Mitä ujon kannattaa opiskella?

Geojitmal

Itse olen ujo, voisi kai sanoa, että aivan onneton sosiaalisissa tilanteissa. En ole kuitenkaan mennyt kenellekään juttelemaan asiasta, vaikka varmaan syytä olisikin. Kuitenkaan tämä ei ollut se ketjun pääpointti, vaan ajattelin kysyä teiltä ujoilta, että millä alalla työskentelette, millaista työtä teette, ja mitä opiskelette tai olette opiskelleet? Vaikuttiko ujous opiskelu- ja uravalintaan?

Kiinnostaisi tietää, millaisia aloja olisi hyvä opiskella. Aion hakea nyt vielä nyt syksyllä ammattikorkeakouluun, ja olen miettinyt mitä voisin opiskella... Sellainen mielikuva minulla ainakin on ollut, että yliopistoissa opiskelu on enemmän yksilökeskeistä kuin ammattikorkeakouluissa? No, ei mahda mitään, sillä haluan opiskelupaikan mahdollisimman pikaisesti eikä yliopistoihin voi nyt hakea.

Ilmeisesti insinöörit nyt useimmiten saavat tehdä suhteellisen rauhassa töitä, vähän alasta tietenkin riippuen. Mutta insinööriä minusta ei oikein saa, matemaattiset aineet eivät kiinnosta. Alunperin ajattelin englanninkielistä tutkintoa, esimerkiksi International Business. Ajattelin sen kuitenkin olevan aivan liian ryhmäpainotteista opiskelua. Toisaalta tavallaan olisi kuitenkin hyvä pakottaa itsensä sosiaalisiin tilanteisiin... vielä ehtisin suomenkieliseen vastaavaan tutkintoon hakea opiskelemaan. Kannattaako? Antakaa joitain konkreettisia esimerkkejä mitkä voisivat olla ihan hyviä vaihtoehtoja.

3

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyrsdytrdty

      Käyhän tekemässä tuo ammatinvalintatesti

      http://www.mol.fi/avo/

      ja mieti sitten jatkoa. Tuossa työvoimaministeriön ohjelmassa kysytään mm. sitä haluaako tehdä töitä yksin, joten siinä rajataan yltiösosiaaliset ammatit pois.

    • exujososterv

      Olin myös lukion jälkeen erittäin ujo/estynyt ja ainakin omasta mielestä toivoton sosiaalisissa tilanteissa. Menin yliopistoon opiskelemaan matemaattis-luonnontieteelliseen ja olin siellä pari vuotta. Ala ei kuitenkaan yhtään kiinnostanut ja ujous helpotti opintojen aikana, joten hain ja pääsin sosiaali-ja terveysalalle opiskelemaan. Jännittäminen on vähentynyt opintojen aikana ja nyt voikin sanoa ettei minulla ole sen huonommat sosiaaliset taidot kuin muillakaan. Aikaisemmin tilanteiden huonosti meneminen johtuikin jännittämisestä :) kannattaa miettiä omaa tilannettaan sen puolesta siis, että johtuuko "toivottumuus" sos tilanteissa jännittämisestä vai kokemuksen puutteesta (vai molemmista). Jos esim lapsena on ollut sosiaalisempi, tilanne voi parantua opintojen edetessä.

      Pointtina nyt kuitenkin, että kannattaa opiskella sitä mitä oikeasti haluaa, eikä valita alaa jännittämisen perusteella. Kannattaa myös hakea apua jännittämiseen, koska se on aika yleinen vaiva ja myös hoidettavissa! :)

    • siunaten

      Älä jätä haaveitasi toteuttamatta ujouden takia! valitse ala josta olet kiinnostunut itse. Ajattele työtä, älä opiskeluaikaa, sehän on lyhyt. älä välitä jos muut pitää sua kummallisena ujoutesi takia. ei sun tarvitse mukautua mihinkään muottiin vaan olla oma ihana persoonasi. Ujoutesi takia ymmärrät myös varmaan eritavalla ihmisiä vaikeutesi voit kääntää siunaukseksi toisille työsi kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe