Olisin kysynyt seuraavaa. Kun kerrostalon vesijohto menee rikki ja osakkaan kylpyhuone vaurioituu niin että siinä on pakko tehdä as oyn puolesta remonttia, niin onko taloyhtiö vastuussa remontista , uuden as oy lain perusteella, vesieristeisiin asti vai saattamaan kylpyhuone siihen kuntoon kuin se oli ennen vesivuotoa eli samantasoiseksi muiden asuntojen kylpyhuoneiden kanssa? Vaikuttaako asiaan se millainen vastuuvakuutus taloyhtiöllä on? Mielestäni samantasoiseksi eli vastaamaan perustasoa muiden asuntojen kanssa. Vesijohdothan ovat taloyhtiöoden vastuulla. Itse vesivahinkoon osakkaalla ei ollut syytä. Vain tuo on epäselvää mihin taloyhtiön vastuu rajoittuu?
Kiitos avusta!! Tästä on kahta edellämainittua mielipidettä. Mutta olen ymmärtänyt, että uudessa as oy laissa sitä on takennettu ?
Taloyhtiön vastuu putket ja ja as oy laki?
8
261
Vastaukset
- Mun kaks senttii
My 2 cents:
Edellyttäen, että asunnon omistaja/vuokralainen/muu haltija ei ole vaikuttanut vaurioitumisen syntymiseen.
Taloyhtion vika, taloyhtiö vastaa vauriota edeltävään tavanomaiseen tasoon.
Vastuuvakuutus ei vaikuta, sillä se korvannee taloyhtiön ulkopuolisille aiheutuneita vahinkoja.
Taloyhtiön muu vakuutus saattaa korvata, huomioon ottaen ikävähennykset ym.
Taloyhtiö = kaikki osakkaat. - Vastuu asiat
Ok, thanks. Niin ajattelinkin. Mitä voisi tehdä kun taloyhtiö sanoo, että sen vastuu loppuu vesieristeisiin?
- Ässä Mix
Näytät heille kohdan asunto-osakeyhtiölaista, jossa sanotaan nykyisin selvästi, että vastuu ulottuu myös pintoihin.
4 luku 2. pykälä:"
Yhtiön on pidettävä kunnossa osakehuoneistojen rakenteet ja eristeet. Yhtiö on lisäksi velvollinen pitämään kunnossa lämmitys-, sähkö-, tiedonsiirto-, kaasu-, vesi-, viemäri-, ilmanvaihto- ja muut sen kaltaiset perusjärjestelmät. Yhtiö ei kuitenkaan vastaa osakehuoneistoissa olevista altaista. Yhtiön on korjattava ne osakehuoneistojen sisäosat, jotka vahingoittuvat rakenteen tai yhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvan rakennuksen muun osan vian tai sen korjaamisen vuoksi."
Koska vesieriste/vesijohto kuuluu yhtiölle ja yhtiö joutuu rikkomaan pinnat korjatakseen vesieristeen, niin yhtiön on korjattava myös pinnat. Tämä on aivan perustietoa ja ei voi kuin ihmetellä yhtiönne tietämättömyyttä. Jos teillä on ammatti-isännöitsijä, niin hän varmasti tietää tämän.
- Vastuu asiat
Kiitos paljon! Näin minustakin kun olen lukenut as oy lakia.
Taloyhtiössä sanotaan että toimivat niinkuin itse päättävät , niinkuin ennenkin.
Ja viittaavat siihen että on olemassa jokin oikeuden ennakkopäätös jonka mukaan vastuu rajoittuu vesieristeisiin. Ehkä ennen olikin niin mutta ei enää kun laki on hyvin yksiselitteinen. Siis kiitos kun laitoit tuon kohdan tänne.
Pahintahan on se, että tietävät mitä laki sanoo mutta sanovat toimivansa toisin.- Ässä Mix
Nykyinen laki antaa osakkaalle myös mahdollisuuden korjata itse ja sitten laskuttaa myöhemmin taloyhtiöltä.
Laita kirjallinen vaatimus taloyhtiön hallitukselle asian korjaamisesta ja vaadi siihen kirjallinen vastaus. Jos yhtiö edelleen kieltäytyy, niin tarkista saatko kotivakuutuksesi oikeusturvan kautta palkattua lakiapua.
Tällaisia jääräpäisiä taloyhtiöitä löytyy jostain syystä aina silloin tällöin, tämä lakipykälä on lisätty juuri sen takia, että vältetään tämänkaltaiset riidat. Harvoin nämä oikeuteen menevät, koska taloyhtiö oman lakimiehen neuvoja kuunneltuaan maksaa kiltisti. - Vastuu asiat
Ässä Mix kirjoitti:
Nykyinen laki antaa osakkaalle myös mahdollisuuden korjata itse ja sitten laskuttaa myöhemmin taloyhtiöltä.
Laita kirjallinen vaatimus taloyhtiön hallitukselle asian korjaamisesta ja vaadi siihen kirjallinen vastaus. Jos yhtiö edelleen kieltäytyy, niin tarkista saatko kotivakuutuksesi oikeusturvan kautta palkattua lakiapua.
Tällaisia jääräpäisiä taloyhtiöitä löytyy jostain syystä aina silloin tällöin, tämä lakipykälä on lisätty juuri sen takia, että vältetään tämänkaltaiset riidat. Harvoin nämä oikeuteen menevät, koska taloyhtiö oman lakimiehen neuvoja kuunneltuaan maksaa kiltisti.Taloyhtiön isännöitsijätoimisto yhdessä hallituksen kanssa kieltäytyy noudattamasta lakia tässä asiassa. Sanovat, että jos he näin päättävät niin he päättävät.
He tietävät mitä laki asiasta sanoo, mutta haluavat toimia toisin. Se oli viimeinen ilmoitus asiassa. - hankala änkyrä
Vastuu asiat kirjoitti:
Taloyhtiön isännöitsijätoimisto yhdessä hallituksen kanssa kieltäytyy noudattamasta lakia tässä asiassa. Sanovat, että jos he näin päättävät niin he päättävät.
He tietävät mitä laki asiasta sanoo, mutta haluavat toimia toisin. Se oli viimeinen ilmoitus asiassa.Ei kai siinä sitten auta muuta kuin rempata pinnat itse perustasoon ja lähettää lasku yhtiölle. Muista tehdä kirjallinen, todisteellinen ilmoitus tästä. Asianajaja tarvitaan tietysti jos laskua ei makseta muuta kuin pakkokeinoin oikeudenkäynnin jälkeen. Itse asiassa lakimies on hyvä olla jo nyt, koska tiedetään vastapuolen tahallaan rikkovan as oy lakia. Sekä hallituksen jäsenet että isännöitsijä ovat vahingonkorvausvelvollisia siitä vahingosta, joka syntyy taloyhtiön hävitessä ilmeisen turhan oikeudenkäynnin.
- Ässä Mix
hankala änkyrä kirjoitti:
Ei kai siinä sitten auta muuta kuin rempata pinnat itse perustasoon ja lähettää lasku yhtiölle. Muista tehdä kirjallinen, todisteellinen ilmoitus tästä. Asianajaja tarvitaan tietysti jos laskua ei makseta muuta kuin pakkokeinoin oikeudenkäynnin jälkeen. Itse asiassa lakimies on hyvä olla jo nyt, koska tiedetään vastapuolen tahallaan rikkovan as oy lakia. Sekä hallituksen jäsenet että isännöitsijä ovat vahingonkorvausvelvollisia siitä vahingosta, joka syntyy taloyhtiön hävitessä ilmeisen turhan oikeudenkäynnin.
Juuripa näin. Eli sinun pitää saada kirjallisesti tuo ilmoitus, että kieltäytyvät korjaamasta. Sitten menet oman lähettämäsi kirjeen ja saamasi vastauksen kanssa kiinteistöasioihin perehtyneen lakimiehen juttusille ja kysyt riittävätkö laput, että voit tehdä remontin itse. Mahdollisesti lakimies haluaa vielä kovistella yhtiötä omalla kirjeellään. Luultavasti tässä vaiheessa viimeistään yhtiö ottaa oman lakimiehen, joka neuvoo yhtiötä korjaamaan vahingon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043065Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391580Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881332
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461294Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481196Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121158Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119989Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793