ovat ainakin päällisin puolin. Vp vetolaitteisiin suunniteltuja kunnollisia korvalappuja vähintään 3/4 tai tuuman vesiletkulle en ole vielä mistään löytänyt.
Marino 32 syyshuolto kirjoitti:
Ei olla Turuust, vaan sisävesillä Itä-Suomessa. Tiedän että se on impelleri, mutta tämä täpytin tarjoaa kirjoitettaessa mitä milloinkin enkä ole viitsinyt korjata. Asia varmaan selviää. Tämä on ensimmäinen syyshuolto tähän koneeseen, joten katsotaan jos korvalapuilla onnistuu. Jos ei, niin teen Vp:n ohjekirjaan mukaan kuten aiemmassa kommentissani oli. Rihveleitähän nuo Bilteman/Motonetin mallit ovat ainakin päällisin puolin. Vp vetolaitteisiin suunniteltuja kunnollisia korvalappuja vähintään 3/4 tai tuuman vesiletkulle en ole vielä mistään löytänyt.
D4 ja D6 koneisiin on muutama vuosi sitten tehty muutos meriveden kiertoon, uudemmissa (ehkä 2010 jälkeen) olevissa koneissa merivesisuodatin on alipaineinen eli merivesipumppu imee veden suodattimen läpi.
Näissä koneisssa glykoliseoksen voi kaataa avattuun merivesisuodattimmeen kohtaan, josta pumppu imee sen koneen läpi. Lorauksen voi kaataa myös tuloletkuun, josta se valuu vetolaitteen läpi alla olevaan astiaan.
D4 ja D6 koneiden kuten muidenkin huolto on pitkälti suodattimien, öljyn ja sinkkien vaihtoa, koneen takana oleva sinkki on tosin hankalasti vaihdettavissa (riippuu koneen asennuksesta).
Joka toisen huollon näihin voi tehdä itse, kun vetolaitetta ei tarvitse irroittaa palkeen vaihdon vuoksi.
Lukisin miellelläni selostuksen miten olette irroittaneet itse DPH vetolaitteen palkeen vaihdon ajaksi?
Volvon huoltomiehillä näyttää oleva sitä varten tehtyjä kärryjä.
Vanha Veneilijä kirjoitti:
D4 ja D6 koneisiin on muutama vuosi sitten tehty muutos meriveden kiertoon, uudemmissa (ehkä 2010 jälkeen) olevissa koneissa merivesisuodatin on alipaineinen eli merivesipumppu imee veden suodattimen läpi.
Näissä koneisssa glykoliseoksen voi kaataa avattuun merivesisuodattimmeen kohtaan, josta pumppu imee sen koneen läpi. Lorauksen voi kaataa myös tuloletkuun, josta se valuu vetolaitteen läpi alla olevaan astiaan.
D4 ja D6 koneiden kuten muidenkin huolto on pitkälti suodattimien, öljyn ja sinkkien vaihtoa, koneen takana oleva sinkki on tosin hankalasti vaihdettavissa (riippuu koneen asennuksesta).
Joka toisen huollon näihin voi tehdä itse, kun vetolaitetta ei tarvitse irroittaa palkeen vaihdon vuoksi.
Lukisin miellelläni selostuksen miten olette irroittaneet itse DPH vetolaitteen palkeen vaihdon ajaksi?
Volvon huoltomiehillä näyttää oleva sitä varten tehtyjä kärryjä.
Syyshuolto on nyt tehty. Öljyt ja suodattimet vaihdettu. Pa suodattimet vaihdan keväällä. Nyt vain vedeneroittimen suodatinkupista vähän laskin ulos. Ei ollut vettä eikä sakkaakaan. Glykolit ajoimme sisään Vp huoltomiehen tekemänä vetolaitteen vedenottoaukkojen kautta. Heillä on oma tekemä huuhtelulaite, joka tiivistetään ilmakanavateipeillä tiiviisti vedenottoaukkojen päälle. Letkut menevät molemmille puolille ja yhdistetty y -kappaleella astiasta tulevaan n 32 mm letkuun jossa vielä hana. Huoltomies otti ne muovipalat pois imuaukoista, jotta imee paremmin. Glykoli astiaan ja astia nostettiin uimatasolle. Ensin 20 l viime talvista seosta - 15 kestävää ja sitten sama määrä 50/50 uutta seosta. Alla oli iso muoviastiaan, johon ulostuleva neste valui. Tein tuon glykoliajon nyt ammattilaisen avustamana, koska riski pakkasvauriosta on liian suuri, jos jokin menee pieleen. Vesijärjestelmän tyhjensin itse valmistajan ohjeen mukaan. Nyt vain pesu päältä elektroniikka yms. pois veneestä ja pressu päälle.
Marino 32 syyshuolto kirjoitti:
Syyshuolto on nyt tehty. Öljyt ja suodattimet vaihdettu. Pa suodattimet vaihdan keväällä. Nyt vain vedeneroittimen suodatinkupista vähän laskin ulos. Ei ollut vettä eikä sakkaakaan. Glykolit ajoimme sisään Vp huoltomiehen tekemänä vetolaitteen vedenottoaukkojen kautta. Heillä on oma tekemä huuhtelulaite, joka tiivistetään ilmakanavateipeillä tiiviisti vedenottoaukkojen päälle. Letkut menevät molemmille puolille ja yhdistetty y -kappaleella astiasta tulevaan n 32 mm letkuun jossa vielä hana. Huoltomies otti ne muovipalat pois imuaukoista, jotta imee paremmin. Glykoli astiaan ja astia nostettiin uimatasolle. Ensin 20 l viime talvista seosta - 15 kestävää ja sitten sama määrä 50/50 uutta seosta. Alla oli iso muoviastiaan, johon ulostuleva neste valui. Tein tuon glykoliajon nyt ammattilaisen avustamana, koska riski pakkasvauriosta on liian suuri, jos jokin menee pieleen. Vesijärjestelmän tyhjensin itse valmistajan ohjeen mukaan. Nyt vain pesu päältä elektroniikka yms. pois veneestä ja pressu päälle.
Palaan vielä tähän syyshuoltoon. Unohdin nimittäin mainita, että DPH vetolaitteen alaosassa on vielä kolmas reikä, josta kone imee jäähdytysvettä. Tämän VP huoltomies sulki laittamalla päälle tiiviisti muutaman kerroksen ilmakanavateippiä. Jos tuota ei kuulema muista tukkia, kone imee huonosti glykoliseosta, vaikka astia olisi uimatasolla. Tässä on vaarana impellerin rikkoutuminen.
Latasin akut tammikuussa nollakelien aikaan. On tuskin tarpeellista, koska ovat olleet vasta kaksi kesää käytössä, mutta....Hyvin näyttää vene talvehtineen, kuiva sisältäkin. Odotellaan vain toukokuuta, jotta pääsee keväthommiin ja sitten aikanaan veneen vesillelaskuun.
Marino 32 syyshuolto kirjoitti:
Palaan vielä tähän syyshuoltoon. Unohdin nimittäin mainita, että DPH vetolaitteen alaosassa on vielä kolmas reikä, josta kone imee jäähdytysvettä. Tämän VP huoltomies sulki laittamalla päälle tiiviisti muutaman kerroksen ilmakanavateippiä. Jos tuota ei kuulema muista tukkia, kone imee huonosti glykoliseosta, vaikka astia olisi uimatasolla. Tässä on vaarana impellerin rikkoutuminen.
Latasin akut tammikuussa nollakelien aikaan. On tuskin tarpeellista, koska ovat olleet vasta kaksi kesää käytössä, mutta....Hyvin näyttää vene talvehtineen, kuiva sisältäkin. Odotellaan vain toukokuuta, jotta pääsee keväthommiin ja sitten aikanaan veneen vesillelaskuun.
Missä moinen reikä sijaitsee? Evässä? itse tein saman homman DPH:ssa niin että glykolisanko oli takakannen reelingin päällä, jolloin lappopaine on suurempi. (delta h noin 2,5m). Glyoli virtasi ihan kivasti ilman alareiän tukkimista.
+Lisää kommentti
Oletko vaihtanut suuttimiin säilytysöljyn ?
1 VASTAUS:
Taas näitä trolleja.

Pieni totuuden siemen tuossa säilytysöljyssä kuitenkin on, siis polttoaineen joukkoon kannattaa laittaa säilyvyyttä parantavaa lisäainetta, joka estää dieselbakteerin ja levien kasvua. Vielä parempi on käyttää lisäainetta koko ajan.
+Lisää kommentti
Reikä on varmaan jossakin evän etupuolella. Itse en katsonut tarkkaan, mutta sinne alas huoltomies teipit laittoi. Täytyy katsoa keväällä.
Diedelpolttoaineen seassa en ole käyttänyt mitään lisäaineita, enkä ole ainakaan täällä kuullut kenenkään muunkaan niitä käyttäneen. Bensiinimoottoreissa kuulema aivan välttämätön. Edellisessä veneessä moottori minulla oli VP Tamd31d vm 93. Edellinen omistaja 5 vuotta, ei ollut käyttänyt ja minulla 7 vuotta, enkä minä ole käyttäneet polttoaineen seassa mitään lisäaineita ja hyvin toimi ja toimii kuulema nykyiselläkin omistajallakin. Löysin netistä yhden aineen BioGuard WS Dieselin säilytys- ja lisäaine. Joidenkin mielestä lisäaineet ovat rahan tuhlausta, ja joidenkin mielestä välttämättömiä. Täytynee selvittää tarkemmin ensi talvea varten.
1 VASTAUS:
Ensimmäisen kerran kun "saat" dieselbakteerin tankkiin, niin tiedät mikä vaiva se on. Minulla se tapahtui pari vuotta sitten, suodattimissa ja tankissa oli sellaista tummaa paksua möhnää joka tukki koko systeemin lopulta. Sen jälkeen olen lisännyt tankkauksen yhteydessä lisäainetta dieselin joukkoon ja samalla vaihdoin vanhan vedenerottimen tilalle Racor 500 suodattimen, että mahdollinen vesi ei pääsisi moottorille asti.

Tärkeintä on pitää vesi poissa tankista, koska bakteerit ja levä kasvavat dieselin ja veden rajapinnassa. Tankkiin pääsee kuitenkin aina välillä vähän vettä ja siksi olenkin käyttänyt lisäainetta polttoaineen joukossa.
+Lisää kommentti
Mitä ainetta olet laittanut tankkiin ja laitatko sitä joka tankauksella, vai esim. vain syksyllä viimeiseen takaukseen ennen veneen nostoa?
1 VASTAUS:
Se aine mitä olen käyttänyt on liquid-moly anti bakterial tai jotain sinne päin, en muista tarkkaan eikä purkki ole nyt käsillä. Tankkauksen yhteydessä olen lisännyt.
+Lisää kommentti
Kiitos tiedoista. Tämä viime syksynä aloittamani keskusteluketju on oiva esimerkki hyvästä ja asiallisesta tietojen vaihdosta. Toivon mukaan tästä oli hyötyä ei vain ketjuun osallistuneille, vaan myös pelkästään tietojen hakijoille. Palataan asiaan kesäkuussa.
5 VASTAUSTA:
Samaa mieltä, hyvän tasoinen keskustelu.
Onko jollain hyvää käsitystä miten tuon D6 systeemit kestävät kevään pieniä yöpakkasia? Meri on avoin ja mietin uskaltaisiko jo laskea veteen?
Kesäkuu ja vene vesillä jo muutaman viikon ja ensi reissu n. 50 mailia takana. Vene on talvehtinut hyvin. Kaikki järjestelmät ja laitteet toimivat hyvin. Vaihdoin moottoriin uuden lasikantisen merivesisuodattimen kannen. Oli venemessuilla tarjouksessa. Mukana hyvät ohjeet ja helppo vaihtaa. Minun moottorissa suodatin painepuolella ja kuulema muutama tapaus, joissa kansi irronnut ja vesi tulvinut moottoritilaan. VP:lla ollut joku vuosi sitten takuukampanja kannen vaihdosta. Olisiko ollut valmistusvika tai mahdollista asentaa väärille kiertueille. Syksyllä teetän varmaan glykoliajon ym. huoltotyöt veneliikkeellä. Nukuttaa sitten kovina pakkasöinäkin paremmin. Vaihtavat varmaan myös vetolaitteen öljyn. Ajattelin ajaa kolme kesää samoilla paljekumeilla. Mitä mieltä olette, VP:ohjeen mukaan joka toinen vuosi? Aurinkoisia kesäpäiviä ja koetellaan väistellä kiviä ja uppotukkeja.
Marino 32 kirjoitti:
Kesäkuu ja vene vesillä jo muutaman viikon ja ensi reissu n. 50 mailia takana. Vene on talvehtinut hyvin. Kaikki järjestelmät ja laitteet toimivat hyvin. Vaihdoin moottoriin uuden lasikantisen merivesisuodattimen kannen. Oli venemessuilla tarjouksessa. Mukana hyvät ohjeet ja helppo vaihtaa. Minun moottorissa suodatin painepuolella ja kuulema muutama tapaus, joissa kansi irronnut ja vesi tulvinut moottoritilaan. VP:lla ollut joku vuosi sitten takuukampanja kannen vaihdosta. Olisiko ollut valmistusvika tai mahdollista asentaa väärille kiertueille. Syksyllä teetän varmaan glykoliajon ym. huoltotyöt veneliikkeellä. Nukuttaa sitten kovina pakkasöinäkin paremmin. Vaihtavat varmaan myös vetolaitteen öljyn. Ajattelin ajaa kolme kesää samoilla paljekumeilla. Mitä mieltä olette, VP:ohjeen mukaan joka toinen vuosi? Aurinkoisia kesäpäiviä ja koetellaan väistellä kiviä ja uppotukkeja.
Ole tarkkana noitten veneliikkeiden huoltojen kanssa, itse nukun yöni paremmin, kun olen itse huollot tehnyt. Ei ole nimittäin mitenkään harvinaista,että ulkopuolisella teetetyt huollot on huolimattomasti tehty, tiedän jopa tapauksia,missä osa huoltotöistä jätetty kokonaan tekemättä!! Lasku kyllä tulee ajallaan ja taatusti riittävän suurena. Nyt kun olet jo hyvän matkaa moottorisi huoltotoimenpiteisiin perehtynyt, niin jatka toki opiskelua ja tee jatkossakin itse, säästät ison summan ja tiedät varmasti mitä milloinkin koneellesi on tehty.
FrankZane kirjoitti:
Ole tarkkana noitten veneliikkeiden huoltojen kanssa, itse nukun yöni paremmin, kun olen itse huollot tehnyt. Ei ole nimittäin mitenkään harvinaista,että ulkopuolisella teetetyt huollot on huolimattomasti tehty, tiedän jopa tapauksia,missä osa huoltotöistä jätetty kokonaan tekemättä!! Lasku kyllä tulee ajallaan ja taatusti riittävän suurena. Nyt kun olet jo hyvän matkaa moottorisi huoltotoimenpiteisiin perehtynyt, niin jatka toki opiskelua ja tee jatkossakin itse, säästät ison summan ja tiedät varmasti mitä milloinkin koneellesi on tehty.
Kiitokset vaan varoituksesta. Moottoriöljyn ja suodattimien vaihdot kyllä tehtiin ensin viimeisenä työnä syksyllä veneen ollessa vedessä ennen nostoa trailerille ja glykoliajo yms. pihallani ja olin koko ajan vieressä katsomassa. Ainakin vetolaitteen kummien ja öljyn vaihto on mielestäni parasta teettää ammattimiehellä.
Marino 32 kirjoitti:
Kiitokset vaan varoituksesta. Moottoriöljyn ja suodattimien vaihdot kyllä tehtiin ensin viimeisenä työnä syksyllä veneen ollessa vedessä ennen nostoa trailerille ja glykoliajo yms. pihallani ja olin koko ajan vieressä katsomassa. Ainakin vetolaitteen kummien ja öljyn vaihto on mielestäni parasta teettää ammattimiehellä.
Ole kuitenkin katsomassa, että käyttä oikeaa öljyä, sain kerran vaihtaa kummankin vetarin kartiokytkimet n.kymmenen tunnin ajon jälkeen keväällä, syksyllä pelittivät hyvin.

Ammatimies oli laittanut vääräntyppiset öljyt sisälle ja kartiot kiillottuivat. Toinen ammattimies huomasi asian öljyn hajusta, tunari kertoi mitä oli laittanut ja vahvisti nuuskivan huoltomiehen olleen oikeassa.

Paska juttu ja vajaa 1500€ huolto moka, en jaksanut käräjille lähteä, joten kuluttaja maksaa....
+Lisää kommentti
D4 glugolinvaihtokuvia, tehty vetolaitteessa mikkihiirikorvilla eli kaadoin glygolia ratti/letkun kautta vetolaitteen reikiin (yksi reikä teipattu ettei vuotanut ulos). Lisäksi kaadettu moottorin puolella glygolisekoitusta merivesisuotimeen. Ja moottori silloin päällä kun tavaraa kaadettu. Ennen glygoli-ajoa tietenkin makeavesihuuhtelu samaisilla mikkihiirikorvilla liitettynä makeavesiletkuun ja moottoria käyttäen jolloin moottorin lämmötkin nousivat.

Muutama kuva: http://www.albumini.fi/Albumi=6OQG3XNM
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Volvo penta D 6 syyshuolto

Miten olisi helpointa tehdä glykoliajo D6 DPH koneeseen? Osa neuvoo tekemään huuhtelun ja glykoliajon veneen ulkopuolelta irrottamalla joku letku vetolaitteen kilvestä, tilalle letku ja siitä huuhteluvesi ja glykoliseos imetään koneeseen. On kuulema tosi helppo homma eikä mitään proppua tarvitse aukoa. Vp:n ohjeen mukaan merivesisuodatin auki ja sihti puhtaaksi, kansi kiinni ja makeavesi huuhtelu tehdään ensin. Ohjeen mukaiset kolme proppua auki ja vesi pois. Proput kiinni, imberellin kannesta letku pois ja tilalle erillinen 50 mm letku, toinen pää vesisankoon johon vettä lisää imuun mukaan ja kone käyntiin. Kun huuhtelu tehty, glykoliseos samaan sankoon ja kone uudelleen käyntiin jolloin kone imee glykoliseoksen koneeseen. Imberellin kansi auki ja siipipyörä pois talveksi ja kansi kiinni. Ohjeen mukaan sillä selvä. Eikö vettä jää vetolaitteeseen eikä mihinkään muuhun mutkaan imupuolelle ennen imberellin kannan liitosta? Muut syyshuollon työt mm. pohjan pesu, moottorin öljyn ja suodattimien vaihto, vesijärjestelmästä tyhjäksi ym ovat kunnossa.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta