Kysymykisä chinchilloista + paikkakunnat

I need help

Eli, tykkään jyrsijöistä ja äiti myös (hänellä oli 5 eri jyrsijää nuorena) mutta ihastuin rottiin ja äiti sano ettö ne haisee...:/ olihan siinä muitakin syitä ja "niin kauan kuin tämän katon alla asun. minun pitää kunnioittaa vanhempieni päätöstä" mottooni olen tullut joten rottia ei tule. Olen tässä tämän päivän aikana surffailllut netissä ja löytänyt tietoa. En tietenkään osta niitä heti vaan jätän mukavasti aikaa ja mietin vielä HALUANKO minä chicuja ja jaksanko minä niistä huolehtia. Aikoisin hankkia lähimmältä kasvattajalta ne. Kysyn kysymyksiä yms. mutta nytten:
1 Pitääkö chicun häkkiä pestä?
2 Pitääkö heinää ja pellettiä olla koko ajan saatavilla?
3 paljonko pellettiä yhtä chicua kohden?
4 voiko ostaa/tehdä kaksi häkkiä, ja laittaa ne MELKEIN vierekkäin että toisessa olisi leikkaamaton naaras ja toisessa leikkaamaton uros? siis jos ei ole lähistöllä eläinlääkäriä joka osaisi kastroida uroksen.
5 pitääkö chicun kynsiä leikata?
6 voiko chicuja pitää makkarissa? ne olisi siellä minun kanssa usein vapaana, siellä ei ole johtoja lainkaan tai reikiä yms. vain sänky ja vaatekaappi.
7 silloin kun en ole chicuja vahtimassa, mitä laittaisin oven eteen ettei kissa ja koira pääse huoneeseen. Huoneen ovea ei voi pitää kiinni koska sinne tulee kylmä nopeasti.
8 Jos chicuja ei käytä näyttelyissä, onko pakko turkkia harjata?
9 miten perustelisin äidille että haluan chicuja?

vastatkaa mieluiten 4! oikeasti auttakaa ja vastatkaa! :3
Tiedätteko että onko Kajaanin lähellä eläinlääkäreitä jotka osaisivat kastroida uroksen?

8

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • I need help

      9 ja 8 ei tarvitse vastata, löysin vastauksen!

    • accd1

      1. Pitää pestä, ihan yhtä lailla kuin muidenkin lemmikkien elintiloja. Häkki siivotaan viikottain kunnolla.
      2. Täytyy olla.
      3. Keskimäärin chinchilla syö pellettiä 1 kg/kk. Pellettiä on koko ajan oltava saatavilla.
      4. Voit. Niitä ei voi myöskään juoksuttaa samaan aikaan, eli juoksutusaika on tuplat, samoin siivottava pinta-ala ym. Useat kasvattajat voivat käyttää uroksen kastroitavana sinun puolestasi.
      5. Ei tarvitse.
      6. Voit, jos olet todella sikeäuninen. Chichillat ovat yöeläimiä ja pitävät kovaa mekkalaa ollessaan hereillä.
      7. Ei ole vaihtoehtoja, sillä chinchilla ja kissa hyppäävät helposti esim. koiraportin yli. Chinchillat menevät hyvin pienestä rakosesta läpi ja toisaalta eläimet voivat vahingoittaa toisiaan verkon läpi.
      8. Turkkia harjataan tarvittaessa. Hyvä esim. 3 kk välein tarkastaa kamman avulla, että turkissa ei ole takkuja tai muuten harjata irtokarvoja pois.

    • I need help

      Millä väliajoin häkki pitää pestä? Siis viikon välein tms?

    • I need help

      Keksin ratkaisun oviongelmaan! isä voisi rakentaa verkkooven joka peittää koko oviaukon. Verkosta ei kissa eikä koira tai sinsu pääsisi läpi! Se myös pitäisi itikat kärpäset yms. ulkopuolella joten :))

      • accd1

        Häkki pestään aina tarpeen mukaan. Häkistä poistetaan papanat, kuivikkeet ym. sotku kerran viikossa ja vaihdetaan puhtaat kuivikkeet tilalle. Samalla pestään aluslaatikko/häkin pohja, jossa kuivikkeet ovat. Tasoja pestään sitten tarpeen mukaan, toiset chinchillat sotkevat niitä enemmän ja toiset vähemmän.


      • johjjcv

        Chinchilla on niin ketterä liikkeissään, että se voi kiivetä koko verkko-oven matkan ylös asti (jos esim.verkko on metallia). Sitten eläin voi tippua ylhäältä alas... Pahimmassa tapauksessa tippuvat päälleen, tai hampaat edellä. Iskut pään alueelle edesauttaa hammas-onkelmia.
        Hyttysverkon chinchilla voi syödä rikki.

        Ei kuulosta ihan loppuun mietityltä ideasi.


    • äitin takia

      Onko mitään heinää tai sen tyyppistä joka ei haise?

    • jhdkhxk

      Kokeile heinäpellettiä.hevosille myydään pre alpin wiesencobsia.marstallin wiesencobs on toinen.sekin hevosille.käyvät kumpikin cincilloille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe