Pärta eller päre

Pärta

Min modersmållärare sade att det finns bara två orden i svenskspråket som härstammar från finspråket, nämligen pojke och sauna.

Jag har börjat tänka att är det möjligt att ord "pärta" kommer från finspråket därför att vi har ord "päre", som är nästan likadan och betyder samma sak. I finspråket finns det inte alls synonym för "päre"-ord, och därför tänker jag att det är från finspråket ursprunligen.

Vad tänker ni?

6

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • svårt att veta...

Det är mycket möjligt,pärtkorgar och pärttak....jo,när vi blir irriterade så pärtar det oss ?

• Pärta.

Jag frågade saken av en andra spalten och där någon sakkunnig människa savarade at det är sant: Ordet "pärta" härstammer från finspråket!

Det står på vissa ordbok i Sverige som handlar det här saken, att vart svenskpråkiga orden härstammer ursprungligen.

Jag är nöjd!

• dgvjxdgidd

Såg någon Viikingit-program på tv 1? De snackade att engelska fick många ord av skandinaviska språk som folk använda hela tiden! De berättade också att dansk vikingar gick till England och norsk vikingar var i Ireland och Skotland. Vikingar från Sverige reste till Öst Europa. Intressant.
      Nå, varför har vi några samma ord? Naturligtvis orsak är så att vi är grannar och ha levat många hundra år sid vid sida.

En hink - hinkki
      Ett ämbar - ämpäri
      Bärga (sig) - joku pärjää, tulee toimeen
      En härvel - härveli (vyyhdinpuu som man behöv när man sno/tvinna garn men meningen är samma nutiden, den menar någon maskin/apparat)
      Korsten - korsteeni (savupiippu)

Och javist har vi många samma slangiord.

Om någon komm ihåg mera, var så god och skriva upp!

• :-)

Falska/otrevliga människor = Pärtfi**or

• heh,heh..

Det ordet används åtminstone här i östnyland.

• Suomi ja ruotsi

Min lärare sade alltid i skolan att Finnarna lånat orden från svenska, skulle vara roligt att veta riktigt hur det förhåller sig, kanske läraren hade rätt för svenska språket var det ofisiella före det finska.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      104
      4661
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      392
      1397
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1072
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1062
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      970
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      911
    7. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      11
      902
    8. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      901
    9. tilitoimistopiirainen huutaa

mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt
      Kuhmo
      10
      887
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      866
    Aihe