Pärta eller päre

Pärta

Min modersmållärare sade att det finns bara två orden i svenskspråket som härstammar från finspråket, nämligen pojke och sauna.

Jag har börjat tänka att är det möjligt att ord "pärta" kommer från finspråket därför att vi har ord "päre", som är nästan likadan och betyder samma sak. I finspråket finns det inte alls synonym för "päre"-ord, och därför tänker jag att det är från finspråket ursprunligen.

Vad tänker ni?

6

378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • svårt att veta...

Det är mycket möjligt,pärtkorgar och pärttak....jo,när vi blir irriterade så pärtar det oss ?

• Pärta.

Jag frågade saken av en andra spalten och där någon sakkunnig människa savarade at det är sant: Ordet "pärta" härstammer från finspråket!

Det står på vissa ordbok i Sverige som handlar det här saken, att vart svenskpråkiga orden härstammer ursprungligen.

Jag är nöjd!

• dgvjxdgidd

Såg någon Viikingit-program på tv 1? De snackade att engelska fick många ord av skandinaviska språk som folk använda hela tiden! De berättade också att dansk vikingar gick till England och norsk vikingar var i Ireland och Skotland. Vikingar från Sverige reste till Öst Europa. Intressant.
      Nå, varför har vi några samma ord? Naturligtvis orsak är så att vi är grannar och ha levat många hundra år sid vid sida.

En hink - hinkki
      Ett ämbar - ämpäri
      Bärga (sig) - joku pärjää, tulee toimeen
      En härvel - härveli (vyyhdinpuu som man behöv när man sno/tvinna garn men meningen är samma nutiden, den menar någon maskin/apparat)
      Korsten - korsteeni (savupiippu)

Och javist har vi många samma slangiord.

Om någon komm ihåg mera, var så god och skriva upp!

• :-)

Falska/otrevliga människor = Pärtfi**or

• heh,heh..

Det ordet används åtminstone här i östnyland.

• Suomi ja ruotsi

Min lärare sade alltid i skolan att Finnarna lånat orden från svenska, skulle vara roligt att veta riktigt hur det förhåller sig, kanske läraren hade rätt för svenska språket var det ofisiella före det finska.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      251
      4535
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      127
      2971
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2732
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1700
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1553
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      20
      1451
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      54
      1302
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      92
      1216
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1072
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1065
    Aihe