Saanko vähentää matkakuluja seuraavassa tapauksessa? Asun Helsingissä, työpaikkani on Tampereella. Tyttäreni asuu myös Helsingissä, mutta äitinsä luona (yhteishuoltajuus). Eli toisin sanoen olenko verotuksellisesti perheellinen vai perheetön. Perheellinen saa ilmeisesti vähentää viikonloppumatkat kotiin.
matkakustannuksia
13
333
Vastaukset
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Voit vähentää kulut viikonloppumatkoista perheesi luo, jos työskentelet ja asut työn vuoksi eri paikkakunnalla kuin perheesi.
Sinua pidetään verotuksessa perheellisenä, jos olet avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa tai sinulla on avopuoliso, jonka kanssa sinulla on tai on ollut yhteinen lapsi.
Matkoista aiheutuneet kulut vähennetään halvimman kulkuneuvon mukaan laskettuna. Halvin kulkuneuvo arvioidaan sen mukaan, ehtisitkö käydä kotona viikonlopun aikana julkisilla kulkuneuvoilla.
Ystävällisin terveisin
Eija P Verotiimistä- Perheellinen?
Eli ilmeisesti olen verotuksellisesti perheetön, koska olemme eronneet lapsen äidin kanssa ja asun yksin? Mielestäni olen kyllä perheellinen, koska lapsi on luonani lähes puolet kuukaudesta.
Onko minulla mitään mahdollisuutta vähentää noita matkakuluja? Esimerkiksi muuttamalla osoitetiedot työssäkäynti paikkakunnalle? Koska teen vuorotyötä, matkoja tulisi 3 kuukaudessa.
Vai onko tällaisessa tapauksessa eronnut, mutta täysin lapsensa ehdoilla elävä jätetty huonompaan osaan muihin nähden? Ei olisi ensimmäinen kerta. - paavooox
Vero-tiimi vastasi sinulle: Olet siis perheellinen, koska sinulla on ollut aviopuoliso, jonka kanssa sinulla on yhteinen lapsi. Vaikka ette asu samassa osoitteessa, mutta samalla paikkakunnalla.
- Perheellinen?
Jos et huomannut, niin siinä luki:
Sinua pidetään verotuksessa perheellisenä, jos olet avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa tai sinulla on avopuoliso, jonka kanssa sinulla on tai on ollut yhteinen lapsi.
Eli JOS OLET ....... tai sinulla ON avopuoliso, jonka kanssa on tai on ollut yhteinen lapsi.
Minä käsitän tuon niin, että olen perheetön, koska: minulla ei ole avio- eikä avopuolisoa, jonka kanssa on yhteinen lapsi. Eli avopuoliso on kyllä ollut, jonka kanssa on lapsi. Tuo on ollut, tarkoittaa mielestäni tapausta, jossa lapsi olisi kuollut.- näinhän siinä lukee
Näin se on. Pitää olla avopuoliso, jonka kanssa on lapsi. Kyllä perheellinen? on perheetön verottajan mielestä.
Hei ja kiitos kommenteista!
Lyhyt tarkennus:
Pitää asua samassa osoitteessa avopuolison ja lapsen kanssa, jotta saisi viikonloppumatkat.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Eija P Verotiimistä- Samassa jamassa
Tämä säännös on jälleen yksi esimerkki siitä, miten vaikeaa Suomessa on yrittää elää eroperheen elämää siten, että vastuu vanhemmuudesta jaetaan tasan. Olen teini-ikäisen poikani lähivanhempi, mutta en tietenkään halua, että hän joutuu maksamaan kalliin hinnan (toisen vanhemman menetyksen) siitä, että vaihdoin työpaikkaani – siis muuttamalla hänetkin työpaikkakunnalleni 160 km:n päähän nykyisestä kodistamme (ja siten myös hänen äitinsä kodista). Niinpä en vielä voi ajatellakaan muuttamista kokonaan työpaikkakunnalle, vaan sovin työpaikkaa vaihtaessani, että jään asumaan nykyiseen kotiini ja teen muutamia etätyöpäiviä sekä sitten pidempään töitä, kun olen työpaikkakunnalla. Kaikki vaikutti aivan toimivalta, kunnes tutustuin verottajan määritelmään siitä, mitä tarkoittaa perheellinen.
Omalla kohdallani nämä aviossa olevalle vähennyskelpoiset viikonloppumatkat (jotka yhteishuoltajuudessa ovat tsiis äysin välttämättömiä kustannuksia eivätkä mitään kuvitteellista vähennettävää) tekevät 2670 € vuodessa halvinta julkista kulkuneuvoa hyväksi käyttäen (-600 € omavastuu). Jos luopuisin työasunnosta ja pendelöisin 3,5 tuntia päivässä, saisin vähentää 5411 € vuodessa matkakuluja (-600 € omavastuu). Nyt saan siis vähentää pelkästään työasunnon kustannuksista 250 €/kk maksimimäärän (eli 3000 € - 600 € omavastuu; asunnon kuluthan menevät tulonhankkimiskuluihin, joten tulee vielä pendelöintiin verrattuna kaksinkertainen omavastuu).
Ei ole systeemi minusta (a) järkevä esim. ympäristön kannalta, koska suosii pitkiä työmatkoja ja (b) ylipäätään reilu, koska aidossa yhteishuoltajuudessa matkustaminen kodin ja työasunnon välillä vähintään kerran viikossa on tietenkin täysin välttämätöntä. Samassa jamassa kirjoitti:
Tämä säännös on jälleen yksi esimerkki siitä, miten vaikeaa Suomessa on yrittää elää eroperheen elämää siten, että vastuu vanhemmuudesta jaetaan tasan. Olen teini-ikäisen poikani lähivanhempi, mutta en tietenkään halua, että hän joutuu maksamaan kalliin hinnan (toisen vanhemman menetyksen) siitä, että vaihdoin työpaikkaani – siis muuttamalla hänetkin työpaikkakunnalleni 160 km:n päähän nykyisestä kodistamme (ja siten myös hänen äitinsä kodista). Niinpä en vielä voi ajatellakaan muuttamista kokonaan työpaikkakunnalle, vaan sovin työpaikkaa vaihtaessani, että jään asumaan nykyiseen kotiini ja teen muutamia etätyöpäiviä sekä sitten pidempään töitä, kun olen työpaikkakunnalla. Kaikki vaikutti aivan toimivalta, kunnes tutustuin verottajan määritelmään siitä, mitä tarkoittaa perheellinen.
Omalla kohdallani nämä aviossa olevalle vähennyskelpoiset viikonloppumatkat (jotka yhteishuoltajuudessa ovat tsiis äysin välttämättömiä kustannuksia eivätkä mitään kuvitteellista vähennettävää) tekevät 2670 € vuodessa halvinta julkista kulkuneuvoa hyväksi käyttäen (-600 € omavastuu). Jos luopuisin työasunnosta ja pendelöisin 3,5 tuntia päivässä, saisin vähentää 5411 € vuodessa matkakuluja (-600 € omavastuu). Nyt saan siis vähentää pelkästään työasunnon kustannuksista 250 €/kk maksimimäärän (eli 3000 € - 600 € omavastuu; asunnon kuluthan menevät tulonhankkimiskuluihin, joten tulee vielä pendelöintiin verrattuna kaksinkertainen omavastuu).
Ei ole systeemi minusta (a) järkevä esim. ympäristön kannalta, koska suosii pitkiä työmatkoja ja (b) ylipäätään reilu, koska aidossa yhteishuoltajuudessa matkustaminen kodin ja työasunnon välillä vähintään kerran viikossa on tietenkin täysin välttämätöntä."Niinpä en vielä voi ajatellakaan muuttamista kokonaan työpaikkakunnalle, vaan sovin työpaikkaa vaihtaessani, että jään asumaan nykyiseen kotiini ja teen muutamia etätyöpäiviä sekä sitten pidempään töitä, kun olen työpaikkakunnalla."
Nyt asut siis Helsingissä.
Ja käyt töissä Tampereella.
Näistä matkoista saat työmatkavähennykset.
Mutta KUN muutat Tampereelle, et saa matkoista Tre-Hki mitään, kun käyt lapsesi luona, vaikka pitäisit asuntosi Helsingissä, mutta muutat kotipaikkakuntasi Tampereelle.
En tiedä, miten toimisisi/miten pitäisi työmatkakulut ilmoittaa, jos asut Tre, mutta kotipaikkasi olisi Hki, jos sinulla on siellä asunto - ilman vakituista osoitetta ei tietysti voi olla kotipaikkakunta enää Hki.RipsaK kirjoitti:
"Niinpä en vielä voi ajatellakaan muuttamista kokonaan työpaikkakunnalle, vaan sovin työpaikkaa vaihtaessani, että jään asumaan nykyiseen kotiini ja teen muutamia etätyöpäiviä sekä sitten pidempään töitä, kun olen työpaikkakunnalla."
Nyt asut siis Helsingissä.
Ja käyt töissä Tampereella.
Näistä matkoista saat työmatkavähennykset.
Mutta KUN muutat Tampereelle, et saa matkoista Tre-Hki mitään, kun käyt lapsesi luona, vaikka pitäisit asuntosi Helsingissä, mutta muutat kotipaikkakuntasi Tampereelle.
En tiedä, miten toimisisi/miten pitäisi työmatkakulut ilmoittaa, jos asut Tre, mutta kotipaikkasi olisi Hki, jos sinulla on siellä asunto - ilman vakituista osoitetta ei tietysti voi olla kotipaikkakunta enää Hki.Anteeksi, Perheetön? On todellakinperheetön, koska on "eronnut" AVOPuolisostaan, jonka kanssa hänellä on lapsi.
Hei nimimerkki ”samassa jamassa” ja kiitos vielä kommentistasi matkakustannuksiin liittyen.
Hyvää Uutta Vuotta!
Ystävällisin terveisin
Verotiimi- 16+130=?
Itse muutin maaliskuussa 2013 Suomeen Hollannista, jossa ex-vaimoni asuu lasten kanssa. Meillä on Hollannin oikeusistuimen määräämä lasten yhteishuoltajuus.
Onko minulla mahdollista saada vähennystä mtakakuluista Hollantiin. Soitettuani verotoimistoon sanottiin ensiksi,että saan vähentää matkat 2 kertaa kuukaudessa, mutta uudelleen asiaa kysyttyäni sain vastauksen, ettei voikaan koska olemme eronneet.
Netistä etsittyäni olen löytänyt paljon ristiriitaista tietoa tähän liittyen.
- 18181854654
Matkakulujen vähentämisen perusteet ovat erilaiset perheellisellä ja perheettömällä. Sinua pidetään verotuksessa perheellisenä, jos olet avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa tai jos sinulla on avopuoliso, jonka kanssa sinulla on tai on ollut yhteinen lapsi. Muussa tapauksessa olet verotuksen kannalta perheetön..
Vakituinen työ on toisella paikkakunnalla kuin koti ja perhe
Työskentelypaikkakunnalla syntyneet asunnon ja työpaikan väliset päivittäiset matkat vähennetään normaaleina asunnon ja työpaikan välisinä matkoina A. Ilmoita matkakulut halvimman kulkuneuvon mukaan laskettuna.
Viikonloppumatkat perheen luo (yleensä kerran viikossa) vähennetään halvimman kulkuneuvon mukaan laskettuna viikonloppumatkoina B. Jos ehdit käydä viikonlopun aikana kotona julkisilla liikennevälineillä, ilmoita matkakulut julkisen kulkuneuvon mukaan.
Jos puolisoilla on eri kotikunta, viikonloppumatkoja perheen luo ei voi vähentää. Hei "16 130=?" ja kiitos kysymyksestäsi!
Kuten "18181854654" kommentoi, olet verotuksen kannalta perheetön, eikä perheetön voi vähentää työskentelypaikkakunnalta varsinaiseen kotiinsa tehtyjä viikonloppumatkoja.
Terveisin
Airi Verotiimistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774462Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k112393- 1711580
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2431476- 1221346
- 1151247
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil721179Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik81156- 661105
- 35956