Kausihan alkaa kohta! Vinkkejä suksien ostoon!!

Tarvitsensukset

Kausi alkaa ja pitäisi uusia suksikalusto.
Onko kenelläkään kokemuksia nykyisistä Karhun suksista. Miten toimivat luistelussa. Mitä muita merkkejä/malleja suosittelette aktiivikuntoilijalle?
Siteiden väliset erot sns ja nns kiinnostaa myös?

12

829

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmm...

Herää kysymys, miksi koko kalusto pitää vaihtaa. Ovatko jo kovinkin vanhoja ne välineet? Vai alatko hiihtämään "tosissaan" ja tarvitset kilpatason vehkeet?

• olli 47

Tuskin nykyisistä Karhuista vielä hirveästi kokemusta voi olla kun tulivat vasta tälle syksylle myyntiin.Vanhat aivan parasta A-luokkaa...jos löytää sopivan parin ....ja myyjän!!Kaikki mallit käy....

• Hmmm...

Kaikki mallit todellakin käyvät, jos löytää sopivan parin. Kannattanee suosia kotimaisia (Peltonen, Yoko), mutta jollain Fischerin "reikäsuksilla" lienee paras jälleenmyyntiarvo, mikäli jostain syystä ne eivät miellytäkään. Toki hintakin on kova.

SNS ja NNN -siteiden eroa ei hiihtäessä käytännössä edes huomaa, tärkeämpää on löytää sopivat monot. Toki monissa uusimmissa suksissa on NNN-siteiden siirtomahdollisuus eli NIS-levy, mikä joskus saattaa olla hyötyä.

Jos raha ei ole ongelma, itse ehkä ottaisin uusimmat kilpa-Fischerit tai -Madshusit, joissa siirrettävä NNN-side sekä kyseisten merkkien kilpamallin monot.

• Mie vain

Parhaiten saa hyvät sukset kun ostaa jostain "oikeasta hiihtoon perehtyneestä liikkeestä" ne sukset, merkillä ei niinkään väliä vaan sillä, että myyjä osaa katsoa juuri sinulle sopivat sukset haluamallesi kelille.. Suosisin mieluiten itsekin kotimaisia, koska niissä laatu oman kokemuksen mukaan tasalaatuisempaa ja myös kuntoilijoille on tarjolla hyvälaatuisia suksia. Mutta edelleenkin, merkillä ei väliä vaan suksen sopivuudella käyttäjälleen(myyjän ammattitaito suksen valinnassa, suksen painealueet jne jne)

• Hmmm...

Toisaalta pitää myös osata ilmaista myyjälle, mitä haluaa. Jos käy kerran viikossa ladulla, niin jonkinlaiset yleissukset, mutta jos hiihtää tosissaan, niin yhdellä parilla ei välttämättä pärjää, vaan 2-4 eri kelien suksiparia / hiihtotapa olisi hyvä olla suksiboksissa.

• tarvitsensukset

Aktiivisesti on tullut hiihdetty rapiat 20 vuotta. Viikossa tulee hiihtokertoja 4-5. Viime vuodet hiihdellyt Atomiceilla ja Fischereillä. Siteinä SNS-sarjaa. Nyt kaikki hiihtokalusto siinä kunnossa, että uusittava kaikki, joten voisi kuvitella vaihtaa sns-siteistäkin pois kun ei synergiaetuja. Lähinnä kiinnostaa mikä on Karhun ja muiden kuin edellämainittujen suksimerkkien laatu ja toimivuus. Harvemmin suksia saa koeajolle. Ja vaikka kaupassa löytyisi sopiva pari voi mennä pieleen. Tähän ketjuun jos nyt saisi kerättyä kokemuksia eri merkeistä luistelussa niin hyvä.

• Näkökulmia

Itsellä on pari talvea ollut käytössä Madshusin kilpamallin luistelusuksia (Hypersonic ja Nanosonic), joihin olen ollut tyytyväinen.

Aikaisemmin suosin Peltosen Supra luistelusuksia, ja niistäkin on ollut ihan hyviä kokemuksia, mutta Madshus ajoi ohi. Pitää siis kuitenkin voimakkaasti korostaa, että sillä on iso merkitys, saako hyviä suksipareja. Kyse on siis myyjän (ja ostajan) taidoista sekä ennen kaikkea tuurista. Joka merkissä on näitä ns. tykkipareja, joita on vaikea saada. Noh, vaikkei tykkiä löytyisikään, niin jos osaava myyjä valikoi sinulle isosta valikoimasta, tuskin homma kuitenkaan menee pieleen, vaan hyvä pari löytyy.

Useilla merkeillä on nykyään suksissaan NIS-levy, johon on luontevinta hommata siirrettävä NIS-side, johon käy vain NNN-mono. Käytännössä tähän käyvät ainakin monot merkkiä Alpina, Fischer, Madshus ja Rossignol sekä Karhu, joten valinnanvaraa riittää. Itse olen käyttänyt Alpinan sekä Madshusin luistelumonoja, eikä ole toistaiseksi ollut isoa valittamista.

• Mie vain

Muutamista merkeistä enemmän kokemuksia. Rossignol on tehnyt kyllä vaikutuksen suksen hiihdettävyyden ja vakauden osalta...eli suosittelen kovasti! Jos nyt yksittäinen merkki pitäis sanoa..

• antti71av

miiiinulla on kahdet sukset karhut ja visu pro race classicit karhut 180 pitkät ja toiset 200 kunto erinomainen kuin uusi ,näkee pohjasta.karhut ovat ilm.sukset joita ei tarvi voidella. molemmat saat130e ja visut 80e ja karhut 50e.soita 0466362914 ana ja tampere.

• Himo Hässijä

itse tilasin tänään perinteiset rossarin x-ium sukset. viime talvena rossari meni poikki eikä ollu kuin 200km ajettu vasta. suksi oli kyllä tosi hyvä sen ajan mitä kesti joten annoin niille uuden mahdollisuuden.

• tarvitsensukset

Tulipa sitten ostettua Peltoset ja vaihdettua nnn-sarjan siteisiin. Monoiksi arvoin alpinat. sauvat vielä pitää laittaa tilaukseen ja luntakin tietty ois hyvä saada. pitää sitten kertoilla miten nuo toimivat

• Siklitaavi

Kilpaa hiihtävän juniorin isänä ja voitelumestarina käytännön kokemuksia. Itse olen enempi sunnuntaihiihtelijä, tosin muutaman pitkän massahiihdon hiihtänyt. Kantapään kautta kuitenkin oppii monia asioita.

Peltoselta löytyy hyviä suksia. Jopa Fischerin miehet tunnustavat, että etenkin lauhan kelin sukset Peltosella ovat jossain mielessä ylivoimaisia. Takuuasiat toimivat Peltosen kanssa hyvin. Omaa kokemusta siitäkin on.

Kiteellä tehdyt Karhut ovat hyviä. Nykyinen Yoko on sama suksi. Olen nähnyt suksiesittelyssä myös nykyiset Karhut, jotka lienevät tyypillisiä keski-eurooppalaisia massasuksia. Enpä menisi ostamaan semmoisia. Vanhasta Karhusta kerrottiin seurassamme, että takuuasiat heidän kanssaan toimivat parhaiten.

Atomicilla menee nykyisin melko huonosti. Tytöllä on ollut yksi hyvä vesikelin Atomic-pari, joten hyviä suksia sieltäkin varmasti saa. Takuuasioissa olemme riidelleet Atomicin maahantuojan kanssa yhden suksiparin vauriosta kokonaisen talven, tai urheiluliike riiteli minun puolestani.

Rossignol petti kerran meidät pahasti. Ennakkotilattuja lokakuuksi luvattuja suksia ei tullut vielä edes marraskuussa. Urheiluliikkeestä kerrottiin, että yksi erä suksia tuli, mutta palauttivat ne epäasiallisina takaisin maahantuojalle. Enpä ole moiseen suksimerkkiin enää sortunut, vaikka sanovat laadun nyt merkittävästi parantuneen.

Sama koskee myös tunnettua kelta-mustaa merkkiä Fischeriä. Urheiluliikkeen kauppias, jonka sanaan olen tottunut luottamaan, sanoi asiakkaiden painostuksesta tilanneensa erän Fischereitä, kilpasuksia, joiden piti olla parasta laatua. Eipä vain olleet. Kauppias kertoi palauttaneensa koko erän takaisin maahantuojalle epäasiallisena. Tuhahti vielä, että hän ei rupea asiakkaitaan pettämään. Kyseisen suksimerkin suosio nykyisin on niin laajaa, että heillä lienee varaa tuohon. Fischereistä meillä ei ole muita kokemuksia, kuin tyttö kerran kieltäytyi valmentajansa tarjoaman suksiparin käytösta kisassa. Sanoi, ettei niillä voi hiihtää, kun ne "kyntää".

Meillä ei ole ollut Madshuseja, kuin yksi suksipari 160 senttiset, kun tyttö oli pieni. Laatu niissä kuitenkin näytti hyvältä, ja kyseinen urheilukauppias kehuu niitä vuolaasti, ja kertoi käyneensä itse Norjassa tehtaalta valitsemassa myymänsä tavaran..

SNS ja NNN siteiden käytössä ei liene kauheita eroja. NNN kengät, esim Alpinat ovat pehmeämmät, ja niiden toimintafilosofia hieman erilainen, kuin toisen mallin. Meillä on ollut molempia. Tyttö on mieltynyt Alpinan kenkiin niiden joustavuuden vuoksi ja käyttää siis niitä. Itselläni on Salomonit siis SNS:t, enkä minä niitä voi moittia. Kokeilemalla tuokin asia selvinnee, mikä passaa, mikä ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe