Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

puheenviivästyminen

4 siskoa

Meillä on 4.5 vuotias tyttö, joka on käynyt puheterapiassa nyt 1.5 vuotta ja nyt hänelle on määritely diagnoosi eli puheen kehityksen viivästymä. Minun oli vaikea saada hänet puheterapiaan, neuvolassa puyydettiin vaan odottamaan ja olla huoleltimasta, että kyllä se puhe sieltä aikanaan tulee. Tyttö puhui ihan omia juttuja eikä kukaan niitä ymmärtänyt. Hän on todella vilkas ja toimelias eli tekee kaiken itse eikä osaa/halua pyytää. Välillä saa minut ihan hermorauhion partaalle kun tekee niin paljon kaikkea pahaa, tuntuu että ei muuta halua tehdäkkään kuin pahaa, esim. eilen kun olin puhelimessa niin tyttö yritti suihkuttaa koiran päälle hiusten takkuisuuden selvittelyainetta (purkki oli korkean kaapin päällä) ja kun se ei onnistut niin oli siskon hiukset suihkuttanut ihan märiksi. Nyt on aloittanut päiväkodissa jossa eka viikolla kävi itse hakemassa maitoa jääkaapista kun tuli jano, mikä oli tätejä huvittanut. Nuorempi sisko on 2,5 vuotias ja puhuu todella hyvin.

6

1611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sandra

      Meillä diagnoosi on monimuotoinen kehityksen viive. Tyttö on 6,5v. vanha ja on perheen vanhin lapsi. Minua kummastuttaa että neuvolassa teille ei ole annettu mitään neuvoa kun meille taas neuvola teki puheterapeutille lähetteen jo yli 4v.sitten. Meidän tytöllä ei sillon tullu kun ihan muutama sana ja loput oli sitä omaa kieltä josta ei kukaan ottanu selvää. Meillä alkoi nyt 4 vuosi puheterapiassa. Tyttöä on tutkittu Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Hän kävi kaks vuotta päiväkodissa ja nyt aloitti eskarin. Ongelmia on vieläkin niin kotona kun koulussa.

      • 4 siskoa

        Neuvola ei ole mitenkään puuttunut lapsen kehitykseen. Kun sitä puheterapeutille käyntiä pyysin niin vuoden verran kesti ennenkuin ajan sain. Neuvolassa pyydettiin vain odottamaan... mutta kun se odottavan aika käy pitkäksi. Mulle aikoinaan puistossa neuvottiin että käy neuvolassa itkemässä niin sitten saat apua, mutta minun luontoni ei antanut periksi, perheeni eli muutama vuosi sitten todella kaaoksessa. Olin todella väsynyt, luultavasti podin masennusta, olin eroamassa jne. Nyt olen koulussa ja lapset ovat hoidossa.


      • inka(prv)
        4 siskoa kirjoitti:

        Neuvola ei ole mitenkään puuttunut lapsen kehitykseen. Kun sitä puheterapeutille käyntiä pyysin niin vuoden verran kesti ennenkuin ajan sain. Neuvolassa pyydettiin vain odottamaan... mutta kun se odottavan aika käy pitkäksi. Mulle aikoinaan puistossa neuvottiin että käy neuvolassa itkemässä niin sitten saat apua, mutta minun luontoni ei antanut periksi, perheeni eli muutama vuosi sitten todella kaaoksessa. Olin todella väsynyt, luultavasti podin masennusta, olin eroamassa jne. Nyt olen koulussa ja lapset ovat hoidossa.

        siis meillä myös neuvolassa sanottiin että ei mitään kiirettä aloittaa puheterapiaa.. soitin itse kunnalliselle puheterapeutilla ja varasin ajan joka sanoi että heti parempiin tutkimuksiin ja lähetettiin hyksiin.. siellä sitten todettiin dysfasia ja poika oli kaksi kertaa myös 3viikon osasto jaksolla ja kiittelivät että olin hoitanut asiat niin pitkälle jo näin nuorena (poika silloin alle 3) ja että saa parhaimman avun kun aloitetaan hoidot aikaisin..
        yhden asian olen huomannut että jos ei itse vaadi ja toimi... niin .......
        ainakin näin meidän kaupungissa

        mulla myös tällä hetkellä 4vuotias tyttö joka käy puheterapiassa onneksi hyksissä todettiin ettei hän tarvitse enempiä hoitoja


      • Sandra
        inka(prv) kirjoitti:

        siis meillä myös neuvolassa sanottiin että ei mitään kiirettä aloittaa puheterapiaa.. soitin itse kunnalliselle puheterapeutilla ja varasin ajan joka sanoi että heti parempiin tutkimuksiin ja lähetettiin hyksiin.. siellä sitten todettiin dysfasia ja poika oli kaksi kertaa myös 3viikon osasto jaksolla ja kiittelivät että olin hoitanut asiat niin pitkälle jo näin nuorena (poika silloin alle 3) ja että saa parhaimman avun kun aloitetaan hoidot aikaisin..
        yhden asian olen huomannut että jos ei itse vaadi ja toimi... niin .......
        ainakin näin meidän kaupungissa

        mulla myös tällä hetkellä 4vuotias tyttö joka käy puheterapiassa onneksi hyksissä todettiin ettei hän tarvitse enempiä hoitoja

        Niin minäkin olen kuulut useammalta että pitäs itse olla aktiivinen, mutta mulla oli sillon aivan ihan neuvola hoitaja jonka kánssa pidämme yhteyttä edelleen vaikka hän on siirtynyt muihin hommiin. Olin itse sillon 22v. ja ei oikeen ollut lapsista kokemusta. Oma äiti sillon patisti puhumaan että tyttö pitäs saada jotain apua... ja hyvä että alettin hoitaa, en tiedä missä sitä nyt olis.
        Meidän perheessä on myös 4 lasta, nuorin täyttää 2v


    • muikkunen

      OHO! Meidän neuvolassa taas alettiin seuraamaan ja huolestumaankin pojan puhumattomuutta jo 2v, joten ns. seuranta oli 2½v. 3-vuotisneuvolassa sitten neuvolatäti suositteli meille puheterapiaa pojan muutaman sanan, oman kielen "puhumisen" ja ylivilkkauden takia, joka ei taida olla yhtä voimakasta kuin teillä. Minä jouduin oikein miettimään, että vienkö puheterapiaan ja veinhän minä sitten kun neuvolassa oltiin niin sen puolella! Meillä ns. patistettiin puheterapiaan, jos vanhemmat eivät sitä tajunneet... niin kuin minä! Nyt olen onnellinen kun vein poikani puheterapiaan ja sitä kautta tutkimuksiin, jossa tuli ilmi dysfasia ja nyt hän on jo erityispäiväkodissakin, joten kehitys joka saralta on kyllä ollut päätä huimaavaa!!! Siis tarkoitan pojan kehitystä!!! :)

      • 4 siskoa

        Mitenkä teillä on todettu dysfasia? Oletteko käyneet lääkärissä tai jossain tutkimuksissa? Saatteko jotain rahallista tukea (kelan maksamaa) tai jotain muuta tukea?
        Itse jouduin käyttämään lastani psykiatrilla että hän sain hoitopaikan päiväkodista, perhepäivähoidon ohjaaja oli sitä mieltä että perhepäivähoito riittää. Nyt olemme sitten riidoissa kun "hyppisin" hänen varpaille ja hain itse päiväkotiin. Meidän oli todella vaikeaa saada tyttö päiväkotiin, koko kevät siinä meni. Piti soittaa erityislastentarhanopettajalle ja pyytää häntä käymään siellä edellisessä hoidossa ja sitten oli se psykiatri. Nyt ovat nuorimmat sitten eri hoitopaikoissa ja aamulla tuhrautuu turhaan aikaa kun joudun viemään heidät eripaikkoihin. Olisi kiva jutella sähköpostin välityksellä ja kertoa murheistani ja saada neuvoa, kun tuntuu että sitä on niin vaikea saada.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe