torsoksi.Se uusi kämppä ja mieheni muutto sinne,täydellisenpalvelun majataloon osoittautui niinsanotuksi "vikatikiksi"
Purin sen vuokrasuhteen,jota en tavallaan edes ollut aloittanut,kuin kalusteiden hinauksella ja vuokrasopimuksen allekirjoituksella.
Emme asuneet siinä palveluasunnossa,kuin muutaman tunnin ja huomasimme,että rantatila on avarampi ja antaa haasteita meille molemmille enemmän.
Viime viikonloppuna toin henkilökohtaiset kamat ja huonekalut jätin seuraavalle niitä tarvitsevalle,jo vain aman elämä jatkaa tähdenlentoaan,määränpää tuntematon
Se aman tähdenlento osoittautui
45
188
Vastaukset
- kaisu-liisa
Miksi ns. hyvinvointivaltiomme ei huolehdi ihmisistään?
Imee kaiken veren, kuin vampyyrit?
Miksi rakkaus on Piirosen pässiä voimakkaampi. Siihenhän tämä kaikki perustuu.
Lennetään, ennetään, mihin huomenna mennäänkin, hoitajat ja hoidettavat, me kaikki ihmiset.
Kuka hoitaa, kuka huolehtii, toivottavasti jokainen jaksaa rakastaa.
.Sehän se onkin haastavaa,kun yksi kunnan sossuntäti sanoo,että saat tämän rahasumman ja siitä lähtien.Toinen sosiaalivirkailija kumoaa edellisen päätöksen,siis täysin kävelee tämän edellisen päätöksentekijän yli,siis selvää hierarkiaa nähtävissä.
Toinen virkailija soittaa ja sanoo,että ensimmäinen maksuerä niinsanotusta omaishoitajantuesta tulee maksuun 20.09.2013 ja toinen kumosi sen,kun en hyväksynyt sitä tykäsopimusta,ota näistä selvää,tutkimattomia ovat sossutätien päätöksetrituliini_38 kirjoitti:
Sehän se onkin haastavaa,kun yksi kunnan sossuntäti sanoo,että saat tämän rahasumman ja siitä lähtien.Toinen sosiaalivirkailija kumoaa edellisen päätöksen,siis täysin kävelee tämän edellisen päätöksentekijän yli,siis selvää hierarkiaa nähtävissä.
Toinen virkailija soittaa ja sanoo,että ensimmäinen maksuerä niinsanotusta omaishoitajantuesta tulee maksuun 20.09.2013 ja toinen kumosi sen,kun en hyväksynyt sitä tykäsopimusta,ota näistä selvää,tutkimattomia ovat sossutätien päätöksetValtio on antanut 10 miljoonaa kunnille omaishoitajien palkkaukseen,mutta kunnat säästää ja eivät niitä rahoja anna kiertoon.Minäkin olisin saanut puhtaana käteen 250£/kk jos salaisin haaveeni olisi toteutunut.Se olisi ollut ensimmäinen tilini ajatelkaa,mikä tukku seteleitä köyhän käteen
- kaisu-liisa
rituliini_38 kirjoitti:
Sehän se onkin haastavaa,kun yksi kunnan sossuntäti sanoo,että saat tämän rahasumman ja siitä lähtien.Toinen sosiaalivirkailija kumoaa edellisen päätöksen,siis täysin kävelee tämän edellisen päätöksentekijän yli,siis selvää hierarkiaa nähtävissä.
Toinen virkailija soittaa ja sanoo,että ensimmäinen maksuerä niinsanotusta omaishoitajantuesta tulee maksuun 20.09.2013 ja toinen kumosi sen,kun en hyväksynyt sitä tykäsopimusta,ota näistä selvää,tutkimattomia ovat sossutätien päätöksetSinulle, Rituliina, haluan sanoa vain, että jaksa, jos jaksat.
Valita, aina on valittamisen taso.
Valituksella olen minäkin saavuttanut oikeutta.
Oikeutta, jota alataso ei uskaltanut antaa.
Hritä ylempään.
Älä alistu. Maamme oikeusjärjestelmä tahkoaa alistumista.
Älä alistu.
Toki jo itkettää.
- entinen omaishoitja
Näinhän se menee , johtajille löytyy ansaitsematomasta työstä mijoonia, mutta me jotka suomen on rakentaneet ja oikeasti työtä tehneet ei löydy pientäkää palkkaa,
kuinka suomessa päättäjät kehtaa kattoa itteään peilistä,
epäoikeudenmukaisuus rehottaa täydessä kukassaan,
joskus ihmettelen kuinka kauan suomenkansa kestää tätä riistoa,
johtajien miljoonilla olisi työllistetty satojatuhansia ihmisiä, eikä suomessa olisi työttömyttä,
kyllä sieppaa syvältä sielusta välillä,
toivottavasti politiikkaan tulee muutos, kansalaisten riisto pitää loppua,
oikeudenmukaisuus on palautettava yhteiskuntaan,- 3\ 21
"epäoikeudenmukaisuus rehottaa täydessä kukassaan,
johtajien miljoonilla olisi työllistetty satojatuhansia ihmisiä, eikä suomessa olisi työttömyttä,
oikeudenmukaisuus on palautettava yhteiskuntaan,"
Noin kirjoitti edellinen kirjoittaja.
Viittaa siihen, ettei hän paljoakaan ole saanut aikaan tämän yhteiskunnan hyväksi.
Vanhusten hoito on tässä maassa yleensä hyvässä kunnossa ja vanhukset siihen tyytyväisiä.
Sitä paitsi miksi yhteiskunnan yleensäkään pitäisi huolehtia kaikenpuolisesti vanhuksista? Jokaisen terveen ihmisen pitää omalla työllään hankkia ja säästäää varoja vanhuuden päiviä varten. Jos ei sitä ole tehnyt, niin kärsiköön.
Siinä sitten ollaan käsi ojossa kerjäämässä ja kadehtimassa muiden työllään ansaitsemaa varallisuutta. - rauhoittukaas nyt
Ennen perhe hoiti vanhuksensa ilman mitään korvausta. Ennen köyhät eli nälässä, nyt on monenlaista sosiaaliapua.
- " rosvot kiinni " --
3\ 21 kirjoitti:
Viittaa siihen, ettei hän paljoakaan ole saanut aikaan tämän yhteiskunnan hyväksi.
Vanhusten hoito on tässä maassa yleensä hyvässä kunnossa ja vanhukset siihen tyytyväisiä.
Sitä paitsi miksi yhteiskunnan yleensäkään pitäisi huolehtia kaikenpuolisesti vanhuksista? Jokaisen terveen ihmisen pitää omalla työllään hankkia ja säästäää varoja vanhuuden päiviä varten. Jos ei sitä ole tehnyt, niin kärsiköön.
Siinä sitten ollaan käsi ojossa kerjäämässä ja kadehtimassa muiden työllään ansaitsemaa varallisuutta.pitää paikkansa tämänpäivänki politiikassa,
3\ 21
OLIPAS TYPERÄ JA TIETÄMÄTÖN komentti,
kyseisellä henkilöllä on varmasti varallisuutta ja toimeentuloa yhtä paljon kuin sinulla jos ei peräti enemmänki,
mutta meitä ihmisä on jotka osaa ajatelle paljon laajemmin suomen nykyistä politiikka kuin vain itsensä kannalta,
meitä pistelee vihaksi VÄÄRYYS jota on kokoomus ja SDP harrastanu nykypolitiikassaan,
kokoomus ja SDP on hävittäny vauraan suomen,
tehny valtavasti työttömiä, epävarma tulevaisuus kaikilla nuorilla ja vanhemmillaki,
rahaa riittää johtajien mijoonapalkkoihin ja palkkioihin, mutta ei sille kansanosalle joka oikeesti on tehny tötä,
jonka ansiosta johtajatki ovat saaneet MILJOONA luokan palkkansa , joihin heillä oikeesti EI olisi oikeutta,
koska ne mijoonat on tehneet yötätekevä kansa,
yksikään johtaja ei itse pystyisi siihen mihin on koulutettu tuötekijät pystyneet,
VÄÄRYYS pistelee vihaksi rehellisä ihmisiä, meitäki on vielä olemassa,
, - rituliini_38 ek
3\ 21 kirjoitti:
Siinä sitten ollaan käsi ojossa kerjäämässä ja kadehtimassa muiden työllään ansaitsemaa varallisuutta.Minkälainen "kalluppi"kertoo vanhusten voivan hyvin?Suomi on listan häntäpäässä,mitä kiireiltäni olen kerennyt vilkaisemaan mediatietoutta,siis vanhustenhoidon tasossa.
Voi herttileijaa tätä sinisilmäisyyttä,että on lottovoitto syntyä tänne herrojen ja narrien valtakuntaan,jota Suomeksi kutsutaan.
Nämä miljoonapalkkiot siirtyvät siististi veroparatiisiin ja verottaja nuolee näppejään ja kiristää työläisten ja eläkeläisten verotusta.Minäkin siitä huipputienestistäni maksan 37,5%,voi elämänkevät tätä eriarvoisuutta - pienempi %
rituliini_38 ek kirjoitti:
Minkälainen "kalluppi"kertoo vanhusten voivan hyvin?Suomi on listan häntäpäässä,mitä kiireiltäni olen kerennyt vilkaisemaan mediatietoutta,siis vanhustenhoidon tasossa.
Voi herttileijaa tätä sinisilmäisyyttä,että on lottovoitto syntyä tänne herrojen ja narrien valtakuntaan,jota Suomeksi kutsutaan.
Nämä miljoonapalkkiot siirtyvät siististi veroparatiisiin ja verottaja nuolee näppejään ja kiristää työläisten ja eläkeläisten verotusta.Minäkin siitä huipputienestistäni maksan 37,5%,voi elämänkevät tätä eriarvoisuuttaMikäli veroprosentti on 37,5 ei olekaan kyse pikkueläkkeestä.
Veroprosenttihan on progressiivinen, pienestä eläkkeestä menee vain noin 20 % - 24 %
pienempi % kirjoitti:
Mikäli veroprosentti on 37,5 ei olekaan kyse pikkueläkkeestä.
Veroprosenttihan on progressiivinen, pienestä eläkkeestä menee vain noin 20 %Mutta se rituhan kiroili eriarvoisuutta !
- %%%
24 % kirjoitti:
Mutta se rituhan kiroili eriarvoisuutta !
Ritu kertoo varmasti asian, jos haluaa.
Omaishoiden tuesta, joka sitä saa, maksetaan lisätyön prosentit veroa. - taloustietoinen
%%% kirjoitti:
Ritu kertoo varmasti asian, jos haluaa.
Omaishoiden tuesta, joka sitä saa, maksetaan lisätyön prosentit veroa.Kävin eläkkeeni lisäksi ihan töissä, mutta ei veroprosentti "lisätyöstäkään" ollut yli 30% ja en sentään ole kaikkein pienimmällä eläkkeellä minäkään.
Turha täällä on valittaa köyhyttään, tai kehua rikkauksillaan, ei tämä foorumi korjaa kenekään puutteita, eikä jaa liikoja vähäosaisemmille.
Parempi olisikin puhua muusta kuin rahasta, eläkkeistä, veroista ja politiikasta. - ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
taloustietoinen kirjoitti:
Kävin eläkkeeni lisäksi ihan töissä, mutta ei veroprosentti "lisätyöstäkään" ollut yli 30% ja en sentään ole kaikkein pienimmällä eläkkeellä minäkään.
Turha täällä on valittaa köyhyttään, tai kehua rikkauksillaan, ei tämä foorumi korjaa kenekään puutteita, eikä jaa liikoja vähäosaisemmille.
Parempi olisikin puhua muusta kuin rahasta, eläkkeistä, veroista ja politiikasta.PÄINVASTOIN,
vääryyksistä pitää puhua, huutaa entistäkin suuremmalla äänellä,
muuten ei tavallinen köyhäosainen saa oikeutta ikinä,
eiköhän se pikkuhiljaa ala kuulua eduskuntaanki,
työtätekeviä pienituloisia on kautta-aikojen riistettu, miljonäärit ja saneraaja johtajat ovat pääseet kuin koira veräjästä,
luikkineet valtiolata kämityillä rahoilla ulkomaille piiloon, pienempi % kirjoitti:
Mikäli veroprosentti on 37,5 ei olekaan kyse pikkueläkkeestä.
Veroprosenttihan on progressiivinen, pienestä eläkkeestä menee vain noin 20 %On kyse omaishoitajantuesta,siitä389,57£/kk brutto,jota teen,ei mistään eläkkeestä.Se ensimmäinen tili ryöpsähti tililleni 30.09.2013.Saan siitä korvauksen,kun huolehdin miehestäni
obaut 24h/vrk ja joku toinen saa sen laitospaikan,kun niitä tuntuu olevan vähän,tarvitsijoihin nähden- taloustietoisen niki
Kävin eläkkeeni lisäksi ihan töissä, mutta ei veroprosentti "lisätyöstäkään" ollut yli 30% ja en sentään ole kaikkein pienimmällä eläkkeellä minäkään.
Parempi olisikin puhua muusta kuin rahasta, eläkkeistä, veroista ja politiikasta.llä nyt tuo koettaa määräillä mistä saa keskustella. Sinä olet se jonka mielestä palstan pitää järjestää sinulle elämä, mene ja hanki se ihan itse. Anna muitten keskustella epäkohdista joita todella on paljon nykyisin. Joka väliin tuo tunkee nipottamaan, eikö ole muuta tekemistä kuin palstan vahtiminen !!!????
24 % kirjoitti:
Mutta se rituhan kiroili eriarvoisuutta !
Koska toi"voi elämänkevät"on luokiteltu kirosanaksi?
- xxYYZZ
Parempi olisikin puhua muusta kuin rahasta, eläkkeistä, veroista ja politiikasta.Omaishoidon tuesta ei saa työtulovähenystä kuten työstä. Siksi eläketulostakin menee enemmän veroa kun työtulosta.
xxYYZZ kirjoitti:
Omaishoidon tuesta ei saa työtulovähenystä kuten työstä. Siksi eläketulostakin menee enemmän veroa kun työtulosta.
No tota en olisi tiennyt,enkä jaksaisi edes ajatella,kiitos
- yli/meni\taas
'rosvot kiinni' taas asattomassa totuudessaan.
Kertaus joka ketjussa,, ja Väyrysestä presidenttiMeillä on hyvä pressa,Saulin bileissä ei jammailla ja hienostorouvat joutuvat laittamaan paljasta pintaa piiloon.
Se on miehen puhetta
- vaatijoitten kuoroon
tullut uusi jäsenkin.
Tuo naisvaltaisen työn alipalkkaisuus, on eräs tekijä vanhusväen huonoon vointiin. Kun eläke jää riittämättömäksi on monenkin vaikea hakea kaikkia etuuksia mitä voisi saada.
Ei nuo kansainväliset vertailutkaan vanhusten hyvinvoinnissa voi olla väärässä, missä Suomi sijoittuu vasta 15 sijalle.
Ruotsi, ja Norja menevät kirkkaasti ohi, vain Tanskan jäädessä meistä jälkeen.
Korjattavaa olisi tilanteessa!Yritä jaksaa. Ota selvää oikeuksistasi ja "paina päälle"!
- kaikessa taustakin
Olen tulossa vanhaksi. Olen yksin eläjä. Lapsille en halua hoitoani siirtää, heillä olkoon oma elämänsä silloin kun en enää itsestäni jaksa huolehtia.
Olen tehnyt työtä ja maksanut veroni.
Olen kerännyt hiukan omaisuuttakin ja saanhan minä eläkkeen.
Pyrin vielä voimissani olevana järjestämään asiani niin, etten jää ihan yhteiskunnan ulkopuolelle, vaan minulla on paikka jossa viimeiset aikani saan viettää, jos ei loppu tule arvaamattomasti seisovilta jaloilta. Silloinhan ei mitään hoitopaikkaa edes tarvita.
Työtä tehneenä ja veroja maksaneena meillä kaikilla on oikeus saada hoitoa, mutta yhteiskunnan velvollisuus ei ole hoitaa meitä ilman mitään maksuja, pitäähän meillä olla jotain itsellämmekin taskun pohjalla.
Eri asia jos ei ole. Silloin on tyytyminen siihen hoitoon mitä yhteiskunta kykenee tarjoamaan.
Kotona omaistaan hoitavalla on ihan liian pieni palkka, mutta kyllä minä olen omaiseni hoitanut ilman palkkaa. Sitä ei kukaan ole tarjonnut, enkä minä pyytänyt.
Saman se syö terve omainen kuin sairastuttuaankin, pärjääpä potilas usein vähemmällä kun ei ole kulutusta.
Omaishoitajat saavat potilaalle hoitopaikan pitääkseen itse vapaata, eli lomaa hoidosta. Senkin tiedän, ja se toimii kaikissa kunnissa jos hoitaja itse alistuu neuvottelemaan, eikä suoraan sanele itse niitä ehtoja kuntaan päin.- asiallinen kirjoitus
Tuon edellisen minäkin allekirjoitan. Eikö kunta järjestänyt yksiön, mutta se ei kelvannut. Myös hoidettavalla on eläke, se on tarkoitus käyttää hänen kuluihinsa. Muitakin sairauksia on kuin muistisairaus, puoliso voi joutua vaipatkin vaihtamaan ja pukemaan, syöttämään ja pesemään.
asiallinen kirjoitus kirjoitti:
Tuon edellisen minäkin allekirjoitan. Eikö kunta järjestänyt yksiön, mutta se ei kelvannut. Myös hoidettavalla on eläke, se on tarkoitus käyttää hänen kuluihinsa. Muitakin sairauksia on kuin muistisairaus, puoliso voi joutua vaipatkin vaihtamaan ja pukemaan, syöttämään ja pesemään.
Se on niin helppo sivusta laukoa mielipiteitään,tuntematta taustoja.
Kunnan sosiaalivirkailija tosin hommasi sen asunnon,mutta
ei se asunto kunnan ollut.
Autottomana siellä asuminen olisi ollut täysin mahdotonta,eikä miestäni voinut sinne jättää pelkän turvarannekkeen varaan.
Hän itse kieltäytyi näistä järjestelyistä ja katsoin että parenpi laiha sopu,kun lihava riita.
Olisin saanut omaishoitajantuen jo puolitoita vuotta sitten,mutta en sitä hakenut,kun ajattelin huolehtimisen kuuluvan läheiselle ilmanmuuta.
Omaishoitajaystäväni huomasi,kun aloin jo olla itsekin hoidon tarpeessa,että nyt sinun on saatava apua.
Hän patisti,että nyt soitat sinne ja sinne ja saat miehesi intervallijaksolle,niin tein ja siitä se prosessi lähti käyntiin.
Ei ole ilmaisia lounaita,ei myöskään ilmaista hoitoa sen tiedän.Intervallijakso maksaa 240,00£ ja taksimatkat toista sataa,jotka menee omasta pussista.
Se on tuntuva lovi pienestä eläkkeestä.Niitä säästöjä ei ole kertynyt,koska olen lapsia ja lastenlapsia,sekä jo sitä neljättäkin polvea avustellut- 3\ 21
rituliini_38 kirjoitti:
Autottomana siellä asuminen olisi ollut täysin mahdotonta,eikä miestäni voinut sinne jättää pelkän turvarannekkeen varaan.
Hän itse kieltäytyi näistä järjestelyistä ja katsoin että parenpi laiha sopu,kun lihava riita.
Olisin saanut omaishoitajantuen jo puolitoita vuotta sitten,mutta en sitä hakenut,kun ajattelin huolehtimisen kuuluvan läheiselle ilmanmuuta.
Omaishoitajaystäväni huomasi,kun aloin jo olla itsekin hoidon tarpeessa,että nyt sinun on saatava apua.
Hän patisti,että nyt soitat sinne ja sinne ja saat miehesi intervallijaksolle,niin tein ja siitä se prosessi lähti käyntiin.
Ei ole ilmaisia lounaita,ei myöskään ilmaista hoitoa sen tiedän.Intervallijakso maksaa 240,00£ ja taksimatkat toista sataa,jotka menee omasta pussista.
Se on tuntuva lovi pienestä eläkkeestä.Niitä säästöjä ei ole kertynyt,koska olen lapsia ja lastenlapsia,sekä jo sitä neljättäkin polvea avustellutJos rupeaa rahojaan jakamaan kolmelle seuraavalle sukupolvelle, niin siinä kyllä voi varattomuudestaan syyttää jo itseäänkin.
3\ 21 kirjoitti:
Jos rupeaa rahojaan jakamaan kolmelle seuraavalle sukupolvelle, niin siinä kyllä voi varattomuudestaan syyttää jo itseäänkin.
Mielestäni nuorethan sitä rahaa tarvitsevat nimenomaan.Ovat koulutuksessa tulevan uransa alkumetreillä,ovat kunnollisia nuoria,pieni kannustuspalkkio ei mielestäni niin pahaa saa olla,että oikein palstatilaa edellinen kirjoittaja käyttää.
Olen oikeustoimikelpoinen,en ole tuhlari,en polta,en ole peliriippuvainen ja viiniäkin otan kohtuudella,siis harvoin.
Meillä on uudistettu vanhuuslaki,meillä on vammaislaki,
kunnilla on siis velvollisuus hoitaa vanhuksensa ja tukea omaisiaan hoitavia.
Olen laittanut omanelämäni likoon,niinkuin omaishoitajat yleensä joutuvat tekemään,rituliini_38 kirjoitti:
Se on tuntuva lovi pienestä eläkkeestä.Niitä säästöjä ei ole kertynyt,koska olen lapsia ja lastenlapsia,sekä jo sitä neljättäkin polvea avustellutLääkäri voi antaa todistuksen, joolla taksimatkat saa ilmaiseksi. Vammaisuus tai muuterveydentila on silloin oltava taksin kätön välttämättömyyteen.
Ota nyt, ritu, selville mitkä oikeudet sinulle ja miehellesi kuuluvat!- -----
Ruuneperi kirjoitti:
Lääkäri voi antaa todistuksen, joolla taksimatkat saa ilmaiseksi. Vammaisuus tai muuterveydentila on silloin oltava taksin kätön välttämättömyyteen.
Ota nyt, ritu, selville mitkä oikeudet sinulle ja miehellesi kuuluvat!Ei ne ilmaisia ole. Tietoni mukaan bussilipun hintaisia.
- + rituliini
3\ 21 kirjoitti:
Jos rupeaa rahojaan jakamaan kolmelle seuraavalle sukupolvelle, niin siinä kyllä voi varattomuudestaan syyttää jo itseäänkin.
Kuuleppa sinä 3\21
Jos jakaa niille perillisiilleen varojaan jo ennen kuolemaansa, se on verosuunnittelua ja talouden ylläpitämistä, kuten varakkaatkin tekevät.
Voithan sen noinkin kuvitella, kuten kirjoitit, että "jakaa rahaa"mutta kun se ei todellakaan mene noin.
Mietippäs sitä, kun "täti, setä" jättää perinnön sinulle, mutta sinulla on mahdollisuus siirtää se "jälkikasvullesi", ja välttää sen tupla veroituksen, joka siitä seuraisi? Kuinka toimisit?
Entä silloin, kun oma jälkikasvusi tarvitsee apua, niin oletko auttamatta??
Jotenkin kaipaisin nyt tuon kirjoittajan perusteluja siitä,kuinka hän on päätynyt tuollaisiin ajatuksiin? + rituliini kirjoitti:
Kuuleppa sinä 3\21
Jos jakaa niille perillisiilleen varojaan jo ennen kuolemaansa, se on verosuunnittelua ja talouden ylläpitämistä, kuten varakkaatkin tekevät.
Voithan sen noinkin kuvitella, kuten kirjoitit, että "jakaa rahaa"mutta kun se ei todellakaan mene noin.
Mietippäs sitä, kun "täti, setä" jättää perinnön sinulle, mutta sinulla on mahdollisuus siirtää se "jälkikasvullesi", ja välttää sen tupla veroituksen, joka siitä seuraisi? Kuinka toimisit?
Entä silloin, kun oma jälkikasvusi tarvitsee apua, niin oletko auttamatta??
Jotenkin kaipaisin nyt tuon kirjoittajan perusteluja siitä,kuinka hän on päätynyt tuollaisiin ajatuksiin?Tottakai verotus on otettava huomioon ja sehän se onkin huomioon otettavaa toi" veronkierto"
Eihän sitä pienillä omaisuuksilla ole mahdollisuutta edes toteuttaa.
Poikani olen maksanut eroon perinnönjaosta ja testamentin olen tehnyt lastenlapsille.
Poikani on kyllä perintöveronsa maksanut,että se puoli on kunnossa.
Suomessa toi perintöverotus on epäoikeudenmukaista,varsinkin pienistä perinnöistä.
Sitähän piti oikeudenmukaistaa,mutta demarit meni "puihin"
ne kokoomuksen "hännänkannattajat"
Vieläköhän se on mahdollista,tehdä kauppakirja yhdelle lapselleen tietystä omaisuudesta,joka velvoittaa että hän hoitaa hautaan,ennenvanhaan muistan näin olleen.
Sain todistuksen neurologilta,että mieheni kuljetukseen saisin
avustusta.Kelalta sain todistuksen,että saan hänet viedä terveyskeskukseen ja kuntoutukseen vilauttamalla sitä paperia.Omavastuu on 14,50£/kyyti,siis terveyskeskus käynti
maksaa minulle 29,00£
Täällä kävi sossuntäti elokuussa kartoittamassa tilannetta ja hän oli sitä mieltä,että Alzheimer ei kuulu vammaislain piiriin,
eikä näinollen kunnan taholta mitään taksilappuja tai linjaautokyytien hintaisia matkoja ole ilmaantunut.
Sen ensimmäisen tynkätilin omaishoitajuudesta sain,vaikka en sopimusta ole allekirjoittanut,jalomielistä sanoisin- muisteja
rituliini_38 kirjoitti:
Tottakai verotus on otettava huomioon ja sehän se onkin huomioon otettavaa toi" veronkierto"
Eihän sitä pienillä omaisuuksilla ole mahdollisuutta edes toteuttaa.
Poikani olen maksanut eroon perinnönjaosta ja testamentin olen tehnyt lastenlapsille.
Poikani on kyllä perintöveronsa maksanut,että se puoli on kunnossa.
Suomessa toi perintöverotus on epäoikeudenmukaista,varsinkin pienistä perinnöistä.
Sitähän piti oikeudenmukaistaa,mutta demarit meni "puihin"
ne kokoomuksen "hännänkannattajat"
Vieläköhän se on mahdollista,tehdä kauppakirja yhdelle lapselleen tietystä omaisuudesta,joka velvoittaa että hän hoitaa hautaan,ennenvanhaan muistan näin olleen.
Sain todistuksen neurologilta,että mieheni kuljetukseen saisin
avustusta.Kelalta sain todistuksen,että saan hänet viedä terveyskeskukseen ja kuntoutukseen vilauttamalla sitä paperia.Omavastuu on 14,50£/kyyti,siis terveyskeskus käynti
maksaa minulle 29,00£
Täällä kävi sossuntäti elokuussa kartoittamassa tilannetta ja hän oli sitä mieltä,että Alzheimer ei kuulu vammaislain piiriin,
eikä näinollen kunnan taholta mitään taksilappuja tai linjaautokyytien hintaisia matkoja ole ilmaantunut.
Sen ensimmäisen tynkätilin omaishoitajuudesta sain,vaikka en sopimusta ole allekirjoittanut,jalomielistä sanoisinTiedät varmaan Kelan "matkakatosta". Varmasti tiedät, mutta jospa jollekin toiselle olisi uusi asia.
"Vuotuisen omavastuuosuuden eli matkakaton 242,25 euroa täyttymisen jälkeen matkat korvataan tarpeellisten kustannusten osalta kokonaan."
Eli jos sairauden tai kuntoutuksen takia on tullut noista omavastuista yli tuon mainitun summan, loppuvuoden matkat ovat maksuttomia.
Summan täyttymisestä ei tarvitse itse huolehtia, Kela kyllä laskee ne.
" Kun se on täyttynyt, saat postitse matkakattokortin. Korttia näyttämällä sinun ei tarvitse maksaa matkasta taksin kuljettajalle, jos hän on tehnyt Kelan kanssa valtakirjasopimuksen."
http://www.kela.fi/matkat_omavastuuosuus muisteja kirjoitti:
Tiedät varmaan Kelan "matkakatosta". Varmasti tiedät, mutta jospa jollekin toiselle olisi uusi asia.
"Vuotuisen omavastuuosuuden eli matkakaton 242,25 euroa täyttymisen jälkeen matkat korvataan tarpeellisten kustannusten osalta kokonaan."
Eli jos sairauden tai kuntoutuksen takia on tullut noista omavastuista yli tuon mainitun summan, loppuvuoden matkat ovat maksuttomia.
Summan täyttymisestä ei tarvitse itse huolehtia, Kela kyllä laskee ne.
" Kun se on täyttynyt, saat postitse matkakattokortin. Korttia näyttämällä sinun ei tarvitse maksaa matkasta taksin kuljettajalle, jos hän on tehnyt Kelan kanssa valtakirjasopimuksen."
http://www.kela.fi/matkat_omavastuuosuusKiitos sinulle muisteja linkistä.En todellakaan tiennyt tästä omavastuuosuuden maksukatosta.
Tämä taksilla köröttely on minulle niin uusi asia,kun auto sippas pääsiäisen aikoihin ja poistin sen liikennekäytöstä.
En ole koskaan matkakorvauksia joutunut hakemaan,kun oma
auto oli käytössä.
Kiitos myöskin Liisa S todella hyvästä linkistä,mitä edunvalvontaan tulee.
Kyllä tota tulevaisuutta joutuu monta kertaa "rukkaamaan",kun ei sitä tiedä koska se "taivaskanava"alkaa häämöttämään ja taivaankotiin saamme kutsun.
En minä sinne vielä jouda,verkkoja pitää mennä kokemaan ja lehtiä haravoimaan heti,kun valoisuus valtaa aman pihapiirin.
Eilen olimme suppiksia poimimassa ja karpaloitakin sain kiisselin verran.
Kiitos teille asiallisista kirjoituksista ja olkoon viikonloppunne
mitä parhain,hienoa syyssäätä luvassa,joten nautitaan siitä- aika monimutkaista
kaikessa taustakin
Miksi sinä kirjoitit minun aatokseni ja juttuni ennen minua? (vitsi,vitsi) Jatkan vielä tuota vitsiä veljeni sanoin, kun minä suulaana kerroin hänen jaarittelunsa hieman etukäteen, niin hän tokaisi; "ei reki saa mennä edelle vetäjästään"!!
Mutta asiaan minun kohdaltani, niin olen saanut jo sitä "vanhuuden varaa" itselleni, toisin, kuin äitini, tai anoppini aikoinaan.
Äitini sai sen syytinki hommelin, jonka veljeni ehti hoitaa ennen kuolemaansa. Anopillani olikin jo surkeampi kohtalo, koska hän oli sitä ikäluokkaa, että perintöä ei ollut miehen kuoleman jälkeen ja lapset perivät isänsä.
Edelleen mieleni on murheellinen, että anoppini 7-elävää-lasta ja kaksi kuollutta, jotka hän ruokki ja kasvatti, niin siitäpähän vain lähti kotitalostaan "mierontielle", koska ei perinyt mitään??? Kieltämättä, oli hänellä "hieman osuutta asiaan", koska poikiensa miniät ei kelvanneet hänelle.
Joskus on tullut mieleen tuon nuorison kanssa, siis heistä, jotka saavat työtä, että eivät tekisi niitä ns. "pimeitä töitä", joista ei makseta eläkemaksuja.
Edelleen mielestäni kotiäidit jäävät vaille tulevaa eläkettä ja onkohan maaseudullakin herätty siihen, että se vaimokin tarvitsee eläketurvan?
Äitini aikaan sitä ei ollut, vaikka isäni hoiti asiansa, mutta niiiiiin moni ei hoitanut! aika monimutkaista kirjoitti:
kaikessa taustakin
Miksi sinä kirjoitit minun aatokseni ja juttuni ennen minua? (vitsi,vitsi) Jatkan vielä tuota vitsiä veljeni sanoin, kun minä suulaana kerroin hänen jaarittelunsa hieman etukäteen, niin hän tokaisi; "ei reki saa mennä edelle vetäjästään"!!
Mutta asiaan minun kohdaltani, niin olen saanut jo sitä "vanhuuden varaa" itselleni, toisin, kuin äitini, tai anoppini aikoinaan.
Äitini sai sen syytinki hommelin, jonka veljeni ehti hoitaa ennen kuolemaansa. Anopillani olikin jo surkeampi kohtalo, koska hän oli sitä ikäluokkaa, että perintöä ei ollut miehen kuoleman jälkeen ja lapset perivät isänsä.
Edelleen mieleni on murheellinen, että anoppini 7-elävää-lasta ja kaksi kuollutta, jotka hän ruokki ja kasvatti, niin siitäpähän vain lähti kotitalostaan "mierontielle", koska ei perinyt mitään??? Kieltämättä, oli hänellä "hieman osuutta asiaan", koska poikiensa miniät ei kelvanneet hänelle.
Joskus on tullut mieleen tuon nuorison kanssa, siis heistä, jotka saavat työtä, että eivät tekisi niitä ns. "pimeitä töitä", joista ei makseta eläkemaksuja.
Edelleen mielestäni kotiäidit jäävät vaille tulevaa eläkettä ja onkohan maaseudullakin herätty siihen, että se vaimokin tarvitsee eläketurvan?
Äitini aikaan sitä ei ollut, vaikka isäni hoiti asiansa, mutta niiiiiin moni ei hoitanut!Syytikihän se oli,kun panttasi maallisen omaisuutensa,jollekin lapselleen ennenvanhaan,hautaanpanijaisia ja lopunelämän hoitoa vastaan
Aika monimutkaista kertoo sen,jota kuulutin palstalla,liekö enää
laillistakaan koko "helahoito"
Ennen myytiin pestuumarkkinoilla kunnanelätit,miten toimis nyt
Orjia on vielä sivistysvaltio nimeltään Suomi 650 ja piiloorjia ja meitä kaleeriorjia on pilvinpimein,jotka kunta mukamas työllistää,nimikkeellä omaishoitaja
- totta tämä
Hyvä antaa vähästään, paha ei anna paljostaankaan.
- 75hevat
Kyllä on totta ritulin kerrotta,olen monen vanhuksen nähnyt pelastautua päivästä
toiseen. N ykypäivänä,kun tulee uusia sairauksia muistinsa menettäneitä on paljon.
Minä toivoisin seisovilta jaloilta,kun lähteä sais.
Äiti sanoi aikanaan jörki-kulta viimeisenä...
toivon voimia rituja lippu korkealle-ajattele vain tätä päivää.heta - yx meistä täällä
mitäs mieltä olette tästä,
mun esikoiseni haluaa ottaa mun edunvalonnan haltuunsa, hän on sitä jo ehdottanu,
kuitenkin niin että vasta sitten kun en itse pysty määräämään asioistani,
mutta haluaa jonkin paerin jossa hänet määrätään mun edunvalvojaksi,
hänen koulutuksensa on lääketieellinen loppututkinto tohtorin arvo,
olin iloinen kun hän ehdotti asiasta,
mitä mieltä te olette jos olisitte vastaavassa asemassa, Viisasta sinulta olisi allekirjoittaa edunvalvontavaltuutus esikoispojallesi.
Hienoa, että hän sitä itse sinulle ehdotti.- pilkku vaan
Oioioi, niin onkin ja vielä piste iin päälle, kun palstan paras tietäjä sen vahvistaa
HIENO veto taas sinulta liisukka. - Liisa S.
valtuutus (sitaatti Lääkärikirja Duodecim:istä):
Edunvalvontavaltuutus
Lääkärikirja Duodecim
13.9.2011
oikeustieteen tri Anna Mäki-Petäjä-Leinonen
Valtakirjan muotovaatimukset
Edunvalvontavaltuutuksen voimaantulo
Maistraatti valvoo
Lisää tietoa edunvalvontavaltuutuksesta
Edunvalvontavaltuutuksella yksilö valtuuttaa valitsemansa henkilön huolehtimaan asioistaan sen varalta, että hän myöhemmin tulee sairauden tai henkisen toiminnan häiriintymisen vuoksi kykenemättömäksi hoitamaan asioitaan itse. Hän voi oikeuttaa toisen henkilön edustamaan itseään sekä taloudellisissa asioissa että henkilöään koskevissa asioissa, kuten esimerkiksi terveydenhoidossa.
Edunvalvontavaltuutusta koskeva laki tuli voimaan 1.11.2007 (lakitekstiin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070648 )
Edunvalvontavaltuutus tehdään kirjallisesti testamentin tapaan. Edunvalvontavaltuutusta koskevassa valtakirjassa valtuuttaja nimeää valtuutetun, joka on suostunut tehtävään, sekä määrittelee asiat, jotka valtuutus kattaa. Valtakirja allekirjoitetaan kahden esteettömän todistajan ollessa yhtä aikaa läsnä. Lähiomainen ei voi toimia todistajana. Allekirjoitettu valtakirja luovutetaan valtuutetulle eli henkilölle, joka on nimetty asioita hoitamaan.
Jos on käynyt ilmeiseksi, että valtuutuksen antanut henkilö ei kykene enää hoitamaan asioitaan esimerkiksi etenevän muistisairauden vuoksi, valtuutettu voi pyytää maistraattia vahvistamaan valtuutuksen. Samalla valtuutetun tulee esittää maistraatille alkuperäinen valtakirja sekä lääkärinlausunto tai vastaava asiakirja, joka todistaa, että valtuutuksen antanut henkilö on tullut kyvyttömäksi hoitamaan niitä asioita, joita valtuutus koskee. Valtuutus tulee voimaan, kun maistraatti on sen vahvistanut.
Maistraatti valvoo
Maistraatti valvoo valtuutetun toimintaa erityisesti taloudellisissa asioissa. Kun valtuutetun tehtävä alkaa, hänen tulee antaa maistraatille luettelo niistä päämiehen varoista ja veloista, joita valtuutus oikeuttaa hänet hoitamaan. Jos maistraatti myöhemmin pyytää, valtuutetun tulee antaa selvitys talouteen liittyvien asioiden hoitamisesta.
Valtuutuksen antanut henkilö voi myös vaikuttaa valvonnan laajuuteen. Hän voi esimerkiksi määrätä, että valvonnassa sovelletaan holhoustoimilain säännöksiä, jotka velvoittavat valtuutetun antamaan maistraatille määräajoin selvityksen talouteen liittyvien asioiden hoitamisesta.
Edunvalvontavaltuutuksesta kertovia esitteitä saa maistraateista ja oikeusaputoimistoista suomeksi ja ruotsiksi. Esite löytyy myös oikeusministeriön verkkosivulta: http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Edunvalvontavaltuutus. - Edunvalvonta-
Liisa S. kirjoitti:
valtuutus (sitaatti Lääkärikirja Duodecim:istä):
Edunvalvontavaltuutus
Lääkärikirja Duodecim
13.9.2011
oikeustieteen tri Anna Mäki-Petäjä-Leinonen
Maistraatti valvoo
Edunvalvontavaltuutuksella yksilö valtuuttaa valitsemansa henkilön huolehtimaan asioistaan sen varalta, että hän myöhemmin tulee sairauden tai henkisen toiminnan häiriintymisen vuoksi kykenemättömäksi hoitamaan asioitaan itse. Hän voi oikeuttaa toisen henkilön edustamaan itseään sekä taloudellisissa asioissa että henkilöään koskevissa asioissa, kuten esimerkiksi terveydenhoidossa.
Edunvalvontavaltuutusta koskeva laki tuli voimaan 1.11.2007 (lakitekstiin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070648 )
Edunvalvontavaltuutus tehdään kirjallisesti testamentin tapaan. Edunvalvontavaltuutusta koskevassa valtakirjassa valtuuttaja nimeää valtuutetun, joka on suostunut tehtävään, sekä määrittelee asiat, jotka valtuutus kattaa. Valtakirja allekirjoitetaan kahden esteettömän todistajan ollessa yhtä aikaa läsnä. Lähiomainen ei voi toimia todistajana. Allekirjoitettu valtakirja luovutetaan valtuutetulle eli henkilölle, joka on nimetty asioita hoitamaan.
Jos on käynyt ilmeiseksi, että valtuutuksen antanut henkilö ei kykene enää hoitamaan asioitaan esimerkiksi etenevän muistisairauden vuoksi, valtuutettu voi pyytää maistraattia vahvistamaan valtuutuksen. Samalla valtuutetun tulee esittää maistraatille alkuperäinen valtakirja sekä lääkärinlausunto tai vastaava asiakirja, joka todistaa, että valtuutuksen antanut henkilö on tullut kyvyttömäksi hoitamaan niitä asioita, joita valtuutus koskee. Valtuutus tulee voimaan, kun maistraatti on sen vahvistanut.
Maistraatti valvoo
Maistraatti valvoo valtuutetun toimintaa erityisesti taloudellisissa asioissa. Kun valtuutetun tehtävä alkaa, hänen tulee antaa maistraatille luettelo niistä päämiehen varoista ja veloista, joita valtuutus oikeuttaa hänet hoitamaan. Jos maistraatti myöhemmin pyytää, valtuutetun tulee antaa selvitys talouteen liittyvien asioiden hoitamisesta.
Valtuutuksen antanut henkilö voi myös vaikuttaa valvonnan laajuuteen. Hän voi esimerkiksi määrätä, että valvonnassa sovelletaan holhoustoimilain säännöksiä, jotka velvoittavat valtuutetun antamaan maistraatille määräajoin selvityksen talouteen liittyvien asioiden hoitamisesta.
Edunvalvontavaltuutuksesta kertovia esitteitä saa maistraateista ja oikeusaputoimistoista suomeksi ja ruotsiksi. Esite löytyy myös oikeusministeriön verkkosivulta: http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Edunvalvontavaltuutus.Edunvalvontavaltuutus on tehtävä ollessaan täysissä sielun voimissa. Monet tekevät sen jo 5-kymppisinä.
- 5-10-2013
Tässä voit tutustua koko juttuun
http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_artikkeli=dlk00891
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262656Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee242032Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1081531- 761289
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71198Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381166- 641016
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10934Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70881- 102867