5 kk vauvan nukkumisasennosta.. :/

Äiti vol2

Minulla on 5kk ikäinen tyttövauva ja ongelma joka alkaa itselleni olemaan jo aika suuri, on nukkuminen. Kyse ei ole syömisestä, neiti syö kerran ja seki on n. 6 aikaan aamusta. Kyse on nukkuma-asennoista. Hän ähisee yöllä ja yrittää koko ajan kääntyä mahalleen ja itse herään joka ikiseen ähinään ja säikähdän ja nousen katsomaan onko hän taas mahalleen.
Nukkuuko muilla vauvat mahalleen? Olen aina kääntänyt vauvan takaisin kylki/selkä-asentoon mutta taas 1-1,5h päästä olen taas pystyssä kääntämässä sitä. Pelkään että vauva tukehtuu kun nukkuupi mahalleen ja naama on välissä patjaa vasten. Halu nukkua ois kova, mutta en enää tiiä miten rentoudun yöllä ja saisin eden 2-3h putkeen unta..
Onko muilla tämmöisiä ongelmia ja miten tästä selviää? Tämä on toinen lapseni ja en muista esikoisesta kyllä mitään tämänkaltaista..

7

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Relaa ihmeessä

      Ei viiden kuukauden ikäinen vauva tukehdu siihen, että hän kääntyy unissaan mahalleen. Voit antaa hänen nukkua missä asennossa hän itse haluaa. Jos sängyssä ei ole mitään rättejä ja liian paksuja peittoja tms., niin ei hän kyllä pelkkään patjaan tukehdu. Se selällään/kyljellään nukuttaminen kokee vain aivan pieniä vauvoja, jotka eivät osaa itse kääntyä mahalleen ja siitä pois.

    • paskaäiti

      Ei huolta, meillä tyttö on nukkunut mahallaan (ei suotu muuten nukkumaankaan) jo n. 1kk iästä, eli siitä asti kun osasi kannatella päätään kunnolla ja kääntää sivulta toiselle. Mahallaan nukkuessa ei meillä ole vatsavaivoja, joten siksi näin.

      • Minn85.

        Sama täällä, kun osas ja jaksoi ite päänsä kääntää niin mahallaan nukkunut. Nukkui paremmin. Pinniksessä tosin, perhepedistä en osaa sanoa.


    • 3:n muksun äiti

      Meidän lapset ovat ryömineet 5kk vanhana (ja kontanneet ½-vuotiaina), joten kyllä olisi mitenkään voinut "määrätä" missä asennossa he yönsä nukkuvat. :D

    • Äiti vol2

      Kiitos kovasti vastauksista :) tosiaan pinnasängyssä neiti nukkuupi ja pään alla ei ole kuin rätti ja sitten ohue ohut "tyyny". Peitto sitte päällä. Sitä ite näköjään hysteerisenä valvonu sitte puolet öistä, jospa se selviäis sitte ilman että sitä käy kääntelemässä joka ikisessä välissä :)

      • Minn85.

        Ota se tyyny ja rätti vaikka sieltä pään alta pois, ei niillä niin tarvetta oo. No meil kyl oli rätti kun puklaili aika reippaasti, mut oli sen verran iso et sen sai jumitettua patjan reunojen ja pinniksen väliin, ei saanu vedettyä sitä irti ja tukehdutettua itteään.:D


      • Relaa ihmeessä

        Ei tosiaan tuon ikäinen tarvitse vielä tyynyä. Jos se rätti on pakko olla, niin tuo Minn85:n idea on ihan hyvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe