Uusi Seat Leon ST vaikuttaa hyvältä

muttaSeat??

Ostamassa tuon kokoluokan farkkua, ja mietinnässä ovat olleet Focus, Ceed ja Auris. Golf mielyttäisi, mutta hinta vähän liian kallis. Seatia en ollut edes ajatellut koska mielikuvissa ollut joku heikko halpismekki. Mainoksen kautta osuin kuitenkin uuteen Seat Leon ST:hen ja vaikuttaisi erittäin hyvältä. Hintakin kohdallaan. Moottorit samat kuin Golfissa jne. Muotoilu myös mielestäni onnistunut niin sisältä kuin ulkoota. Tarpeeksi nuorekas kolmekymppiselle. Silti tilaa myös pienille lapsille.

Vähän silti mietityttää tuo Seat merkkinä. Suomessa ei kai vielä kovin arvostettu? Miten selviää Suomen talvessa. Laskeeko arvo niin paljon, että lopulta Golfinkin ostaneena saa enemmän takaisin?

72

16177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmas seat

      Seat on (kuten Skodakin) VW-konsernin halpismerkki eli siinä on perustekniikka suunnilleen samaa kuin muissa VW-konsernin merkeissä.
      Leonin arvostus ei ole AudiA3:n tasolla. Ja jos tämä on sinulle ylitsepääsemätön paikka, niin Seattia ( ja Skodaa) ei VW-konsernin autoista kannata hankkia, ei kovasta hintaerosta huolimatta. Leon on siis reilusti halvempi kuin A3:n, mutta käytännön erot autoissa vähäiset statusta lukuunottamatta. Pikavilkaisulla ei Leonia ja A3:sta ulkonäön perusteella edes erota toisistaan.

      Katsastusvikatilastoissa ja kestotesteissä Seat on pärjännyt useinmiten paremmin kuin Volkkari ja Skoda eli vähemmän vikoja. Testeissä uusi Leon on todettu uutta A3:a hiljaisemmaksi.
      Suomen talvi tai muut suomalaiset olosuhteet eivät tuota vaikeuksia. Tekniikkahan on sama kuin Audeissa ja Volkkareissa, joka toimii hyvin talviolosuhteissa.

      Joskus vaihtaessasi uuteen, vaihtoarvo ei ole yhtä hyvä kuin A3:n, mutta onhan uuden hintakin huikeasti halvempi. Arvonpudotus on arvailua, mutta kalliimmat menettävät arvoaan nopeammin. Minulla ei ole kokemusta Leonista, mutta Alteasta on ja vaihtoon on kelvannut jopa erinomaisesti. Eipä ole lojunut vaihtoautohallissakaan kauaa odottamassa seuraavaa ostajaa.

      • kolmas seat

        Ja vielä...
        Seatin markkinaosuus Suomessa on aika pieni. Sama kuin Mazdan, Mitsun, Renaultin. Liikkuu 14 - 17 yleisimmän merkin nurkilla, markkinaosuus alle 2%
        Myynnin puolesta kuitenkin Seat on kasvattanut myyntiään Suomess reilun 16%, kun muut VW-konsernin sisarmallit ovat miinuksella. Esim kovasti markkinoitu ja esillä ollut Skodakin miiinuksella yli 8% .
        Keski-Euroopassa ja varsinkin Etelä-Euroopassa myynti on kasvanut yli 30% tänä vuonna. Sielläkin ainoa VW-konsernin auto, joka on kasvattanut myyntiään tänä vuonna.

        Autona Seat on erinomainen omien kokemusteni perusteella, siis kolmen Seat Altean eri mallien. (2 XL:ää yksi 4:nen)


      • ToledoexeoibizaToled

        Jos arvonpudotus on ongelma, älä osta autoa, älä ainakaan uutta.


      • vakta

        älä puhu p4sk44! siitin pärjää välillä hyvin mutta esim. sokotaan verrattuna se on halppistuote eikä hispaanojen materiaalienlaatu kestä vertailua tsekkien kanssa. vw vielä siitäkin ylempänä ja auli on vain ylihinnoiteltu klonkswagen.
        a) auli/vw
        b) skeida
        c) joku muu
        d) siitin


      • Oikea_fakta
        vakta kirjoitti:

        älä puhu p4sk44! siitin pärjää välillä hyvin mutta esim. sokotaan verrattuna se on halppistuote eikä hispaanojen materiaalienlaatu kestä vertailua tsekkien kanssa. vw vielä siitäkin ylempänä ja auli on vain ylihinnoiteltu klonkswagen.
        a) auli/vw
        b) skeida
        c) joku muu
        d) siitin

        Ohhoh, mitä huuhaata tulee.. Mistä noin paksua keksiikään...
        Skeida on perushalpis siinä missä siitinkin. Materiaalien laatuko muka eroaa eri konsernin eri maiden tehtailla toisistaan. Älä nyt jaksa... Hispaanojen ja slaavien tehtaille perusmateriaalit kuten robotitkin tulevat samoilta toimittajilta eri puolelta Eurooppaa ja maailmaa.
        Hispaanojen siitintehtailla valmistetaan myös audeja ja volkkareita. Lisäksi hispaanojen maassa valmistetaan myös monia muita automerkkejä.
        Slaavien tehtailla kootaan myös halvemmat seatit ja halvemmat volkkarit. Sitäpä en tiedä kootaanko slaavien maassa muiden automerkkien halpamalleja.
        Siitin ja Skeida eroaa käytännössä vain muotoilun puolesta, josta tietty seuraa myös kokoeroja joidenkin mallien osalta.
        Itäeurooppalainen raskas standardimuotoilu vs eteläeurooppalainen persoonallinen muotoilu, siitä voi valita. Muuta eroa autoissa ei ole.


      • fkfjhfhfdhd
        ToledoexeoibizaToled kirjoitti:

        Jos arvonpudotus on ongelma, älä osta autoa, älä ainakaan uutta.

        Tuo Seat leon Fr kyllä kiinnostaa hinta laatusuhteeltaan kun näillä kulmilla vielä katsotaan alta lipan jos jonkin sokotan ostaa ja volkkari hiukan tylsän oloinen.
        Kepulaiset taas ostaa Toyotan.


      • LastentauditPoissa
        ToledoexeoibizaToled kirjoitti:

        Jos arvonpudotus on ongelma, älä osta autoa, älä ainakaan uutta.

        Arvo voi tulevaisuudessa säilyä paremmin kuin muissa VW konsernin tuotteissa jos laatu pysyy yhtä hyvänä? Tähän asti ilmeisesti vähiten vikoja verrattuna esim. Skodaan tai Volkkariin. Ilmeisesti uusimmista hilavitkuttimista on saatu lastentaudit karsittua siinä vaiheessa, kun ne päätyvät Seatin tuotantolinjalle? Testissä ei juuri moitittavaa löytynyt: http://www.tuulilasi.fi/autot/seat/leon-st


    • lausutaanko SIIT ?

      TM:n talvitestissä Seat Leon pärjäsi aika hyvin (oliko lehden numero 3/2013?). Oman kokemuksen mukaan istuinlämmitys on nopea, ja kun pitää niitä haukuttuja viimasuojia moottorin tuuletusaukkojen edessä talvella, lämpenee kohtuullisen hyvin, mielestäni hieman paremmin kuin Golf. Minun autossani on halogeenivalot ja asennutin lisävalot. LED-valoista ei ole kokemusta. Ymmärtääkseni voivat olla sikäli pahat talvella että jäätyvät tai huurtuvat herkästi koska ajovalo ei lämpene. Sen myönnän että Golfin jousitus on mukavampi kuin Seat Leonissa. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen autoon mutta varmasti käytetyn Golfin hyvitysarvo on parempi kuin käytetyn Seat Leonin. Toisaalta on ostohintakin tuhansia euroja halvempi :)))

      • lausutaanko SIIT ?

        ....niin siis tarkoitin että Seat Leon on halvempi kuin Klonkswagen Golf ;)


      • VW pitää arvonsa

        eikös ne valot haukuttu melko lytyyn.


      • Clutch

        Ei lausuta "siit", ellet ota puheeksi auton istuimia. There are seats (siits) for five persons in my Seat (seat). Totesin asian tv:n urheiluohjelmista silloin, kun Seat osallistui rallin MM-sarjaan.

        Kotimainen on kotimainen, Espanjassakin. Barcelonan seudulla Seat Altea on erittäin yleinen poliisiauto, ja autokoulut käyttävät huomattavan paljon Seat Leonin malleja. Myös takseina Seateja suorastaan vilisee, yksityisautoista puhumattakaan.

        Eräissä vikatilastoissa (valitettavasti en tähän hätään läydä linkkiä Hesarin juttuun)Altea on onnistunut pääsemään luotettavuuslistan kärkeen, ja sillä on tietysti oma painoarvonsa.


      • 5xseat

        Ibizan 1,2 TSI Itech lämpiää talvella todella nopeasti, kun autossa on vakiona sähköiset lisälämppärit. Heti startista puhaltaa asteista ilmaa -25 pakkassäällä.


    • Audi kivikaudelta

      Siis kokeena kävin ajamassa uuden golfin,audi3&leonin!Kaikin puolin suuri yllätys oli että leon oli kevyesti paras!Audista ei puhua edes samalla viikolla!!Golffi sentään normaali,mutta audi siis aivan kauhea ajettava ja ajometeli kovemissa vauhdeissa jäätävä yms yms.Ja kyllä noi Leonit ainakin näyttäis pitävän hinnat ihan yhtä hyvin kuin muutkin kun ostohintaa katsoo

    • Vekevaan

      Msisähän Seat kannattaisi huollattaa Oulussa jos sellaisen ostaisi, niin paljon huonoka kommentteja Pörhöstä vai onko siellä parannettu palvelua ?

      • 17+20

        En osaa Oulusta sanoa, mutta ainakin täällä pk-seudulla Seatin huolto onnistuu myös siellä missä volkkareita ja audeja huolletaan. Siis jos merkkihuoltoa haluaa...


      • vekevaan
        17+20 kirjoitti:

        En osaa Oulusta sanoa, mutta ainakin täällä pk-seudulla Seatin huolto onnistuu myös siellä missä volkkareita ja audeja huolletaan. Siis jos merkkihuoltoa haluaa...

        Pörhöllä huoletaan volkkarit ja audit mutta mutta


    • Seat

      Tampereen Laakkosella jo kaksi Leon ST:tä näytillä. Toinen Fr myyty ja style alkuvuodesta rekisterissä.

    • Juki vaan

      Seat Leon ST 2TDI 184 FR 14.2.2014 rekisteröity
      ei kai tämän parempaa osaa ees toivoa.
      Kyllä lähtee kuin hauki rannasta.

      • Seat77

        Kyllä lähtee ihan hyvin myös Seat Leon ST 1.4 Style 122. Seat Leon vaikuttaa laadukkaaltakin en vaihtaisi enään takaisin Opelikseen joita itellä ollut kaksikin kappaletta, olivat aika nuhapumppuja perus 1.6 toki ei ollut turbon voimaa kuten nyt on Seatissa. Seat ruless!


      • äfärrllä kalaan

        sehän tärkeintä varsinkin näin kutu aikaan


      • Tyytyväinen

        Noin tekee, ja yllättäen Toledo 1,4 Tsi Aut lähtee myös luultua paremmin. Toledossa 122hv automaatti ja kiihtyy pleiserillä mitattuna 9,1 sekuntia 0-100km/h ja saavuttaa 218km/h huiput vakiona (gps pleiser-mittaus). 156 hv 6 Mazdamme ei pysty ihan samaan, vaikka lähelle menee... japskissa pitää olla siis reilut 30 hv, jotta samoissa ....

        Kulutus on ollut 5 alkavaa koko kevään. Talvella vei 8 l kaupungissa, jos ajeli ruuhkassa. Hinta - laatu-suorituskyky kohdallaan. en googlaamalla/etsimällä saanut yhtään vastaavaa autoa alle 23ke, jossa olisi samoja ominaisuuksia 550l takakontilla.


      • bhoy

        vai että "pleiserillä", katos kun ei perperillä! Hohohooooo!


    • Toni7

      Hyvä auto!

    • Laaduton ja outo....

      Istahdin uteliaisuuttani Länsi Auto Magneetissa Vantaalla uuteen Leoniin talvella. Oli farkkumalli, sisältä aika kolho ja halvan tuntuinen. Penkit oli hyvät mutta jotenkin tuntui halpa-autolta vaan. Ei se päältäkään päin ainakaan perusmallina ollut mitenkään erityisen onnistunut vaan muodossa on yritetty liikaa kuten japseissa. Merkki on myös edelleen outolintu ja en uskaltaisi rahojani laittaa Seatiin. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos haluaa säilyttää hyvän jälleenmyyntiarvon ja edulliset ylläpitokulut, pitää ostaa myyntilistan Top10-sarjasta auto...

      • noinhan se

        Makuja on tietysti monia, tuollainenkin maku on näemmä mahdollinen...

        No sehän perustuu tietämättömyyteen ja se onkin Seatin ongelma.
        Markkinointi on ollut vähäistä aivan viime kuukausia lukuunottamatta. Suomalaisiin testeihin ei ole päässyt juuri koskaan, mutta niissä harvoissa se on pärjännyt erinomaisesti. No ei ihme, onhan auto erinomainen.
        Auton markkinaosuus on samaa luokkaa mazdan, rellun, mitsun, sitikan jne luokkaa, mutta nuo ovat selvästi tunnetumpia...


      • Myynti heikkoa....
        noinhan se kirjoitti:

        Makuja on tietysti monia, tuollainenkin maku on näemmä mahdollinen...

        No sehän perustuu tietämättömyyteen ja se onkin Seatin ongelma.
        Markkinointi on ollut vähäistä aivan viime kuukausia lukuunottamatta. Suomalaisiin testeihin ei ole päässyt juuri koskaan, mutta niissä harvoissa se on pärjännyt erinomaisesti. No ei ihme, onhan auto erinomainen.
        Auton markkinaosuus on samaa luokkaa mazdan, rellun, mitsun, sitikan jne luokkaa, mutta nuo ovat selvästi tunnetumpia...

        Seat on sana, jolla on halpis espanjalaisen lisenssivalmistuksen kaiku. Ammoisina aikoina siellä kasattiin Fiateja Seateina, sitten tuli fiasko eli uusi Ibiza vuonna 1984 joka oli täynnä sähkövikoja eikä soveltunut maamme talveen.

        Uusi nousuyritys oli 2000-luvun taitteessa kun uusi malli Leon ja Toledo olivat kaunislinjaisia ja sisältä lähes VW Golfin veroisia (laatu) kaaroja, ja siihen aikaan rivakan 1.9 tdi:nkin sai erittäin edullisesti.

        Walter da Silva pilasi Seatien muodot ja sisustan laadun 2000-luvun puoelssavälissä, etenkin Altea ja Toldedo (hirveän ruma) eivät myyneet enää paljoa. Ibiza on ollut siinä välissä vähäsen outolintu; FR:ää ja Cupraa on myyty hitusen mutta tavisversioita vähäsen meillä (immeiset ostaneet mieluummin sen pskan Yariksen tai ylihintaisen Polon).

        Nyt siis uusi yritys. Epäilen vaan, ettei merkin myynti kasva kauaa. Leoni ei ole myynyt kovinkaan paljoa hatchbackina, farkku hitusen enemmän. Silti noita ei paljoa näy. Jos aiempi myynti on ollut lähes nolla, niin tilastollisesti muutama satakin autoa vuodessa saa aikaan mahtavat prosenttilukemat markkinoinnin avuksi.

        Seatissa saa uutena vähemmällä rahalla autoa enemmän. mutta vaihdossa arvon tippuminen konserniveljiään (VW, Skoda, Audi) enemmän kirpaisee. Sen sijaan käytettynä sellaisen ostaja saa tehtyä todnäk. hyvät kaupat. Itse en ostaisi Leonista kuin ainoastaan perusversion, jossa siis vain ilmastointi ja vakkari must. Kalleimmat mallit romahduttavat hintansa eli rahat palavat sellaisessa.


      • Myyntihän kasvaa
        Myynti heikkoa.... kirjoitti:

        Seat on sana, jolla on halpis espanjalaisen lisenssivalmistuksen kaiku. Ammoisina aikoina siellä kasattiin Fiateja Seateina, sitten tuli fiasko eli uusi Ibiza vuonna 1984 joka oli täynnä sähkövikoja eikä soveltunut maamme talveen.

        Uusi nousuyritys oli 2000-luvun taitteessa kun uusi malli Leon ja Toledo olivat kaunislinjaisia ja sisältä lähes VW Golfin veroisia (laatu) kaaroja, ja siihen aikaan rivakan 1.9 tdi:nkin sai erittäin edullisesti.

        Walter da Silva pilasi Seatien muodot ja sisustan laadun 2000-luvun puoelssavälissä, etenkin Altea ja Toldedo (hirveän ruma) eivät myyneet enää paljoa. Ibiza on ollut siinä välissä vähäsen outolintu; FR:ää ja Cupraa on myyty hitusen mutta tavisversioita vähäsen meillä (immeiset ostaneet mieluummin sen pskan Yariksen tai ylihintaisen Polon).

        Nyt siis uusi yritys. Epäilen vaan, ettei merkin myynti kasva kauaa. Leoni ei ole myynyt kovinkaan paljoa hatchbackina, farkku hitusen enemmän. Silti noita ei paljoa näy. Jos aiempi myynti on ollut lähes nolla, niin tilastollisesti muutama satakin autoa vuodessa saa aikaan mahtavat prosenttilukemat markkinoinnin avuksi.

        Seatissa saa uutena vähemmällä rahalla autoa enemmän. mutta vaihdossa arvon tippuminen konserniveljiään (VW, Skoda, Audi) enemmän kirpaisee. Sen sijaan käytettynä sellaisen ostaja saa tehtyä todnäk. hyvät kaupat. Itse en ostaisi Leonista kuin ainoastaan perusversion, jossa siis vain ilmastointi ja vakkari must. Kalleimmat mallit romahduttavat hintansa eli rahat palavat sellaisessa.

        Mielenkiintoista, että joidenkin päässä istuu sitkeästi mielikuva autosta sen mukaan millainen se on 1970-luvulla. Näin on ilmeisesti ainakin kahdella VW-konsernin merkillä eli Seatilla ja Skodalla. Skoda ei ole päässyt itäautoleimastaan eikä Seatkaan näemmä Fiat-kytkennästään.

        Sinänsä noilla molemmilla merkeillähän ei ole enää mitään yhteyttä noihin 40-vuotta vanhoihin kytkentöihin. Molemmissa on sama tekniikka kuin konsernin muissakin autoissa. Seat oli jo noin 10 vuotta aiemmin VW-tekniikan mukainen, kun Skoda vielä taisteli itätekniikan kanssa.
        Eli tässä mielessä ei laatu- tai teknistä paremmuuseroa ole. Toki Seat ja Skoda ovat nk kakkosmerkkejä, joten se varmaan näkyy joissain sisutus yms jutuissa. Ulkonäkö onkin sitten ihan makuasia, persoonallinen ja huomiota herättävä ulkonäkö on joillekin kauhistus kuten huomaamaton tavisautomassoihin hukkuva perusstandardin mukainen ulkonäkökin joillekin toisille.

        Seatin osalta tunnettuus on heikompi, vaikka auto on suurimpia volyymimalleja lukuunottamatta aika yleinen, markkinaosuus hieman alle 2%. No sehän on markkinointikysymys... Seatin osalta kovin harvasta jälleenmyyntiverkostosta huolimatta tuo on ihan hyvä saavutus.
        Skodan lienee eniten markkinoitu automerkki takavuosilta ja myyntiverkosto huomattavan laaja ja tulos näkyy. Ehkäpä Skodan persoonaton ulkomuoto Seattiin verrattuna on vahvuus erityisesti Suomessa.

        Vaihtoarvon isosta putoamisesta ei ole näyttöä missään. Toki lienee turha yrittää myydä Seattia jossain syrjäseudulla, jossa edustusta ei Seatilla ole eikä ihmiset tunnista edes koko merkkiä. Isoissa kaupungeissa ei ongelmia ole ja vaihtohinnat vat hyvinkin kilpailukykyisiä.

        Imago onkin sitten ihan henkimaailman juttuja. Skodakaan ei pääse imagollaan kehuskelemaan, ei edes Seattiin verrattuna. Olen melkoisen varma, että Seat kyllä pärjää tässä kisassa, kun molempia autoja tuntevilta kysellään. Sitä paitsi vertailu yhden suurimman volyymimerkin ja suhteellisen pienen ei-volyymimerkin kesken on joutavaa.

        Seatin myyntihän on vuodesta toiseen ollut kasvussa. Myyntimäärät ei silti Suomessa verrattavissa yleisiin volyymimerkkeihin, kuten Skodaan vaikka Skodankin kasvu koko viime vuodelta olikin negatiivinen. Nyt alkuvuonna Skoda uuden mallin myötä melkoisessa kasvussa.


    • Itäautoista

      Siitin on hienompi kui audi. Skoda on itäauto siihen ei kannata verrata todellakaan. Skodalla ajaa jo elämänsä ehtoo puolella olevat vanhukset

      • Tolla tavalla, jos

        ajattelee niin audikin on vaan se DKW. Kannattaa sunkin jo siirtyä tälle vuosituhannelle. Kekkonen ei ole enää presidenttinä. Seatkin on välimerentuote, eli Fiat sun maailmassasi.


      • mites olis nykyaika?
        Tolla tavalla, jos kirjoitti:

        ajattelee niin audikin on vaan se DKW. Kannattaa sunkin jo siirtyä tälle vuosituhannelle. Kekkonen ei ole enää presidenttinä. Seatkin on välimerentuote, eli Fiat sun maailmassasi.

        Eihän Fiatilla ja Seatilla ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

        Jos joskus muinaishistoria-aikana olisi näin ollutkin, eli aikana jolloin autoilla ajavat nykynuoret eivät olleet edes syntyneet eikä edes suunnitelmissakaan vielä, niin entäs sitten.


    • Seatti valittiin

      Tuulilasin äskeiseen C-segmentin farkkuvertailuun osallistuneilta toimittajilta kysyttiin, minkä auton he omalla rahallaan noista neljästä (Seat, Civic, Auris, Golf) valitsisivat. Ääniä saivat vain Seat ja Civic, Seat enemmän. Yhdessä kommentissa sanottiin että 'Auris ja Golf tulevat kaukana takana'.

      Perusteluina mainittiin että Seatiin saa samalla rahalla isomman ja tehokkaamman dieselin kuin Hondaan, joka puolestaan on hyvä ajaa, hienon näköinen ja mukavampi.

    • seatisti

      Ostin juuri Seat leon ST dsl automaatin ja kyllä tuntuu hyvältä. Auto on itselläni 11. ja kokemusta on japseista, Opeleista ja Peugeoteista. Näyttää hyvältä ja tuntuu hyvältä.

      • Seat-jussi

        Todellakin olet oikeassa. Itse valitsin uuden autoni tarkasti vastaamaan toiveitani ja tarpeitani myös koeajajen useita merkkejä/malleja. Olen jo 64v, joten kymmeniä autoja.... mutta tämä Seat Leon 1,2 TSI -DSG automatic (2014), jonka sitten ostin on ollut aivan fantastinen kaikkineen, hiljainen kuin sähköauto, tasainen kulku ja huippu ajo-tuntuma, tehoa ja varusteluja jopa liiaksikin jne. Olen tosi onnellinen ja hyvilläni valintani suhteen. Huippu hyvä VW-konsernin tuote ( sama kuin uusi Golf mutta eri korimalli ), eikä yhtään sureta ns. jälleenmyyntiarvo jos ylensäkkään haluan edes myydä/vaihtaa. Nautin nyt joka päivä kaikesta ajosta Seatillani.

        T: Jussi


      • 5xSeat
        Seat-jussi kirjoitti:

        Todellakin olet oikeassa. Itse valitsin uuden autoni tarkasti vastaamaan toiveitani ja tarpeitani myös koeajajen useita merkkejä/malleja. Olen jo 64v, joten kymmeniä autoja.... mutta tämä Seat Leon 1,2 TSI -DSG automatic (2014), jonka sitten ostin on ollut aivan fantastinen kaikkineen, hiljainen kuin sähköauto, tasainen kulku ja huippu ajo-tuntuma, tehoa ja varusteluja jopa liiaksikin jne. Olen tosi onnellinen ja hyvilläni valintani suhteen. Huippu hyvä VW-konsernin tuote ( sama kuin uusi Golf mutta eri korimalli ), eikä yhtään sureta ns. jälleenmyyntiarvo jos ylensäkkään haluan edes myydä/vaihtaa. Nautin nyt joka päivä kaikesta ajosta Seatillani.

        T: Jussi

        Voin kertoa, että ei ole ollut (edes) hyvitys huono, kun olen vaihtanut näitä 2007 jälkeen valmistettuja Seat-autoja pois. Joskus on ollut jopa aivan todella hyvä tarjous Seatistamme=jatkoimme Seatilla. Joten nautiskele vain.


      • ST Cupra tulossa!
        Seat-jussi kirjoitti:

        Todellakin olet oikeassa. Itse valitsin uuden autoni tarkasti vastaamaan toiveitani ja tarpeitani myös koeajajen useita merkkejä/malleja. Olen jo 64v, joten kymmeniä autoja.... mutta tämä Seat Leon 1,2 TSI -DSG automatic (2014), jonka sitten ostin on ollut aivan fantastinen kaikkineen, hiljainen kuin sähköauto, tasainen kulku ja huippu ajo-tuntuma, tehoa ja varusteluja jopa liiaksikin jne. Olen tosi onnellinen ja hyvilläni valintani suhteen. Huippu hyvä VW-konsernin tuote ( sama kuin uusi Golf mutta eri korimalli ), eikä yhtään sureta ns. jälleenmyyntiarvo jos ylensäkkään haluan edes myydä/vaihtaa. Nautin nyt joka päivä kaikesta ajosta Seatillani.

        T: Jussi

        Onneksi ensi keväänä saapuu maahammekin uusi Leon st Cupra 280, Seat-myyjä kertoi että st-mallista se tulee tarjolle. Eli tilauskirjaan menee just ruksi Leon st cupra 280 dsg:stä kun vaan hinnat julkistetaan ja voi tilata -kuulemma maaliskuussa 2015 viimeistään.


      • Seat-jussi kirjoitti:

        Todellakin olet oikeassa. Itse valitsin uuden autoni tarkasti vastaamaan toiveitani ja tarpeitani myös koeajajen useita merkkejä/malleja. Olen jo 64v, joten kymmeniä autoja.... mutta tämä Seat Leon 1,2 TSI -DSG automatic (2014), jonka sitten ostin on ollut aivan fantastinen kaikkineen, hiljainen kuin sähköauto, tasainen kulku ja huippu ajo-tuntuma, tehoa ja varusteluja jopa liiaksikin jne. Olen tosi onnellinen ja hyvilläni valintani suhteen. Huippu hyvä VW-konsernin tuote ( sama kuin uusi Golf mutta eri korimalli ), eikä yhtään sureta ns. jälleenmyyntiarvo jos ylensäkkään haluan edes myydä/vaihtaa. Nautin nyt joka päivä kaikesta ajosta Seatillani.

        T: Jussi

        Odotas vaan kun rupee jakopää rallattaa ja DSG-temppuilemaan niin siitä on fantastisuus kaukana ! Niin pääset sinäkin osalliseks niihin hyviin diileihin joissa asiakasta kustaan silmään oikeen urakalla mutta oma on valintas! Sanotaan ,että viisas oppii toisten virheistä ja tyhmä omistaan!


      • tojohojo
        nippondenso kirjoitti:

        Odotas vaan kun rupee jakopää rallattaa ja DSG-temppuilemaan niin siitä on fantastisuus kaukana ! Niin pääset sinäkin osalliseks niihin hyviin diileihin joissa asiakasta kustaan silmään oikeen urakalla mutta oma on valintas! Sanotaan ,että viisas oppii toisten virheistä ja tyhmä omistaan!

        Aja sä kateellinen tojotero vaan sillä riisikupillasi, ja kommentoi vaan siel tojopalstalla.


      • Seatthebest
        nippondenso kirjoitti:

        Odotas vaan kun rupee jakopää rallattaa ja DSG-temppuilemaan niin siitä on fantastisuus kaukana ! Niin pääset sinäkin osalliseks niihin hyviin diileihin joissa asiakasta kustaan silmään oikeen urakalla mutta oma on valintas! Sanotaan ,että viisas oppii toisten virheistä ja tyhmä omistaan!

        Kaikissa autoissa on jakopäät rallattanut, käyttäjä vikoja pääasiassa.


    • Nokia HERE

      Mikä navingointisyteemi Seat Leon ST:ssä on, jota joillakin markkinoilla mainostetaan tarjouksessa maksuttomana optiona?

      Onko kyseessä pohjalla Nokian HERE, joka on tällä hetkellä 80% uusia autoja joissa navi ylipäätään on?

      • Miseljoo

        Taitaapi olla minun Ibiza Itech-issäni Nokian HERE. Oli tai ei , niin on oikeasti monipuolinen Navi.


    • Ibitsa FR kiinnostaa

      Ihmetyttää, että Seateja näkyy Suomen liikenteessä vähän vaikka muotoilultaan Minun silmään onnistuneempia kuin Skoda.

      Leon CUPRA on jopa tehokkaampi kuin Gofl GTI ! ja huomattavasti edullisempi, koska työ muut kustannukset Espanjassa paljon alhaisemmat.

      Uusi Ibitsa myös hyvin onnistunut ulkonäöltään ja moottorithan ovat VW konsernin moottoreita - hyvine ja huonoine puolineen.

      • laatu laatu...

        Laatu näet. Kansamme ei uskalla kalliiden autojen maassa laittaa omia rahojaan epsanjan autoon. Niiden laatu on ollut heikkoa ja kun tietää espanjalaisen duunarin työmoraalin niin...Tsekki tekee siihen nähden todella jämptisti ja ammattiylpeydellä autonsa, eikä siellä ole esim. turkkilaista siirtotyövoimaa joiden työmoraali on luokkaa manjaana. Siksi meillä ostetaan Skodaa ja Volkkaria, ja Seat on edelleen siellä alimmassa päässä myynnissä. Tsekatkaapa Trafista tilastoja, Seat ei kuulu millään mallillaan top30 joukkoon ja merkkinäkin vasta 27.


    • Leon on kaunis ajaa

      2000-luvun alussa oli autona neliveto Seat Leon 1.8T 20V, aivan fantastinen talviauto, mutta sen jälkeen ei nelivetotarjontaa Seatilta ole juurikaan ollut ja on joutunut tyytymään konsernin muuhun tarjontaan.

      Kunnes vihdoin tulivat järkiinsä ja tekivät tämän Seat Leon ST:n (ja X-Periencen). Juuri meni tilaukseen ST 2.0TDi 150 hv 4Drive manuaali. Enkä todellakaan ole tsekkaillut Trafin tilastoja.

      • Helsingistä

        Itse tilasin juuri tuollaisen X-periencen. Kaikki netin foorumit ja monet kartoituskierrokset tehneenä uskon tehneeni fiksun valinnan. Toinen vaihtoehto oli hankkia samaan rahaan ns. "premium" vaihdokki (Audi/BMW farkku), mutta tämä vei sitten kuitenkin voiton kokonaisuudellaan.


      • nullinkuppi
        Helsingistä kirjoitti:

        Itse tilasin juuri tuollaisen X-periencen. Kaikki netin foorumit ja monet kartoituskierrokset tehneenä uskon tehneeni fiksun valinnan. Toinen vaihtoehto oli hankkia samaan rahaan ns. "premium" vaihdokki (Audi/BMW farkku), mutta tämä vei sitten kuitenkin voiton kokonaisuudellaan.

        Laitappa google: VW TSI viat..

        Nauti ajosta.


      • Helsingistä
        nullinkuppi kirjoitti:

        Laitappa google: VW TSI viat..

        Nauti ajosta.

        Jos tuo oli meikääiselle tarkoitettu (XP:n tilaaja), niin olen kahlannut läpi tuon aihealueen perusteellisesti. Toki aina voi tulla missä tahansa ongelmia ja DSG:n kanssa, mutta itse pyrin välttämään tuota riskiä ottamalla TDI DSG (6) yhdistelmän ja huolenpitosopparilla, jos jotain nyt sattuisi tapahtumaan. Tuo yhdistelmä ei ole myöskään jatkoketjulla vaan hihnalla. Olen ymmärtänyt kylläkin, ettei aivan uusimmassa tuotannossa ole ollut niin paljon haasteita näissä.

        Ainakin seuraavat 4 vuotta tulevat olemaan turvallisia omistusmielessä.


      • siitti
        nullinkuppi kirjoitti:

        Laitappa google: VW TSI viat..

        Nauti ajosta.

        Olet ajastasi jäljessä, nullinkuppi, nuo ajat ovat jääneet taakse jos ostaa uuden auton. Eikä TSI edes koske dieseleitä (TDI), jollaisen useimmat X-Perienceensä valitsevat.


      • Bastrado
        nullinkuppi kirjoitti:

        Laitappa google: VW TSI viat..

        Nauti ajosta.

        Herää jo vuoteen 2015,äläkä enää lue vuosien takaisia juttuja!


      • Oksideja_vai_kulutusta
        Helsingistä kirjoitti:

        Itse tilasin juuri tuollaisen X-periencen. Kaikki netin foorumit ja monet kartoituskierrokset tehneenä uskon tehneeni fiksun valinnan. Toinen vaihtoehto oli hankkia samaan rahaan ns. "premium" vaihdokki (Audi/BMW farkku), mutta tämä vei sitten kuitenkin voiton kokonaisuudellaan.

        Eilen tuli hankittua -15 25 tkm ajettu X-perience 1.6 tdi 110 hv euro 6 koneella. Mittailin maantiekulutuksia talviajossa ja tasaisella 80 km/h navigaattori- (todellisella) vakionopeudella ajaessa kulutus oli alle tehtaan ilmoituksen, kitkarenkailla ajettuna. Dieseliä kului 3,9 l/ 100 km. Reippaammassa ajossa 90 km/h useita ohituksia tehden, 250 km talviajolenkillä kulutuksen sai nousemaan 5,1 l / 100. Neliveto ja perusmallia korkeampi jousitus nostaa selvästi kulutusta ilmanvastuksen kasvaessa. Ei silti mikään paha lukema 4-veto autolle, joka täyttää uusimmat pakokaasunormit. Lastutuksella kulutuksen saisi varmasti putoamaan 0,5 - 0,7 litraa /100 km kun vääntöä saa lisää Noxien kustannuksella?


      • Anonyymi
        Oksideja_vai_kulutusta kirjoitti:

        Eilen tuli hankittua -15 25 tkm ajettu X-perience 1.6 tdi 110 hv euro 6 koneella. Mittailin maantiekulutuksia talviajossa ja tasaisella 80 km/h navigaattori- (todellisella) vakionopeudella ajaessa kulutus oli alle tehtaan ilmoituksen, kitkarenkailla ajettuna. Dieseliä kului 3,9 l/ 100 km. Reippaammassa ajossa 90 km/h useita ohituksia tehden, 250 km talviajolenkillä kulutuksen sai nousemaan 5,1 l / 100. Neliveto ja perusmallia korkeampi jousitus nostaa selvästi kulutusta ilmanvastuksen kasvaessa. Ei silti mikään paha lukema 4-veto autolle, joka täyttää uusimmat pakokaasunormit. Lastutuksella kulutuksen saisi varmasti putoamaan 0,5 - 0,7 litraa /100 km kun vääntöä saa lisää Noxien kustannuksella?

        Vieläkö on x-perience käytössä ? Kuinka toimi ? Lastutitko ?


    • Vag = Problems

      Kaikki autot jossa on Vag tekniikka ovat heikkolaatuisia.

      • pällipaavo

        Millä itse ajat, niin voisin minäkin kommentoida?


      • seatthebest

        Mistä tiedät, ole hiljaa kun et tiedä mistä puhut.


    • cupruilija66

      osta 280 cupra st, saat kovan kulun farkkukorissa. voit kyykyttää bemari/audipellejä.

      • Bastrado

        No tuo kyykyttäminen ei nyt ole pääasia,mutta mukavalta näin parin viikon kokemuksella kulkine tuntuu.


    • Kyykman

      Kuluttaa ja saastuttaa vaan turkasesti. Sama vaivaa kyllä muitakin Seat-malleja.

      • Kaikkisaastuttavat

        Seattien päästöt ovat samoja kuin muidenkin VW-konsernin autoilla eli Audilla, VW:lla ja Skodalla.
        Aika luonnollista, kun moottoritkin puhdistustekniikkoineen ovat samoja. Päästöt tulevat moottoreista.


      • Kyykman

        Tein kasvihuonekaasun kokonaismääräanalyysin (tosin pelkkä CO2) Suomen Skoda-autoille Trafin avoimen data perusteella ja julkaisin sen täällä Skoda-palstalla.

        Sain heti märkää pyyhettä naamalle koska olisi pitänyt tutkia ihan muita merkkejä eli VW:tä, Seattia ja Audia. Nyt kun mainisen Seat-palstalla että toi Leon se vasta päästelee, niin minua informoidaan välittömästi siitä miten Audi, VW ja Skoda aiheuttaa päästöjä.

        Onko tämä jokin VW Groupin virallinen trollausohje? "Ei tää kuluta yhtään ku vertaat tähä meidän Scania rekkaan!"


      • Kaikkisaastuttavat
        Kyykman kirjoitti:

        Tein kasvihuonekaasun kokonaismääräanalyysin (tosin pelkkä CO2) Suomen Skoda-autoille Trafin avoimen data perusteella ja julkaisin sen täällä Skoda-palstalla.

        Sain heti märkää pyyhettä naamalle koska olisi pitänyt tutkia ihan muita merkkejä eli VW:tä, Seattia ja Audia. Nyt kun mainisen Seat-palstalla että toi Leon se vasta päästelee, niin minua informoidaan välittömästi siitä miten Audi, VW ja Skoda aiheuttaa päästöjä.

        Onko tämä jokin VW Groupin virallinen trollausohje? "Ei tää kuluta yhtään ku vertaat tähä meidän Scania rekkaan!"

        Niinpä. Provoihin ja perustelemattomiin heittoihin kyllä aika usein vastataan jotain.
        Kun tiedetään kaikkien autojen saastuttavan, niin yhden merkin nostaminen provosoivasti esiin, ja varsinkin kun se ei ole mitenkään erityisen saastuttava muihin autoihin nähden, saa yleensä vastauksia.
        Mitään uuttahan ei heittosi tuonut esiin, ei myöskään mitään tarkentavaa tietoa. Ei yhtään mitään. Mikä siis olikaan kirjoituksesi tarkoitus, jos ei provo?

        Onko vastineet pahasta? Eikö olisi saanut antaa vastinetta?
        Jos kuitenkin, niin millaisen vastineen olisit halunnut, ettei se sinusta tuntuisi märältä pyyhkeeltä?


      • Aina_lämä_tiskissä
        Kyykman kirjoitti:

        Tein kasvihuonekaasun kokonaismääräanalyysin (tosin pelkkä CO2) Suomen Skoda-autoille Trafin avoimen data perusteella ja julkaisin sen täällä Skoda-palstalla.

        Sain heti märkää pyyhettä naamalle koska olisi pitänyt tutkia ihan muita merkkejä eli VW:tä, Seattia ja Audia. Nyt kun mainisen Seat-palstalla että toi Leon se vasta päästelee, niin minua informoidaan välittömästi siitä miten Audi, VW ja Skoda aiheuttaa päästöjä.

        Onko tämä jokin VW Groupin virallinen trollausohje? "Ei tää kuluta yhtään ku vertaat tähä meidän Scania rekkaan!"

        Päästöt riippuu täysin kaasujalasta ja ovat täysin verrannollisia polttoaineen kulutuksesen kanssa. Päästömittauksilla ei ole mitään tekemistä todellsuuden kanssa. Ajotapa vaikuttaa päästöihin enemmän, kuin mikään tekniikka. Se että paskat kerätään pakoputkessa olevaan purkkin mittausten ajaksi ja pölläytetään määräajoin maantielle, ei vähennä todellisia päästöjä pätkääkään. Jos taas diesel autoa ajaa rypsi- tai kookosöljyllä, niin CO2 päästöt ovat pyöreä 0 g, koska kyse ei ole enää fossiilisesta polttoaineesta. Suomessa tähän olisi mahdollisuudet ainakin kesällä, mutta eräs valtion polttoaine monopolifirma haluaa tuottaa mieluummin johtajilleen optioita, raakaöljyn hinnan heilahteluiden avulla.


    • Eego24

      Eilen hain kaupasta katalonialaisten (kannatan itsenäisyyshanketta) tekeleen Seat Leon 1.2 TSI DSG:n. Tähän mennessä olen ajanut 110 km ja auto tuntuu erittäin hyvältä. Muutaman vuoden päästä on tietty parempi kokemus. Tietotekniikkaa on kyllä nykyisin ihan valtavasti, saa nähdä onko se saatu jo toimintavarmaksi.
      Vertailen hankintani toimintavarmuutta 35 vuotta vanhaan Toyota Camryyni, jolla ajoin 760.000 km, suurimman remontin ollessa vaihteensiirtäjän kaapelin (se katkesi kesken ajon ja vain kolmosella pystyi ajamaan).

      Ja tämänpäiväisten päästömittausuutisten valossa olen iloinen, että en ostanut dieseliä :)

    • Holger

      Minulla jo kaupat tehty Leon ST 1,4 TSI 150 ACT FR - mallista. Auto vielä liikkeessä, mutta pikapuoliin jo ajossa. Koeajo vakuutti, ulkonäkö ja varustelu myös. Muotoilussa on mielestäni onnistuttu todella hyvin. Nuorekkaampi ja luonteikkaampi kuin Golf tai Octavia, tyylikkäämpi kuin Auris tai Ceed. Tietysti makuasioita nämä. Myös tuo ACT-teknologia vaikuttaa mielenkiintoiselta.

    • Mikzu1900

      Onko kenelläkään käyttökokemuksia Leon ST 1.6 dieselistä .
      Niin ja tahtoisin kuulla muutenkin mielipiteitä kumpi auto kiinnostaa ihmisiä enemmän Auris farmari vai Leon ST

      • IkoJR

        Reilun vuoden ja 32tkm ajot takana, 1,6diesel neliveto. Tyytyväinen olen ollut, ei mitään ongelmia. Kulutus ollut vajaasta 4,5l noin 6l/100km, ilman nelivetoa lienee hiukan vähemmän. Auto on hyvä ajaa ja tilaa löytyy, myös takapenkillä 185cm pitkä matkustaa melko mukavasti ja lasten istuimet mahtuu hyvin. Toisinaan tosin kaipaisi 2,0dieselin lisätehoja/vääntöä, mutta pärjää tuolla pienelläkin.
        Omiin tarpeisiin ja mieltymyksiin tuossa hintaluokassa yksi parhaista vaihtoehdoista, itselle paljon Aurista kiinnostavampi.


    • jormaerä

      No nyt tuo vw jutun jälkeen ei kyllä kyseisen konsernin tuotteet kiinnosta yhtään..

      • MittasuhteetHukassa

        Uusimmissa Common-rail euro 6 moottoreissa ei ole päästöhuijauksia, mutta todelliset kulutuslukemat ovat samalla hieman nousseet. Harmi että huijausmalleja ei enää valmisteta, koska niiden tekniikka on luotettavaa ja polttoaineen kulutus on pienempi. Samperin jenkit minkä taas teki! Hampurilaisläskiperseet ajavat 3-3,5 tonnia painavilla kuormuri- ja maasturirohjakkeilla, joiden V8 kulutus ja hiilidioksidi päästöt ovat aivan järjettömiä. Pyörremyrskyt tuhoaa samaan aikaan maata ja jenkkipoika itkee jostain olemattomista nokipäästöistä.
        Nuo postimerkin kokoisella lavalla verustetut leikkikuorma-autot pitäisi kieltää vastatoimenpiteenä kokonaan täällä euroopassa. Niistä ne oikeat ilmakehää tuhoavat päästöt syntyy, eikä polttoaine piheistä pikku-dieseleistä. Pelkkää kauppapolitiikkaa koko päästöpelleily. Ympäristöhippien vihaa saadaan lietsottua mokomilla höpöhöpö päästöhöpötyksillä. Todellisten päästömäärien (tonnia/v) kanssa noilla hyttysenpaskoilla ei ole mitään tekemistä.


    • madridi

      Seat Leonhan on pärjännyt maailmalla ja suomessakin huipusti?
      Pesi Toyotankin kevyesti.
      Katsokaa Seatin sivuilta noita testituloksia lehdistä tai lukekaa ylipäätään autolehtiä suomessakin, Seat Leon yllättää, samoin muut Seatit pärjää hyvin.
      Jos olis auton vaihto menossa, en epäröisi hetkeäkään ostaa joko Leon tai Leon St. Leonissa myös silmä lepää, Leon St on kauniimpia farkkuja mitä tiedän.
      Seat on aivan liian aliarvostettu auto.

      • Erinomainen_auto

        On Suomessa todellakin aliarvostettu. Se näkyy siinäkin, ettei Seat useinkaan ole mukana suomalaisten lehtien vertailutesteissä, harvoin ylipäänsä testeissä ja esittelyissä. Juuri koskaan sitä ei mainitakaan suomalaisissa autolehdissä. Ihan viime aikoina jonkin verran.
        Jos joskus on ollut suomalaisissa autolehdissä, niin menestys kaikissa mitattavissa ominaisuuksissa on ollut erinomainen. Autotoimittajien mielipidearvioissa ei niinkään, siis niissä joissa kriteeriin kuuluu lisäsanat 'tuntuma', ' vaikutelma' , 'mielikuva' jne. Nämähän nimenomaan kuvaavat ko toimittajan arvostusta, ei mitään todellisia faktatietoja.
        No tuo mitattavissa olevien kriteerien erinomaisuus tietysti johtuu siitä, että teknisestihän ja ominaisuuksiltaan Seat on identtinen Audin, VW:n ja Skodan kanssa ja suomalaisissa autolehdissähän nämä ovat perinteisesti hyvin arvostettuja ja testeissä pärjääviä.

        Selitystä ei löydy myyntitilastoistakaan, koska Seatteja myydään suunnillen sama määrä kuin Mazdoja, Renaultteja, Citröeneja, Subaruja yms. Eli ei kuulu myydyimpiin volyymiautoihin, mutta varsin tavallisten ja tunnettujen merkkien kanssa samaan luokkaan.
        Sitä paitsi Seatin myyntikasvu prosenttitasolla on ollut vuosikausia suurin VW-konsernin autoista, jokunen poikkeusvuosi voi olla. Niin Euroopassa kuin Suomessakin.

        Esim suomalaisen TM:n talviautotestissä se ei ollut mukana laisinkaan.
        Sen sijaan ruotsalaisen sisarlehden talviautotestissä se oli mukana. Muuten sijoittui siinä kolmanneksi, parhaaksi VW-konsernin autoista ja arvioitiin siis paremmaksi kuin TM:n talviautotestin voittaja Audi.
        Myös katsastusvikatilastoissa ja mm AutoBildin tunnetussa vuosittain julkaistavassa laatuarvioissa Seat on pärjännyt sisaruksiin verrattuna oikein hyvin. Lähes poikkeuksetta paremmin kuin Skoda tai Volkkari, mutta usein myös Audiakin paremmin.

        Edelleen monille Seatista tulee mieleen kohta lähes 40 vuotta sitten päättynyt Fiat-yhteistyö ja sen perusteella arvioidaan Seattia. Fiat-yhteistyön jälkeen Seat siirtyi osaksi VW-konsernia. Volkkarin ja Audin osalta harva palaa 40 vuotta sitten olleisiin malleihin, kun näistä autoista puhutaan.
        Skodallakin on itäautoon liittyviä imagovaikeuksia jossain määrin, mutta harva senkään osalta ajattelee 40 vuotta vanhoja malleja. Skodakin tuli VW-konsernin autoksi jo yli 20 vuotta sitten.


      • TässäTestiä

      • Toki_löytyy
        TässäTestiä kirjoitti:

        Ei testeissä?
        http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-perhefarmarit

        Varmasti vuosien ajalta löytyy toinenkin testi tuon pari vuotta vanhan lisäksi. Ja jos aikaväliä pidennetään reippaasti vaikkapa kymmenellä vuodella, niin varmasti joku kolmaskin testi voi löytyä, kun oikein etsii.

        Saksalaisesta, joskin suomenkielisestä AutoBildistä löytyy sekä ruotsalaisesta tekniikan maailmasta (Teknikens Värdl)useammin. Mielenkiintoista olisikin konsernin vertailutestit sisarusten kesken eli A3, Octavia, Leon, Golf. Mitähän erot keksittäisiin muusta kuin tavaratilan koosta ja ulkonäköön kohdistuvista makuasioista?


    • kjkjkjkjkjf

      Onko Toledo vakaa maantiellä ja hiljanen? Nyt sitä on kai uudistettu?
      Suht edullinen on kun lähtö on alle 16.000. Tietysti nousee 23-24 kun aletaan latoa siihen kamaa?

    • Anonyymi

      Meillä Seat Toledo Style vm. 2016. Style-mallissa siis mukana jotain lisävarusteita ja tyylikkäämpi muotoilu. Hinta taisi olla n. 22 000, ja ollaan oltu tyytyväisiä. Seuraava auto ehkä vähän isompi Seat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1125
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      939
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      865
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      845
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      845
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe