Vauvan persoona

vaahteranlehti2

Elikkäs pian 1-vuotias lapseni (tyttö) on aika-ajoin todella hankalaluonteinen. En ymmärrä miksi on niin äkäpussi ajoittain vaikka kaiken pitäisi olla kunnossa. Monet oikein hämmästelevät hänen kovaäänisyyttään kun on muuten suloisen näköinen muksu. Siinä missä monet tytöt hymyilevät ja jokeltelevat kauniisti, meidän neiti ärisee, murisee, puhisee (hymyä ja kontaktia vaikea saada jos keskittyy johonkin) ja on päätäpahkaa menossa aina sinne minne ei pitäisi mennä. Suuttuu sadasosasekunnissa ja korvat on koetuksella kun huutaa niin paljon. Tähän vielä lisää vilkkauden niin avot..täystuho on valmis. Joskus on vaikeaa ymmärtää häntä, kun itse olen melko rauhallinen ja pidän seesteisestä yhteiselosta.

Ei pitäisi olla kysymys siitä ettei saisi tarpeeksi huomiota, vietän aikaa hänen kanssaan paljon mutta sylissä ei jaksa kauaa olla, kun rimpuilee pois. Kaikenkaikkiaan mitä hänestä voisi kertoa, että on ärhäkkä ja tulisieluinen tapaus. Välillä tuntuu että olisi mukavempaa jos vauva osaisi laittaa itsessään pikkainen volyymia pienemmälle ja olisi kärsivällisempi. On ikävää että muut saavat hänestä huonon kuvan kun tiedän että osaa myös hymyillä ja on muuten todella reipas ja sympaattinenkin tyyppi. Olen itse ollut vielä melko väsynyt yöheräilyjen takia, eli heräilee vieläkin muutaman kerran yössä. On harvinaista, että nukkuu edes 5 tuntia putkeen. Muutenkin unirytmi on epäsäännöllinen, ruokailuajat olen kuitenkin pitänyt säännöllisinä.

Onko minulla tavallista vaativampi lapsi? Mites muilla, minkäluonteisia lapsia teillä on ja miten yhteiselonne sujuu? meneekö persoonat usein ristiin?

7

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Olisiko lapsi vain väsynyt tuon huonon unirytminsä vuoksi? Harva on hyväntuulinen ja pitkäpinnainen, jos väsymys vaivaa. Ulkoilun lisääminen voisi auttaa, kun ruokarytmi on jo kohdallaan.

      • vaahteranlehti2

        Voi olla, mutta kun nukkuu ihan itse epäsäännöllisesti. Herkkäuninen ollut vasta viimeaikoina. Eli joskus kun nukkuu vaunuissa vain sen vajaan tunnin ja menen heijaamaan niin ei nukahda uudelleen... ei kirveelläkään :( sitten kitisee myöhemmin väsymystään ja menee toisille päiväunille ja voi nukkua vain sen puoli tuntia. Joskus taas suostuu nukkumaan jopa kaksi tuntia putkeen.

        Ajattelin et siirtyisi vain yksiin päiväuniin mutta pelkään että ne jäävät todella lyhkäsiksi ja nukahtelee sitten vasta 16.00-18.00 eli melko huonona ajankohtana Kerran nukkui neljästä kuuteen illalla ja silti nukahti yöunille hyvin jo yhdeksän jälkeen jota vähän ihmettelin. Yöunille olen opettanut niin, että laitan vain sänkyyn ja nukahtaa sinne vähän ajan päästä. Pitäisikö tehdä sitten samalla lailla päivisin? Vai sekoittaako se rytmiä lisää?


    • jhgjhgn

      Lapsesi kuvailu sopii lähes täydellisesti omaan lapseeni :D
      Erotuksena on se että lapsi on muiden ihmisten läsnäollessa oikea enkeli käytökseltään ja kiukkuaa sitten vain minun kanssani.
      Toisena erona tulee se että meillä lapsi nukkuu 9-10tuntia yössä, herää vain sillointällöin ja yhdet 1-2tuntiset päiväunet (aikaisemmin nukkui 2*15-30min).
      Meillä lapsi ei viihdy sylissä kuin kirjoja katsellessa mutta se rauhallinen hetki voi muuttua tosiaan sadasosa sekunnissa täys rähinäksi. Lapsi juoksee, pyörii konttaa,kiipeilee,kiljuu,huutaa,murisee,itkee jnejnejne.. Lapseni lähti 9kk ikäisenä kävelemään ja 2viikossa juoksemaan joten vauhtia piisaa.
      Koitan ottaa lapsen päiväunista hetken omaa lepoaikaa jotta jaksan sitten illankin kunnolla. Vietämme aikaa pihalla paljon koska esim. puistoissa on huomattavasi helpompaa antaa lapsen purkaa enerkiaa juosten ja kiukkuja tulee vähemmän ulkoillessa.

    • Kapusha

      Kuulostaa kovin tutulta... Meidän 1v poika on ärhäkkä ja epäilen että hänellä on 1v uhma päällä.
      Päivät on yhtä huutoa useimmiten koska en anna kiivetä seisomaan pöydälle/tuolille/imurin päälle jne. Kaivelee kaikki kaapit tyhjiksi ja vetää aivan kauheet pultit jos kielletään.
      Unetkin kuulostas lähes samalta ainakin yön osalta. Poika on ollut tosin aina huono nukkumaan, mutta ajattelin että 1vuotias jo nukkuis kokonaisia öitä eikä heräilis pahimmillaan 9 krt yössä kitisemään. Päikkärit on vihdoin oppinut nukkumaan sisällä (1,5h) ja yhdillä päikkäreillä mennään. Meillä on kanssa tuo että jos herää päikkäreiltä vaikka 30min jälkeen niin uudestaan et uneen enää saa vaikka väsyttäiskin. Nyt näyttää tosin helpottavan, kun on alkanut nukkua edes ton 1,5h.

      Itse olen aikamoinen tulisielu myös, nollasta sataan sekunnissa joka on nähtävästi periytynyt pojallekkin :S Oon koittanut itse olla rauhallinen ja tyyni mutta välillä kyllä meinaan repiä hiukset päästä ton riiviön kanssa.
      Ulkoillaan 2x 2h päivässä, koska ulkona sitä huutoa ja raivoa on vähemmän (taino riippuu päivästä). Jos pikkuauto ei kulje kunnolla eteenpäin, voin sen heittää esimerkiksi Äidin naamaan... Ja mikään kielto ei tunnu menevän perille!! Kyllä tuo onneksi jotain tuntuu ymmärtävän kuitenkin kun jatkuvista kielloista on ollut sen verran hyötyä ettei enää hakkaa vanhempiaan.. :D

      Ensin ajattelin,että pojalle on kulmahampaat tulossa mutta taitaa olla se uhma enemmänkin kyseessä. Ja sanotaan että lapsi ei osaa tahallaan ärsyttää niin välillä kyllä tuntuu että aivan satavarmasti osaa!! Tietää tasan tarkkaan mitä ei saa tehdä ja kun kieltää niin nauraa päin naamaa.

      Onko teillä tyttö ollut aina kiivasluonteinen vai oisko se 1v uhma teilläkin? :) M' yritän noihin yöuniin saada parannusta ja kokeilla josko poika nukkuis paremmin omassa huoneessa. Vielä en oo uskaltanut laittaa kun en jaksais ravata 9 kertaa yössä toiseen huoneeseen :S

      Ei muuta kun tsemppiä!!:)

      • ei tahallaan

        Nyt täytyy kyllä sanoa, että tuo "lapsi ei osaa tahallaan ärsyttää" on ihan totta, vaikkei se siltä aina tunnukaan. Minusta tuntuu aina vähän pahalta, kun joku kirjoittaa yksivuotiaasta esim. "nauraa päin naamaa". Siis toki sen ikäinen voi jo ymmärtää, että jotain ei saisi tehdä, mutta ei hän sitä samalla tavalla ymmärrä kuin aikuinen ja ajattele, että hahaa, kiusaanpa tässä äitiä ja teen tahallani väärin. Lapsi ei vielä ymmärrä syy- ja seuraussuhteita, eikä kovin paljon muutakaan aikuisen tavoin. Vaikka nuo tenavat saattavat tuntua tosi ärsyttäviltä, niin koettakaan ihan oikeasti muistaa, ettei tuollainen yksivuotias vielä VOI osata ärsyttää tahallaan. Hänen maailmansa on vielä täysin egosentrinen, mutta ei siinä mielessä, että hän tahallaan ärsyttäisi ja välittäisi vain itsestään. Hän ei vain vielä ymmärrä muusta.


    • vaahteranlehti2

      "Onko teillä tyttö ollut aina kiivasluonteinen vai oisko se 1v uhma teilläkin?"

      Saattaa olla jotain uhmaakin kun tuntuu välillä että pelkkä oleminenkin tuottaa hänelle tuskaa. Jos en huomioi, huutaa, jos en anna heti ruokaa, huutaa, jos laitan syöttötuoliin vastoin tahtoa, huutaa. Kaikki pitää tehdä nopeaa tahtia koska muuten siitä saa kuulla ja kunnolla! Mutta ei siinä sen puoleen, on kyllä neiti saanutkin minut aika lailla pikkurillinsä ympärille :) luulin, että parempi ois mennä vaan vauvan toiveiden mukaan, niin ehkä siitä helpottais mutta ei :/. Tuntuu että pahenee vaan. (Kauhulla odotan kun täyttää 2v)

      Osaa kyllä vieraskorteudenkin, mutta jonkin ajan päästä tutustuessaan muihin antaa esimakua itsestään. Ei ole mitenkään tyttömäisen herttainen vaan äijämäinen :D hehh...

    • Kapusha

      Tutulta kuulostaa ... Kauhulla kans ootan jatkoa et millasta raivoa on tulossa kun nyt on ajoittain jo näin kauheeta :D Varsinkin toi "oleminenkin tuottaa tuskaa" on NIIIIIIN tuttu juttu täällä ja sai mut kyllä nauramaan, oli niin osuvasti sanottu!:D

      Helpointa ois vissiin tehdä niinkuin tuo tyyppi haluaa,mut se ois aika vaarallista kun pitäis saada kiivetä ihan joka paikkaan....
      Tuo oli hetken kans vieraskoree mummolassakin, mutta sieltä se "todellinen" tyyppi tuli sitten hetken päästä kun makas x-asennossa keskellä lattiaa kun ei saanut repiä kissaa :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe