historiallinen Jeesus

on totta

Kun historioitsija N. T. Wright lähes 800 sivuisessa tutkimuksessaan liittyen Jeesuksen väitettyyn ylösnousemukseen tulee kirjansa The Resurrection of the Son of God aivan loppuun hän toteaa (s. 710) johtopäätöksensä näistä kahdesta – tyhjä hauta ja Jeesuksen ‘kohtaamiset’ - näin:

“...meille jää tämä varma historiallinen johtopäätös: hauta oli tyhjä, ja Jeesuksen ja hänen opetuslastensa välillä koettiin useita ‘kohtaamisia’ (mukaan lukien aluksi ainakin yksi epäilijä) ... Pidän tämän johtopäätöksen historiallista todennäköisyyttä käytännössä varmana ja samaan kategoriaan kuuluvana kuin [keisari] Augustuksen kuolemaa vuonna 14 jKr. Tai Jerusalemin tuhoa vuonna 70 j.Kr.”
http://uskonpuolesta.blogspot.fi/2010/08/kovaa-nayttoa-jeesuksesta-raamatun.html

9

92

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä tiedän
      • Tietosi on väärä
        Nasaretin Jeesus on joka kuoli kokomaaiman syntien edestä,ja nousi kolmantean päivä kuoleista.

• Gnostinen
        kuulija1 kirjoitti:

Tietosi on väärä
        Nasaretin Jeesus on joka kuoli kokomaaiman syntien edestä,ja nousi kolmantean päivä kuoleista.

Sekoitat tiedon ja uskon keskenään.

• totta se on
      • Tulkoon Totuus!

Taivaan kosto päällesi kun levität harhaoppejasi!

• jmmikkonen

N. T. Wrightin filosofian tuutor luki The Resurrection of the Son of God-kirjan ja totesi, että Wright argumentoi hyvin, eikä hän osaa perustella miten muutenkaan asia voisi olla, mutta koska hän on ateisti, hän valitsee uskon siihen, että on olemassa joku muu selitys, kuin että Jumala herätti Jeesus Nasaretilaisen kuolleista.

Wright totesi tähän, että se on "fine", hän ei kiusaa ateisti-ystäväänsä uskoon, koska kristinuskon perustavaa laatua olevan totuusväittämän hyväksyminen edellyttäisi muutosta maailmankatsomuksessa.

Usko on asia, johon ei voi, eikä saa pakottaa ihmistä. Jumalan olemassaoloa ei voi todistaa. Se on perususkomus, aksiooma, jonka voi ottaa lähtökohdaksi tai hylätä lähtökohtaisesti. Samoin on laita Jumalan olemassaolon kieltämisen.

Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että meidän tulisi olla kaikkien vakaumuksellisia agnostikkoja, koska tämä perususkomus on vastoin sekä ateismia että teismiä. Sinänsä agnostismi on oikeutettu perususkomus, kuten teismi ja ateismi, mutta sitäkään ei voida todistaa.

• totuuden etsijä
    • Elvis elää

Maailmalla on myös paljon ihmisiä, jotka väittävät nähneensä Elviksen vuoden 1977 jälkeen.

Täytyypä heti ryhtyä kirjoittamaan aiheesta 800 sivuista tutkimusta...

• adkl

Googleta hakusanoilla:historiallinen Jeesus, niin löydät Raamatun ulkopuolisiakin dolumentteja Jeesuksesta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1682
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1498
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      943
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      879
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      831
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      758
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      740
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      738
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      720
    Aihe