Itse olen ujo, voisi kai sanoa, että aivan onneton sosiaalisissa tilanteissa. En ole kuitenkaan mennyt kenellekään juttelemaan asiasta, vaikka varmaan syytä olisikin. Kuitenkaan tämä ei ollut se ketjun pääpointti, vaan ajattelin kysyä teiltä ujoilta, että millä alalla työskentelette, millaista työtä teette, ja mitä opiskelette tai olette opiskelleet? Vaikuttiko ujous opiskelu- ja uravalintaan?
Kiinnostaisi tietää, millaisia aloja olisi hyvä opiskella. Aion hakea nyt vielä nyt syksyllä ammattikorkeakouluun, ja olen miettinyt mitä voisin opiskella... Sellainen mielikuva minulla ainakin on ollut, että yliopistoissa opiskelu on enemmän yksilökeskeistä kuin ammattikorkeakouluissa? No, ei mahda mitään, sillä haluan opiskelupaikan mahdollisimman pikaisesti eikä yliopistoihin voi nyt hakea.
Ilmeisesti insinöörit nyt useimmiten saavat tehdä suhteellisen rauhassa töitä, vähän alasta tietenkin riippuen. Mutta insinööriä minusta ei oikein saa, matemaattiset aineet eivät kiinnosta. Alunperin ajattelin englanninkielistä tutkintoa, esimerkiksi International Business. Ajattelin sen kuitenkin olevan aivan liian ryhmäpainotteista opiskelua. Toisaalta tavallaan olisi kuitenkin hyvä pakottaa itsensä sosiaalisiin tilanteisiin... vielä ehtisin suomenkieliseen vastaavaan tutkintoon hakea opiskelemaan. Kannattaako? Antakaa joitain konkreettisia esimerkkejä mitkä voisivat olla ihan hyviä vaihtoehtoja.
Mitä ujon kannattaa opiskella?
3
573
Vastaukset
- tyrsdytrdty
Käyhän tekemässä tuo ammatinvalintatesti
http://www.mol.fi/avo/
ja mieti sitten jatkoa. Tuossa työvoimaministeriön ohjelmassa kysytään mm. sitä haluaako tehdä töitä yksin, joten siinä rajataan yltiösosiaaliset ammatit pois. - exujososterv
Olin myös lukion jälkeen erittäin ujo/estynyt ja ainakin omasta mielestä toivoton sosiaalisissa tilanteissa. Menin yliopistoon opiskelemaan matemaattis-luonnontieteelliseen ja olin siellä pari vuotta. Ala ei kuitenkaan yhtään kiinnostanut ja ujous helpotti opintojen aikana, joten hain ja pääsin sosiaali-ja terveysalalle opiskelemaan. Jännittäminen on vähentynyt opintojen aikana ja nyt voikin sanoa ettei minulla ole sen huonommat sosiaaliset taidot kuin muillakaan. Aikaisemmin tilanteiden huonosti meneminen johtuikin jännittämisestä :) kannattaa miettiä omaa tilannettaan sen puolesta siis, että johtuuko "toivottumuus" sos tilanteissa jännittämisestä vai kokemuksen puutteesta (vai molemmista). Jos esim lapsena on ollut sosiaalisempi, tilanne voi parantua opintojen edetessä.
Pointtina nyt kuitenkin, että kannattaa opiskella sitä mitä oikeasti haluaa, eikä valita alaa jännittämisen perusteella. Kannattaa myös hakea apua jännittämiseen, koska se on aika yleinen vaiva ja myös hoidettavissa! :) - siunaten
Älä jätä haaveitasi toteuttamatta ujouden takia! valitse ala josta olet kiinnostunut itse. Ajattele työtä, älä opiskeluaikaa, sehän on lyhyt. älä välitä jos muut pitää sua kummallisena ujoutesi takia. ei sun tarvitse mukautua mihinkään muottiin vaan olla oma ihana persoonasi. Ujoutesi takia ymmärrät myös varmaan eritavalla ihmisiä vaikeutesi voit kääntää siunaukseksi toisille työsi kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408