Eli tosiaan meillä tuollainen tasan 2v uros cottoni joka on varsinainen ongelmahurtta ja nyt mielessä onkin koirasta luopuminen.
Koira haukkuu lenkillä ihan kaiken... Siis kaikki jotka tulee vastaan. Ei hauku jos näkee kauempana jonkun, mutta vastaantulevat ihmiset, pyörät, mopot ja tietysti toiset koirat.
Kotona ei hauku, paitsi jos joku tulee ovesta. Ja varsinkin kun vieras tulee. Poikamme ei halua tuoda edes luokkakavereita meille kun koira räyhää kaikki sen kaveritkin.
Meillä on asuntoauto, mutta kesäkin oli ihan tuskaa kun koira leirintäalueella räkytti kaikki.
Tuttujen koirien ja ihmisten kanssa tulee toimeen.
On muutoin tottelevainen koira, eikä todellakaan saa pomottaa meitä.
Toinen ongelma on merkkailu sisälle. Merkkaa silloin jos olisi halunnut mukaamme mutta joutuukin jäämään kotiin. Päivät on tottunut olemaan yksin eikä sillon merkkaa, mutta jos vielä illalla lähdetään kauppaan tms niin taatusti on merkannut.
Poikapöksytkin on mutta ne on sitten märät kun tullaan.
Nyt alkaa olee mitta täynnä!!!!
2-vuotias uros cottoni räyhää kaikelle, apua!
8
1401
Vastaukset
- ekaJuulia
Älkää nyt missään nimessä omasta koirastanne luopuko,jos sitä kuitenkin rakastatte.
Et kai luopuisi lapsestasikaan jos sillä olisi ongelmia?
Vai heittäisitkö pellolle kun murrosiän ongelmat alkavat? Et varmaankaan!?
Koira on yhtä tärkeä kuin lapsi,ainakin minulle.
Se on elävä tunteva herkkä olento joka surisi eroa perheestään pitkään.
Ratkaisu ongelmiinne on koiran sterilointi!
Vähenee räkyttelyt ja loppuu todennäköisesti merkkailutkin.
Toivotan onnea koirulinne kanssa.
Ymmärrän että nuori uros voi vetää pinnan kireälle,niinkuin uhmaikäinen lapsikin.
Uskon että leikkaus auttaisi ja rauha palaisi. Koiranne kuulostaa kuitenkin oikein järkevältä ja ihanalta kaverilta!
Kaikkea hyvää!- Aaaaarrrrgggghhhhh
Joo koira onkin muutoin järkevä ja tottelee hyvin, mutta kun haukku alkaa ei rauhoitu millään. Olen ajatellut, että leikkaus auttaa koiriin jotka ovat tyttökoirien perään ja räyhäävät uroksille, mutta kun meidän hurtta räyhää kaikille.
- Nouhau6
Mielessä koirasta luopuminen? Kuka ottaisi ongelmakoiran? Vai tarkoitatko lopettamista?
Koiran pitää oppia käskystä lopettamaan toimintansa, mitä ikinä se puuhaakin. Tottelemattomalle esim. Kolinapurkkia tai muuta pelotetta. Pevi-koulutus opettaa teitä omistajia tehokkaasti kieltämään koiraanne.
Kuka arvelee komentamisen liian julmaksi touhuksi koiralleen, kärsiköön räkytyksestä sitten. Mutta kaikkein julminta se lopettaminen on.- Nouhau6
Yleensä kastrointi ei muuta jo opittua räyhäämistapaa. Ellei sitä liitä tehokkaaseen uudelleenkoulutukseen.
- hilllevi
Meidän urosta leikkaus rauhoitti. Tosin se tehtiin jo 1-vuotiaana. Sisälle merkkaamisongelmaa oli, se jäi kokonaan pois kun leikattiin ja rajattiin sen olintilaa (vähän luuloja jäpikältä pois siis ).
Lähtisin tuosta leikkauttamisesta, ja sit vaan tehostamaan koulutusta. Miten koulutatte koiraa? entä saako se tarpeeksi liikuntaa ja nenätyötä? Monet käytösongelmat ratkeaa jo sillä, kun koiraa aktivoidaan tarpeeksi sille mielekkäällä tavalla. Tylsyys aiheuttaa ongelmakäyttäytymistä! - Meinas hihat repee!
Tuli minulla myös mieleen tekemättömyys. Onko koiraa yleensä sosiaalistettu mitenkään? Menty silloin kun se oli ihan pieni tutustumaan toreille ja turuille jne. Yleensä oletteko tehnyt ja mitä? Paljonko on aktiivista tekemistä, siis semmoista mikä on koiralle tarkoitettua. Kunnon lenkitys ja leikitys ovat tärkeitä. Itse leikin, siis vain leikin 2 x 15 minuuttia melkein päivittäin ja tämän lisäksi vähintään 5-6 kilsaa lenkitystä päivittäin ja välillä esim. kun käyn itse parina päivänä vähän opiskelemassa käy siippani molempien kanssa semmosen 6 km lenkin. Molemmat koirani ovat alta 15 kg, mutta aktiivisia. Nuorempi noin 1,5 v on leikattu uros ja oikea hybridipakkaus. Olen tehnyt semmosen kotiagiradan pihalle, josta löytyy jos jotakin estettä, rengasta, tunnelia ja keiloja kaadettavaksi. Koirat tykkää kun niiden kanssa touhuaa. Kotona voi harrastaa etsimistä, sillä se purkaa kummasti energiaa kun saa käyttää nenäänsä. Vaikka cottoni onkin katsottu seurakoiraksi se kaipaa paljon tekemistä myös. Ne eivät tykää vaan olla. Itselläni tämä uros on ihan pallohullu. Tekee ihan mitä vaan pallon perässä. Mutta se minun rekuista. Siis tekemistä koirallenne ja jos ette käytä näyttelyssä eikä ole jalostukseen tarpeita, niin suosittelen kastroimaan pikinmiten. Sitten pitää olla tarkkana ruoan kanssa (ehkä). Ilmeisesti koiranne pelkää, koska haukkuu kaikkia eikä sitä ehkä ole osattu oikein kouluttaa. Koira ei ymmärrä jos sille vaan huudetaan. Hihat ylös ja töihin. Osaako koira katsekontaktin jne. Onko ketään tuttua koiranomistajaa, jolla hyvä käytöksinen koira. Saisiko neuvoa teitä. Nää ei oo niin hirveen vaikeita asioita, kun sen vaan oivaltaa. MUTTA pieni apu olisi ehkä paikallaan ja aikaa se vie, mutta en usko olevan mahdotonta.
- ...
Jälleen se sama tylsä jokapaikan vastaus: kontakti kuntoon. Muuta ei tarvita.
- älä luovuta
Miksi koira haukkuu? Miten se haukkuu? Onko se epävarma? Mun käsittääkseni useimmiten koirat haukkuu epävarmuuttaan. Koiran itsevarmuutta nostaa se että se saa käyttää paljon nenäänsä. Jos haluaa rauhallisen ja hiljaisen koiran, se pitää alkaa jo pentuiässä muovaamaan. Oma koirani pentuna räkytti kokoajan, tosin se oli pikkupennun egoilu-komennushaukkua. Sosiaalistettiinko koira kunnolla pentuna? Nyt voi koittaa vielä sosiaalistaa ja tehdä myönteistä mielikuvaa toisista jos johtuu haukkuminen epävarmuudesta.
Naksutin käteen ja taskuun superherkkua ja kaupan pihalle seisomaan ja palkkaamaan joka kerta kun katsoo sinuun ja erityisesti kun katsoo silloin kun joku kulkee ohi. Samaa myös koirien kanssa ja pyörien. Itse palkkasin pentua aina kun jotain uutta tapahtui ja pentu katsahti minuun. Nyt hakeutuu heti katsekontaktiin viereen jos jotain härdelliä on.
Lenkillä koita saada koira nuuskimaan penkkoja. Heitä vaikka nameja penkoille. Jos näkee koiran ja nuuskasee maata, kehu aivan älyttömästi silloin ja anna palkkaa. Ennakoi kun näät koiran tulevan, viskaa nameja pusikkoon jos vaikka koira ehtisi mennä niitä nuuskimaan ennen kuin huomaa toisen koiran.
Jos käy niin että kontakti häviää ja näyttää siltä että tulee räkytys, sano koiralle "ohitetaan" ja käänny itse vähän kylki edelle (siis varpaat kääntyy omaa koiraa kohti) ja näytä mallia, että olette ohittamassa rauhanomaisesti toista. Pidä huoli että sinulla on johto ja olet puoliaskelta silloin edellä, pukkaa vaikka jalalla koiraa itsesi taakse.
Jos vain saisit harjoittelukavereita johonkin kentälle, jossa voisitte aloittaa isossa kaarroksessa ohittamisen. Siitä löytyy kirjallisuutta. oliskohan Turid Rugaasilla siitä jotain?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351