ilmarisen kieltävä kuntoutustukipäätös

pohjalla1

Hei, olen ollut psyykkisistä syistä pitkällä sairaslomalla, ja koettanut samalla pikkuhiljaa saada opintojani etenemään. Kun kelan myöntämä sairaspäiväraha kausi tuli täyteen, hain kuntoutustukea kelalta ja vähän työhistoriani vuoksi myös ilmariselta. Hakemuksen jätin toukokuun lopulla.
Olen ollut puolet tästä ajasta ilman muita tukia kuin asumistuki. Masennuksesta huolimatta sinnittelin kesän huolehtimassa kuolevasta äidistäni toisella paikkakunnalla ja lainasin puuttuvat vuorarahat sisareltani. Kun äiti kuoli ja toivuin pahimmasta, aloin soittelemaan ensin kelaan (jossa kerrottiin etteivät voi tehdä päätöstä ennen ilmarista) ja sitten ilmariselle josta osattiin sanoa että asiani on käsiteltävänä ja näissä menee joskus yli sen 3 kk ( eivät halua kuulemma tehdä kelan päätöksen kanssa ristiriitaista ratkaisua??). Hain toimeentulotukea sosiaalitoimistosta ( En pysty tuosta summasta maksamaan velkojani ). Tämän jälkeen soitin viikottain 3 viikon ajan ilmariselle ja pyysin kiirehtimään asiaa.
Perjantaina päätös tuli, kielteisenä. Perusteena päätökselle on se, että olen ollut lääkärinlausunnon mukaan pitkään masentunut, myös niiden lyhyiden jaksojen aikana jolloin olen ollut olosuhteiden pakosta töissä. Tehnyt siis töitä työkyvyttömänä. Odotan nyt, onko kela asiasta mitä mieltä. Jos sekin päätös on kielteinen , en tiedä mitä tehdä. Tuntuu vain niiin paskamaiselta. Toivottavasti helvetti on olemassa ja siellä on oma erityinen paikka vakuutusvirkailijoille.

4

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aprikoitsija

      Jos olet pystynyt töitä tekemään niin et kyllä saa eläkepapereita läpi mitenkään.

      Eikö sinun kannattaisi yrittää parantua ja pyrkiä sitten takaisin työelämään?

    • sairas työtön

      Joo kyllä se taitaa hylsy tulla kun olet kyennyt töissä käymään masentuneena. Kun on todella vaikeasti masentunut niin silloin ei kykene töissä käymään. Jo sängystä ylösnouseminen voi olla mahdotonta.

    • pohjalla1

      Kokemusta on myös syvemmästä masennuksesta. Yritän tosiaan hakea kuntoutustukea, jonka kanssa voisi opiskella enemmemmän omaan tahtiin. Amk:ssa kun ei mitään yksilöityjä opintosuunnitelmia tehdä.

      • sairas työtön

        Niin se kysymys tosiaan onkin oletko oikeutettu eläkkeeseen kun kumminkin välillä olet kyennyt töihin masennuksesta huolimatta. Välillä olet kuitenkin työkykyinen masennuksesta huolimatta, silloinhan ei kuulu työkyvyttömyyseläkkeelle.
        Minulta myös kela on hylännyt kuntoutustuen vaikken ole kyennyt töihin mutta heidän mielestään en ole sairas vaan minulla on tunnepuolen ongelmia. Onneksi sentään myönsivät terapiaan tukea.
        Minulla kun on ikikarenssi päällä niin en saa mistään mitään tuloja vaan toimeentulotuella joudun elämään.
        Mutta onneksi jostain tulee rahat elämiseen, en valita. Ymmärrän ettei helpolla laiteta eläkkeelle ennenkuin kaikki kuntoutus on yritetty läpi. Mietityttää että mitäs sitten kun tämä kuntoutus loppuu, nyt toinen vuosi meneillään eikä ainakaan vielä mitään apua ole siitä ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe