Andra dagen utan kött.

utmanad

Få se om jag kommer att klara hela månaden.Svårast blir det att vara utan köttbaserade pålägg.Jag är en smörgåsmänniska.Alltid kan man äta ost fisk,ägg och grönsaker istället.

26

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+14

      Vet inte men denna månaden skulle vi vara utan kött.

      • känns bra

        Jättebra "påhitt ",jag har en vegan i familj.Hon äter ju inte ens mjölkprodukter och bra mår hon.Så radikal behöver man ju inte vara (måtta med allt ),nu finns det ju en massa,grönsaker,rotsaker,svamp frukter och bär som man kan frossa i.Förstås måste man se till att man får protein ,vitaminer och annat som kroppen behöver.


      • tofu & seitan
        känns bra kirjoitti:

        Jättebra "påhitt ",jag har en vegan i familj.Hon äter ju inte ens mjölkprodukter och bra mår hon.Så radikal behöver man ju inte vara (måtta med allt ),nu finns det ju en massa,grönsaker,rotsaker,svamp frukter och bär som man kan frossa i.Förstås måste man se till att man får protein ,vitaminer och annat som kroppen behöver.

        Nu är det ändå lätt att göra goda och omväxlande vegematrätter,finns massor av recept på nätet.Är man lat så finns färdiga vegekorvar ,biffar och annat att köpa i välsorterade matbutiker.


      • smakar bra
        tofu & seitan kirjoitti:

        Nu är det ändå lätt att göra goda och omväxlande vegematrätter,finns massor av recept på nätet.Är man lat så finns färdiga vegekorvar ,biffar och annat att köpa i välsorterade matbutiker.

        Imorgon skall jag koka ärtsoppa på torkade ärter,jag lämnar bara köttet bort.Det finns färdig att köpa men hemlagad smakar bättre.Nästa maträtt makaronilåda med soija.


      • kaninmat
        smakar bra kirjoitti:

        Imorgon skall jag koka ärtsoppa på torkade ärter,jag lämnar bara köttet bort.Det finns färdig att köpa men hemlagad smakar bättre.Nästa maträtt makaronilåda med soija.

        Åtta dagar utan kött och jag mår bara bra.Inte behöver man vara hugrig åtminstone,litet mera tid tar det att planera vad man skall laga..Idag skall jag prova på rödbetssoppa med kokosmjölk.


      • känns bra
        kaninmat kirjoitti:

        Åtta dagar utan kött och jag mår bara bra.Inte behöver man vara hugrig åtminstone,litet mera tid tar det att planera vad man skall laga..Idag skall jag prova på rödbetssoppa med kokosmjölk.

        Man överlever nog,jag är åtminstone inte alls så uppblåst och däst som jag brukar bli av korv och kött.En ny upplevelse,man kunde kanske fortsätta på den här linjen i framtiden.Åtminstone någon dag i veckan.


      • veganmamma
        känns bra kirjoitti:

        Man överlever nog,jag är åtminstone inte alls så uppblåst och däst som jag brukar bli av korv och kött.En ny upplevelse,man kunde kanske fortsätta på den här linjen i framtiden.Åtminstone någon dag i veckan.

        Litet på sidan om ,det här,min dotter som är vegan ville ha risgrynsgröt (veganer använder inte komjölk )så jag kokade gröten på soijamjölk istället.Riktigt god blev den,en aning sötare kanske,men med socker och kanel så smakade den riktigt "normalt ".


      • seitan
        veganmamma kirjoitti:

        Litet på sidan om ,det här,min dotter som är vegan ville ha risgrynsgröt (veganer använder inte komjölk )så jag kokade gröten på soijamjölk istället.Riktigt god blev den,en aning sötare kanske,men med socker och kanel så smakade den riktigt "normalt ".

        Nu är det inte så många dagar kvar......jag kanske fortsätter.Inte så att jag blir någon fanatiker,men jag mår helt enkelt bättre utan kött.


      • utmanad
        seitan kirjoitti:

        Nu är det inte så många dagar kvar......jag kanske fortsätter.Inte så att jag blir någon fanatiker,men jag mår helt enkelt bättre utan kött.

        Litet bonus har det blivit också,jag har gått litet ner i vikt.


      • utmanad
        utmanad kirjoitti:

        Litet bonus har det blivit också,jag har gått litet ner i vikt.

        Så var det gjort då,jag forsätter.På nätet hittar man en massa nya spännande recept utan kött som jag tänker prova på.Jag är nöjd,mycket lättare än jag trodde,man MÅSTE inte äta kött och korv för att må bra.


      • nam,nam..
        utmanad kirjoitti:

        Så var det gjort då,jag forsätter.På nätet hittar man en massa nya spännande recept utan kött som jag tänker prova på.Jag är nöjd,mycket lättare än jag trodde,man MÅSTE inte äta kött och korv för att må bra.

        idag har vi ätit spagetti BOLOGNESE med soja istället för malet kött,det var gott.Imorgon "KORVAR "av purjolök med majonnäs (receptet från svenska yle .Strömsö möjligtvis )


      • utmanad
        nam,nam.. kirjoitti:

        idag har vi ätit spagetti BOLOGNESE med soja istället för malet kött,det var gott.Imorgon "KORVAR "av purjolök med majonnäs (receptet från svenska yle .Strömsö möjligtvis )

        Snart två månader, och allt känns bra.....jag fortsätter.Karelsk stek och meetwurst saknar ja.Få se hur julen blir utan skinka,...får väl bli mera fiskbetonad.


      • fiskälskare
        utmanad kirjoitti:

        Snart två månader, och allt känns bra.....jag fortsätter.Karelsk stek och meetwurst saknar ja.Få se hur julen blir utan skinka,...får väl bli mera fiskbetonad.

        Jag köpte en förpackning lutfisk,i morgon skall jag njuta av den med kokt potatis och tjock vitsås.Man kan koka den i påsen som fiskbiten är förpackad i ,kanske "doften " blir mindre,man måste ju tänka på grannarna när man bor i våningshus.Vi har så usel ventilation att alla vet när någon steker strömming eller kokar kål...någon gång också nybakt bulle och bröd...nam,nam.


      • karjaton paisti
        fiskälskare kirjoitti:

        Jag köpte en förpackning lutfisk,i morgon skall jag njuta av den med kokt potatis och tjock vitsås.Man kan koka den i påsen som fiskbiten är förpackad i ,kanske "doften " blir mindre,man måste ju tänka på grannarna när man bor i våningshus.Vi har så usel ventilation att alla vet när någon steker strömming eller kokar kål...någon gång också nybakt bulle och bröd...nam,nam.

        Jag hittade en väldigt bra kokbok :Vegaanin kotiruokakirja ( Jere N ieminen ).Där är fina recept på riktigt vanlig husmanskost ( utan kött ),de recept som jag hunnit prova har varit väldigt goda.


      • utmanad
        karjaton paisti kirjoitti:

        Jag hittade en väldigt bra kokbok :Vegaanin kotiruokakirja ( Jere N ieminen ).Där är fina recept på riktigt vanlig husmanskost ( utan kött ),de recept som jag hunnit prova har varit väldigt goda.

        Nu måste jag steka skinka trots att jag inte själv tänker äta av den.Svärsonen fick skinka som julklapp från sin firma och de vill inte och kan inte osv....då måste man uppoffra sig.Inte kan man nu kasta bort ätbar mat.,man kan ju dela med sig.Det finns ändå flera som äter kött.


    • Fisk är ju också kött. Jag var många år vegetarian, åt inget kött alls, varken röttkött eller vittkött eller fisk. Numera är jag igen all ätare, men har märk att jag är liksom emot kött, är oerhört medveten om köttets kvalitet, kräver och köper alltid dyr mat, köttet skall vara utan senor, osv.

      Varför vara utan kött? jag blev vegetarian på grund av att jag äcklades av köttet...Ny smakar jag kött ibland men kan inte påstå att jag gillar kött. Vill dock försöka vara en all ätare så gott det går. Julskinka, nää, minns inte ens när jag åt det sist. När jag var vegetarian, kallade många mig för fanatiker :) Lustigt eller hur :)

      Man skall äta det man själv tycker och låta även andra äta vad dom tycker. man kan vara halvvegetarian som jag, eller vad man nu vill. Mat måste vi äta, mat är gott, beror på hur bra kock man är.

      • äta bör man

        Jag äter inte kött som har gått på fyra eller två ben,däremot nog fisk och mjölkprodukter.Absolut skall alla ha rätt att äta vad de vill,fanatiker får man inte vara.Man måste göra själv litet mera om man inte äter nöt,gris och hönskött.Det finns inte så mycket färdigt att värma i micron om man är litet lat av sig.


      • inte så någo noga
        äta bör man kirjoitti:

        Jag äter inte kött som har gått på fyra eller två ben,däremot nog fisk och mjölkprodukter.Absolut skall alla ha rätt att äta vad de vill,fanatiker får man inte vara.Man måste göra själv litet mera om man inte äter nöt,gris och hönskött.Det finns inte så mycket färdigt att värma i micron om man är litet lat av sig.

        Jag gjorde en jättegod gryta med sojabitar,kikärter,potatis,morötter ,lök ,krossade tomater och röda linser.Sojasås,grönsaksbuljong och kryddor efter egen smak.en timme i ugnen 200 grader och så var den färdig.(vatten så mycket att det täcker ingredienserna )


      • läckert
        inte så någo noga kirjoitti:

        Jag gjorde en jättegod gryta med sojabitar,kikärter,potatis,morötter ,lök ,krossade tomater och röda linser.Sojasås,grönsaksbuljong och kryddor efter egen smak.en timme i ugnen 200 grader och så var den färdig.(vatten så mycket att det täcker ingredienserna )

        Här lever man och mår bra,dagens rätt : kållåda (med soja )


      • sommarglädje
        läckert kirjoitti:

        Här lever man och mår bra,dagens rätt : kållåda (med soja )

        I morgon skall jag baka rabarberpiråg,skönt att snart få färska nyskördade grönsaker och bär.


    • bon appetit

      Vegaanin kasviskeittokirja är jättebra enligt min mening.Där är också annan nyttig information om varför man inte vill äta kött,vad man behöver äta för att må bra när man lämnar köttet bort mm.

      • jag fortsätter

        Jag ville bara testa i fjol "en månad utan kött ", jag blev på den vägen.
        Jag mår bara bra,blodtrycket har gått ner,sockervärdena är nästan normala och som bonus = viktminskning.


    • :-)

      Neee, jag vill ente ens svara,,,,,,,mann äter det man tycker om.... eller hur ???

      • lihaton lokakuu

        Det förstås,sen kan man också tänka på de här djuren,de har inte alltid så bra förhållanden när de odlas till mat åt oss.
        Förstås väljer man själv.


      • ett steg i gången
        lihaton lokakuu kirjoitti:

        Det förstås,sen kan man också tänka på de här djuren,de har inte alltid så bra förhållanden när de odlas till mat åt oss.
        Förstås väljer man själv.

        Jag skippade nötkött ,svinött och broiler.Fisk,ägg och mjölkprodukter äter jag fortsättningsvis.Vi ser hur det går i framtiden.


      • mat1
        ett steg i gången kirjoitti:

        Jag skippade nötkött ,svinött och broiler.Fisk,ägg och mjölkprodukter äter jag fortsättningsvis.Vi ser hur det går i framtiden.

        Lycka till!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe