Sileäkarvainen skotlanninpaimenkoira/lyhytkarvainen collie

Jarkko Pohjola

Ihan sellaista tiedustelisin teiltä ihmiset, että kuinka hyvin kyseinen koirarotu pärjää kerrostalossa kahden nuoren kissan kanssa? Ollaan tässä jo vuosi katseltu eri koirarotuja ja nyt tämä kyseinen iski silmään. Ainakin englanninkielisillä sivuilla ylistetään vuolaasti sitä miten tulee toimeen lasten ja muiden lemmikkien kanssa, mutta kaipaisin ihmisiltä omia kokemuksia. Kasvattajistakin olisi mukava kuulla, että keltä kannattaa ostaa ja kuka kasvattaa harraste ja kuka kotikoiria.

Omaa kokemusta löytyy beaglesta (vanhemmilla oli kenneli jonka pitoon itsekkin nuorempana osallistuin), suomenajokoirasta ja suomenpystykorvasta. Aikaa collien kanssa ulkoiluun kyllä löytyy ja noin 20min kävelymatkan päästä löytyy ihan koirille tarkoitettu halli mistä voi parinkympin hintaan vuokrata treeniaikaa koiralle esim. agilitya varten ja sen vieressä on metsäpolku.

11

1768

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dikjkdkdk

Minä olen tuntenut 3 nahkacollieta. Niistä 2 oli narttuja ja yksi uros. Ainakin nartut olivat todella ihmisrakkaita ja tulivat kissojen kanssa toimeen, mutta se uros oli aika dominoiva vieraita uroksia kohtaan. Nahkacollienarttu on loistsva valinta teille varmasti. Aktiivisuus on yksilökohtaista, ne nartut olivat todella rauhallisia.

Kannattaa mennä koiranäyttelyyn tutustumaan rodun omistajiin ihan luonnossa, jos varmaa tietoa nahkiksesta haluat. Kasvattajiin saa netin kautta luotettavinta tietoa virallisen rotuyhdistyksen sivuston yhteystistojen kautta, samoin pentuevälittäjään http://www.collieyhdistys.fi/colliet.htm

• Jarkko Pohjola

Kiitoksia vastauksesta ja linkistä. Kotikaupungissa ei oikein koiranäyttelyitä ole joten pitäisi kai mennä Jyväskylään, Kuopioon tai Mikkeliin niitä katsomaan. Koiran hankinnalla ei ole niinkään kiire vaan tarkoituksella olisi, että keväällä tai kesällä jolloin minulla on enemmän vapaa aikaa ja voin keskittyä koiran kouluttamiseen, ulkoiluun ja muuhun.

• 11+6

MInä taas tunnen narttuja jotka ovat todella dominoivia ja urokset taas helpompia kouluttaa ja rauta hermoisempia . Eli ihan yksilöstä on kiinni . Kokenut kasvattaja osaa kyllä valita juuri teille sopivan pennun .

Otattehan huomioon että aktiivisuus voi olla sitä tasoa ettei sille pelkkä lenkkeily riitä vaan sen kanssa täytyy harrastaa jotta koira pysyy rauhallisena ja tyytyväisenä .

• Jarkko Pohjola

Luonnollisesti. Kuitenkin mieluiten suht rauhallinen koira sillä sellainen tulee toimeen paremmin kissojenkin kanssa. Sitäpaitsi meillä ei ole aikomusta osallistua kovin aktiivisesti näyttelyihin ja kisoihin vaan sellaista pienmuotoista harrastusta muun koiran kuntoilun ohessa. Aktiiviset koirat ovat tulleet tutuiksi entisten koirien kautta.

• Urmas ja Jaana

Meidänkin perhe on katsomassa parhaillaan tätä samaa sileäkarvaista ja samat kysymykset mielessä kuin ap:lla. Ainakin tuo, että kuinka paljon koira syö verrattunna vaikka huskyyn tai terrieriin ja sopeutuuko tuo miten hyvin kerrostaloon muiden eläinten kanssa?

• collien emäntä

Meillä on 4,5 vuotias lyhytkarvainen collie uros. Tämä koira on meidän ensimmäinen ja kaikki on mennyt loistavasti. Colliet ovat älykkäitä ja oppivat paljon, jos vain jaksaa opettaa. Koiramme oli kolmessa päivässä sisäsiisti, mikä oli uskomatomman tervetullutta. Koira on kaikille ystävällinen ja todella ihmisrakas. Leikkimistä kyllä kaipaa paljon ja pitkiö kävelylenkkejä. Johonkin pitää välillä päästä vapaana juoksemaan täysillä. Ainoa "hanklauus" on, että on kovin paukku herkkä, pelkää valtavasti pamahtavia ääniä sekä ukkosta todella paljon. Meille kävi tuuri, kun ihan vain luonnekuvauksia lukemalla otimme tämän koirarodun. Uros koiraa ei ole leikattu eikö varmaan tulla leikkaamaan, koska ei mitään ongelmaa. Narttujen kiima joskus häiristsee aika paljon, silloin pitää päästä tosi usein ulos. Meidän collie on perhekoira emme käy näyttelyissä. Suosittelen. Meillä on kani ja tulevat hyvin toimeen. Asumme omakotitalossa, en osaa sanoa kerrostalosta, mutta en usko, että on ongelmaa.

• Urmas ja Jaana

Keneltä kasvattajalta ostitte koiran? Vaikuttaisi olevan hyvä kasvattaja tiedossa kun noin kunnollisia koiria sieltä tulee.

• collien emäntä
        Urmas ja Jaana kirjoitti:

Keneltä kasvattajalta ostitte koiran? Vaikuttaisi olevan hyvä kasvattaja tiedossa kun noin kunnollisia koiria sieltä tulee.

No ostettiin se pimeältä virolaiskauppiaalta, en osaa muuta sanoa. Todella huonoa englantia puhui.

• bestfriends

Koira kuin koira pärjää kissan kanssa, kun se siihen pennusta opetetaan. Meillä erittäin saalisviettinen koira. Jos vieras kissa tulee pihallemme(aidatulle), niin huonosti käy. Mutta oman kissan kanssa nukutaan kylki kyljessä ja leikitään takaa-ajoleikkejä ongelmitta.

• Colliemme

Meidän sileäkarva rakastaa lapsia ja samankokoisia tai pienempiä koiria. Isoja koiria se jännittää ja kissat, ketut, supit, oravat saavat sen raivoihinsa. Ilotulitteet ja ukkonen pelottavat aivan mielettömästi. Tottelevainen ja järjettömän pitkäpinnainen otus, helppo kouluttaa. Liikuntaa ja aktiviteetteja vaan paljon tai muuten collie keksii niitä itse sisätiloissa.

• pitkäkarvainen colli

meidän collie narttu oli kiltti, helposti oppi asioita, utelias,suuttuessaan murjotti, paukkuarka. sillon tapasin paljon collieita nartuilla oli arkuus yleistä. en tiedä miten nyt asianlaita on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2106
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      99
      1527
    3. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1263
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      77
      1232
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1197
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      1024
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      997
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      976
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      912
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      794
    Aihe