Pärta eller päre

Pärta

Min modersmållärare sade att det finns bara två orden i svenskspråket som härstammar från finspråket, nämligen pojke och sauna.

Jag har börjat tänka att är det möjligt att ord "pärta" kommer från finspråket därför att vi har ord "päre", som är nästan likadan och betyder samma sak. I finspråket finns det inte alls synonym för "päre"-ord, och därför tänker jag att det är från finspråket ursprunligen.

Vad tänker ni?

6

260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • svårt att veta...

Det är mycket möjligt,pärtkorgar och pärttak....jo,när vi blir irriterade så pärtar det oss ?

• Pärta.

Jag frågade saken av en andra spalten och där någon sakkunnig människa savarade at det är sant: Ordet "pärta" härstammer från finspråket!

Det står på vissa ordbok i Sverige som handlar det här saken, att vart svenskpråkiga orden härstammer ursprungligen.

Jag är nöjd!

• dgvjxdgidd

Såg någon Viikingit-program på tv 1? De snackade att engelska fick många ord av skandinaviska språk som folk använda hela tiden! De berättade också att dansk vikingar gick till England och norsk vikingar var i Ireland och Skotland. Vikingar från Sverige reste till Öst Europa. Intressant.
      Nå, varför har vi några samma ord? Naturligtvis orsak är så att vi är grannar och ha levat många hundra år sid vid sida.

En hink - hinkki
      Ett ämbar - ämpäri
      Bärga (sig) - joku pärjää, tulee toimeen
      En härvel - härveli (vyyhdinpuu som man behöv när man sno/tvinna garn men meningen är samma nutiden, den menar någon maskin/apparat)
      Korsten - korsteeni (savupiippu)

Och javist har vi många samma slangiord.

Om någon komm ihåg mera, var så god och skriva upp!

• :-)

Falska/otrevliga människor = Pärtfi**or

• heh,heh..

Det ordet används åtminstone här i östnyland.

• Suomi ja ruotsi

Min lärare sade alltid i skolan att Finnarna lånat orden från svenska, skulle vara roligt att veta riktigt hur det förhåller sig, kanske läraren hade rätt för svenska språket var det ofisiella före det finska.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      65
      2147
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1732
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      244
      1402
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1347
    6. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1202
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1165
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      360
      1143
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      330
      1108
    Aihe