Punajäkälä-tarinaa

Ulla18

Heips. Onko tuttua Punajäkälä, mulle on tuttua tältä kesältä. Kerron tarinaani, jos jollekulle olisi vinkiksi jotakin. Juhannuksen tienoilla se alkoi. Yöllä oli kummallinen vilutus ja aamulla herätessä vatsan seudulla muutamia kovasti kutiavia näppyjä rakkuloineen. Kesän mittaan muutamana yönä oli edelleen outoa vilutusta ja näpyt lisääntyi niin, että niitä oli edelleen vatsan seudulla monia, kämmenselässä, nilkoissa, pohkeissa... Odottelin, että häipyisivät. Kokeilin Bepantenia, Sibicortia, Sinkkivoidetta ym. Ei mitään apua. Saunassa käydessä vihtominen tuntui taivaalliselta. Loppukesästä myös suussa alkoi oireilu, ikävän tuntuinen sellainen. Sitten elokuulla päätin kääntyä työpaikka-lääkärin puoleen, joka totesi "minä en kyllä tiedä mitä tämä on". Hän laittoi edelleen ihotautilääkärille ja diagnoosi oli Punajäkälä. Hoitona kortisonivoide, jota laitan näppyihin iltaisin. Omana konstina olen laittanut aamuisin Sinkkivoidetta. Suuhun on tepsinyt kamomillatee ja Apteekista ostettu hoitava suuvesi. Suu on nyt oireeton ja näpyt iholla muuttuneet haalean harmaiksi ja menossa poispäin...ehkä tämä tästä. Mitä "kotikonsteja" sinä olet löytänyt avuksi, kiinnostaa? Hyvää syksyä kaikille, elämä voittaa!

4

2025

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäkälää myös

Huomasin vasta nyt kirjoituksesi, mutta jos käyt yhä palstalla niin suosittelen B12 vitamiinia, sekä tomaattimehua.
      Minulla käytössä punajäkälään nuo, suu ainakin pysyy oireettomana. Ja ihokin huomattavasti parempi. Vinkin näihin sain ihan lääkäriltä.

• Karo22

Kuulemma pihkavoide auttaa läiskiin iholla

• Ulla18

Hei, kiitos vinkeistä ja mulla niitä lisää. Tuo kortisonivoide, josta aiemmin kerroin, aiheutti tummia läiskiä ihoon ja ne olen saanut hälvenemään Basibactilla ja Yliopiston Apteekin Dermagiq voiteella. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Punajäkälä on luovuttamassa otettaan ja suukin on rauhallinen. Tuota B12 vitamiinia pitää vielä hankkia. Muutes, tuo Basibact on erinomainen lääke monenlaiseen vaivaan mm. peräpukamiin ja paiseisiin ym. Oliskohan tuo pihkavoide vähän saman tyyppinen kuin Dermagiq, joka on hunajapohjainen Yliopiston Apteekin oma kehittelemä tuote.

• alopaeus

Kuusen pihkavoide auttaa erilaisiin ihovaivoihin. Hyvää myös haavojen hoidossa. Pihkamummo myy 20% pihkavoidetta huutonetissä. 40gr purkki maksaa vain 12€ostikulut 2 €. Sopii myös erityisesti atooppisen ihottuman, kynsisienen ym hoitoihin. Ei sisällä Lanoliinia eli eläinperäistä rasvaa! p. 046-8969180 tai pihkamummo(at)suomi24.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3531
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      2237
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      83
      2005
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1550
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1421
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1393
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1354
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1307
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1227
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1065
    Aihe