Puolisoni ex on narsisti

Sini_01

Itselleni on koko narsismi-asia ollut tähän saakka aika etäinen, enkä ole asiaan joutunut perehtymään sen syvemmin. Nyt olen kuitenkin tavannut miehen, ja seurustelun jatkuessa toista vuotta olen useampaan kertaan joutunut toteamaan, että miehen edellinen suhde vaikuttaa kovasti hänen käyttäytymiseensä edelleen. Hän seurusteli useamman vuoden naisen kanssa, joka miehen sanojen mukaan on narsisti. Heidän suhteensa oli hirmuista valtataistelua lähes jatkuvasti, ja se heijastuu meidän suhteeseen ajoittain kovinkin häiritsevästi. Mieheni on mm. hyvin vaikea ottaa vastaan edes asiasta kritiikkiä, minkä toki ymmärrän johtuvan narsistin jatkuvasta, asiattomasta sättimisestä häntä kohtaan. Onko teillä, narsismista enemmän tietävillä, joitain vinkkejä antaa tilanteeseeni? Miten saada miestä luopumaan useista vinoutuneista käytösmalleista eri tilanteissa? Keskusteltu olemme useampaan kertaan asiasta, mutta miehelleni suhde tuntuu olevan jonkinlaista valtapeliä, missä hän ei ainakaan heikommaksi suostu jäämään, joten keskustelu tyrehtyy aika nopeasti sen alettua.

11

1369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fhkjhkhkjlh

Kertoo toisen olleen narsisti
      Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
      Suhde valtapeliä
      Ei suostu jäämään heikommaksi

Ihminen, joka on pidempään narsistin kanssa on poikkeuksetta itsekkin mielenterveysongelmainen. Myöskään tuollainen käytös ei johdu pelkästään entisestä suhteesta.

Ihan käytännön neuvo ja sanon tämän ihan vilpittömästi ja kokemuksesta (nimimerkillä Helvetin läpikäynyt)
      Lopeta se suhde ennen kuin käy huonosti!

Kuvailit hyvin jonkinlaisen/jonkin tasoisen persoonallisuushäiriöisen ihmisen, joka elää mustavalkoista elämää. Suhde tälläiseen ihmiseen päättyy käytännössä aina huonosti!

Sinä et pysty häntä muuttamaan tai auttamaan (vrt. alkoholisti)...eli hajoat vain ajan kanssa enemmän ja enemmän kun yritä "ymmärtää" toista ja sitä, mitä hän on kokenut.

• samaa mieltä ed.kans

mulle tuli ihan sama fiilis kun edelliselle. Oli ex narsistinen tai ei niin miehesi käytös kuulostaa pelottavalta. olisin itse neuvonut samoin että eroa tai ainakin selvittele vähän tarkemmin miehen taustoja ja puheita. voi olla että se ketä se sanoo narsistiksi ei olekaan narsisti vaan uhri.

• WM...

Mun exäni kanssa kertoi, että hänen exä ois ollut narsisti.
      Mut tosiasiassa hän itse osoittautui hyvinkin nasrsistiseksi ihmiseksi.
      Aika velikultia... No tässä tapauksessa siskokulta.

• Valtapeli suhteessa ei tiedä hyvää. Toinen on nuo vinoutuneet käytösmallit ja itsekritiikin sietämättömyys.

Yleisempi on varmaan, ettei ole käynyt suhdettaan ja eroaan kunnolla läpi, saattaa olla jopa tunneloukossa vielä. Mahdollinen jäljellejäänyt katkeruus syö myös kaiken uuden hyvänkin tieltään.

Onko ex ollut narsisti? Sitähän et voi tietää, ehkä kumppanisi kokeekin niin (tai käyttää mitätöimisaseena, kun ei siedä erotuskaa). Se voi olla huononlainen puolustusmekanismi vastaan vahvan itsetunnon omaavalle naiselle (koska olen tottunut veemäisiä ämmiä vastaan tappelemaan, niin periksihän en anna nytkään).

Yhtäkaikki, jos ex olisikin narsisti, siinä tapauksessa kumppani ei ole käynyt sitäkään vähää suhteesta ja asioista päätään selvittelemässä. Nimittäin todellisten narsistien entiset puolisot kun käyvät sen tunnerumban läpi, niin he viimeiseksi käyttävät esimerkiksi valtaa aseena. He jos ketkä tietävät mikä suhteessa sopii ja mikä ei.

Toinen vaihtoehto etteivät siis käyneet tunnerumbaa läpi. He eivät tee sitä todennäköisesti myöhemminkään, vaan herkästi tulee olemaan sen toisen osapuolen syytä. Koska eivät yksinkertaisesti koe tarvitsevansa sellaista.

• Sini_01

Kiitos vastauksista!
      Ensimmäisen vuoden ajan suhtauduin aika epäileväisesti mieheni puheisiin exästään, ja ajattelin lähinnä hänen olevan vielä katkera erosta tms, kun aika kovasti arvosteli exäänsä. Utelias kun olen, pyysin saada tietää enemmän tästä tyypistä, ja sen jälkeen olenkin lukenut heidän sähköpostikeskustelujaan, kuunnellut puheluita vierestä ym., he kun joutuvat jälkikasvun takia olemaan edelleen yhteyksissä viikottain. Ja täytyy sanoa niiden perusteella, että jos exä ei narsisti ole, niin ainakin vahvoja narsistisia piirteitä omaava, sekä hyvin hajanainen ja epävarma persoona (minkä yrittää toki peittää täydellisen äitihahmon ja ex-puolison viitan alle). On aikoja, kun asiat sujuvat ok, mutta "liian pitkän" (max. pari viikkoa) hyvän jakson jälkeen exän puolelta kuuluu aina. Tuntuu, että meidän onni on häneltä pois.
      Mutta yhteinen elämä on jättänyt tosiaan jälkensä puolisooni. Hänellä on onneksi halu tajuta ja ymmärtää käytöstään, mutta aika näyttää, miten se tulee oikeasti onnistumaan. Sitä ennen en aiokaan pitää kiirettä suhteen etenemisessä, vaan katson rauhassa, mitä miehestä kuoriutuu, niin hyvässä kuin pahassakin... :)

• Anonyymi

Samoja kokemuksia mulla. Ymmärrys siihen faktaan että puolisoni eksä on persoonallisuushäiriöinen narsisti/sosiopaatti tuli vasta monen vuoden seurustelun jälkeen. Kun hän oli tehnyt elämästämme helvettiä jo nuo vuodet. Lapsia aseenaan käyttäen. Itse olin jo todella huonossa kunnossa. Toivon myös että puolisoni osaisi käsitellä nuo traumat ammattilaisen kanssa eikä vaan häivyttäisi tai lakaisisi maton alle. Itse käyn terapiassa eheytyäkseni taas itsekseni. Aika näyttää miten tämä etenee. Toisaalta, aikaa on jo nyt mennyt tähän **skaan vuosia.

• Anonyymi

vuosikymmeniä jatkuva suhde narsistin kanssa jatkuu.
      Aluksi ei ollut edes tietoa koko narsismi ilmiöstä.
      Noin kymenisen vuotta sitten eräs asia laukaisi tutkimaan
      tuota ilmiötä. Löytö ei ollut mukava ja tieto lisäsi tuskaa.
      Narsismi ei parane.
      Nyt pelkona on se, että alkaa toimimaan narsismia ennakoiden
      ja samanlaisia kieroja menetelmiä käyttäen.
      Tietynlaista patoutumaa tulee siitä kun jokapäiväisessä
      elämässä omat ajatukset ja puheet sivutetaan. Näin
      alkaa huomaamattaan puhumaan myös vieraammille
      ihmisille kuin tuolle narsistille eikä niinkuin tavalliselle
      ihmiselle.
      Narsisti siis sairastuttaa lähipiirinsä.
      Tilanteesta poisoppimiseen täytyy kiinnittää huomiota.
      Se on varmaa, että elämä narsistin kanssa jättää jäljen.

• Anonyymi

Minullakin oli ex joka syytti omia exiään tuuliviireiksi ja sekopäiksi. Ensin ihmettelin miten onkin voinut olla noin huono tuuri ylitsepursuavan ystävällisellä ja aktiivisella miehellä kaikkien naisten kanssa. Kauheiden tapahtumien jälkeen olen tajunnut ja epäilinkin heti alusta lähtien miehen puheita existään. Eihän ne pitäneet paikkansa. Puheet olivat vain keino yrittää hurmata uusi nainen eli minut. Mies yritti heijastaa exiensä puheita hänestä itsestään exiin. Projisointia mitä narsistit käyttävät eli syyttää muita asioista joita hänelle on alunperin naiset sanoneet.

• Anonyymi

Mihin tarvitaan noin hankala mies? Mitä sillä on tai mitä siltä saat, että kannattaa sietää kaikki hankaluudet?

• Vanha vuosien takainen ketju.
        Välttämättä aloittaja ei enää näitä luekkaan, mutta edelliseen kommenttiin liittyen, tuli mieleen jostain lukemani hajatelma "Vain yksi henkilö voi muuttaa elämäsi ja se olet SINÄ"

Liian paljon ihmiset luulevat, että toista ihmistä voi muuttaa. Kyselevät neuvoja, millä keinoin voi yrittää muuttaa toisen ihmisen mieleisekseen.

Voihan se toinen toki muuttua mutta vain silloin jos ihminen itse haluaa muuttua.

• Anonyymi
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

Vanha vuosien takainen ketju.
        Välttämättä aloittaja ei enää näitä luekkaan, mutta edelliseen kommenttiin liittyen, tuli mieleen jostain lukemani hajatelma "Vain yksi henkilö voi muuttaa elämäsi ja se olet SINÄ"

Liian paljon ihmiset luulevat, että toista ihmistä voi muuttaa. Kyselevät neuvoja, millä keinoin voi yrittää muuttaa toisen ihmisen mieleisekseen.

Voihan se toinen toki muuttua mutta vain silloin jos ihminen itse haluaa muuttua.

Niin, mutta kuinka usein, varsinkin naiset tekevät juuri sitä. Naiset haluavat muuttaa kumppaniansa, pitää tuoksua tietylle suihkushamppoolle, pitää ajella viikset pois, pitää pukeutua naisen ostamiin vaatteisiin tai vähintäänkin nainen on hyväksymässä millaisen vaatteen ostaa. Pitää järjestää kynttiläillallista kynttilällä tai ilman, soittaa kitaralla serenadia, vähintään laulaa, jos ei osaa soittaa jne. Miksei voi hyväksyä sitä persvakomiestänsä sellaisena kuin se on? Viedä oluttölkki saunaillan jälkeen käteen? Ei, nainen kieltää saunaoluenkin, ettei miehestä vain tule alkoholistia ja samasta syystä nainen ei koskaan päästä miestänsä kaverien kanssa rellestämään miesporukassa paljuun asiaankuuluvin juomin.
        On hyväksyttävä toinen sellaisena kuin se on ja jos ei kelpaa, niin lähtee sitten itse veks. Niin, voi toki itse yrittää muuttua miellyttääkseen toista. Voi esim. heittäytyä allergisemmaksi kuin onkaan niin, että saa jo oireita, kun ottaa selfietä kukkivan omenapuun alla. Ei mitään järkeä ellei ole vain tarkoitus provosoida toista. Voi itse heittäytyä johonkin erikoiseen rooliin, mutta lopulta väsyy sen esittämiseen ja tuntuu, että elämä on yhtä teatteria. Voi itse asettua johonkin tiettyyn rooliin kokeakseen ylemmyyttä, kokeakseen olevansa parempi kuin toinen, lähes täydellinen, ei virheen virhettä, mutta se voi olla vain kiillotettu kilpi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      19
      6120
    2. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3666
    3. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      119
      3046
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      166
      2259
    5. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      645
      2255
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      72
      1515
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1465
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1258
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      406
      1176
    10. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1147
    Aihe