Eli siis mä kirjoitan ensi vuonna ylioppilaaksi ja aion lukion jälkeen hakea Helsinkiin teatterikorkeakouluun (näyttelijäksi siis), koska olen sinne ihan pikkunaperosta asti halunnut päästä :) Kysymys(kysymykset) kuuluu: Kuinka moni pääsee edes 2. vaiheeseen? Millaisia ne ennakkotehtävät suunnilleen yleisesti on? Ja miten lahjakas tanssija/laulaja pitäisi olla, vai onko sillä suurempaa merkitystä? Ite kun olen harrastanut hiphoppia alle 2 vuotta, ehdin just opetella perusteet ja se jäi sitten siihen xD Pianoa kyllä soittelen ja aloin just vähän aikaa sitten ottaa laulutunteja :) amatööriteatteria oon kanssa harrastellut pari kolme vuotta tässä, mutta siitä tuskin on pahempaa hyötyä xD
Jos joku osaisi vastata niin kiitollinen olisin :DD Ja ois ihan kiva myös kuulla ihan sellasta perus juttua että millanen ilmapiiri siellä karsinnoissa on ja millainen tuomaristo ja silleen :D
TEAK Pääsykokeet?
5
1725
Vastaukset
- teatteritieteilijä
Hei, en ite oo tonne näyttelijäpuolelle hakenut (oon hakenu pari kertaa dramaturgiaan), et en siitä puolesta voi mitään sanoa. Mutta sen voin sanoa, että ihan jokainen joka ne tehtävät on tehnyt ja lähettänyt, pääsee toiseen vaiheeseen (tuskin ne niihin kovinkaan hyvin perehtyy, kun reilut tuhat ihmistä sinne pyrkii). Ja voihan senkin sanoa, että moni monta kertaa pyrkinyt käyttää samoja vastauksia vuodesta toiseen…
Mut sanonpa sulle, että jos sulla tahtoa alalle on, niin siitä vaan! Jos tällä alalla jotain tarvitaan, niin sinnikkyyttä. Tsemppiä vaan, kohtahan ne ennakot tuleekin :) - röö
Siellähän ovat!
Millaset fiilikset tehtävistä? :) - some2
- 2. vaiheeseen pääsee näyttelijäpuolella lähes kaikki. En ole koskaan kuullut, että joku tosissaan pyrkinyt olisi siinä vaiheessa jo tippunut. Siitä eteenpäin karsiutuu n. 70% porukasta eli hyvin kovaan tahtiin väki vähenee. Ensimmäinen karsiminen tapahtuu toisen vaiheen puolessa välissä, eli jos pääsee edes tokan vaiheen iltapäivään voi olla itsestään ylpeä!
- Ennakkotehtävät ja 2. vaihteen tehtävät löytyy TeaKin sivuilta. Melko samanlaista kaavaa ne vuosittain toistavat.
- Ei laulu- tai tanssitaidosta mitään haittaa ole, mutta kyllä opiskelemaan on päässyt ihmisiä, jotka eivät niillä saroilla mitään ykkösiä ole. Yrittäminen ja heittäytyminen on tärkeintä! :) Kyllä sitten itse opinnoissa tullaan kehittämään näitä taitoja eteenpäin.
- Itse olen huomannut sen, että kouluun pääsee järjestäen melko hyvässä fyysisessa kunnossa olevia nuoria-aikuisia. Omasta kunnosta huolehtiminen kannattaa siis pitää mielessä, jos tavoitteena TeaKiin tai Nätyyn pääsy.
- TeaKin pääsykokeissa on hyvä ilmapiiri, mutta toki se on piinaavaakin. Sulla on pari minuuttia aikaa vakuuttaa tuomaristo satojen hakijoiden joukosta. Kyllä siinä pienoiset paineet kasautuvat, koska kyseessä on kuitenkin koulu, jonne haluaa enemmän kuin mitään muuta. Unelmat, haaveet ja elämä on siitä kiinni miten onnistuu parin minuutin dialogissa. Ei mikään helppo juttu, mutta muuta vaihtoehtoa ei ole. Onneksi aina voi yrittää ensi vuonna uudelleen ja hankkia kokemusta ja taitoa lisää juuri harrastelijateattereiden ja ihan sen elämisen kautta! Harva kouluun pääsee ekalla yrittämällä. Pitää vain jaksaa uskoa ja tsempata itsensä siihen, että unelmat voivat toteuttua ja joku päivä koulun ovet voivat avautua. Ja löytää toisaalta jonkinlainen tasapaino elämään, että vuoteen mahtuisi muutakin kuin teatteri, näytteleminen ja kevään pääsykokeet. :D - verkkuli
Itse olen hakemassa Nätyyn (koska tampere on lähempänä) ja itselläni on ongelmana 1. valintakoevaiheen päivät. (31.3-11.4)
Olen nimittäin puolet niistä ulkomailla, joten tietääkö kukaan voinko saada itseni siirrettyä sellaiselle päivälle kun olen Suomessa? Vai pitääkö vain kirota kohtaloaan? Enkä haluaisi matkaani perua koska eka kerta IKINÄ ulkomailla ja se olisi ihan mukava kokemus. :) - mörhhh
Hakuoppaissahan lukee ihan lihavoituna, ettei annettua pääsykoeaikaa muuteta. Itse en lähtisi siis ehdottamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803