Meiläl ei koskaan syödä yhdessä.

-Isä-

Vaimo sairastaa sokeritautia. Tästä seuraa, että hän syö kuusi pientä ateriaa päivässä. Hän ei halua syödä juuri ollenkaan hiilihydraatteja, siis makaronia, perunaa tai vaaleaa leipää, koska hänelle on 1980-luvulla opetettu, että sokeritautinen ei saa syödä niitä.

Poikamme hän on, kumma kyllä, opettanut syömään makaronia, perunaa ja vaaleaa leipää, ja tekee tälle ruoka-annokset valmiiksi edellisenä päivänä. Minulle hän ei tee ruokaa.

Minä syön lähinnä valmisaterioita, ja joskus innostun tekemään ruokaa raaka-aineista asti itselleni. Niitä ruokia vaimo puolestaan ei voi syödä, ja poika ei halua syödä, koska vaimoni on opettanut hänet syömään vain muutamia ruokalajeja.

Vaimo käy toissä kahdeksasta neljään, ja tulee kotiin yli tunnin työmatkan jälkeen noin puoli kuudelta. Poika pääsee koulusta klo 13- 15. Itse puolestani teen vuorotyötä, joten joka toinen viikko olen kotona aamulla ja joka toinen viikko illalla, ja välillä on lauantaitöitäkin.

Koko tästä sekamelskasta johtuen meidän perheemme ei ole koskaan syönyt yhtään yhteistä ateriaa. Me syömme eri aikoina eri ruokaa. Onko muita vastaavassa tilanteessa olevia ihmisiä?

10

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+20

      Jaa että se on vaimon vika, kun ei tee sinulle - aikuiselle miehelle - ruokaa. Ja se on vaimon vika, kun poika on oppinut syömään vain muutamaa ruokalajia. Sinulla ei ole ollut mitään mahdollisuutta siis vaikuttaa lapsenne pitkän elämän aikana hänen ruokailutottumiksiinsa saati syödä itse pääasiassa jotain muuta kuin valmisarerioita.

    • silloin ennen

      Silloin kun meidän olin vielä avioliitossa ja molemmat lapset asuivat kotona, niin meillä syötiin todella harvoin yhdessä. Mies oli päivätyössä jonka jälkeen vietti illat harrastustensa parissa ja niistä kotiutui aik. klo 20.00. Itse tein yötyötä viikon putken kerrallaan. Joskus harvoin söimmen neljästään; joskus viikonloppuisin mutta yleensä minä söin lasten kanssa.

    • Ruokaremonttia

      Voisitte pojan kanssa oikein hyvin syödä samaa ruokaa kuin vaimosi, sillä diabetespotilaan vähähiilihydraattinen ruokavalio on terveellinen kaikille perheenjäsenille.

      Pyydä vaimoasi laittamaan samaa ruokaa mitä itse syö isompia annoksia, että siitä riittää sinulle ja pojallesi. Jos poika ei suostu syömään terveellisesti, hän paastotkoon niin kauan kun alkaa ruoka taas maittaa.

      Minä hoidan omaa 2. tyypin diabetestani liikunnalla ja ruokavaliolla ja koko perhe välttelee meillä pastaa, perunaa, sokeria ja vaaleaa leipää. Syömme lihaa, kanaa, kalaa, kasviksia ja erilaisia tuoresalaatteja. Peruna ja pasta on todella helppo korvata parsakaalilla, kesäkurpitsalla ja lantulla ja uunikasvikset ovat paljon maukkaampia kuin keitetty peruna.

      Näen tahdon asiana sen, etteikö teillä voisi olla yhteinen pääateriarytmi, silloin kun se vuorotyösi vuoksi onnistuu.

    • Outo juttu?

      Ihmettelen, että vaimosi syöttää pojallenne makaronia, perunaa ja vaaleaa leipää, vaikka geeniperimällään hänelläkin on riski sairastua diabetekseen. Hyvät ruokailutottumukset pitäisi oppia jo lapsena.

      • hyvähyvähyvä

        Viralliset diabeteksen hoito-ohjeet Suomessa nykypäivänä suosittelevat diabeetikoille suunnilleen samaa ruokavaliota kuin muillekin. Siis että sitä perunaa, makaronia, riisiä ja viljatuotteita syödään melkein niin kuin muutkin, pullaakin voi ottaa kahvin kanssa eikä sokeri ole täysin kiellettyä. Tämän olen kuullut kun 2-tyypin diabeetikkoisäni on saanut ohjeet diabeteshoitajalta.

        Käsittämätöntähän se on. Niin minustakin. Ruotsissa on jo hyväksytty vähähiilihydraattinen ruokavalio hyväksi diabeteksen hoitoruokavalioksi. Ei siitä ole haittaa terveellekään. Sitä paitsi diabetesta hoidettiin juuri syömällä vähähiilihydraattisesti, ennen kuin syntyi moderni lääkebisnes joka keksi insuliinit sun muut diabeteslääkkeet. Niiden aikana on otettu sitten linja, että syö niinkuin kaikki muutkin ja pistä lääkettä poskeen tai insuliinipiikkiä lihakseen. Lääkekauppa käy ja noilla virallisilla koko väestön ravitsemussuosituksilla pidetään huoli siitä, että 2-tyypin diabeetikkoja tulee riittämään jatkossakin.

        Ap:n vaimo on syömisissään oikeilla linjoilla. Voisi vain tehdä sitä samaa sapuskaa reilummin, että riittäisi kaikille.


      • Outo juttu?
        hyvähyvähyvä kirjoitti:

        Viralliset diabeteksen hoito-ohjeet Suomessa nykypäivänä suosittelevat diabeetikoille suunnilleen samaa ruokavaliota kuin muillekin. Siis että sitä perunaa, makaronia, riisiä ja viljatuotteita syödään melkein niin kuin muutkin, pullaakin voi ottaa kahvin kanssa eikä sokeri ole täysin kiellettyä. Tämän olen kuullut kun 2-tyypin diabeetikkoisäni on saanut ohjeet diabeteshoitajalta.

        Käsittämätöntähän se on. Niin minustakin. Ruotsissa on jo hyväksytty vähähiilihydraattinen ruokavalio hyväksi diabeteksen hoitoruokavalioksi. Ei siitä ole haittaa terveellekään. Sitä paitsi diabetesta hoidettiin juuri syömällä vähähiilihydraattisesti, ennen kuin syntyi moderni lääkebisnes joka keksi insuliinit sun muut diabeteslääkkeet. Niiden aikana on otettu sitten linja, että syö niinkuin kaikki muutkin ja pistä lääkettä poskeen tai insuliinipiikkiä lihakseen. Lääkekauppa käy ja noilla virallisilla koko väestön ravitsemussuosituksilla pidetään huoli siitä, että 2-tyypin diabeetikkoja tulee riittämään jatkossakin.

        Ap:n vaimo on syömisissään oikeilla linjoilla. Voisi vain tehdä sitä samaa sapuskaa reilummin, että riittäisi kaikille.

        Tuo virallinen diabetespotilaan hoito-ohje pohjautuu siihen, että syödään vaan epäterveellisä höttöhiilareita ja piikitetään tai syödään insuliinia... ja ai, ai kun lääketehtaat tykkää. :)

        Silloin, kun 2-tyypin diabetesta halutaan hoitaa PELKÄLLÄ ruokavaliolla, toimitaan aivan toisin eli juurikin niin kuin avaajan vaimo ja minä.


      • v*ttu olette tyhmiä
        hyvähyvähyvä kirjoitti:

        Viralliset diabeteksen hoito-ohjeet Suomessa nykypäivänä suosittelevat diabeetikoille suunnilleen samaa ruokavaliota kuin muillekin. Siis että sitä perunaa, makaronia, riisiä ja viljatuotteita syödään melkein niin kuin muutkin, pullaakin voi ottaa kahvin kanssa eikä sokeri ole täysin kiellettyä. Tämän olen kuullut kun 2-tyypin diabeetikkoisäni on saanut ohjeet diabeteshoitajalta.

        Käsittämätöntähän se on. Niin minustakin. Ruotsissa on jo hyväksytty vähähiilihydraattinen ruokavalio hyväksi diabeteksen hoitoruokavalioksi. Ei siitä ole haittaa terveellekään. Sitä paitsi diabetesta hoidettiin juuri syömällä vähähiilihydraattisesti, ennen kuin syntyi moderni lääkebisnes joka keksi insuliinit sun muut diabeteslääkkeet. Niiden aikana on otettu sitten linja, että syö niinkuin kaikki muutkin ja pistä lääkettä poskeen tai insuliinipiikkiä lihakseen. Lääkekauppa käy ja noilla virallisilla koko väestön ravitsemussuosituksilla pidetään huoli siitä, että 2-tyypin diabeetikkoja tulee riittämään jatkossakin.

        Ap:n vaimo on syömisissään oikeilla linjoilla. Voisi vain tehdä sitä samaa sapuskaa reilummin, että riittäisi kaikille.

        No mitä v*tun miinustamista tuossa viestissä oli? Tottahan se on. Juuri tuollaisilla idiooteilla kuin te jotka miinustatte totuudesta, lääkefirmat nettoaa hyvin ja nauraa partaansa. Taidatte sen ansaitakin. Omapahan on tyhmyytenne.


      • Outo juttu?
        v*ttu olette tyhmiä kirjoitti:

        No mitä v*tun miinustamista tuossa viestissä oli? Tottahan se on. Juuri tuollaisilla idiooteilla kuin te jotka miinustatte totuudesta, lääkefirmat nettoaa hyvin ja nauraa partaansa. Taidatte sen ansaitakin. Omapahan on tyhmyytenne.

        Minä miinustin vahingossa vaikka piti painaa plussaa, sorgen. Nyt olen korjannut asian plussaamalla. Olen tuon hyvähyvähyvä:n kanssa aivan samalla linjalla.

        Onkohan sinulla joku vihanhallinnan tai mielenterveyden ongelma, kun käyt kuumana yhdestä miinuksesta?


    • Wereellia

      Juu on outoa, itsekin sen varmaan tiedät. Ehkä olisi muutoksen aika? Voisitte todella kaikki syödä vallan hyvin samaa ruokaa.
      Tietenkään vaimosi ei kuulu olla ainoa ruuanlaittaja! Eikä hänen myöskään kuulu päättää yhteisen lapsenne ruokavaliosta.
      Voisitteko esim. vuorotella ruuanlaitossa? Sellaisina päivinä kun sinulla on iltavuoro, voisit tehdä ruokaa aamulla ja ottaa oman annoksen
      mukaan. Ruoka olisi valmiina sitten vaimolle ja lapselle odottamassa.

      Minkäikäisestä lapsesta kyse?

      Ikävää jos hän joutuu syömään aina yksin. Ehkä hän voisi syödä koulun jälkeen tukevan välipalan ja sitten päivällisen vasta klo 18 yhtäaikaa
      äidin kanssa. Kun sinulla ei ole iltavuoro, voisit myös syödä silloin.

      Yhteiset ruokahetket ovat tärkeitä, kannattaa nähdä vaivaa että ne saisi järjestymään.

    • Onhan noita paljon nykyään. Voisithan ehdottaa perheelles, että vaikka ees yhtenä päivänä viikossa, vaikka viikonloppusin, söisitte yhdessä jotain ruokaa josta kaikki pitää? Se tuskin on liikaa pyydetty keltään perheenjäseneltä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2306
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2124
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      173
      1939
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      41
      1429
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      2
      1191
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    Aihe