Aloitin tossa muutama viikko sitten käyttämään melatoniinia 6mg. Ekana yönä en nukahtanut mutta seuraavina 5 yönä tuli nukuttua ihan hyvin. Mutta nyt viimisen viikon aikana ilmenny outoja oireita mm:
Etovaolo. Eli aamusella jo alkaa etovaolotila, joka jatkuu puoleen päivään. Inhottavaa sillä olen joutunut jo muutaman kerran jäämään kotiin sillä on tunne että voisi jopa oksentaa.
Valveuni. Eli kun kroppa väsyy mutte pää niin ei nukahdakkaan kunolla vaan näkee ns valveunta. Muutaman yönä ollut aika ikävänkin tuntusta voisi sanoa jo unihalvauksen tyyliseksi.
Onko muilla ollut vastaavaa??
Taidat jatkossa jättää pillerit kyllä syömättä...
Melatoniinin sivuoireita?? muilla??
17
3551
Vastaukset
- maha84
itse kokeilin joskus vuosi sitten lääkärin määrämää melatoniinia, oisko ollu vaan 2 mg tabuja, en nyt muista. Kuitenkin i oli aluksi kun ekasta illasta alkaen huomasin että uni tulee helposti. tosi päivisin vähän väsymys vaivasi mut ajattelin sen menevän ohi. Muutaman viikon päästä kuitenki huomasin olevani tosi masentunut, siis ihan järkyttävän apeana, hyvä kun en ihan itsrtuhoiseksi ruvennut. Mietin että mikä ihme muka nyt yhtäkkiä näin masentaa. Sit rupesin ajattelemaan että masis iski samaan aikaan melatoniinin kanssa. en oo yhteenkään pilleriin sen jälkeen koskenut. Hyi hyi!
Harmittaa kun nukkumiseen se auttoi. Nyt ostin jotain tryptofaania luontaistuoteosastolta. Saas nähä vaikuttaako mitenkään- maha84
ja pahoittelut miljoonasta kirjoitusvirheestä :D
- Lesnia
Onkohan annoksesi sinulle liian suuri....itse olen käyttänyt 1-2 mg.
- Olen kuullut
että toisilla hyvin pieni melatoniiniannos toimii unilääkkeenä, toiset tarvitsevat suuria annoksia. En ole kuullut selityksiä tuohon, vain arvailuja...
Minä olen oppinut käyttämään n. 2,5mg illalla.- ei unta,
Näin voi olla. Minulle määrättiin 15 - 25 mg illalla. Olen nyt viikon ottanut ja ei vaikutusta.
- Oho.
ei unta, kirjoitti:
Näin voi olla. Minulle määrättiin 15 - 25 mg illalla. Olen nyt viikon ottanut ja ei vaikutusta.
En ole ennen kuullut että "lääkäri" määräisi tuollaisia annoksia. Yleensä ne sanoo että yli 6mg:n annokset eivät lisää unentuloa. Näyttää siltä että sinulla ei ole melatoniinin puutetta. Käsitykseni mukaan melatoniini voidaan nykyä mitata verestä, ainakin joissakin paikoissa. Veikkaan että joku hyvä laboratorio mittaa. Lehdessä näkyi olevan tällainen juttu;
http://terveyshymy.fi/artikkelit/melatoniini-on-unen-pelastaja
Onhan unettomuuden syitä muitakin kuin melatoniinivaje.
- melatoniini1
Miten aloittajan tila on edenyt, vielä melatoniini käytössä?
Itselläni hieman sama ongelma varsinkin tuon valveunen suhteen, en koe nukkuvani vaan nukkuminen on jotain sekavaa.. - Mellisku
- teho häviää nopeasti
- herään aamuyöllä pirteänä 5h unien jälkeen
- aina kun aloittaa kuurin, valvottaa pari yötä
Ei siis oikein sovi minulle, mutta toimii kirkasvalon rinnalla unirytmin korjaamisessa. - Nukkumatti22
Paskaa humpuukia tuo melatoniini.
Joutuu käyttämään 2 viikkoo vähintään, et pelittää kunnolla.
Ite kiskoin 5g dousseja, eikä sekään toivottuja vaikutuksia saanut.
Painajaisia yöstä toiseen, tiedä sitten miks. Aina sama.
Tiedän parempia reseptivapaita luonnontuotteita :)- ............
tarkoitatko pilua....
- toisilla toimii
Unettomuuden luonnonmukainen hoito!
Laita makuuhuoneeseen valoaläpäisemättömät (kangasta myydään kangaskaupassa, jossa verhot myös maksua vastaan ommellaan) verhot, jotta on pimeää.
Unettomuuden hoidon yksinkertainen ohje:
http://muutoksenblogi.blogspot.fi/2013/09/unettomuuden-hoidon-yksinkertainen-ohje.html
Pieni unikäsikirja
http://muutoksenblogi.blogspot.fi/2011/10/pieni-unikasikirja.html
Unettomuutta voi myös kokeilla hoitaa melatoniinilla, jolla ei ole sivuvaikutuksia (ei aiheuta aamuväsymystä tai uneliaisuutta eikä vaikuta unen rakenteeseen), ei aiheuta riippuvuutta eikä toleranssi nouse, mutta sopivuus varmistettava omalta lääkäriltä, jos käyttää muita lääkkeitä, on raskaana tai on sairauksia. Suomessa on yksi laboratorio, joka mittaa elimistön melatoniinipitoisuutta.
Melatoniini auttaa vain, jos siitä on puutetta. Liiallisesta annostuksesta seuraa yleensä päänsärkyä ja aamuväsymystä.
Suomessa on myynnissä lyhytvaikutteista (puoliintumisaika n. 5 tuntia) melatoniinia luontaistuotteena 1mg vahvuista, jota myydään apteekeissa, luontaistuotekaupoissa ja ruokauppojen luontaistuotehyllyissä.
Lääkärin reseptillä on saatavana lyhytvaikutteista 1mg, 3mg ja 5mg vahvuista tablettia 100 kappaleen purkissa (Yliopiston apteekissa on edullisin melatoniini), sekä pitkävaikutteinen Circadin 2mg, joka on kallis.
Annostus on yleensä 1-6mg illalla tunti ennen nukkumaan menoa. Melatoniini otetaan aina samaan aikaan hyvän tehon saavuttamiseksi.
Melatoniini hoitaa unettomuutta!
http://www.tietoaunettomuudesta.fi/melatoniini/
Luonnollisesti parempaan uneen melatoniinilla!
http://www.iltalehti.fi/terveys/2011072214001810_tr.shtml
Kun unen päästä ei saa kiinni!
http://blogit.iltalehti.fi/christer-sundqvist/2012/06/10/kun-unen-paasta-ei-saa-kiinni/
http://www.melatonin.com/ - höpsökkä
Itse kokeilin pari viikkoa 1mg melatoniinia. Otin 2-3 pilleriä just ennen nukkumaanmenoa ja lopetin ne välittömästi kun jonkin ajan kuluttua aloin saada jotain ihme rytmihäiriöitä. Sydän hakkasi tuhatta ja sataa enkä nukkunut sinä yönä. Silloin loppui.
Tuntuu että melatoniini on ihan humpuukia.- urts
Ei se nyt ihan humpuukia voi olla jos pumppu ottaa kierroksia niin että meinaa tulla rinnasta ulos.
- Voisissus
Melatoniini ei sit taida sopia mullekaan, aamuisin levoton olo kun olen niitä ottanut.
- 3+3
Melatoniini auttaa, jos siitä on puutetta.
Muuten siitä tulee haittoja.
Silloin unettomuuden syy on joku muu kuin melatoniinin puute ja se pitää sinun itse selvittää. - oma kokemus
Melatoniini ei ole ihmelääke kaikille, jotka valvovat.
Se auttaa vain, jos siitä on puutetta.
Muut ongelmat täytyy itse selvittää, etä miksi ei nuku. Ja niitähän riittää. - ...
Ei taida sopia melatoniini minullekaan eikä ilmeisesti siitä ole puutetta, vaan univaikeudet johtuu jostain muusta. Nukahtaminen todella vaikeaa ja sitten kun nukahtaa, niin on ihan sama, että nukkuuko neljä vai kahdeksan tuntia kun koko seuraavan päivän on kuitenkin väsynyt. Kokeilin melatoniinia 1mg ja otin vain sen yhden tabletin... Heräsin kolme kertaa yön aikana enkä meinannut millään nukahtaa uudelleen ja tätä ei normaalisti tapahdu. Lisäksi näin ihan hirveitä painajaisia ja heräsin hiestä märkänä. Ainoa positiivinen vaikutus oli, että yöllisistä heräilyistä huolimatta en ollut aamulla lainkaan niin tokkurainen ja väsynyt kuin normaalisti. Jatkan vielä kokeilua, mutta ellei painajaiset ja heräilyt lopu, niin pakko unohtaa koko melatoniini.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358