Diesel -perämoottorit

Yamamies

Täällä on jauhettu perämoottoreista ja joku väitti dieselperiksien olevan mahdottomia. Itselläni on ollut Yanmar 27 diesel 1990-luvulta alkaen veneeni perässä. Siihen tehtiin nyt keväällä täydellinen remontti 17 vuoden ajon jälkeen. Vaihdettiin laakerit, männät, sylinterit ja uusittiin ruiskupumppu. Samalla soodapuhallettiin vesikanavat auki, alapää laakeroitiin ja muut tillpehöörit pantiin uusiksi. Hintaa tuli 1450 euroa! Sillä ajetaan vielä siis ainakin 15 vuotta katettua upporunkoista 9 metrin paattia 10 solmua.

Kulutus on tunnissa noin 6-7 litraa 10 meripeninkulmalla. Moottorin toi maahan Ruotsin kautta eräs kala- ja riistatarkastaja "hieman virkakäyttöönsä" ohi tullauksien halvalla.
Pisimmät matka moottorilla on ajettu Helsingin Vuosaaresta Vaasaan ja takaisin 2009 ja Vuosaaresta Viipuriin - Lappeenrantaan - Savonlinnaan ja takaisin 2007 kesällä.

Minulla on laiturikavereita, jotka minulle nauroivat perämoottoriuppiksestani,mutta ovat itse nyt ostelleet uusia Volvojaan 14 550 - 22 000 euroa kertaalleen. Ajaessaan käryttävät polttoainettakin 4 kertaisesti minun käyttööni.
Kovin näyttävät talvitelakallakin huollattavat tuhansilla Merkuruisiaan ja muita amerikan sisäperäihmeitään.

40

3446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,itgt

      Mistä sait varaosat?

    • hankox

      Ja tarinan opetus oli???

      • hiihiiiiihi ii

        että kaltaisesi käsityskyvytön on aina kysymässä


      • ehehehehehehehh
        hiihiiiiihi ii kirjoitti:

        että kaltaisesi käsityskyvytön on aina kysymässä

        että kaltaisesi käsityskyvytön on aina vastaamassa...
        Tarinan opetus oli, että nyt KAIKKI volvot,merkut,perkinssit jne.. mereen ja Intiasta / Thaikusta vanhat diesel perämoottorit perälautaan, niin maailma pelastuu.


      • hiiihiiihiiiii hiii
        ehehehehehehehh kirjoitti:

        että kaltaisesi käsityskyvytön on aina vastaamassa...
        Tarinan opetus oli, että nyt KAIKKI volvot,merkut,perkinssit jne.. mereen ja Intiasta / Thaikusta vanhat diesel perämoottorit perälautaan, niin maailma pelastuu.

        Ei sun tarvitse tehdä sitä paiseruttoinen!


      • Nenä räässä
        hiiihiiihiiiii hiii kirjoitti:

        Ei sun tarvitse tehdä sitä paiseruttoinen!

        Räkänenästäkin mies tuloo,muttei "turhan naurajasta"


    • Yamamies

      Varaosat tilasi netin kautta asentaja, joko Intiasta tai Thaimaasta. Sitä en niin tarkkaan tullipaperista katsonut. Konemallihan on jo vanha, mutta Intianvaltameren rannikolla paljon käytetty, joten joku siellä tekee osaa vanhoihin japseihin.
      Yaman osaa näyttää googlella olevan myö Euroopassa, mutta enemmä vm 2000 ja nuorempaa.

      Ainut puute tässä on hehoton laturi 380 VA (31 A 12 V) joten täytyy raahata kahta 150 Ah hupia mukana ja muistaa ennen lähtöä ne ladata. Veneessä on kuitenkin kulutusta välillä yli 50 A.

      • Mäns Y.

        Isäni ajoi samanlaisella diesel-Jamalla ja erikoistilauksesta Ähtärissä tehdyllä katetulla alumiinipaatilla vuodet 1990-2004. Vaihtoi vuosittain suotimet, öljyt ja muutaman kerran painepesi koko roskan kotelon sisältäkin. Muutama potkuri meni kivikkoon verkonlaskuissa, mutta aina tuntui löytyvä booritukseen pyörimään ajon kannalta sopiva, parempi ja parempi Ruottin puolelta.
        Ei tehty mitään remppaa, vaikka äijä ajeli kesässä 300- 350 tuntia pitkin Perämerta ja Merenkurkkua 6-7 kuukautta kaudessa. Myi sen pirulainen viinapäissään kalastajalle, joka ajeli sillä vielä ainakin 2010. On se mahdoton ikiliikkuja!

        Ei nämä nykyiset Jamat ole sitä! Niitä rempataan ja menee laakeria ja siirtyy ruiskutusajat ja muuta... kertoo huoltoliikkeen mies.
        Minäkin ostaisin diesel 27 korjattavaksi heti ensikesäksi omaan paattiini.


      • matiasmyyränen
        Mäns Y. kirjoitti:

        Isäni ajoi samanlaisella diesel-Jamalla ja erikoistilauksesta Ähtärissä tehdyllä katetulla alumiinipaatilla vuodet 1990-2004. Vaihtoi vuosittain suotimet, öljyt ja muutaman kerran painepesi koko roskan kotelon sisältäkin. Muutama potkuri meni kivikkoon verkonlaskuissa, mutta aina tuntui löytyvä booritukseen pyörimään ajon kannalta sopiva, parempi ja parempi Ruottin puolelta.
        Ei tehty mitään remppaa, vaikka äijä ajeli kesässä 300- 350 tuntia pitkin Perämerta ja Merenkurkkua 6-7 kuukautta kaudessa. Myi sen pirulainen viinapäissään kalastajalle, joka ajeli sillä vielä ainakin 2010. On se mahdoton ikiliikkuja!

        Ei nämä nykyiset Jamat ole sitä! Niitä rempataan ja menee laakeria ja siirtyy ruiskutusajat ja muuta... kertoo huoltoliikkeen mies.
        Minäkin ostaisin diesel 27 korjattavaksi heti ensikesäksi omaan paattiini.

        Yamahan diesel 27 saamien voi olla kiven alla. Kiinnostuin siitä itsekin ja yöllisessä etsintägooglauksissa niitä on lähimmillään myynnissä Espanjassa, AliBaballa Kiinassa, Intiassa ja Bangladeshissä paikallisessa netstorenewsissa ja Australiassa Wildbullstoressa. Hinnat noin suunnilleen 4200 - 6400 euroa! Siis yli 20 vuotta vanhoista suolamerivedessä olleista loppuun ajetuista perämoottoreista!

        Täydelliset korjaussarjat (sylinterit, männät, laakerit, tiivisteet, rattaat ja venttiilit on saatavilla 790-1020 euroon. Sitten laturin, startin ja ennen kaikkea ruiskupumpun osat päälle. Tuleeko siitä sitten tosiaan taas kone pariksikymmneksi vuodeksi?
        Mikä 1990- luvun bensaperis on säilyttänyt arvonsa yhtä hyvin? Ei mikään! Näyttää saavan 25 - 50 hv haarukassa jopa 2000- luvun koneita alle 2000 tonnin.


      • ei nuuka Niilo
        matiasmyyränen kirjoitti:

        Yamahan diesel 27 saamien voi olla kiven alla. Kiinnostuin siitä itsekin ja yöllisessä etsintägooglauksissa niitä on lähimmillään myynnissä Espanjassa, AliBaballa Kiinassa, Intiassa ja Bangladeshissä paikallisessa netstorenewsissa ja Australiassa Wildbullstoressa. Hinnat noin suunnilleen 4200 - 6400 euroa! Siis yli 20 vuotta vanhoista suolamerivedessä olleista loppuun ajetuista perämoottoreista!

        Täydelliset korjaussarjat (sylinterit, männät, laakerit, tiivisteet, rattaat ja venttiilit on saatavilla 790-1020 euroon. Sitten laturin, startin ja ennen kaikkea ruiskupumpun osat päälle. Tuleeko siitä sitten tosiaan taas kone pariksikymmneksi vuodeksi?
        Mikä 1990- luvun bensaperis on säilyttänyt arvonsa yhtä hyvin? Ei mikään! Näyttää saavan 25 - 50 hv haarukassa jopa 2000- luvun koneita alle 2000 tonnin.

        Tuntuu kovin p.rseaukisten touhulta koko diesel perätuupparit.
        Olen vahvasti sitä mieltä, että nykyisillä polttoaineiden hinnoilla ei säästöä noilla vehkeillä irtoa. 25 hp 2T pensakoneita saa muutamalla satasella, joilla ajelee pilvin pimein. Kauhea pulaaminen, ikäloppujen koneiden ja varaosien metsästämisen kanssa, jos nyt jonkun satasen 10 vuoden aikana säästää, ei mitään järkeä.


    • Mansikkia

      En tiedä missä nykyiset Yamahat kootaan, tai valmistetaan, mutta laatu ja kestävyys on suunniteltu 5-8 vuoden rakoon. Sitten on edessä täysremontti tai heittäminen hakkuriin metalliromuksi. Ei vm. 2005 tai uudempi kestä bensana kahtakymmentä vuotta varastossakaan!

      Keskustelin Honda- tyyppien kanssa ja niillä oli samaa infoa. Ei meinaa alapää kestää 1000 tuntia, eikä pysy öljy sisällä.
      Luultavasti japanilainen laatu on nykyään kiinalaista laatua ja osat valetaan Indonesian viidakossa.

    • vm 41

      Juttuhan lähti alkuunsa siitä, kun joku halusi muuttaa tavallisen pensa perämoottorin diesel käyttöiseksi, kun oli k.rpiintynyt pensan kalleuteen, eikä ollut puhetta edes oliko 2T vai 4T koneesta. Mietti vain kakstankki systeemiä, että onnistuisikohan?
      Eihän tuollaiseen kyselyyn voinut muuten vastata kuin, leikkimielellä.
      Jotkut jo sekoittivat diisselit kerosiinit petroolit pensat hurmoksissaan keskenään, perehtymättä kysymykseen kunnolla.
      Toisaalta oli pitkästä aikaa hauska aihe käsiteltävänä, näki mukavan läpileikkauksen perämoottoreiden tietämyksestä.
      Eihän keskustelussa varmaan kukaan kyseenalaistanut diesel käyttöistä perämoottoria,saati sen olemassa oloa kieltänyt.
      Kyllähän noita dieseleitä veneiden perässä pyörii, toiset ovat sisäperämoottoreita, toiset ulkolaita,kumpi sinulla on? ei käynyt artikkelistasi ilmi.

      • Luetun ymmärtäminen?

        Varmaankin kyseessä oli Yanmar 27 Perämoottori.Vastaa n.50 hv perämoottoria.Ne jotka ovat ajaneet sillä niin uskovat,muut ei varmaan.Ko. kone sopii työkäyttöön tai muuten vaan hieman raskaampaan veneeseen.Ei ainakaan Marino Swingiin..


    • diesel.yamaha

      Jos jaksatte katsoa tuubista, niin dieseleistä, löytyy tuleva sukupolvi jo nyt.

      150-250 heppaiset commonrail dieselit.


      Yes tulevaisuutta

      Ai niin tais jo pupu mennä pöksyyn kun pensa koneiden hinnat laskevat käsiin.

      • "tane"

        Diesel.yamahalla on tainnut mennä pupun ruoat ja dieselit vähän päässä sekaisin, tai jotenkin jäänyt levy pyörimään tyhjää.
        Niinkuin nyt ei kansa ymmärtäisi että dieselit on olleet markkinoilla jo iät ja ajat.
        Kyllähä jopa "taunokin" ymmärtää että venhoon haetaan sopiva taloudellinen kone, mutta ei nyt millä hintaa tahansa. Ne muutamat tunnit, joita suurin huviveneilijöiden ryhmä edustaa, eivät varmaan ensimmäisinä mitää dieseleitä lähde etsimään pulpettiveneisiinsä. Mulle on aivan sama millä ajan ne 20 t kaudessa,pääasia on että kone ei hulluja maksa,ja on helppo huoltaa.
        600 volvo Pentani on pyörinyt jo 35 v ilman mitään suurempia kuluja,pensat olen aina pystynyt käteisellä maksamaan.


    • irt5

      taitaa monelta puuttua tässä ketjussa taito ymmärtää tekstiä?

    • diesel on OK

      Vaimoni omistamassa veneessä (tasaperä mäntyupotus kotelossa) on Yamaha 36 hv dieselmoottori. Vääntöä hirveästi, joten on nousukas potkuri pari tuumaa suuremmalla halkaisijalla. On ostettu Suomessa maahantuojan messuesittelystä (2000?) joskus vuosia sitten. Mitään ei remppaa tehdä. Suotimet ja öljyt huoltomies vaihtaa ja voitelee vivustot ja vaijerit. Pelittää kuin uusi ja kulutus normaalissa ajossa 6 litraa tunnissa!

      • Muistelisin että

        Merkkinä Yamaha ja Yanmar ovat kaksi eri asiaa.Ei kai Yamaha ole diesel moottoreita tehnyt.Ne sisäperätkin taisi olla jonkun muun tekemät.Toisin kuin Yanmar joka on arvostettu merkki ja jos oikein muistan niin ne perämoottorit olivat tehoiltaan 27 ja 36hv.Olivat liian kalliita Suomalaisille.Ainakin mökkeilijöille.


      • rtyuiopöå
        Muistelisin että kirjoitti:

        Merkkinä Yamaha ja Yanmar ovat kaksi eri asiaa.Ei kai Yamaha ole diesel moottoreita tehnyt.Ne sisäperätkin taisi olla jonkun muun tekemät.Toisin kuin Yanmar joka on arvostettu merkki ja jos oikein muistan niin ne perämoottorit olivat tehoiltaan 27 ja 36hv.Olivat liian kalliita Suomalaisille.Ainakin mökkeilijöille.

        puristele taas finniäsi ja lopeta jatkuva sekoilusi. kukaan ei ole puhunui yanmarista!

        https://www.google.fi/search?q=yamaha diesel outboard&client=firefox-a&hs=PZx&rls=org.mozilla:fi:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=zv5MUuOUG4uK4gSInoHYCg&ved=0CDwQsAQ&biw=1034&bih=509&dpr=1.25


      • Seko mikä seko?

    • Silmälasitpäähän

      Niin että ovatko nuo linkissäsi olevat dieselkoneet nyt sitten yamahoita vai mitä yrität sanoa?

    • kokemusta on

      Voi sitä diisseliä bensa 2t koneessakin käyttää.

      • o..ppo.o

        joo ja vettäkin.....


      • diiisselillä
        o..ppo.o kirjoitti:

        joo ja vettäkin.....

        En tiedä toimiiko vedellä, mut tosijuttu on, et muksuna tuli ajeltua löpöllä yammun 25 heppasella 2t koneella. Vähän laiskasti lähti liukuun, mut muuten pelitti hyvin. Vauhdista jäi pari solmua puuttumaan, mut oli Se rehvakasta, ku tuli ison veneen käry! Saattoi Se vähän konetta karstottaa, mut toimi silti. Koittakaa, jollette uso


      • Joo o
        o..ppo.o kirjoitti:

        joo ja vettäkin.....

        Kyllä!


    • epägoogle

      Tuota... googletuksella saa selvää, että Yamahan moottoriosasto on Yanmar-tuoteperheen isä ja Kiinassa toimiva kokoonpano on puoliksi kiinalais-japanilainen yritysrypäs.

      Yanmar dieselmoottorit on ainakin Ranskassa, Englannissa ja Espanjassa Yamaha-maahantuonin alaisuudessa. Katuosoite, puhelinkeskus ja yhtiöjohto on samassa asioimisosoitteessa.

      Miten on Suomessa ollut silloin ensimmäisten Yamaha- moottoripyörien ja sisarperämoottorien keskenäinen suhde, kun olivat eri maahantuojilla?
      Tehdäänhän Yanmar osista kolmea muutakin perämoottoria. Toisaalta USA:ssa tehdään Yamaha moottoripyöriä yksityisesti sen osista muilla, enemmän amerikkalaisuuteen sopivilla nimillä.
      Viipurissa on myytävänä selvillä Yanmar osilla Solve, Saturn ja May1st - nimisiä perämoottoreita. Saturn 36 D-kat taitaa olla dieselin tarrateipissä komeasti.

      • Niin kö ?

        Samasta wikistä löytyy myos tietoa että Yamaha aloitti moottorivehkeiden kanssa puuhastelun vasta sodan jälkeen 5o-luvulla, kun taas Yanmar rakensi dieseleitä jo v.1912 alkaen.
        Kaikki japanilaiset tehtaat olivat jonkinlaisessa yhteistyössä, joko suoraan tai alihankkijoiden kautta, mikä on täysin normaalia, myös mm Toyotalta löytyy moottoreita, jotka voi erottaa Yanmarista vain nimikilvestä ja todennäköisesti yhteistyö muuallekin vain laajenee.
        Markkinointi on taas aivan oma lukunsa, samoille tuotteille voidaan lanseerata eri nimiä eri markkina-alueille ja maahantuojalla voi olla useiden valmistajien tuotteita, joista ei sentään voi vetää johtopäätöstä valmistajasta, vai miltä tuntuisi tulkinta mm Vehon tuotteista, Honda, Mb, Citroen, kun ovat saman maahantuojan hallussa niin ovat saman valmistajan tavaraa ?


      • epägoogle
        Niin kö ? kirjoitti:

        Samasta wikistä löytyy myos tietoa että Yamaha aloitti moottorivehkeiden kanssa puuhastelun vasta sodan jälkeen 5o-luvulla, kun taas Yanmar rakensi dieseleitä jo v.1912 alkaen.
        Kaikki japanilaiset tehtaat olivat jonkinlaisessa yhteistyössä, joko suoraan tai alihankkijoiden kautta, mikä on täysin normaalia, myös mm Toyotalta löytyy moottoreita, jotka voi erottaa Yanmarista vain nimikilvestä ja todennäköisesti yhteistyö muuallekin vain laajenee.
        Markkinointi on taas aivan oma lukunsa, samoille tuotteille voidaan lanseerata eri nimiä eri markkina-alueille ja maahantuojalla voi olla useiden valmistajien tuotteita, joista ei sentään voi vetää johtopäätöstä valmistajasta, vai miltä tuntuisi tulkinta mm Vehon tuotteista, Honda, Mb, Citroen, kun ovat saman maahantuojan hallussa niin ovat saman valmistajan tavaraa ?

        Maahantuoja voi toimia monilla osa-alueilla ja on eria asia kuin yhtiöiden hallinnollinen keskittymä, tai operatiivinen toiminta samassa pisteessä. Maahantuojalla voi olla monta eri valmistajan objektia hallussaan, mutta yhdellä valmistajalla vain yksi omistus ja hallinnollinen toiminta.

        Googlataan, niin en huomannut Yanmar dieselperämoottoreita 1912 vuodelta, mutta havaitsin, että Yamahaalla ja Mitsulla oli moottorisuunnittelua yhdessä Mitsun telakalla jo 1920. Yllättävintä oli, että Yamaha oli myös lentokonemoottorien valmistaja 1930-luvulla.
        USA:n miehityshallinto meinasi lopettaa syksyllä 1945 kaikki moottoritehtaat Japanista ja kieltää oman moottoriteollisuuden.


      • "kuuma-kalle"
        epägoogle kirjoitti:

        Maahantuoja voi toimia monilla osa-alueilla ja on eria asia kuin yhtiöiden hallinnollinen keskittymä, tai operatiivinen toiminta samassa pisteessä. Maahantuojalla voi olla monta eri valmistajan objektia hallussaan, mutta yhdellä valmistajalla vain yksi omistus ja hallinnollinen toiminta.

        Googlataan, niin en huomannut Yanmar dieselperämoottoreita 1912 vuodelta, mutta havaitsin, että Yamahaalla ja Mitsulla oli moottorisuunnittelua yhdessä Mitsun telakalla jo 1920. Yllättävintä oli, että Yamaha oli myös lentokonemoottorien valmistaja 1930-luvulla.
        USA:n miehityshallinto meinasi lopettaa syksyllä 1945 kaikki moottoritehtaat Japanista ja kieltää oman moottoriteollisuuden.

        Nyt kun vielä saataisi lopuksi varma tieto siitä, mistä tässä nyt on todella kysymys? Onko niitä dieselillä toimivia kaasutin käyttöisiä perämoottoreita vai ei ?
        Jos on, niin kuka myy suomessa.
        Merkillähän ei ole p.skankaan merkitystä, kun ei kukaan ota selvää kuka ne on valmistanut, ja kuka nimikilvet koneisiin arpoo.
        Kummallista asian vatvomista, peruskysymystä kierretään ja väännetään niinkuin eduskunnan täysistunnoissa.


    • PuSe

      Ketjun aloittajan tarinan opetus yrittää olla se että se mikä on hänelle sopiva, pitäisi olla se totuus myös kaikille muille. Häntä ärsyttää kun muut eivät ole valinneet samaa vaihtoehtoa.
      Onhan noita Jammun dieselkoneita ollut tarjolla aikanaan. Niitä meni lähinnä ammattikalastajille kun ennen sai ajaa verottomalla löpöllä.

      • Lisää sekoa

        No mainitseppa yksikin yamahan diesel, jota olisi ammattikalastajilla ollut...??? Sen sijaan Yanmareita on ollut useitakin.


      • hiiihiiihiiiiii hhii
        Lisää sekoa kirjoitti:

        No mainitseppa yksikin yamahan diesel, jota olisi ammattikalastajilla ollut...??? Sen sijaan Yanmareita on ollut useitakin.

        etkä pisspie tajua, että nimiteippejä on 5-9 sille koneelle eri nimillä?


      • Antaa kuulua
        hiiihiiihiiiiii hhii kirjoitti:

        etkä pisspie tajua, että nimiteippejä on 5-9 sille koneelle eri nimillä?

        Tajuan ainakin sen, ettei Yamaha nimellä ole myyty muita perämoottorivalmisteita.

        Ehkä voit laittaa linkin johonkin sivuun, missä esiintyy jokin muu perämoottori Yamahan teipeillä? Tai yamahan valmistama perämoottori jonkun muun merkin teipeillä?

        Odotamme mielenkiinnolla....


      • kulutusjuhlija

        Yhteenvetona näistä sepustuksista, ja järkevistä muitten yrityksitä selittää asiat suomeksi, ilmoitan seuraavaa.
        Maailmalla on myynnissä Diesel käyttöinen perämoottori, jonka nimestä ei olla ihan varmoja, Suomalaisten monenlaisista murteista johtuvista epäselvistä kirjoittelu tulkinnoista,sekä lukemisen ymmärtämisen heikkoudesta.
        Kone on kuulemma painava,tehoton kokoonsa nähden, sekä vielä haisee pahalle toimiessaan.
        Huono valinta kumiveneeseen sekä kanoottiin.
        Parhaiten sopii hitaisiin halpoihin veneisiin,taikka muuten huomaamattomiin.
        Säästöä tulee niin paljon että on sijoitus ongelmia, joten purjehduskautta on pakko lyhentää.


    • PuSe

      Yanmar tietysti eikä Yamaha. Jammun nimellä menee meilläpäin molemmat ja Jammuina myös kauppiaat niitä myivät.

      Niitä käytti ammattimiehet vesillä eikä monitoreiden ääressä.
      Kone ei siitä muutu vaikka pilkkua viilataan miten päin tahansa.
      Tarkennetaan vielä että kyse on tuosta moottorista:
      http://20.fi/11005

      Vapaa-ajan käyttöön liian tehoton painoonsa nähden ja aivan liian äänekäs.

      • Ängh!

        Tuosta moottorista? Linkissä näkyy useita eri moottoreita, koska Google hakuun on kirjoitettu sellaista, mitä ei ole olemassakaan: "Yamaha diesel outboard" .


      • Selvä kuin terva!

        Niin siis Mersuhan on sama kuin Audi, koska kerran näin yhdessä Kainuulaisessa liikkeessä molemmat yhtä aikaa!


    • PuSe

      ---juurikin näin, Ängh! Toisille se on vaikeampi ymmärtää, toisille taas helpompi. Jälkimmäiselle porukalle elämä on yleensä vähän helpompaa.

      Itse olen kymmenkunta tuntia istunut veneessä missä on tuollainen moottori enkä hirveästi sen pakokaasujen hajusta tykännyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5514
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4830
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2761
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2018
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1601
    9. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1482
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1456
    Aihe