Mistä sopiva hormonikorvausvalmiste

Alan olla aika epätoivoinen, kun sopivaa hormonikorvausvalmistetta ei löydy. Käytin Angeliq-korvaushoitoa noin viisi vuotta ja sitten se ei enää tehonnut, hikoilin, heräilin öisin, masensi ja itkeskelin tai sitten sain raivonpuuskia. Gynekologi vaihtoi Angeliqin tilalle Kliogestin, jossa on estrogeenia enemmän. Se auttoikin aika nopeasti ja sopi yläpäälle hyvin: hikoilut loppuivat, mieliala palasi normaalin hyväksi ja nukuin taas koko yön. MUTTA: samaan aikaan alapäässä alkoivat vaivat, joita minulla ei ole ennen ollut: kutinaa ja kirvelyä, limakalvot tuntuivat kuivilta ja aroilta ja tuntui kipua ja vihlaisuja. Vessassa sai käydä vähän väliä. Kuukauden sitä kestin ja sitten gyne kirjoitti uuden valmisteen, Livialin. Jo viikon käytön jälkeen limakalvot olivat kunnossa, mutta nyt reistasi yläpää: päätä särki koko ajan ja yöunet muuttuivat taas katkonaisiksi. Samoin kuumat aallot ja hikipuuskat palasivat. Puolitoista kuukautta meni näin ja soitin gynelle. Nyt tuli hoidoksi Indivina: sama määrä estrogeenia kuin Kliogestissa, mutta eri keltarauhashormoni ja sitä eri määrä. JA sama tapahtui taas: nukun kyllä hyvin, en hikoile ja mielikin voisi olla tasapainossa, mutta alakerta on taas ”hajalla”: kutiaa, kirvelee, on kuivan tuntuinen ja vihloo ja vessassa käyn taas tiheään tahtiin. En ole aikaisemmin tarvinnut Vagifemin lisäksi kostuttavia ja hoitavia puikkoja tai rasvoja alapäähän. Nyt olen gynen ohjeen mukaan käyttänyt Vagifemia, Vagisania ja Lactal Balancea eikä niistä ole mitään apua. Kun tietäisin mistä tämä johtuu tai että aluksi on tällaista ja sitten hormonit alkavat todella vaikuttaa, niin jaksaisin tätä tilannetta. Miksi valmisteen vaihtaminen auttaa toiseen paikkaan, mutta ongelma siirtyy toiseen paikkaan ja sekä hyvät että huonot vaikutukset tulevat niin nopeasti. Nyt on valmisteita vaihdeltu, pitäisikö vaihtaa gynekologiakin ja mennä jollekin toiselle apua hakemaan?
1307
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 1

Vanhimmat

Ehkäpä voisit kokeilla alapäähän paikallisestrogeenia (esimerkiksi Ovestin voide) jospa se pitäisi alapään limakalvot paremmin kunnossa. Tämä voide ei vaikuta muuten estrogeenitasoihin joten siihen tarvitaan muu korvaushoito.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Epätoivoinen kirjoitti:

Alan olla aika epätoivoinen, kun sopivaa hormonikorvausvalmistetta ei löydy. Käytin Angeliq-korvaushoitoa noin viisi vuotta ja sitten se ei enää tehonnut, hikoilin, heräilin öisin, masensi ja itkeskelin tai sitten sain raivonpuuskia. Gynekologi vaihtoi Angeliqin tilalle Kliogestin, jossa on estrogeenia enemmän. Se auttoikin aika nopeasti ja sopi yläpäälle hyvin: hikoilut loppuivat, mieliala palasi normaalin hyväksi ja nukuin taas koko yön. MUTTA: samaan aikaan alapäässä alkoivat vaivat, joita minulla ei ole ennen ollut: kutinaa ja kirvelyä, limakalvot tuntuivat kuivilta ja aroilta ja tuntui kipua ja vihlaisuja. Vessassa sai käydä vähän väliä. Kuukauden sitä kestin ja sitten gyne kirjoitti uuden valmisteen, Livialin. Jo viikon käytön jälkeen limakalvot olivat kunnossa, mutta nyt reistasi yläpää: päätä särki koko ajan ja yöunet muuttuivat taas katkonaisiksi. Samoin kuumat aallot ja hikipuuskat palasivat. Puolitoista kuukautta meni näin ja soitin gynelle. Nyt tuli hoidoksi Indivina: sama määrä estrogeenia kuin Kliogestissa, mutta eri keltarauhashormoni ja sitä eri määrä. JA sama tapahtui taas: nukun kyllä hyvin, en hikoile ja mielikin voisi olla tasapainossa, mutta alakerta on taas ”hajalla”: kutiaa, kirvelee, on kuivan tuntuinen ja vihloo ja vessassa käyn taas tiheään tahtiin. En ole aikaisemmin tarvinnut Vagifemin lisäksi kostuttavia ja hoitavia puikkoja tai rasvoja alapäähän. Nyt olen gynen ohjeen mukaan käyttänyt Vagifemia, Vagisania ja Lactal Balancea eikä niistä ole mitään apua. Kun tietäisin mistä tämä johtuu tai että aluksi on tällaista ja sitten hormonit alkavat todella vaikuttaa, niin jaksaisin tätä tilannetta. Miksi valmisteen vaihtaminen auttaa toiseen paikkaan, mutta ongelma siirtyy toiseen paikkaan ja sekä hyvät että huonot vaikutukset tulevat niin nopeasti. Nyt on valmisteita vaihdeltu, pitäisikö vaihtaa gynekologiakin ja mennä jollekin toiselle apua hakemaan?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu