Heippa!
Maastakäsittelettekö omaa,- vuokra, - tai hoitohevosianne ?
Minä pidän maastakäsintyöskentelyä todella tärkeänä ja miltei välttämättömänä osana ihmisen ja hevosen väliselle, hyvälle suhteelle ja luottamukselle. Siksi maastakäsittelen hoito,- ja vuokrahevostani niin usein kuin mahdollista.
Mitä kaikkea sitten voi tehdä maastakäsin ?
Itse ainakin teen...
- talutusharjoituksia. Eli ihan vain seuraamista, kiemurauria, voltteja, suunnanvaihtoa, pysähtymisiä, käynnistä-raviin-ravista- käyntiin, peruuttamista.
- Väistöjä. Etu,- ja takapääväistöjä riimunnarua apuna käyttäen.
- Opetan temppuja. Leivänpaloja vaan taskuun niin hepalle vähän motivaatiota hommaan. Kumartaminen ja paikalla olo, suht helppoja opettaa.
- Liinassa juoksutus.
Kertokaa miten maastakäsittelette hevosianne, alkaa minulta kekseliäisyys loppumaan, mitä voisi noiden ^^ lisäksi heposten kanssa maastakäsin tehdä ?
Maastakäsintyöskentely
2
64
Vastaukset
Jatka noita harjoituksia askeleen verran pidemmälle.
- Opeta hevonen tekemään tuo kaikki myös pelkillä äänikomennoilla (väistöt eivät kyllä taida onnistua)
- seuraamaan sinua myös vapaana ollessaan samalla tavalla kuin se seuraisi sinua taluttaessa (Väistöt tässäkin ongelmana muuten kuin merkityksessä "anna tietä")
- voisit opettaa sitä hyväksymään kaikenlaisia pelottavia juttuja, kuten kirkkaanvärisiä sadetakkeja, rapisevia muovipusseja, kolisevia tynnyreitä, mitä vain mieleen juolahtaa. Mitä tahansa huomaatkin sen kavahtavan, totuta se siihen.
- jos ajaminen on tuttua ja saat sopivat valjaat käyttöösi, voisit kokeilla takaaohjastusta ja tehdä jotain valjakkoajon tapaisia "esteratoja". Ilman kärryjä saisit lisää vapauksia, kun voisit tehdä myös etuosakäännöksiä ja väistöjä, mitä ei voi kärryjen kanssa tehdä. Takaosakäännöstä voi olla vaikea tehdä takaaohjastamalla, mutta väistöt ja etuosakäännös kyllä onnistuvat.- ---
Teen varsin paljon maastakäsin harjoituksia :) Hyvä perusta maastakäsin auttaa myös ratsastuksessa.
Suosittelen lukemaan Tuire Kaimion kirjan Hevosen kanssa. Siinä on hyvin asiaa! Samoin esim. Monty Robertsin kirjoja kannattaa ehdottomasti lukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau697454Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens435094- 973452
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat462319- 442289
- 222168
- 342113
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil171887- 281781
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,141683