Bilteman antifouling maalin kokemukset 2013

Aloitetaan nyt tällainenkin ketju, kun sitä vielä ei ole avattu.

Olen oman veneeni pohjan vedellyt Blakesilla useamman vuoden ja näkkiä ei ole ollut, jotain limaa, mutta ei sen ihmeempiä.

Päätin tehdä empiiristä tutkimusta ja vedin pohjaan Bilteman myrkkymaalia.

Lopputulos oli isoja laikkuja näkkiä, jotain heinäkasvustoa ja limaa alueilla, jossa sitä oli. Blakes alueilla ei mitään mainittavaa.

Vene makaa Espoossa, jos nyt merialueella on merkitystä.

Minun puolesta tämä kokeilu riitti tällä erää. Miten muilla?

39

6417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilman näkkiä OK

      On sillä merialueella varmaan väliä!
      Kokkolan korkeudella ei näkkiä ilmene juuri lainkaan vaikka ei käyttäisi mitään maalia. Sitä limaa ja levää kyllä.
      Bilteman maalista semmoinen kokemus että nämä limat ja levät lähtee syksyllä hyvin pois kun maaliakin pesun yhteydessä liukenee jonkinverran, ainakin pesuvesi ja karhea sieni muuttuvat ihan sinisiksi.

    • Hyvää ja halpaa

      Kiitos testistä.

      Tämän kokeilun pohjalta pysyn Blakesissa. Onkin Blakesia useampi litra varastossa siltä varalta jos myynti sattuisi loppumaan.

    • Bilislaatua

      Bilteman antifouling oli siis juuri sitä mitä odotinkin sen olevan, siis surkeaa. Huono ja halpa antifouling = suuremmat polttoainekulut, ja säästöä oli ehkä ostohetkellä, mutta se kostautuu moninkertaisena kun polttoainetta kuluu enemmän ja syksyllä joutuu kiroilemaan kun joutuu putsaamaan näkkiä pohjasta.

      • tuoksahtaa hiukkasen

        Vene nostettu tänään (2.10.2013) ylös, n. 5 kk;n vesilläolon jälkeen. Tänä kesänä todella vähän liikenteessä, siltikin bilteman antifouling 1/1 tinnerillä laimennettuna on pitänyt pohjan lähes puhtaana. Ei siis mitään vikaa Bilteman eliönestomaalissa, toimii vähintään yhtä hyvin kuin kalliimmatkin. Joten tsemppiä vaan Blakes-markkinointiin.


      • -Mika-
        tuoksahtaa hiukkasen kirjoitti:

        Vene nostettu tänään (2.10.2013) ylös, n. 5 kk;n vesilläolon jälkeen. Tänä kesänä todella vähän liikenteessä, siltikin bilteman antifouling 1/1 tinnerillä laimennettuna on pitänyt pohjan lähes puhtaana. Ei siis mitään vikaa Bilteman eliönestomaalissa, toimii vähintään yhtä hyvin kuin kalliimmatkin. Joten tsemppiä vaan Blakes-markkinointiin.

        Oliko ihan tänä vuonna ostettua bilistä myös?
        Huhu kun kertoo biliksen saaneen hyvän maineen (ja jopa voittaneen testin) silloin, kun se biliksen myrkky oli samaa kamaa kuin blakes. Tuli siis samasta tehtaasta.
        Biliksen huono puoli kun on se, että ne brändää kaiken omalle tuotemerkilleen. Alkuperää on mahdoton selvittää. Ja sama kama voi yhtenä vuonna olla huippuluokkaa ja seuraavana vuonna täyttä kuraa.

        Oma blakesin kehumiseni on ihan kokemuspohjaista. Käytin biltemaa muutaman vuoden ja pohja oli syksyllä kohtuullisen paljon näkkien peitossa. Pari vuotta sitten telakkanaapuri kun nosti veneensä ja sen pohja oli aivan puhdas, kysyin että mitä myrkkyä käyttää. Vastus oli Blakes. Seuraavana vuonna vedin sitä pohjaan ja myös mun pohja oli sitten (melkein) näkitön. Ero oli huomattava.
        Vasta tämän jälkeen lähdin tuonne Tukesin sivuille tutkimaan vakuttavien aineiden määriä ja siltä löytyi vahvistus omalle havainnolleni.

        Yksi hyvä kuultu kokemus bilteman antifouling-maalin laadusta ei vielä saa minua vaihtamaan takaisin siihen. Hintaerokin on niin pieni, että sen merkitys veneilyn kokonaiskustannuksissa on mitätön, joitakin kymppejä vuodessa.


      • Tuoksahtaa edelleen
        -Mika- kirjoitti:

        Oliko ihan tänä vuonna ostettua bilistä myös?
        Huhu kun kertoo biliksen saaneen hyvän maineen (ja jopa voittaneen testin) silloin, kun se biliksen myrkky oli samaa kamaa kuin blakes. Tuli siis samasta tehtaasta.
        Biliksen huono puoli kun on se, että ne brändää kaiken omalle tuotemerkilleen. Alkuperää on mahdoton selvittää. Ja sama kama voi yhtenä vuonna olla huippuluokkaa ja seuraavana vuonna täyttä kuraa.

        Oma blakesin kehumiseni on ihan kokemuspohjaista. Käytin biltemaa muutaman vuoden ja pohja oli syksyllä kohtuullisen paljon näkkien peitossa. Pari vuotta sitten telakkanaapuri kun nosti veneensä ja sen pohja oli aivan puhdas, kysyin että mitä myrkkyä käyttää. Vastus oli Blakes. Seuraavana vuonna vedin sitä pohjaan ja myös mun pohja oli sitten (melkein) näkitön. Ero oli huomattava.
        Vasta tämän jälkeen lähdin tuonne Tukesin sivuille tutkimaan vakuttavien aineiden määriä ja siltä löytyi vahvistus omalle havainnolleni.

        Yksi hyvä kuultu kokemus bilteman antifouling-maalin laadusta ei vielä saa minua vaihtamaan takaisin siihen. Hintaerokin on niin pieni, että sen merkitys veneilyn kokonaiskustannuksissa on mitätön, joitakin kymppejä vuodessa.

        Tänä keväänä ostettu Bilteman antifouling sininen.
        Totta on tuokin, että vaikeaa selvittää "vuosittain" Bilteman tuotteena myytyjen alkuperä. Kai sielläkin "edullisten" hankintojen perässä juostaan - ja pissii sukille silloin tällöin.
        Kyllä täällä länsirannikolla ainakin "hallillinen" löytyy veneilijöitä jotka ovat olleet tyytyväisiä Bilteman keväällä hankittuihin antifoulinkeihin. Satamisssa. silloin kun keskutelun kohteeksi on tullut - on myös ihan normaalia tyytyväisyyttä ollut havaittavissa Bilteman antifouling väreihin.


      • -Mika-
        -Mika- kirjoitti:

        Oliko ihan tänä vuonna ostettua bilistä myös?
        Huhu kun kertoo biliksen saaneen hyvän maineen (ja jopa voittaneen testin) silloin, kun se biliksen myrkky oli samaa kamaa kuin blakes. Tuli siis samasta tehtaasta.
        Biliksen huono puoli kun on se, että ne brändää kaiken omalle tuotemerkilleen. Alkuperää on mahdoton selvittää. Ja sama kama voi yhtenä vuonna olla huippuluokkaa ja seuraavana vuonna täyttä kuraa.

        Oma blakesin kehumiseni on ihan kokemuspohjaista. Käytin biltemaa muutaman vuoden ja pohja oli syksyllä kohtuullisen paljon näkkien peitossa. Pari vuotta sitten telakkanaapuri kun nosti veneensä ja sen pohja oli aivan puhdas, kysyin että mitä myrkkyä käyttää. Vastus oli Blakes. Seuraavana vuonna vedin sitä pohjaan ja myös mun pohja oli sitten (melkein) näkitön. Ero oli huomattava.
        Vasta tämän jälkeen lähdin tuonne Tukesin sivuille tutkimaan vakuttavien aineiden määriä ja siltä löytyi vahvistus omalle havainnolleni.

        Yksi hyvä kuultu kokemus bilteman antifouling-maalin laadusta ei vielä saa minua vaihtamaan takaisin siihen. Hintaerokin on niin pieni, että sen merkitys veneilyn kokonaiskustannuksissa on mitätön, joitakin kymppejä vuodessa.

        Nostin äsken veneeni ylös. Pohja on aivan puhdas! Vain lievää limottumista, jonka pyyhkäsin sienellä pois. En edes pessyt sitä painepesurilla, huuhtelin vaan.
        Potkuriakselissa ja potkurissa on reilusti näkkiä.

        Ja tämä oli nyt (muistaakseni) kolmas vuosi samalla maalauksella.


    • -Mika-

      Antifoulungmaaleista:
      Tukesin sivuilta löytyy kaikki suomessa myynnissä olevat maalit, ja myös niiden vaikuttavien aineiden pitoisuudet!
      Yllättäen (tai sitten ei) Blakes Cruising -maalissa on suurimmat pitoisuudet.
      Tästä syystä (ja muutaman telakkanaapurin kokemuksen johdosta) olen itse päätynyt siihen maaliin. Eikä ole tarvinnut katua!

    • -Mika-
      • mikä idea?

        Jotain kummallista noissa määräyksissä on, kun osa maaleista on määritelty "ammattikäyttöön". Kuitenkin se ammattikäyttö tarkoittaa, että sen saa levittää vain ammattimaisesti venetöitä tekevä henkilö, mutta kenen hyvänsä veneen pohjaan. Vesieliöitä siis ei suojella, ainoastaan veneen omistajia. Telakan omistajan tai työntekijän ammattitaitoon ei ole rajoituksia.


    • veehoo74

      Kokemusta on molemmista puisen fiskarin pohjassa, käyttöalue pääosin Suomenlahti. Blakes toimii, Biltema ei. Näkkejä ja vihreää "partaa" oli Bilteman kanssa moninverroin enemmän kuin Blakesia käytettäessä. Limakerros tulee kyllä Blakesin kanssakin, mutta lähtee helposti pois.

      Tosin vuodet eivät ole samanlaisia. Tänä vuonna tuntui näkkejä olevan pohjissa vähemmän - jopa niissä veneissä, joissa oli Bilteman myrkky. Satamassa on paljon niitäkin, jotka vannovat Bilteman nimeen. Itse en kyllä enää tuota pohjaan laita.

    • 9 m 9 kn

      Olen veneillyt 7,5–9-metrisillä hitailla (~9 kn) moottoriveneillä 19 kautta Suomenlahdella. Alkuaikoina käytin Hempelin maalia (kallista!) ja siirryin sitten Biltemaan. Sen hinta suhteessa tehoon oli kohdallaan – aikansa. Tuote vedettiin joitakin vuosia sitten myynnistä, koska sen koostumus ei täyttänyt tiukentuvia ympäristönsuojeluvaatimuksia. Ostin ainetta jemmaan parin vuoden tarpeisiin. Varastoni loputtua siirryin Blake's Cruisingiin. Vaikka Biltemalta on sittemmin tullut uusi myrkkymaali, olen pysynyt Blakes-leirissä. Ostopaikkana on ollut parina viime vuotena Motonet (liikkeen avattua uuden toimipisteen melkeinpä kävelymatkan päähän asumuksestani).

      Blake's toimii: laajat pinnat pysyvät hyvin puhtaina. Näkkiä on esiintynyt syksyisin vain hieman (ei haitaksi asti) peräosan vesirajassa, kalaraudassa, potkurinakselin takalaakerin kuoressa ja peräsimessä.

      • 15+7

      • 15+7
        15+7 kirjoitti:

        Onko Bilteman myrkkymaali vedetty myynnistä suomessa, vai miten tämä pitäisi tulkita: http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Maalit-ja-lakat/Ei-Bilteman-Suomen-valikoimassa-30610/

        Taisikin selvitä tuo bilteman myrkkymaalijttu. Sinkkioksidipohjaiset myrkkymaalit poistetaan suomen markkinoilta http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/Kemikaalituotevalvonta/Sinkkioksidia-sisaltavia-veneenpohjamaaleja-poistetaan-Suomen-markkinoilta1/. Biltemalla on ruotsissa myynnissä kuparioksidipohjainen myrkkymaali http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Bottenfarg-kopparoxidbaserad-30600/. Saa nähdä tuleeko tämä sitten myyntiin myös tänne.

        Vanhat kokemukset Bilteman myrkkymaalista eivät sitten enää päde, koska tuotteet tuntuvat vaihtuvan....


      • 15+7
        15+7 kirjoitti:

        Taisikin selvitä tuo bilteman myrkkymaalijttu. Sinkkioksidipohjaiset myrkkymaalit poistetaan suomen markkinoilta http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/Kemikaalituotevalvonta/Sinkkioksidia-sisaltavia-veneenpohjamaaleja-poistetaan-Suomen-markkinoilta1/. Biltemalla on ruotsissa myynnissä kuparioksidipohjainen myrkkymaali http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Bottenfarg-kopparoxidbaserad-30600/. Saa nähdä tuleeko tämä sitten myyntiin myös tänne.

        Vanhat kokemukset Bilteman myrkkymaalista eivät sitten enää päde, koska tuotteet tuntuvat vaihtuvan....

        Tarkemmin katsoen tuo Bilteman ruotsissa myynnissä oleva tuote näyttää sisältävän sinkkioksidia ja kuparioksidia, joten se ei taida olla hyväksyttävissä suomessa (miksiköhän ruotsissa?).

        Ehkä syytä vaan odottaa rauhassa kevääseen, ja katsoa mitä tuotteita silloin löytyy... Tuntuu olevan nuo määräykset olevan nyt myllerryksessä.


      • Ruotsin länsirantaan
        15+7 kirjoitti:

        Tarkemmin katsoen tuo Bilteman ruotsissa myynnissä oleva tuote näyttää sisältävän sinkkioksidia ja kuparioksidia, joten se ei taida olla hyväksyttävissä suomessa (miksiköhän ruotsissa?).

        Ehkä syytä vaan odottaa rauhassa kevääseen, ja katsoa mitä tuotteita silloin löytyy... Tuntuu olevan nuo määräykset olevan nyt myllerryksessä.

        Nyt olisi pitänyt olla tarkkana ennen "määräysten myllerrystä"! Kyseinen Bilteman antifouling on sallittu Ruotsin länsirannikolla.

        "Tillåten för svenska västkusten (från Trelleborg till norska gränsen), samt norska och danska farvatten".


    • Minullakin tuo bilteman sinkkipohjainen maali. Tänä kesänä tuli hiukan normaalia vähemmän veneiltyä, mistä syystä jopa rosteripotkurissa oli näkkejä. Nostin veneen siis tänään. Näkkiä oli 7,5 m veneen kyljissä vesirajasta n.15 cm alaspäin yht. ehkä 500 kpl ja perässä vetolaitteen ympäristössä toinen mokoma. Koskaan ennen kyljissä ei ole ollut kuin joitain yksittäisiä, mutta perässä tilanne oli samanlainen kuin ennenkin. Tosin perän kävin uimalla putsaamassa elokuussa juuri kun ensimmäiset näkit oli kiinnittyneet.Aiemmin käytin Blakes cruisingia , joka kyllä siis tällä kokemuksella on selvästi parempaa.

      • Cruisaillen ecosti

        Ostakaa varastoon ennen kuin häipyvät kaupoista. Itse olen käyttänyt alumiiniveneen pohjassa sinkkioksidia sisältävää Internationalin Cruiser Ecoa ja ollut tyytyväinen sen tehoon Espoossa. Keväällä sitä sai Hong Kongin myymälästä 2,7 litraa kolmellakympillä.


    • Hienoa Suomi

      Mitenkäs tuo nyt sitten, jos kerran Bilteman myrkky aikaisemmin sama kuin tuo Blakes, Bilteman myrkkyä kuitenkaan ei saa Suomessa sitten jatkossa myydä, mutta Blakesiako sitten saa?

      • -Mika-

        Kun juttelin maalikauppiaan kanssa jokin aika sitten, hän kertoi seuraavaa: Mitään myrkkyä ei kielletty. Asetettiin vaan ennakkotarkastusvelvoite kaikille suomessa myytäville antifoulingmaaleille. Ja se maksaa. Jokainen värikin olisi pitänyt tarkastuttaa erikseen.

        Siksi osa tunnetuistakin valmistajista supisti valikoimaansa suomessa merkittävästi. Ja biltema ei tarkistuttanut maaliaan. Sen sijaan vaihtoivat valmistajaan, joka on tarkistuttanut maalinsa ja käyttävät sitä tarkistustodistusta sellaisenaan.

        Tämä on siis kuulopuhetta (Munkkiniemen Värisilmän myyjä) , en itse tiedä totuutta, mutta kuullostaa kyllä loogiselta...


      • Hienoa Suomi
        -Mika- kirjoitti:

        Kun juttelin maalikauppiaan kanssa jokin aika sitten, hän kertoi seuraavaa: Mitään myrkkyä ei kielletty. Asetettiin vaan ennakkotarkastusvelvoite kaikille suomessa myytäville antifoulingmaaleille. Ja se maksaa. Jokainen värikin olisi pitänyt tarkastuttaa erikseen.

        Siksi osa tunnetuistakin valmistajista supisti valikoimaansa suomessa merkittävästi. Ja biltema ei tarkistuttanut maaliaan. Sen sijaan vaihtoivat valmistajaan, joka on tarkistuttanut maalinsa ja käyttävät sitä tarkistustodistusta sellaisenaan.

        Tämä on siis kuulopuhetta (Munkkiniemen Värisilmän myyjä) , en itse tiedä totuutta, mutta kuullostaa kyllä loogiselta...

        Kyllä - se kuulosti kyllä niin Suomalaiselta :) Ollaan niin EU;ssa niin EU;ssa, mutta silti saadaan omien virkamiesten järjestämänä sontaa niskaan. Miksi siis maksaa EU;n ongelmavaltioille, kun omat virkamiehet syövät kaikki järjellisen (myös kustannuksiltaan) typeryydellään ja "pätemisellään".


    • Santtu-31

      Edullisena vaihtoehtona kokeilin tälle kaudelle svb:n myymää Seatec Standard itsekiilloittuvaa maalia, n. 54€ 2,5L pönttö. Nyt nostettuani paatin ylös olen tyytyväinen: vain ohut helposti painepesurilla irtoava limakerros - ihan kuten aiemmin Hempel Millessä eikä yhtään näkkiä maalilla suojatulla alueella. Sitä vastoin vetolaitteen kauluskumissa oli kyllä näkkejä, joten mahdollisuuksia olisi ollut.

      Luulen limoittumiseenkin vaikuttaneen vähäisen veneen liikkumisen, elo-syyskuussa vene kävi vain pari lyhyttä lenkkiä liikkeellä, lopun ajan seisoi laiturissa.

    • Gold Label

      Oikeastaan melkoisen yhdentekevää, mitä litra maksaa. Vuonna 2007 tein pohjan peruskunnostuksen ja vedin pintaan kaksi kerrosta AWL-Grip Gold Labelia ja vuosi sitten yhden kerroksen lisää. Joka vuosi pohja on ollut niin puhdas, että joku sitä erikseen kommentoi. Eilenkin telakoitaessa pohjan pesu oli lähes muodollisuus, ei edes tuntuvasti limaa. Rokkoja ainoastaan paljaassa potkuriakselissa ja pienessä rakosessa peräsimen edessä.

      • Järkihinta

        Ei kai se tärkein olekaan se viimeinen euro, mutta jos joku on selkeästi ylihintaista niin sitä kannattaa välttää, se on vain järkevää rahankäyttöä.


      • vuosikustannus?
        Järkihinta kirjoitti:

        Ei kai se tärkein olekaan se viimeinen euro, mutta jos joku on selkeästi ylihintaista niin sitä kannattaa välttää, se on vain järkevää rahankäyttöä.

        Kuinka paljon ylihintaista maalin pitää olla, jos yhdellä käsittelyllä menee viisi vuotta? Ja ne viidestä vuodesta neljä on purjehdittu erittäin sileällä pohjalla, kun toisena keväänä hioi pohjan. Ja kuten sanottu, joka vuosi pohja on ollut aivan puhdas.


      • Noh Joo Taas
        vuosikustannus? kirjoitti:

        Kuinka paljon ylihintaista maalin pitää olla, jos yhdellä käsittelyllä menee viisi vuotta? Ja ne viidestä vuodesta neljä on purjehdittu erittäin sileällä pohjalla, kun toisena keväänä hioi pohjan. Ja kuten sanottu, joka vuosi pohja on ollut aivan puhdas.

        Yhdellä käsittelyllä 5 vuotta, toisena vuotena hiottu ??? Mitä hiton sekoilua tuo nyt taas on?


      • vaikeaako?
        Noh Joo Taas kirjoitti:

        Yhdellä käsittelyllä 5 vuotta, toisena vuotena hiottu ??? Mitä hiton sekoilua tuo nyt taas on?

        Miten niin sekoilua? Eihän myrkkymaaleja millään saa levitettyä niin sileäksi kuin myös kilpailuihin osallistuvan veneen pohjalta edellytetään. Hionta olisi tehty jo ennen ensimmäistä vesillelaskua, jos olisi aika riittänyt. Hionnan jälkeen pohja oli melko sileä ja vuosi vuodelta vain parani.


      • NiinNoKai
        vaikeaako? kirjoitti:

        Miten niin sekoilua? Eihän myrkkymaaleja millään saa levitettyä niin sileäksi kuin myös kilpailuihin osallistuvan veneen pohjalta edellytetään. Hionta olisi tehty jo ennen ensimmäistä vesillelaskua, jos olisi aika riittänyt. Hionnan jälkeen pohja oli melko sileä ja vuosi vuodelta vain parani.

        Mihin kilpailuun? Posliininäyttelyynkö? Jotenkin tuntuu aika naurettavalta ajatus, että myrkkymaalin hiunta ratkaisee purjehduskisassa :)


      • harjaterästä...
        NiinNoKai kirjoitti:

        Mihin kilpailuun? Posliininäyttelyynkö? Jotenkin tuntuu aika naurettavalta ajatus, että myrkkymaalin hiunta ratkaisee purjehduskisassa :)

        Oho, pitääkö noin tavattoman yksinkertainen asia todella vääntä rautalangasta? Ja riittääkö edes rautalanka, vai laitetaanko kunnon harjaterästä...

        Oletko ikinä kuullut purjehduskilpailuista? Niissä ei pärjää, ellei pohja ole sileä. Ja maalin hinnan vaikutus kilpailuun? Noiden yhdistäminen edellisten perusteella vaatii jo perjantaipullon tyhjentymistä ennen kirjoittelua. Mutta lisää harjaterästä... Jos yhdellä maalauksella menee viisi vuotta, saa maali maksaa yli kolme kertaa enemmän, kuin maali, joka vaatii uuden kerroksen jo kolmantena vuotena. Joka vuosi uusittavaan verrattuna hinta saa olla kahdeksankertainen. Sitä kallista kun ei kerry paksua kerrosta, jonka joutuisi aina välillä poistamaan.


      • NiinNoKai
        harjaterästä... kirjoitti:

        Oho, pitääkö noin tavattoman yksinkertainen asia todella vääntä rautalangasta? Ja riittääkö edes rautalanka, vai laitetaanko kunnon harjaterästä...

        Oletko ikinä kuullut purjehduskilpailuista? Niissä ei pärjää, ellei pohja ole sileä. Ja maalin hinnan vaikutus kilpailuun? Noiden yhdistäminen edellisten perusteella vaatii jo perjantaipullon tyhjentymistä ennen kirjoittelua. Mutta lisää harjaterästä... Jos yhdellä maalauksella menee viisi vuotta, saa maali maksaa yli kolme kertaa enemmän, kuin maali, joka vaatii uuden kerroksen jo kolmantena vuotena. Joka vuosi uusittavaan verrattuna hinta saa olla kahdeksankertainen. Sitä kallista kun ei kerry paksua kerrosta, jonka joutuisi aina välillä poistamaan.

        Olen kuullut, osallistunutkin ;) tottahan siellä oli se "varusteurheilukaarti" joka teki kaikki temput "olanylisylkemisestä" lähtien, pärjäämättä silti. Mutta ihan niin tarkkaa se ei todellakaan pohjan suhteen ole, kyllä se on linjavalinnat ja taito (suurelta osin tuuri) joka menestyksen purjehduskisoissa ratkaisee.


      • ok tai palkinnoilla
        NiinNoKai kirjoitti:

        Olen kuullut, osallistunutkin ;) tottahan siellä oli se "varusteurheilukaarti" joka teki kaikki temput "olanylisylkemisestä" lähtien, pärjäämättä silti. Mutta ihan niin tarkkaa se ei todellakaan pohjan suhteen ole, kyllä se on linjavalinnat ja taito (suurelta osin tuuri) joka menestyksen purjehduskisoissa ratkaisee.

        Piirikunnallisissa ja oman seuran tiistiksissä voi pärjätä ok tuurilla ja satunnaisella oivalluksella. Oikeassa kisassa muutkin oivaltavat ja ne palkintopallisijat niiden ok-sijojen etupuolella vaativat enemmän. Ne ratkaistaan niillä sekunneilla ja minuutilla, parilla. Syksyn viimeinen kisa, johon osallistuin, ratkaistiin muutaman sekunnin erolla, yksi kauden viikkokisoista yhdellä sekunnilla. Kisassa pärjäävät aina ne, jotka tekevät vähemmän virheitä. Pohjan rupuiseksi jättäminen on perusvirhe, jonka merkitys ei ole vähäinen ja hyvin tunnettu.


    • Kiinalaista

      Bilteman myymissä tavaroissa on sama ongelma oli kyse maalista tai jostakin muusta, laatu vaihtelee, koska sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan... Kiinasta, intiasta, yms.

      • NiinNoKai

        Mistähän kuvittelet muiden "merkkien" tuotteensa hankkivat. Useimmat jopa samoista tehtaista :)


    • ippaQ

      Itse maalasin veneeni pohjan vuonna 1998 OIKEALLA ELIÖNESTOMAALILLA eikä vielä ole ollut tarvetta uudelleenmaalata koska näkkiä tms. vauhdinhidastetta ei ole pohjaan tarttunut!!! Kumpikohan mahtaa olla ekologisempaa .. maalata joka vuosi jotain p**kaa joka liukenee(?) luontoon vai maalata n. kymmenen-kahdenkymmenen vuoden välein sellaista maalia joka toimii tarkoitukseensa eikä liukene mihinkään!!

    • Toistaiseksi ok

      Eilen nostin veneen ylös, ei yhtään näkkiä maalatussa osassa koneessa jonkun verran.Maalasin pohjan viime keväänä ostetulla Bilteman antifouling maalilla.Vene oli yhtäjaksoisesti vedessä toukokuun alusta eiliseen.Biltemaa käytän niin kauan,kun laatu pysyy samana.

      • Järkihoi

        Aivan sama täällä. Näkkiä vaan perävetolaitteessa ja trimmilevyissä.
        Pohja aivan puhdas näkeistä eli Bilteman tuote aivan hyvää.Olen ostanut muutaman purkin säästöön tulevia keväitä varten.Ensi kausi menään hyvin vielä näillä myrkyillä ,että silleen.


    • norjasta

      Tuttu rekkakuski on tuonut mulle vene ja talomaalit Norjasta ,sieltä ostetuissa maaleissa on kunnon mömmöt mukana.Ei homehdo talo eikä tartu veneen pohjaan mikään.

    • MÖsteri

      Pari kesää olen sutinut biltemalla. Toissakesänä yhden purjeveneen pohjan vedin puolet ja puolet, toinen puoli biltemaa ja toinen Hempelin basicia. Syksyllä oli molemmat puolet ihan yhtä puhtaat, ei mitään merkittävää. Tänä suvena bilteman punainen puupaatin pohjassa, ei mitään ongelmaa.

      Hintaero Hempelin Basiciin on melko merkityksetön, mutta ainakin puolipohjaa tule vedettyä taas biltemalla. Jaajuu, noi voi muuten yhdistääkin, viime keväänä suttasin yhden paatin pohjaan sekoituksen, jossa oli puolipurkkia biltemaa ja puoli hempeliä, toimi sekin, kun en viitsinyt hienostella, kaadoin kaikki samaan tela-astiaan.

      Tämä siis Kasnäsin suunnalta, ja samasta satamasta löytyy myös kaveri, jonka pohja oli bilteman jäljiltä aika surkeassa kunnossa.. Että olisko laadussa heittoja?

    • Writing

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      142
      4505
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      93
      2149
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2071
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      77
      1918
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      142
      1542
    6. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1532
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      104
      1395
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      75
      1326
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1307
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      120
      1109
    Aihe