Hei. Ajattelin tässä talven aikana hommata VHF vehkeet veneeseeni (9m moottorivene). Ilmeisesti pitäisi käydä VHF-kurssi tms jossain. Mitähän olisi Espoon, Helsingin seudulla suositeltavaa? Pitääkö kurssi käydä, vai riittääkö, että käy tentissä jossain?
Entäs itse VHF-laitteisto? Monenlaista ja hintaista on tarjolla. Mitähän tällainen normiveneilijä tarvitsisi?
terv. Ainakin Saimaan kanavalle pitäisi päästä.
VHF veneeseen
80
1555
Vastaukset
- -Mika-
Kurssia ei tarvita, tentti riittää. Tenttejä on melko usein, ficoran sivuilta löytyy lisätietoja.
Laitteesta: Nyt on yleistyneet nuo AIS-VHF yhdistelmälaitteet, sellainen ehkä kannattaisi laittaa harkintaan. Itse ostin Radio Ocean 4800 -laitteen ranskasta alle kolmella sadalla. Siinä tuli vieläpä langaton lisäluurikin mukana tuohon hintaan.- Puoliplaanari
Saitko siihen ranskalaiseen L-kanavat?
- saa...
Puoliplaanari kirjoitti:
Saitko siihen ranskalaiseen L-kanavat?
Saa. Itse ostin saman laitteen Suomesta liki samaan hintaan ja täällä ne kanavat oli ohjelmoituna erikseen pyytämättä. Ranskasta tilatessa pitää asiasta mainita. Ihan toimiva setti, vaikka sen langattoman luurin jotui vaihtamaan takuuna yhteen erään tulleen ohjelmistovirheen takia.
- MitaanTietamaton
Täällä landella lähikylän meripelastusseura järjestää viikonloppukurssin (la-su), jonka päätteeksi on tentti. Hyväksytyn tentin perusteella saa sitten rannikkolaivurin radiotodistuksen (SRC) Viestintävirastolta postitse.
Kurssimaksu on 20/30 euroa jäsenyydestä riippuen ja Viestintävirasto laskuttaa 90 euroa. Koulutukseen tarvitaan mukaan passivalokuva, kynä ja kumi. Kouluttajalla on vankka kokemus rajavartiosta, meripelastuksesta ja viestinnästä.
Kurssi on varsin hyvä. Materiaalina on Rannikkolaivurin VHF-radioliikenneopas, jonka saa netistä Viestintävirastosta joko lataamalla tai postitse.
Kurssi keskittyy melko paljon DSC- ja hätäliikenteeseen. Lopuksi oleva tentti ei ole kimurantti, vaan tarkoitus on vain testata, jotta on ollut kuulolla. Mulla oli yksi virhe, mutta se keskusteltiin, jotten lähtenyt väärän tiedon varassa ulos. Käytännössä ei tainnut tulla ketään hylätyksi.
Itse asiassa pitänee käydä kurssi uudestaan ensi kuussa, kun edellisestä on jo aikaa.
Ilmeisesti tuon voi myös itseopiskella ja tenttiä jossakin, en ole ottanut selvää.
Meillä on veneessä kiinteä meri-vhf DSC D-luokassa. Malli taisi olla Standard Horizon GX1100E . En tuota halua mainostaa, parempia tai huonompia on, mutta antaa osviittaa perusvhf:stä, jota normiveneilijä voi tarvita. Meidän tarpeisiin tuo riittää eli ch16 ja VTS kuunteluun sekä yhteyden saantiin meripelastuskeskukseen. Satunnaisesti muihin vesillä kulkeviin.
Käsipuhelinkin on, ICOM M1Euro muistaakseni. Sen akut on finito ja pitäisi olla virran päässä koko ajan, joten se ei ole käytössä. Ihan käyttökelpoinen laite sekin, kantomatka lyhyempi kuin kiinteällä, mutta saaristomerellä silläkin hyvin todennäköisesti saa yhteyden meripelastukseen (kouluttajan mielipide). Itse suosin kiinteää asennusta.- MitaanTietamaton
Tuossa -Mika- jo ehti ehdottelemaan AIS -yhdistelmälaitetta. Tuota kannattaa tosiaan harkita. DSC pitää oikeastaan olla. Vhf:stä oman aluksen kaiuttimiin on myös toimintoja, en osaa sanoa tarpeellisuudesta. Laitteen koko ja sijoitusmahdollisuudet ratkaisevat myös, joissakin on erillinen matolaatikko ja toiminnot koottu pienempään boksiin.
Vähän niinkuin kaikkien venehärpäkkeiden kanssa: peruskamaa saa ja lompakon saa tyhjennettyä erilaisiin hienoihin ominaisuuksiin.
- 1+9
Monessa isommassa moottoriveneessä näkyy usein kaksi noin puolitoistametristä antennia. Ovatko nuo molemmat vhf-piiskoja vai onko toinen tavallisen radion antenni tms? Kuuluuko kahdella antennilla paremmin kuin yhdellä?
- Puoliplaanari
Suosittelen kaikille vähänkin matkaa tekeville VHF:ää.
Viestintävirastolla on ihan virallinen itseopiskelumateriaali: http://www.ficora.fi/attachments/suomiry/1156442766198/Suomi_merivhf.pdf
Tuossa on kaikki tarpeellinen eikä mitään tarpeetonta. Jos ymmärtää lukemansa tuon materiaalin opiskelemalla läpäisee varmasti tentin. Koe ei tosiaan ole erityisen vaikea mutta kylmiltään ja lukematta se ei mene läpi vaan asiat täytyy ymmärtää.
Tentin pitäjien lista löytyy viestintäviraston sivuilta, ota yhteys lähimpään ja kysy koska onnistuu. - -Mika-
Ne pitkät piiskat on SSB-antenneja. VHF antenni on aina alle metrinen.
Lähetinantennin pitää olla pituudeltaan suhteessa käytettyyn aallonpituuteen oikean pituinen. Yleensä 0,25 tai 0,5 kertaa aallonpituus.
Meri-VHF on taajuudeltaan 156 megahertsiä (kanava 16 on 156,800 Mhz) joten sen allonpituus on 300/156,8 = 1,91 metriä. Normiantenni on neljäsosa tai puolet tuosta. Allonpituus lasketaan jakamalla valon nopeus taajuudella.
SSB-radioissa taas taajuus voi olla niinkin alhainen, kuin 2,2 megahertsiä (kanava 16 on 2182 Mhz). Silloin optimaalinen antenni olisi yli 30 metriä! No optimaalista ei voi rakentaa veneeseen, joten tehdään sitten kaksi vaikkapa 1/16 aallonpituuden antennia niin niillä pärjää jo jotenkin.
Antennia voi myös sähköisesti lyhentää. Vaikkapa niin, että se vaadittava 7 metriä antennia tehdäänkin ohuehkosta langasta, joka käämitään harvakseltaan semmosen muutama metrin pituisen lasikuiturungon päälle. Saadaanb järkevän mittainen antenni, joka vielä jotenkin toimii.- 20+2
Ainakin John Nurminen Marine myy yli metrin korkuisia antenneja. Mihin käyttöön ne ovat?
- Puoliplaanari
VHF-antenneja löytyy kyllä vaikka minkä mittaisia, tarkalleen puolitoistametristä saa esimerkiksi Glomexin nimellä suomalaisiltakin kauppiailta. Sitten löytyy pidempiäkin, suurin huviveneessä järkevä saman valmistajan valikoimasta taitaa olla 2,4 metriä. Noiden aallonpituudesta en tiedä, muuta kuin että tuo pidempi tietenkin on vaiheistettu. Kauppa-aluksissa on jopa 8m pitkiä kollineaarisia antenneja VHF:lle. Sellaisella saa jo aika mahtavan kuuluvuuden kun syöttöpisteelläkin voi olla 40 metriä korkeutta.
Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, ne puolentoista metrin antennit voivat olla melkein mitä vaan, vanhalle LA-puhelimelle, VHF:lle tai ULA-radiolle nyt ainakin. MF/HF- eli SSB-antenniksi puolitoista metriä on turhan lyhyt ja GSM:lle se kuullostaa liian pitkältä. Yksi suomalainen kauppias tarjoaa kyllä 80cm antennia gesmille. - 6+1521
Mika, kun itse kävin 90-luvulla tentin, joka oli itse asiassa samalla kurssi, Ficorassa tai siis oikeastaan sen erinimisessä edeltäjässä, niin tentin vastaanottaja nimenomaan sanoi, että vähintään metrinen antenni olisi hyvä olla. Hänen perustelunsa liittyi juuri aallonpituuteen. Jos sen ajatuksen oikein ymmärsin, niin idea oli se, että lyhyempi antenni voi jäädä aallon "väliin".
- Joakim_
6+1521 kirjoitti:
Mika, kun itse kävin 90-luvulla tentin, joka oli itse asiassa samalla kurssi, Ficorassa tai siis oikeastaan sen erinimisessä edeltäjässä, niin tentin vastaanottaja nimenomaan sanoi, että vähintään metrinen antenni olisi hyvä olla. Hänen perustelunsa liittyi juuri aallonpituuteen. Jos sen ajatuksen oikein ymmärsin, niin idea oli se, että lyhyempi antenni voi jäädä aallon "väliin".
Veneeseen ei kannata laittaa ylipitkää antennia. Mitä pidempi antenni on sitä suuntaavampi (= vahvistavampi) se on eli teho suuntautuu "pannukakkuun" "pallon" sijaan. Tämä on loistava juttu maa-asemassa eli maan pinnan suuntaan saadaan paljon tehoa (ja samalla hyvä vastaanottoherkkyys), mutta vene ei ole aina suorassa, jolloin tuo "pannukakku" osoittaa taivaalle ja tehot menee kirjaimellisesti harakoille.
Siksi veneissä käytetään yleensä alle metrin antenneja, tyypillisin lienee 0,9 m antenni n. 3 db vahvistuksella. - Puoliplaanari
Joakim_ kirjoitti:
Veneeseen ei kannata laittaa ylipitkää antennia. Mitä pidempi antenni on sitä suuntaavampi (= vahvistavampi) se on eli teho suuntautuu "pannukakkuun" "pallon" sijaan. Tämä on loistava juttu maa-asemassa eli maan pinnan suuntaan saadaan paljon tehoa (ja samalla hyvä vastaanottoherkkyys), mutta vene ei ole aina suorassa, jolloin tuo "pannukakku" osoittaa taivaalle ja tehot menee kirjaimellisesti harakoille.
Siksi veneissä käytetään yleensä alle metrin antenneja, tyypillisin lienee 0,9 m antenni n. 3 db vahvistuksella.Osittain totta, riippuu veneestä. Kallellaan kulkevassa purjeveneessä ainut oikea on varmasti puoliaalto mastonhuipussa.
Esimerkiksi tuo Glomexin 2,4-metrinen on luultavasti 1/2λ 5/8λ, gaini luokkaa 4dBd. Eli säteilykuvio ei ole vielä mikään pannukakku vaan ehkä pikemminkin donitsi. Riittävän isossa moottoriveneessä tuollaisen pitäisi menestyä hyvin. - -Mika-
Puoliplaanari kirjoitti:
VHF-antenneja löytyy kyllä vaikka minkä mittaisia, tarkalleen puolitoistametristä saa esimerkiksi Glomexin nimellä suomalaisiltakin kauppiailta. Sitten löytyy pidempiäkin, suurin huviveneessä järkevä saman valmistajan valikoimasta taitaa olla 2,4 metriä. Noiden aallonpituudesta en tiedä, muuta kuin että tuo pidempi tietenkin on vaiheistettu. Kauppa-aluksissa on jopa 8m pitkiä kollineaarisia antenneja VHF:lle. Sellaisella saa jo aika mahtavan kuuluvuuden kun syöttöpisteelläkin voi olla 40 metriä korkeutta.
Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, ne puolentoista metrin antennit voivat olla melkein mitä vaan, vanhalle LA-puhelimelle, VHF:lle tai ULA-radiolle nyt ainakin. MF/HF- eli SSB-antenniksi puolitoista metriä on turhan lyhyt ja GSM:lle se kuullostaa liian pitkältä. Yksi suomalainen kauppias tarjoaa kyllä 80cm antennia gesmille.Joo, luin huolimattomasti, en ekalla lukemisella nähnyt tuota selkeästi kirjoitettua antennin metrimäärää.... Tuli vaan sellanen tahaton assosiaatio, mieleen sellainen 40 jalkanen moottorivene, joissa usein näkee niitä pitkiä antenneja kaksin kappalein ja reilussa kulmassa taaksepäin. Ja ne on niitä SSB-antenneja.
VHF-antenneista: Sellainen puolitoistametrinen on kyllä aika tavallinen, se on totta. Mutta sen piiskan sisällä on yleensä vaan vartti tai 5/8 aaltoinen antenni, loppuosa siitä valkoisesta piiskasta on "juuriputkea", ei varsinaista antennia. Harvemmin collineaarisia huvialuksissa käytetään, Joakimin kertomista syistä.
Kauppa-aluksissa saattaa collineaarisia ollakin. Mutta ei ainoina antenneina. tyynessä kelissä (kun antenni on pystyssä) se saattaa olla joissain tilanteissa hyödyllinen. Normikelissä niissäkin käytetään varttiaaltoista tai 5/8 antennia niiden (aallokossa) paremman säteilykuvion vuoksi. Yleensä radiohorisontti tulee vastaan ennen kuin antennin kyky siirtää se 25 watin teho ilmaan. - Puoliplaanari
-Mika- kirjoitti:
Joo, luin huolimattomasti, en ekalla lukemisella nähnyt tuota selkeästi kirjoitettua antennin metrimäärää.... Tuli vaan sellanen tahaton assosiaatio, mieleen sellainen 40 jalkanen moottorivene, joissa usein näkee niitä pitkiä antenneja kaksin kappalein ja reilussa kulmassa taaksepäin. Ja ne on niitä SSB-antenneja.
VHF-antenneista: Sellainen puolitoistametrinen on kyllä aika tavallinen, se on totta. Mutta sen piiskan sisällä on yleensä vaan vartti tai 5/8 aaltoinen antenni, loppuosa siitä valkoisesta piiskasta on "juuriputkea", ei varsinaista antennia. Harvemmin collineaarisia huvialuksissa käytetään, Joakimin kertomista syistä.
Kauppa-aluksissa saattaa collineaarisia ollakin. Mutta ei ainoina antenneina. tyynessä kelissä (kun antenni on pystyssä) se saattaa olla joissain tilanteissa hyödyllinen. Normikelissä niissäkin käytetään varttiaaltoista tai 5/8 antennia niiden (aallokossa) paremman säteilykuvion vuoksi. Yleensä radiohorisontti tulee vastaan ennen kuin antennin kyky siirtää se 25 watin teho ilmaan.En tiedä onko sinulla ja Joakimillä kokemusta gainiantenneista merenkäynnissä mutta minä olen sellaista testannut parikymmentä megahertsiä meri-VHF:n alapuolella varsin hyvällä menestyksellä. Vastaanotettu lähete ei ole juurikaan feidannut veneen keinuessa. Minulla on tosin aika tukeva puoliliukuva vene joka ei rullaa.
Pitäisi jaksaa mallintaa softalla esimerkiksi tuollainen 1/2 5/8-kollineaarinen aavistuksen kallelleen tyypilliseen noin kolmen metrin korkeuteen merenpinnan yläpuolelle ja katsoa miltä se näyttää. Sellaisen noin 4dBd gainia antavan antennin 3dB keilaleveys on yllättävänkin iso vapaassa tilassa.
Uskon että laivoilla ajetaan samaan antenniin kelistä riippumatta. Harvemmin siellä kuitenkaan on tarvetta pitää yhteyttä kovin monen kymmenen mailin taakse ja lähelle se gainiantenni kyllä workkii vaikka olisi 45 astetta kallellaan.
Suuresta gainista on apua kun halutaan päästä radiohorisontin taakse. Troposfäärieteneminen on kuitenkin läsnä VHF:llä 24 tuntia vuorokaudessa 365 päivää vuodessa, ylenesä varsin maltillisena ja joskus huomattavan voimakkaana. - -Mika-
Puoliplaanari kirjoitti:
En tiedä onko sinulla ja Joakimillä kokemusta gainiantenneista merenkäynnissä mutta minä olen sellaista testannut parikymmentä megahertsiä meri-VHF:n alapuolella varsin hyvällä menestyksellä. Vastaanotettu lähete ei ole juurikaan feidannut veneen keinuessa. Minulla on tosin aika tukeva puoliliukuva vene joka ei rullaa.
Pitäisi jaksaa mallintaa softalla esimerkiksi tuollainen 1/2 5/8-kollineaarinen aavistuksen kallelleen tyypilliseen noin kolmen metrin korkeuteen merenpinnan yläpuolelle ja katsoa miltä se näyttää. Sellaisen noin 4dBd gainia antavan antennin 3dB keilaleveys on yllättävänkin iso vapaassa tilassa.
Uskon että laivoilla ajetaan samaan antenniin kelistä riippumatta. Harvemmin siellä kuitenkaan on tarvetta pitää yhteyttä kovin monen kymmenen mailin taakse ja lähelle se gainiantenni kyllä workkii vaikka olisi 45 astetta kallellaan.
Suuresta gainista on apua kun halutaan päästä radiohorisontin taakse. Troposfäärieteneminen on kuitenkin läsnä VHF:llä 24 tuntia vuorokaudessa 365 päivää vuodessa, ylenesä varsin maltillisena ja joskus huomattavan voimakkaana.Hmmm... onkohan meillä sama harraste?
Rakentelin collineaarisia 70 sentin bandille jokunen vuosi sitten. Jo alle 10 asteen kallistus aiheutti melkoisia ongelmia. Ei vastaanotossa niinkään, mutta lähetyksessä. Pisin yhteysetäisyys on silti mulla yli 2000 kilometriä 70 sentin bandilla (porkkalasta saksaan) mutta siinä oli antennina nelikko (neljä yagi antennia ) ja ihan tropokelissä sekin oli, ei ES-kelissä.
Toki keulan/perän suuntaan kuuluvuus säilyy stakatulla antennilla samana, mutta ei muihin suuntiin, ei ainakaan purjeveneessä. Paljon on kiinni siitä, että millaisessa veneessä ja millaisessa käytössä ne antennit on. Pieni kiertymä polarisaatiossa ei haittaa, mutta kun vene on 25 astetta kallellaan, menee toisen puolen lähetteestä suurin osa taivaalle ja toisella puolella mereen.
Oma ajatukseni oli, että rajusti takaviistoon kallistetut antennit moottoriveneessä ei oikein voi olla collineaarisia, koska siinä ei olisi mitään järkeä. Ainoat toimivat lähetyssuunnat olisi suoraan aluksen sivuille. - Joakim_
Puoliplaanari kirjoitti:
Osittain totta, riippuu veneestä. Kallellaan kulkevassa purjeveneessä ainut oikea on varmasti puoliaalto mastonhuipussa.
Esimerkiksi tuo Glomexin 2,4-metrinen on luultavasti 1/2λ 5/8λ, gaini luokkaa 4dBd. Eli säteilykuvio ei ole vielä mikään pannukakku vaan ehkä pikemminkin donitsi. Riittävän isossa moottoriveneessä tuollaisen pitäisi menestyä hyvin.Jos (ja kun) VHF on lähinnä turvallisuusvaruste, jonka tärkein tehtävä on toimia silloin kun hätä on suurin, ei kannata olettaa, että mikään vene on suorassa tai vakaana riippumatta siitä, mikä on tyypillinen kulkuasento. Kyllä se isokin moottorivene keinuu pahasti myrskyssä ja vuodon saatuaan tms. saattaa olla jatkuvasti varsin kallellaan.
Laivoissa voi jo olettaa, että kovin suuria kallistuksia ei tule ennen kuin on jo ollut hyvin aikaa tehdä hätäkutsu.
En ole mitenkään erityisesti vertaillut eri antenneja eri kallisteluilla, mutta on selvää, ettei vahvistus tule "ilmaiseksi". Donitsi on parempi kuvaus kuin pannukakku.
Aiemmassa veneessä oli 15 cm antenni mastossa ja nykyisessä 90 cm selkeästi korkeammassa mastossa. Molemmat ovat kuuluneet varsin hyvin. Tapana on tehdä kaverin kanssa yhteiskoe kauden alussa. ~10 M on kuulunut loistavasti täydellä ja OK 1 W teholla, vaikka välissä on korkeahkoja maastoja.
- kuusamox
VHF on melko hyödytön kapistus - tai ainakin helppo korvata toimivammilla.
AIS on hyvä plotterin lisänä tai itsenäisenä laitteena jos liikkuu väylillä hitaalla veneellä. Muuten melko turha.
Epirb on mainio hätää varten ja rannikon läheisyydessä gsm toimii hyvin. Kauempana satelliittipuhelin, jolla voi olla muutakin käyttöä.
Navtex-vhf voi olla hyödyllinen, jos liikut kauempana, mutta netin kautta saat tiedot paremmin - ainakin säätiedot.
Jos raha pakottaa taskuja, niin laajakaistatutka plotter ja epirb ovat aika hyvä yhdistelmä. Nillä pärjää sumussa ja saa hudeltua apua, jos puhelin ei kanna.- Opi jotain
Siinä sitä olikin viisautta.
AIS on hyvin hyödyllinen. Opettele käyttämään, niin huomaat hyödyt.
VHF on edelleen ainoa väline, jolla saa varmasti yhteyden kauppa-aluksiin, meripelastukseen, laivastoon ja viranomaisiin sekä moniin huviveneisiin jopa 40 mailin säteellä, yhdellä ainoalla kutsulla.
Satelliittipuhelin on mukavuusväline, hyvin kallis käyttää.
Navtexiin tulee mm. Baltic Weather Forecast joka aamu. Oikein hyvä peli. Toimii lähes kaikkialla.
Netin varaan ei pidä vesillä laskea yhtään mitään.
Miten EPIRBillä "huudellaan apua"? - Kerropa lisää?
Kun se EPIRB on niin "mainio", kuinkas usein olet käyttänyt?
EPIRB on hyvä turvavaruste, mutta tiedätkö sinä edes, mikä se on ja mitä se tekee? - mitään tietävä
Mistä toi kainuun puskajussi ammentaa noi aivopierunsa? Sillä tuntuu olevan ehtymätön varasto aiheeseen kuin aiheeseen.
- 4+19
Opi jotain kirjoitti:
Siinä sitä olikin viisautta.
AIS on hyvin hyödyllinen. Opettele käyttämään, niin huomaat hyödyt.
VHF on edelleen ainoa väline, jolla saa varmasti yhteyden kauppa-aluksiin, meripelastukseen, laivastoon ja viranomaisiin sekä moniin huviveneisiin jopa 40 mailin säteellä, yhdellä ainoalla kutsulla.
Satelliittipuhelin on mukavuusväline, hyvin kallis käyttää.
Navtexiin tulee mm. Baltic Weather Forecast joka aamu. Oikein hyvä peli. Toimii lähes kaikkialla.
Netin varaan ei pidä vesillä laskea yhtään mitään.
Miten EPIRBillä "huudellaan apua"?"saa varmasti yhteyden" on jonkinasteista liioittelua. Saa, jos oma laite toimii kunnolla ja vastaanottaja löytyy sen kantomatkan sisältä ja sitten se vastaanottaja vaivautuu kuuntelemaan (mistä ei todellakaan ole takeita).
Nimenomaan turvallisuusvälineenä satelliittipuhelin on parempi.
"Kuusamox" ei muuten sanonut mitään "avun huutelusta " Epirbilla, joten se vinoilusi meni harakoille.
Minua muuten ihmetyttää jatkuvasti se into, jolla julistetaan VHF:n hyvyyttä yhteyden saamisessa muihin aluksiin. Meikäläinen on veneillyt parikymmentä vuotta pitkin ja poikin Itämerta aina Saksaa ja Puolaa myöten eikä sinä aikana ole ollut yhtään tilannetta, jossa olisi ollut tarve saada yhteys vieraaseen alukseen. Ystäviin otetaan yhteyttä käynnykällä.
AIS on hyvä värkki etenkin sumussa. 4+19 kirjoitti:
"saa varmasti yhteyden" on jonkinasteista liioittelua. Saa, jos oma laite toimii kunnolla ja vastaanottaja löytyy sen kantomatkan sisältä ja sitten se vastaanottaja vaivautuu kuuntelemaan (mistä ei todellakaan ole takeita).
Nimenomaan turvallisuusvälineenä satelliittipuhelin on parempi.
"Kuusamox" ei muuten sanonut mitään "avun huutelusta " Epirbilla, joten se vinoilusi meni harakoille.
Minua muuten ihmetyttää jatkuvasti se into, jolla julistetaan VHF:n hyvyyttä yhteyden saamisessa muihin aluksiin. Meikäläinen on veneillyt parikymmentä vuotta pitkin ja poikin Itämerta aina Saksaa ja Puolaa myöten eikä sinä aikana ole ollut yhtään tilannetta, jossa olisi ollut tarve saada yhteys vieraaseen alukseen. Ystäviin otetaan yhteyttä käynnykällä.
AIS on hyvä värkki etenkin sumussa.Jos asiaa katsoo puhtaasti teknisin perustein eikä esim. kustannusten kannalta, olet mielestäni täysin oikeassa sanoessasi, että satelliittipuhelin on parempi turvavaruste. Sillä saa käytännössä mistä tahansa yhteyden johonkin meripelastusta ohjaavaan viranomaiseen, joka sitten puolestaan saa yhteyden alueella mahdollisesti liikkuviin laivoihin ja voi määrätä nämä avustustoimiin.
Huomasin, että toisessa ketjussa oli kummasteltu tapauksia, joissa kaukana Suomesta liikkuvat veneilijät ovat ottaneet satelliittipuhelimella yhteyttä Suomeen meripelastuskeskukseen eivätkä mihinkään paikalliseen. Samanlaisia tapauksia on uutisoitu muistakin kansallisuuksista. Minusta ne todistavat nimenomaan satelliittipuhelimen hyvyyttä turvavälineenä. En siis ymmärrä yhden kirjoittajan kommenttia, että se olisi vain mukavuusvaruste.- Puoliplaanari
Perhepurjehtija kirjoitti:
Jos asiaa katsoo puhtaasti teknisin perustein eikä esim. kustannusten kannalta, olet mielestäni täysin oikeassa sanoessasi, että satelliittipuhelin on parempi turvavaruste. Sillä saa käytännössä mistä tahansa yhteyden johonkin meripelastusta ohjaavaan viranomaiseen, joka sitten puolestaan saa yhteyden alueella mahdollisesti liikkuviin laivoihin ja voi määrätä nämä avustustoimiin.
Huomasin, että toisessa ketjussa oli kummasteltu tapauksia, joissa kaukana Suomesta liikkuvat veneilijät ovat ottaneet satelliittipuhelimella yhteyttä Suomeen meripelastuskeskukseen eivätkä mihinkään paikalliseen. Samanlaisia tapauksia on uutisoitu muistakin kansallisuuksista. Minusta ne todistavat nimenomaan satelliittipuhelimen hyvyyttä turvavälineenä. En siis ymmärrä yhden kirjoittajan kommenttia, että se olisi vain mukavuusvaruste.Olen eri mieltä. Sillä satelliittipuhelimella on turha soitella läpi aluksia jotka saattavat olla lähempänä kuin pelastusviranomaiset. Lisäksi satelliittipuhelin ei ilmoita positiotaan itse toisin kuin DSC VHF, eli siihen jää tilaa inhimillisille virheille. Meidän kylmissä vesissä ei välttämättä ole aikaa odottaa että rajan miehet ehtivät paikalle.
Ammattiliikennekin käyttää ensisijaisesti radiota, katsokaa vaikka Estonian tapausta. Siinä tieto avun tarpeesta levisi nopeasti. - hewfpefrew
Puoliplaanari kirjoitti:
Olen eri mieltä. Sillä satelliittipuhelimella on turha soitella läpi aluksia jotka saattavat olla lähempänä kuin pelastusviranomaiset. Lisäksi satelliittipuhelin ei ilmoita positiotaan itse toisin kuin DSC VHF, eli siihen jää tilaa inhimillisille virheille. Meidän kylmissä vesissä ei välttämättä ole aikaa odottaa että rajan miehet ehtivät paikalle.
Ammattiliikennekin käyttää ensisijaisesti radiota, katsokaa vaikka Estonian tapausta. Siinä tieto avun tarpeesta levisi nopeasti.Eihän niitä lähellä olevia aluksia ruveta läpi soittelemaan vaan soitetaan meripelastuksesta vastaavalle viranomaiselle, meripelastuskeskukseen siis, joka ratkaisee, mikä on nopein tapa saada tarvitsijalle apua. Se voi olla heko, se voi olla MV:n tai Meripelastusseuran vene tai se voi olla jonkin lähettyvillä olleen kauppalaivan MOB-vene.
Eikä sieltä Estoniastakaan saaneet muut kuin ammattipelastajat ylös muistaakseni kuin yhden, Mariellan pelastaman. Kaikki muut nostettiin koptereihin. - heprepaa
hewfpefrew kirjoitti:
Eihän niitä lähellä olevia aluksia ruveta läpi soittelemaan vaan soitetaan meripelastuksesta vastaavalle viranomaiselle, meripelastuskeskukseen siis, joka ratkaisee, mikä on nopein tapa saada tarvitsijalle apua. Se voi olla heko, se voi olla MV:n tai Meripelastusseuran vene tai se voi olla jonkin lähettyvillä olleen kauppalaivan MOB-vene.
Eikä sieltä Estoniastakaan saaneet muut kuin ammattipelastajat ylös muistaakseni kuin yhden, Mariellan pelastaman. Kaikki muut nostettiin koptereihin.Mitenkähän erilaiset pelastustavat liittyvät pelastustoiminnan vaatimaan kommunikointiin? Ja yhteys siihen kopteriinkin on erittäin hyvä juttu.
Nopein tapa saada apua on joka tapauksessa lähimmältä alukselta ja suoralla kontaktilla siihen. AIkansa menee jo siihen, että viranomainen Suomessa selvittelee, mikä voisi olla lähin alus siellä jossain. - Puoliplaanari
hewfpefrew kirjoitti:
Eihän niitä lähellä olevia aluksia ruveta läpi soittelemaan vaan soitetaan meripelastuksesta vastaavalle viranomaiselle, meripelastuskeskukseen siis, joka ratkaisee, mikä on nopein tapa saada tarvitsijalle apua. Se voi olla heko, se voi olla MV:n tai Meripelastusseuran vene tai se voi olla jonkin lähettyvillä olleen kauppalaivan MOB-vene.
Eikä sieltä Estoniastakaan saaneet muut kuin ammattipelastajat ylös muistaakseni kuin yhden, Mariellan pelastaman. Kaikki muut nostettiin koptereihin.Jos minä satun olemaan muutaman mailin päässä ja lähimpänä hädässä olijaa, mistä meripelastuskeskus osaa soittaa minun satelliittipuhelimeeni?
- vain tositilanteessa
Kerropa lisää? kirjoitti:
Kun se EPIRB on niin "mainio", kuinkas usein olet käyttänyt?
EPIRB on hyvä turvavaruste, mutta tiedätkö sinä edes, mikä se on ja mitä se tekee?Laitan luettavaksesi wikipedian linkin, josta voit lukea EPIRB:n käyttämisestä ja tärkeydestä meripelastuksessa. Itse teen pitkiä purjehdusreissuja ja EPIRB on kuulunut veneeni turvallisuusvarusteisiin jo 14 vuoden ajan. En ole koskaan joutunut merihätään enkä ole siksi laukaissut hätälähetintäni.
Since the inception of Cospas-Sarsat in 1982, distress radiobeacons have assisted in the rescue of over 28,000 people in more than 7,000 distress situations.[3] In 2010 alone, the system provided information which was used to rescue 2,388 persons in 641 distress situations
http://en.wikipedia.org/wiki/Distress_radiobeacon
- Harvapuheinen
Kurssit ja tentit käyty talvella 1993–1994, lupa voimassa. Ensivene kesäkaudella 1994. VHF-puhelimella noina 1990-luvun vuosina vähäistä käyttöäkin.
Nykyinen vene ja VHF-puhelin hankittu (erikseen) 2001. Ensikokeilun jälkeen olen käyttänyt puhelinta lähetykseen kahdesti:
Kesällä 2002 piti Tallinnasta tullessa käydä vielä Suomenlinnassa passintarkastuksessa ja mahd. tullitarkastuksessa ja tulosta kehotettiin ilmoittamaan noin puoli tuntia ennen rantautumista. Tein työtä käskettyä.
Ehkä kolme vuotta sitten veneilijäkaverin halusi testata oman VHF-puhelimensa toimivuuden. Vaihdettiin radioitse pari sanaa puolin ja toisin.
Useimmiten en muista nykyisin kytkeä laitetta päälle edes vastaanotolle, vaikka tämä olisi tietenkin toivottavaa. Muistaakseni jokin sääntö jopa velvoittaa pitämään kulussa oltaessa VHF-puhelin päällä, jos aluksessa sellainen on. Kuollut kirjain, valitettavasti!
Veneeni mukana tuli LA-puhelin eli ”lälläri”. Sitä en ole käyttänyt kertaakaan – en lähetykseen enkä edes vastaanottoon. - kuusamox
Epirbistä löytyy asiaa fiksumpien kirjoittamanan, joten minun ei sitä tarvitse toistaa. Jokainen opetelkoon itsenäisesti, palikka on hyvin helppokäyttöinen ja siinä on vielä kuvalliset ohjeet lukutaidottomille :D
AIS on hyvä, mutta siitä ei saa suurta hyötyä, jos on tutka. Isommat laivat näkyvät siinä, mutta pienemmät eivät. Isommat näkyvät tutkassakin. Riski joutua ison laivan alle on lähes olematon hyvällä säällä ja sumussakin pieni, jos ei hortoile väylän keskellä. Hitaalla veneellä on toki hyvä tietää kauanko on aikaa mennä väylän poikki, mutta AISista on apua vain jos sumu on todella sakeaa ja väylä leveä. Silloinkin jää vielä mahdollisuus törmätä pienempään veneeseen.
VHF:n kanavaa 16 ei ole olut aikoihin pakko kuunella, joten yhteyden saaminen kaikkiin aluksiin on toiveajattelua.
Satelliittipuhelin maksaa saman, minkä hyvä VHF eli hinta ei ole kallis. Puhuminen maksaa dollarin minuutti, mutta kallista se on VHF:lläkin jos hankintahinta jaetaan sillä ajalla, mikä on käytetty hätälähetyksen tekemiseen. Jos nollalla jakaa, tulee aika iso luku.
Satelliittipuhelkinta voi käyttää muuallakin, ainakin meikäläinen liikkuu säännöllisesti alueilla, joissa ei muuta yhteysmahdollisuutta ole olemassa. Puhelimella hoituu myös datasiirto. Josku sanoi, ettei nettiin kannata luottaa, riippuu siitä, mitä välineitä on käytössä.- vai netti
SInulla on sitten satellittiyhteys nettiin? Vanha 450 MHz verkko toimii hieman pidemmälle kuin GSM- mutta ei sekään juuri horisontin taakse. Käytännössä lähdettäessä saaristosta, saa netin unohtaa. Satelliittipuhelimen datasiirtoon ei monella ole varaa.
Painamalla VHF:n distress-nappia, alkavat kaikki kuuluvuusalueella olevien alusten radiot rääkyä niin pahalla äänellä, ettei huomiotta jää. Ja Itämereltä saa etsimällä etsiä lokeroita, joissa ei aluksia kuuluvuusalueella olisi. Siinä kun tutka kertoo, että tuolla on alus ja osaa jopa sen suunnan ja nopeuden laskea, kertoo AIS, mikä alus siellä on mihin menossa ja antaa sen gps-suunnan ja -nopeuden. - Joakim_
Kyllä tuosta AISista on mielestäni paljonkin apua jo vaikkapa Suomenlahtea ylitettäessä hyvässä näkyvyydessä. Se kun osaa kertoa ehtiikö turvallisesti laivan edestä vai ei, mitä ei ole ihan helppo arvioida paljaalla silmällä. Toki tuo koskee vain laivoja hitaammin liikkuvia veneitä, joilla ei pysty kiertämään kauempaa edestä tarpeen vaatiessa.
Tutka varmasti korvaa hyvin AISin, varsin sellaiset, joissa on seuranta ja törmäyslaskentaominaisuudet. Ovatko nuo tyypillisiä nykyään? Tutkaa ei ole tullut käytettyä sitten 80-luvun...
En ole vielä tuolla Suomenlahden reittijakoalueella tai muuallakaan Itämerellä havainnut laivoja, jotka eivät näkyisi AISissa. Sen sijaan Göta kanavan "laivat" eivät yllättäin näkyneet laivassa.
Kyllä VHF:llä saa laivaan yhteyden. Ei ole tullut itselle tarvetta kutsua, mutta VHF päällä kuulee aina silloin tällöin laivaa kutsuttavan ja aina on tullut myös vastaus. Viimeksi juuri keulamme edestä menneeltä venäläislaivalta Turku Radio alkoi kyselemään reittiä, kun eivät menneet reittijaon mukaisesti.
- 5+6
Parahin kuusamox,
Mihinköhän perustuu väittämäsi "VHF:n kanavaa 16 ei ole olut aikoihin pakko kuunella, joten yhteyden saaminen kaikkiin aluksiin on toiveajattelua. "?
Neuvonkin sinua tässä kohtaa tutustumaan GMDSS-järjestelmään. Merialue A1 ja A2 ovat itämeren piirissä liikuttaessa ne, mihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Ja non-solas alusten osalta Trafin määräys "Alusten radiolaitteet ja niihin liittyvät järjestelyt"
http://www.finlex.fi/data/normit/37059-TRAFI_6540_03_04_01_00_2011_Radiolaitemaaraykset.pdf
Epirb ja sart ovat hyviä laitteita siinä kohtaa kun sukat ovat jo märät. Näillä laitteilla ei pidetä mitään yhteyttä toisten alusten kesken.
Tänäpäivänä kauppa-alus liikenteessä kaikista suosituksista huolimatta suositaan suoraa yhteyden ottoa kanavalla 16. On huomattavasti nopeampaa kutsua alusta suoraan nimellä, kuin alkaa näppäilemään DSC-laitteeseen aluksen numeroa.
Eli kyllä ne kauppa-alukset, isommata ja pienemmät kuuntelevat sitä kanava 16:sta!
Ja mitä mainitsit vielä tutkasta ja AIS:sta.. AIS (Automatic Identification System) on nimensä mukaisesti aluksien tunnistamiseen kehitetty järjestelmä. Järjestelmästä saadaan aluksen liike- paikka ja "yhteystiedot". Näiden avulla voidaankin sitten ihmetellä TCPA ja CPA:ta, mutta se ero tutkaan tulee tässä: Tutkalla näet kaikki maalit (tutkan ominaisuuksien puitteissa) riippumatta onko niillä AIS tai ei.
Siitä olen kanssasi samaamieltä, että väyläalueen keskellä liikkuminen ei ole suotavaa, ainakaan näkyvyyden ollessa rajoitettu. - kuusamox
Emme ole eri mieltä faktoista, joten niitä on turha toistella. VTS-kanavia on pakko kuunnella, kanvaa 16 ei.
On mahdollista keksiä tilanteita, joissa vain ja ainoastaan VHF auttaa, mutta terveellä järjellä niihin ei joudu. Kuikna usein esimerkiksi kutsut kappa-aluksia ja mitä sinulla on niille asiaa?
AIS ei ole myöskään hyösytön, mutta jos liikut sumussa, sen antama informaatio on niin suppeaa, ettet voi liikkua sen perusteella. Ainoastaan tutka näyttää kaikki kohteet ja sekin vain, jos se on hyvä ja sitä oisaa käyttää. Voi olla dramaattista törmätä rahtilaivaan, mutta surempi vaara on törmätä toiseen pienveneeseen, koska ne myös liikkuvat väylän reunalla eivätkä käytä AISia.
Ylipäänsä isot alukset eivät ole ongelma ksoka niiden liikkeet oin ennakoitavissa ja ne näkyvät mainiosti tutkassa. AIS ja VHF auttavat yhteyden ottamiseen niihin, mutta vain niihin.- 4+19
Olen eri mieltä tuosta AIS:n hyödyllisyydestä sumussa. Väitän, että melko kattavasti pienveneilijän ei sumussa tarvitsekaan kyetä ennakoimaan kuin ne isot laivat. Ne kun eivät välttämättä pysty väistämään ja niihin osuminen tietää melkein varmaa hengenmenoa. Pienveneet liikkuvat hitaammin ja varovammin. Niin pahaa sumua ei usein ole, ettei 10-20 metrin päästä näkisi ja sumuajonopeuksilla silloin ehtivät pienveneet vielä väistää.
Voi tietysti löytyä joku pässi, joka ajaa moottoriveneellä 20 solmua sumussa tutkaan luottaen tai peräti ilman sitä.
Minä en ole sumussa huolissani huviveneistä. Olen huolissani siitä, että joudun törmäyskurssille jonkin kauppalaivan kanssa tietämättä siitä ennen kuin on myöhäistä. - kuusamox
4+19 kirjoitti:
Olen eri mieltä tuosta AIS:n hyödyllisyydestä sumussa. Väitän, että melko kattavasti pienveneilijän ei sumussa tarvitsekaan kyetä ennakoimaan kuin ne isot laivat. Ne kun eivät välttämättä pysty väistämään ja niihin osuminen tietää melkein varmaa hengenmenoa. Pienveneet liikkuvat hitaammin ja varovammin. Niin pahaa sumua ei usein ole, ettei 10-20 metrin päästä näkisi ja sumuajonopeuksilla silloin ehtivät pienveneet vielä väistää.
Voi tietysti löytyä joku pässi, joka ajaa moottoriveneellä 20 solmua sumussa tutkaan luottaen tai peräti ilman sitä.
Minä en ole sumussa huolissani huviveneistä. Olen huolissani siitä, että joudun törmäyskurssille jonkin kauppalaivan kanssa tietämättä siitä ennen kuin on myöhäistä.Joojoo, mutta jos sinulla on tutka, näet siellä MYÖS isot laivat.
Onhan se tietenkin kiva, kun niille tulee lisätietojakin, mutta tuskin mitään sellaista, mikä ei olisi jo tiedossa ennenkin, kuten se, että ne menevät väylää pitkin ja ettei alle kannata pyrkiä. Voithan katsella vaikka niiden kuvia netistä :D
Onko sinulla tutkaa, tuntuu kuin et näkisi sen hyötyjä lainkaan? Minä olen ajellut yli 20s sumussa tutkan kanssa. Ei tosin missään hernerokkasumussa, mutta kuitenkin. Olenko pässi :D - -jere-
Omassa vhf-laitteessa on aina kaksoiskuuntelu päällä, alueen vts kanava ja 16.
Vhf hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä, mutta dsc on mielestäni hyvinkin hyödyllinen kun yhdellä napin painaksellä saa hätäviestin lähtemään. kuusamox kirjoitti:
Joojoo, mutta jos sinulla on tutka, näet siellä MYÖS isot laivat.
Onhan se tietenkin kiva, kun niille tulee lisätietojakin, mutta tuskin mitään sellaista, mikä ei olisi jo tiedossa ennenkin, kuten se, että ne menevät väylää pitkin ja ettei alle kannata pyrkiä. Voithan katsella vaikka niiden kuvia netistä :D
Onko sinulla tutkaa, tuntuu kuin et näkisi sen hyötyjä lainkaan? Minä olen ajellut yli 20s sumussa tutkan kanssa. Ei tosin missään hernerokkasumussa, mutta kuitenkin. Olenko pässi :DRehellinen vastaus: olet ainakin jonkin verran pässi, jos ajat sumussa tuollaisella nopeudella. Perustelen tämän näkemyksen sillä, että se sinun tutkasi ei sittenkään välttämättä poimi ihan kaikkea. Siellä sumussa voi olla esim. pieni soutuvene tai jopa kanootti, pieni kevytrakenteinen purjevene tms. joka ei vain kerta kaikkiaan anna kaikua. Ja jos ajat siitä yli, saatat ehkä selvitä ilman vakavia vaurioita omalle veneellesi mutta olet silti vastuussa vastapuolen vahingoista ja kenties jopa ihmishenkien menetyksestä.
Toki tuollaisista liikkujista ei AIS myöskään varoittaisi, mutta juuri siksi sumussa pitää ajaa hiljaa, muutaman solmun nopeudella ja olla valmiina nopeaan reagointiin. Sitä tuo 4 19 kai tarkoitti myös puhuessaan "sumuajonopeuksista".
Minulla oli tutka aiemmassa veneessäni. Se oli erinomainen väline, mutta siitä huolimatta minulla on kokemus siitä, miten se ei poiminut sellaista pientä sporttikatamaraania, siis pientä purjevenettä. Semmoisten rakenne on kai hiilikuitua.
Tutkan ja AIS:n vertailu on sikäli omenoiden ja appelsiinien vertailua, että niiden käytännöllisyys riippuu venetyypistäkin: sähkönkulutus, ohjauspisteen lähelle mahtuvan kaluston määrä jne. Purjeveneen avo-ohjaamo on tässä suhteessa tyypillisesti rajoitetumpi kuin moottoriveneen ohjaamo. Ja kuten joku, oliko Joakim, jo sanoi, AIS:n antama tarkempi tieto kohteen liikkeistä tekee paljon helpommaksi suunnitella omat toimenpiteet.
Siihen aikaan, kun minulla oli tutka, ei AIS ollut lainkaan tarpeellinen itselle. Silloin arvioin kuitenkin, että se olisi hyvä vaihtoehto, jos sitä tutkaa ei olisi. Nyt, kun on kertynyt käyttökokemusta AIS-vastaanottimesta, olen hyvin vahvasti sitä mieltä, että ainakin täällä Itämeren keski- ja pohjoisosissa AIS on ainakin purjeveneelle jopa parempi vaihtoehto kuin tutka, Keskusteluissa on viitattu johonkin Bornholmin seutujen alueeseen, jossa ongelmana olisivat kalanpyydykset ja jolla tutka olisi parempi; argumentti kuulostaa järkevältä, mutta en ole siellä itse käynyt hyvässä näkyvyydessä enkä sumussa, joten en ota kantaa.- Ch16 käytännössä
"VHF channel 16 (156.8 MHz) is monitored 24 hours a day by coastguards around the world. In addition, all sea bound vessels are required to monitor channel 16 VHF when sailing, except when communicating on other marine channels for legitimate business or operational reasons".
Käytännössä on myös niin, että Itämeren ulkopuolella laivat saattavat kutsua sinua "sailing vessel in position xxx yyy". Joskus syy on ollut varmistuminen, että säilytän kurssini ja kohtaamme "red to red". Isoilla merillä on kutsuttu "just to say hello"! Pohjanmerellä paikallinen rannikkovartiosto voi kutsua tsekatakseen veneen tiedot ja määräsataman "next port of call".
Normaali käytäntö on myös ottaa Ch16:lla yhteys "port control":iin ja kysyä lupa satamaan menemiseen, kun vierassatama on laivasataman yhteydessä. - "yli 20s sumussa"??
kuusamox kirjoitti:
Joojoo, mutta jos sinulla on tutka, näet siellä MYÖS isot laivat.
Onhan se tietenkin kiva, kun niille tulee lisätietojakin, mutta tuskin mitään sellaista, mikä ei olisi jo tiedossa ennenkin, kuten se, että ne menevät väylää pitkin ja ettei alle kannata pyrkiä. Voithan katsella vaikka niiden kuvia netistä :D
Onko sinulla tutkaa, tuntuu kuin et näkisi sen hyötyjä lainkaan? Minä olen ajellut yli 20s sumussa tutkan kanssa. Ei tosin missään hernerokkasumussa, mutta kuitenkin. Olenko pässi :DOlet pässi ja tarpeettomien riskien aiheuttaja, jos ajelet yli 20s sumussa!
Sumussa näkyvyys on alle 1 mpk. http://fi.wikipedia.org/wiki/Sumu
Kaikissa veneissä ei ole tutkaheijastinta ja ne erottuvat tutkassa aika huonosti, usein vasta lähietäisyyksillä. - Äääängghhhh
"yli 20s sumussa"?? kirjoitti:
Olet pässi ja tarpeettomien riskien aiheuttaja, jos ajelet yli 20s sumussa!
Sumussa näkyvyys on alle 1 mpk. http://fi.wikipedia.org/wiki/Sumu
Kaikissa veneissä ei ole tutkaheijastinta ja ne erottuvat tutkassa aika huonosti, usein vasta lähietäisyyksillä.Todellinen pässi on se joka lähtee umpisumussa kanootilla melomaan laivaväylille, ei se joka aaianmukaisella varustuksella ohjastaa alustaan.
Taasko tuo perherunkkaripurjehtija on täällä aivopiereskelemässä??? - Asiat järjestykseen
Äääängghhhh kirjoitti:
Todellinen pässi on se joka lähtee umpisumussa kanootilla melomaan laivaväylille, ei se joka aaianmukaisella varustuksella ohjastaa alustaan.
Taasko tuo perherunkkaripurjehtija on täällä aivopiereskelemässä???Samaa mieltä, vain täysi Uuno soutelee väylillä sumussa.
Ps. Laivat liikkuu 20s sumussa turvallisesti kun välineet on oikeat. Ovatko ne pässejä?
Ps2. Jos on valmiudet sekä osaamisen että varustukseen puolesta liikkua turvallisesti vaikka umpisumussa, niin ei ole pässi. Pässi tulee sillä soutuveneellä tai pikkupurkkarilka eteen ilman mitään turvavarustusta.
Näin päin se nyt vaan menee. - Joakim_
Äääängghhhh kirjoitti:
Todellinen pässi on se joka lähtee umpisumussa kanootilla melomaan laivaväylille, ei se joka aaianmukaisella varustuksella ohjastaa alustaan.
Taasko tuo perherunkkaripurjehtija on täällä aivopiereskelemässä???Missä vaiheessa puhuttiin laivaväylästä? Tai onhan sellaisia tässä jo ihan Helsingin rannikolla. Sumu saattaa hyvinkin yllättää melojan/soutajan/purjehtijan, jolloin voi joutua olemaan sumussa väylällä tai lähellä sitä.
En tiedä miten hyvin eri veneet näkyvät tyypillisissä tutkissa. Kuulemma laivat eivät välttämättä näe isokaan purjevenettä riippuen tutkan asetuksista. Kyllä minä pidän pässeinä niitä, jotka ajavat 20 solmua sumussa millä tahansa varustuksella, mukaanlukien matkustajalaivat saaristoväylillä. - Rupea telttailemaan!
Joakim_ kirjoitti:
Missä vaiheessa puhuttiin laivaväylästä? Tai onhan sellaisia tässä jo ihan Helsingin rannikolla. Sumu saattaa hyvinkin yllättää melojan/soutajan/purjehtijan, jolloin voi joutua olemaan sumussa väylällä tai lähellä sitä.
En tiedä miten hyvin eri veneet näkyvät tyypillisissä tutkissa. Kuulemma laivat eivät välttämättä näe isokaan purjevenettä riippuen tutkan asetuksista. Kyllä minä pidän pässeinä niitä, jotka ajavat 20 solmua sumussa millä tahansa varustuksella, mukaanlukien matkustajalaivat saaristoväylillä.Katsos kun huomasit, että väyliä on ihan Hesankin edustalla, hienoa! Varmasti kaikki nämä AIS-uskovaiset liikkuvatkin enimmäkseen väylien ulkopuolella?
Jo alkeisimpiin merimiestapoihin kuuluu ymmärtää sen verran sääoppia ja ennakointia, ettei yllättäen "joudu" muiden eteen umpisumuun, vai mitä Joakim?
Että eiköhän tämä keskustelu pässeistä ollut tässä? - kuusamox
"yli 20s sumussa"?? kirjoitti:
Olet pässi ja tarpeettomien riskien aiheuttaja, jos ajelet yli 20s sumussa!
Sumussa näkyvyys on alle 1 mpk. http://fi.wikipedia.org/wiki/Sumu
Kaikissa veneissä ei ole tutkaheijastinta ja ne erottuvat tutkassa aika huonosti, usein vasta lähietäisyyksillä.Laajakistatutkassa erottuu jopa vesilinnut kanootista puhumattakaan.
Kohteita on helppo seurata jo kaukaa ensin välkkyvinä pisteinä ja sitten pysyvinä hyvissä ajoin ennen kohtaamista. Väistämiseen riitää mainiosti 2-300 m. 24s vauhdissa vene menee vain 120 m 10s aikana. 10s ei ole väistämisen kannalta mikään ongelma, ruuhkaisilla väylillä päätös tehdään paljon nopeammin.
1mpk matkaan meneen 2 1/2 minuuttia, se on ikuisuus. En ole koskaan aloittanut väistämistä niin kaukaa koska se on tarpeetonta. Useilla väylillä se ei ole edes mahdollista koska näkyvyys on alle 1,8 km.
On hämmästyytävää, kuinka nuo suuruusluokat tuntuvat olevan joillain ihan hukassa. Taitaa olla taas joku kirjaviisas, jolla ei ole käytännön kokemusta. - kuusamox
Ch16 käytännössä kirjoitti:
"VHF channel 16 (156.8 MHz) is monitored 24 hours a day by coastguards around the world. In addition, all sea bound vessels are required to monitor channel 16 VHF when sailing, except when communicating on other marine channels for legitimate business or operational reasons".
Käytännössä on myös niin, että Itämeren ulkopuolella laivat saattavat kutsua sinua "sailing vessel in position xxx yyy". Joskus syy on ollut varmistuminen, että säilytän kurssini ja kohtaamme "red to red". Isoilla merillä on kutsuttu "just to say hello"! Pohjanmerellä paikallinen rannikkovartiosto voi kutsua tsekatakseen veneen tiedot ja määräsataman "next port of call".
Normaali käytäntö on myös ottaa Ch16:lla yhteys "port control":iin ja kysyä lupa satamaan menemiseen, kun vierassatama on laivasataman yhteydessä.Ei ole paljon kauppalaivat meikäläistä huudelleet, mutta en ole myöskään tuupannut niiden eteen väylillä. Tuollainen tekstin kopioiminen on pikemminkin osoitus kokemattomuudesta kuin siitä, että oikeasti tietää.
Tänne voisi perustaa oman osastonsa niille, jotka googlaavat aiheisiin liittyviä juttuja ja kirjoittavat sen ikään kuin omana kokemuksenaan. Silloin me oikeasti veneellä liikkujat voitaisiin keskustella käytännön asioista ja paperiveneilijät lukemistaan jutuista. - ei ollut
Rupea telttailemaan! kirjoitti:
Katsos kun huomasit, että väyliä on ihan Hesankin edustalla, hienoa! Varmasti kaikki nämä AIS-uskovaiset liikkuvatkin enimmäkseen väylien ulkopuolella?
Jo alkeisimpiin merimiestapoihin kuuluu ymmärtää sen verran sääoppia ja ennakointia, ettei yllättäen "joudu" muiden eteen umpisumuun, vai mitä Joakim?
Että eiköhän tämä keskustelu pässeistä ollut tässä?Taidat olla todellinen pässi. Tuskin mikään muu sääilmiö on yhtä vaikeasti ennustettavissa kuin sumu. Ja se, ettet tätä tiedä, todistaa juuri pässiytesi.
- Jänkän jää
ei ollut kirjoitti:
Taidat olla todellinen pässi. Tuskin mikään muu sääilmiö on yhtä vaikeasti ennustettavissa kuin sumu. Ja se, ettet tätä tiedä, todistaa juuri pässiytesi.
Ehkä se on pässeille vaikeasti ennustettavissa...
- Rupea telttailemaan
ei ollut kirjoitti:
Taidat olla todellinen pässi. Tuskin mikään muu sääilmiö on yhtä vaikeasti ennustettavissa kuin sumu. Ja se, ettet tätä tiedä, todistaa juuri pässiytesi.
Tämä Joakim kuuluu niihin jankuttajiin, joiden mielestä kaikki enemmän jostakin tietävät ovat pässejä. Taudin kuvaan kuuluu myös se, että kukaan ei saa tietää mistään enemmän kuin hän.
Sumun ennustaminen ei ole lainkaan niin vaikeaa jos osaa lukea sääkarttoja, ja ennakoi ilmamassojen liikkeet, ja ottaa huomioon lämpötilat ja kastepisteet.
Valitettavasti moni arvioi riskit ja vesillä liikkumisen perusohjeet vailla minkäänlaista osaamista tai pätevyyttä.
Silloin kaikki AIS-uskovaiset ja muut kurapöksyt julistavat sumun jo lähes merihädäksi. - Joakim_
Rupea telttailemaan kirjoitti:
Tämä Joakim kuuluu niihin jankuttajiin, joiden mielestä kaikki enemmän jostakin tietävät ovat pässejä. Taudin kuvaan kuuluu myös se, että kukaan ei saa tietää mistään enemmän kuin hän.
Sumun ennustaminen ei ole lainkaan niin vaikeaa jos osaa lukea sääkarttoja, ja ennakoi ilmamassojen liikkeet, ja ottaa huomioon lämpötilat ja kastepisteet.
Valitettavasti moni arvioi riskit ja vesillä liikkumisen perusohjeet vailla minkäänlaista osaamista tai pätevyyttä.
Silloin kaikki AIS-uskovaiset ja muut kurapöksyt julistavat sumun jo lähes merihädäksi.Kyllä se sumun ennustaminen on vaikeaa. Tietysti on vielä kohtuu helppoa ennustaa, että tänään saattaa olla sumua, mutta silloinko pitäisi kaikkien ainoastaan käsi- ja purjevoimien liikkuvien olla tiukasti rannassa koko päivän, jotta tutkalliset saavat rauhassa ajella 20 solmua?
Ilmatieteen laitoksen mukaan: "Sumut voivat olla hyvin paikallisia. Siksi sumuja ei voida ennustaa yhtä tarkasti kuin esimerkiksi tuulta." - Alkaa aueta
Joakim_ kirjoitti:
Kyllä se sumun ennustaminen on vaikeaa. Tietysti on vielä kohtuu helppoa ennustaa, että tänään saattaa olla sumua, mutta silloinko pitäisi kaikkien ainoastaan käsi- ja purjevoimien liikkuvien olla tiukasti rannassa koko päivän, jotta tutkalliset saavat rauhassa ajella 20 solmua?
Ilmatieteen laitoksen mukaan: "Sumut voivat olla hyvin paikallisia. Siksi sumuja ei voida ennustaa yhtä tarkasti kuin esimerkiksi tuulta."Ihan hyvä idea, varsinkin jos on sillä asenteella liikkeellä, että on laivan vika jos se minuun sumussa törmää.
- kuusamox
-jere- kirjoitti:
Omassa vhf-laitteessa on aina kaksoiskuuntelu päällä, alueen vts kanava ja 16.
Vhf hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä, mutta dsc on mielestäni hyvinkin hyödyllinen kun yhdellä napin painaksellä saa hätäviestin lähtemään.Epirbin saa mukaan lautalle ja se lähettää vielä, kun VHF on pohjassa. Käsi VHF:n kantavuus puolestaan on kehno varsinkin aallokossa jos on lautalla.
Satelliittipuhelimella voi jopa katsella sähköposteja sillä aikaa, kun superpuma tulee hakemaan.
71 on ainoa kanava, josta voi olla käytännön hyötyä. Siinä on jopa liikennettä. 16-kanavalla on yleensä hiljaista. En muista koska sieltä olisi viimeksi mitään kuulunut. - ei ollut taaskaan
Alkaa aueta kirjoitti:
Ihan hyvä idea, varsinkin jos on sillä asenteella liikkeellä, että on laivan vika jos se minuun sumussa törmää.
Miten pässi ihminen voi olla? Tuossa oli jo hyvä yritys taas ennätyksen lyömiseen.
Minä en ole Joakim, mutta satunpa olemaan varsin tarkkaan samoilla linjoilla. Täällä nettiviisaat osaavat ennustaa sumutkin, joiden suhteen meteorologit nostavat kädet pystyyn. - 2+17
kuusamox kirjoitti:
Epirbin saa mukaan lautalle ja se lähettää vielä, kun VHF on pohjassa. Käsi VHF:n kantavuus puolestaan on kehno varsinkin aallokossa jos on lautalla.
Satelliittipuhelimella voi jopa katsella sähköposteja sillä aikaa, kun superpuma tulee hakemaan.
71 on ainoa kanava, josta voi olla käytännön hyötyä. Siinä on jopa liikennettä. 16-kanavalla on yleensä hiljaista. En muista koska sieltä olisi viimeksi mitään kuulunut.No ainakin monta kertaa päivässä Turkuradio huutelee eetteriin kanavalla 16 ennakko ilmoituksen työskentely kanavillaan tulevista securite tiedotuksista. Ja eihän kanava 16 mikään rupattelukanava olekkaan. Koilismaan "merenkävijä" hankkikoon kaikki yber herkut jos lompsa kestää. Itselle riittää kännykkä ja vhf/dsc laite.
- 16 ei ole jutteluun.
kuusamox kirjoitti:
Epirbin saa mukaan lautalle ja se lähettää vielä, kun VHF on pohjassa. Käsi VHF:n kantavuus puolestaan on kehno varsinkin aallokossa jos on lautalla.
Satelliittipuhelimella voi jopa katsella sähköposteja sillä aikaa, kun superpuma tulee hakemaan.
71 on ainoa kanava, josta voi olla käytännön hyötyä. Siinä on jopa liikennettä. 16-kanavalla on yleensä hiljaista. En muista koska sieltä olisi viimeksi mitään kuulunut.VHF kanava 16 on kutsukanava. Siellä ei käydä muita keskusteluja kuin Mayday-liikenne.
Siksi sinusta ehkä tuntuu siltä, että siellä on hiljaista.
Merellä on muitakin kommunikointitarpeita kuin kännykällä soittelu ja EPIRBIN laukaisu.
Selitä nyt, miten esimerkiksi keskustelet muiden merellä liikkujien kanssa ilman VHF:ää? - 10+7
16 ei ole jutteluun. kirjoitti:
VHF kanava 16 on kutsukanava. Siellä ei käydä muita keskusteluja kuin Mayday-liikenne.
Siksi sinusta ehkä tuntuu siltä, että siellä on hiljaista.
Merellä on muitakin kommunikointitarpeita kuin kännykällä soittelu ja EPIRBIN laukaisu.
Selitä nyt, miten esimerkiksi keskustelet muiden merellä liikkujien kanssa ilman VHF:ää?Kyllä 16 kanavalla käydään myös pikaliikenne eli pan pan viestintäkin ja jossakin tapauksessa myös varoitusviestit eli securite.
- Kato moro!
ei ollut taaskaan kirjoitti:
Miten pässi ihminen voi olla? Tuossa oli jo hyvä yritys taas ennätyksen lyömiseen.
Minä en ole Joakim, mutta satunpa olemaan varsin tarkkaan samoilla linjoilla. Täällä nettiviisaat osaavat ennustaa sumutkin, joiden suhteen meteorologit nostavat kädet pystyyn.Taidat olla varsin tarkkaan Joakim tai vähintään yhtä tyhmä.
Olen meteorologi, ja tiedän kyll milloin sumun ainekset on kasassa. Mitä sinä aiheesta tiedät? - 18+10
Kato moro! kirjoitti:
Taidat olla varsin tarkkaan Joakim tai vähintään yhtä tyhmä.
Olen meteorologi, ja tiedän kyll milloin sumun ainekset on kasassa. Mitä sinä aiheesta tiedät?Sen, että sinä ET ole meteorologi. Sellaisilla on nimittäin korkeakoulututkinto.
- 10+1222
16 ei ole jutteluun. kirjoitti:
VHF kanava 16 on kutsukanava. Siellä ei käydä muita keskusteluja kuin Mayday-liikenne.
Siksi sinusta ehkä tuntuu siltä, että siellä on hiljaista.
Merellä on muitakin kommunikointitarpeita kuin kännykällä soittelu ja EPIRBIN laukaisu.
Selitä nyt, miten esimerkiksi keskustelet muiden merellä liikkujien kanssa ilman VHF:ää?Selitä sinä ensin, miksi huviveneilijän tarvitsisi keskustella muiden merelläliikkujien kanssa (sellaisten, joiden numero ei ole omassa kännykässä)?
Nämä vhf-hehkuttajat taitaa tosiaan olla jotain wannabe-merimiehiä, jotka kuvitelmissaan näkee itsensä koppalakki takaraivolla nakuttamassa sähkötysavainta ja käyvänsä hurjaa radioliikennettä oikeiden merimiesten kanssa. - 5477:7€€&:
18+10 kirjoitti:
Sen, että sinä ET ole meteorologi. Sellaisilla on nimittäin korkeakoulututkinto.
Meni jodlarilla pupu pöksyyn, voi pientä. Eikö äiti tule ottamaan suihin, vai mikä invaa vituttaa?
- 5+6
Kyllä sitä kanava 16 päivystetään kauppa-aluksilla. Se että huvivene, jonka varustukseen kuuluu VHF tai VHF DSC-laite, on vapautettu radiopäivystyksen järjestämisestä, ei tarkoita etteikö kauppa-alusten tulisi sitä tehdä.
Tämän lisäksi alusliikennepalvelun, eli VTS:n alueella päivystetään ko. alueen kanavaa. Esim. Helsinki VTS sekt. 1 Kytö-Kalkkiranta ch 71. Suomenlahden osalta mainittakoon vielä GOFREP-alue. Suomen rannikkon puoli ch 60. Eestin rannikko ch 61 ja Suur-Saaren länsipuolelta Venäjän suuntaan ch 74.
Miksi sitten nämä kanavat kiinnostaisivat huviveneilijää?
>Ch16. Ainut kutsukanava taajuus. Mikäli et ole itse varma toisen aluksen aikeista, voit aina kokeilla kutsua heitä tämän kanavan kautta. Mikäli kyseessä on kauppa-alus, saat mitä tod.näk. yhteyden. Toista huvivenettä kutsumalla et myöskään häviä yhtään mitään, parhaassa tapauksessa saat yhteyden.
Hätätilanteessa voit onnistua saamaan yhteyden suoraan meripelastuksen johtokeskukseen. Mikäli lähettimessä ei riitä teho suoraan yhteyteen, on alueella varmasti toinen alus joka viestisi kuulee.
Monet rannikkoradio asemat ilmoittavat kanavan 16 kautta milloin lähettävät tiedotuksiaan omilla työskentelykanavillaan. Jotta työskentelykanavat olisi selvillä, voin suositella Admiraliteetin julkaisua NP 283 (Parts 1 & 2) - Maritime Safety Information Services. Samaisesta opuksesta löytyy kellonajat ja tiedot mitä tietoa on luvassa. Kontteja putoaa välillä laivoista, sisäänajoväylän sektoriloisto voi olla pimeänä tai kaapelinlasku vaatii tilaa.. harvoin nämä tiedot ovat tarpeellisia, jokainen tehköön oman arvionsa. Lisäksi sääennusteen saa myös VHF:n kautta.
>VTS-alueen kanava. Kauppa-alukset antavat lähtö- ja tuloilmoitukset VTS:lle. Tämä auttaa ennakoimaan tilanteita. Varsinkin keväällä esiintyvien, sankkojen ja nopeasti liikkuvien sumupankkien ympäröimä veneilijä arvostaa tätä tietoa ennen väylän ylittämistä. Lisätietoja: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/ammattiliikenteen_palvelut/meriliikenteen_ohjaus/vts
GOFREP kanavien merkitys on huviveneilijälle on vähäinen. Toisaalta on mahdollista, että kuulet ilmoituksen, että jokinlähettyvilläsi oleva alus on vaikkapa ohjailukyvytön..
Summatakseni VHF:n etuja; yksinkertainen laite, josta harvoin osataan ottaa kaikkea iloa irti. Varmasti pärjää ilmankin, mutta minusta sijoituksen hintaan nähden väärä säästökohde. Eli laitteen tarpeettomuutta on mielestäni turha perustella kutsumisten määrällä.
Kauppa-aluksen sillalta katsottuna tuo AIS kysymys on minusta kaksijakoinen. Huviveneiden lähettämän AIS tiedon merkitys avomerellä on vertaansa vailla. 30-36 jalkainen lasikuituvene kun ei ole tutkamaalina sieltä parhaasta päästä. Varsinkaan kasvavassa aallokossa tai sateessa. Toisaalta tilanne, jossa saaristossa valtaosalla veneilijöistä on AIS lähettämässä, jäädään äkkiä tietotulvan alle.
Oma mielipiteeni onkin, että AIS:n käyttäminen huviveneessä tulisi olla aina tapauskohtaista. Huviveneilijälle riittää varmasti tieto saaren takaa lähestyvästä kauppa-aluksesta ja toisaalta aavalla tieto siitä, että tulee itse havaituksi. - hullun touhua!
Äääängghhhh kirjoitti:
Todellinen pässi on se joka lähtee umpisumussa kanootilla melomaan laivaväylille, ei se joka aaianmukaisella varustuksella ohjastaa alustaan.
Taasko tuo perherunkkaripurjehtija on täällä aivopiereskelemässä???Oli aivan tarpeetonta ruveta puolustamaan sumussa yli 20 solmua ajavaa moottorivenettä vertaamalla sitä isoihin laivoihin, jotka liikkuvat avomerellä tai laivaväylillä.
Moottoriveneet ajelevat yleensä veneväylillä, joissa muutkin pienveneet liikkuvat. Minusta moottoriveneilijä on jättänyt "aivonsa narikkaan", jos puolustelee kaahaamistaan huonossa näkyvyydessä sillä, että "kanoottien" täytyy pysyä poissa hänen tieltään. Jokainen, joka merillä liikkuu, tietää mikä on sumu ja kuinka äkkiä se voi yllättää. - olipa outo reaktio!
kuusamox kirjoitti:
Ei ole paljon kauppalaivat meikäläistä huudelleet, mutta en ole myöskään tuupannut niiden eteen väylillä. Tuollainen tekstin kopioiminen on pikemminkin osoitus kokemattomuudesta kuin siitä, että oikeasti tietää.
Tänne voisi perustaa oman osastonsa niille, jotka googlaavat aiheisiin liittyviä juttuja ja kirjoittavat sen ikään kuin omana kokemuksenaan. Silloin me oikeasti veneellä liikkujat voitaisiin keskustella käytännön asioista ja paperiveneilijät lukemistaan jutuista.Kopioin mainitun VHF ch 16 -tekstin, koska esitit erilaisen näkemyksen. Pahoittelen, että ärsytin kopioinnilla.
Muu tekstini oli henkilökohtaista kokemustani VHF:n käytöstä, jossa en koskaan ole "tuupannut" kauppalaivojen eteen! Se "red to red" varmistus laivalta tuli avomerellä Namibian rannikon ulkopuolella tammikuussa, kun sattui olemaan korkea aallokko. En voi tietää oliko kyseinen pimeässä vastaantullut alus kauppalaiva vai mahdollisesti sota-alus. Tuntui vain mukavalta, kun olivat havainneet ja varmistivat CH16:lla turvallisen sivuutuksen.
Tarkoitukseni ei ollut vähätellä "kuusamoxin" VHF-kokemusta kv merialuilta, vaan todeta oman kokemukseni olevan aivan erilainen. Jos pitäisit VHF:si auki vaikkapa Pohjanmerellä tai Englannin kanaalissa, toteaisit kuinka muut purjehtijat käyttävät VHF:nsä. Moni kutsuu Coast Guardia satamasta lähtiessään todetakseen laitteensa toimivan ja ilmoittavat minne ovat menossa. - 12+9
5+6 kirjoitti:
Kyllä sitä kanava 16 päivystetään kauppa-aluksilla. Se että huvivene, jonka varustukseen kuuluu VHF tai VHF DSC-laite, on vapautettu radiopäivystyksen järjestämisestä, ei tarkoita etteikö kauppa-alusten tulisi sitä tehdä.
Tämän lisäksi alusliikennepalvelun, eli VTS:n alueella päivystetään ko. alueen kanavaa. Esim. Helsinki VTS sekt. 1 Kytö-Kalkkiranta ch 71. Suomenlahden osalta mainittakoon vielä GOFREP-alue. Suomen rannikkon puoli ch 60. Eestin rannikko ch 61 ja Suur-Saaren länsipuolelta Venäjän suuntaan ch 74.
Miksi sitten nämä kanavat kiinnostaisivat huviveneilijää?
>Ch16. Ainut kutsukanava taajuus. Mikäli et ole itse varma toisen aluksen aikeista, voit aina kokeilla kutsua heitä tämän kanavan kautta. Mikäli kyseessä on kauppa-alus, saat mitä tod.näk. yhteyden. Toista huvivenettä kutsumalla et myöskään häviä yhtään mitään, parhaassa tapauksessa saat yhteyden.
Hätätilanteessa voit onnistua saamaan yhteyden suoraan meripelastuksen johtokeskukseen. Mikäli lähettimessä ei riitä teho suoraan yhteyteen, on alueella varmasti toinen alus joka viestisi kuulee.
Monet rannikkoradio asemat ilmoittavat kanavan 16 kautta milloin lähettävät tiedotuksiaan omilla työskentelykanavillaan. Jotta työskentelykanavat olisi selvillä, voin suositella Admiraliteetin julkaisua NP 283 (Parts 1 & 2) - Maritime Safety Information Services. Samaisesta opuksesta löytyy kellonajat ja tiedot mitä tietoa on luvassa. Kontteja putoaa välillä laivoista, sisäänajoväylän sektoriloisto voi olla pimeänä tai kaapelinlasku vaatii tilaa.. harvoin nämä tiedot ovat tarpeellisia, jokainen tehköön oman arvionsa. Lisäksi sääennusteen saa myös VHF:n kautta.
>VTS-alueen kanava. Kauppa-alukset antavat lähtö- ja tuloilmoitukset VTS:lle. Tämä auttaa ennakoimaan tilanteita. Varsinkin keväällä esiintyvien, sankkojen ja nopeasti liikkuvien sumupankkien ympäröimä veneilijä arvostaa tätä tietoa ennen väylän ylittämistä. Lisätietoja: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/ammattiliikenteen_palvelut/meriliikenteen_ohjaus/vts
GOFREP kanavien merkitys on huviveneilijälle on vähäinen. Toisaalta on mahdollista, että kuulet ilmoituksen, että jokinlähettyvilläsi oleva alus on vaikkapa ohjailukyvytön..
Summatakseni VHF:n etuja; yksinkertainen laite, josta harvoin osataan ottaa kaikkea iloa irti. Varmasti pärjää ilmankin, mutta minusta sijoituksen hintaan nähden väärä säästökohde. Eli laitteen tarpeettomuutta on mielestäni turha perustella kutsumisten määrällä.
Kauppa-aluksen sillalta katsottuna tuo AIS kysymys on minusta kaksijakoinen. Huviveneiden lähettämän AIS tiedon merkitys avomerellä on vertaansa vailla. 30-36 jalkainen lasikuituvene kun ei ole tutkamaalina sieltä parhaasta päästä. Varsinkaan kasvavassa aallokossa tai sateessa. Toisaalta tilanne, jossa saaristossa valtaosalla veneilijöistä on AIS lähettämässä, jäädään äkkiä tietotulvan alle.
Oma mielipiteeni onkin, että AIS:n käyttäminen huviveneessä tulisi olla aina tapauskohtaista. Huviveneilijälle riittää varmasti tieto saaren takaa lähestyvästä kauppa-aluksesta ja toisaalta aavalla tieto siitä, että tulee itse havaituksi.Huviveneilijänä en ihan käsitä, mitä hyötyä kauppalaivalle on huvialuksen AIS-lähetteestä avomerelläkään? Meinaan, sen huviveneilijän oma etu on pysyä poissa alta. Kauppalaiva ei saa edes naarmua, jos sattuu jyräämään lasikuituveneen.
- kauhun hetki ?
kuusamox kirjoitti:
Laajakistatutkassa erottuu jopa vesilinnut kanootista puhumattakaan.
Kohteita on helppo seurata jo kaukaa ensin välkkyvinä pisteinä ja sitten pysyvinä hyvissä ajoin ennen kohtaamista. Väistämiseen riitää mainiosti 2-300 m. 24s vauhdissa vene menee vain 120 m 10s aikana. 10s ei ole väistämisen kannalta mikään ongelma, ruuhkaisilla väylillä päätös tehdään paljon nopeammin.
1mpk matkaan meneen 2 1/2 minuuttia, se on ikuisuus. En ole koskaan aloittanut väistämistä niin kaukaa koska se on tarpeetonta. Useilla väylillä se ei ole edes mahdollista koska näkyvyys on alle 1,8 km.
On hämmästyytävää, kuinka nuo suuruusluokat tuntuvat olevan joillain ihan hukassa. Taitaa olla taas joku kirjaviisas, jolla ei ole käytännön kokemusta.Itselläni ei ole "laajakistatutkaa", vain tavallinen Furunon venetutka. Sillä en näe vesilintuja, tuskin soutuvenekään erottuu kuin aivan lähietäisyydellä. Sen sijaan tutkaheijastimella varustetut kalanpyydykset näkyvät kohtuullisen hyvin. Ilman tutkaheijastina oleva vene näkyy vasta lähietäisyydellä (1-2 mpk).
Eipä tuntuisi kivalta, jos sumussa havaitsisin omassa tutkaruudussani kuusamoxin kertomuksen mukaisen 24 kn vauhdilla kohti ajavan aluksen (kuusamoxille väistäminen viime sekunneilla ei ole ongelma).
Mitäpä, jos kuusamox seuraavalla kerralla sumussa tekisi väistöliikkeensä hyvissä ajoin ja hyvää merimiestapaa noudattaen?
Ihmettelen myös miten kuusamox sumussa tietää, että hänen laajakaistatutkassaan näkyy todella vesilintu eikä vaikkapa kanootti? Tuleeko vesilintujen takia turhia viime hetken väistöjä 24 solmun vauhdissa sumussa? - yritä ymmärtää
12+9 kirjoitti:
Huviveneilijänä en ihan käsitä, mitä hyötyä kauppalaivalle on huvialuksen AIS-lähetteestä avomerelläkään? Meinaan, sen huviveneilijän oma etu on pysyä poissa alta. Kauppalaiva ei saa edes naarmua, jos sattuu jyräämään lasikuituveneen.
Vaikka kauppalaivan ei tarvitse olla huolissaan mahdollisista naarmuista maalipinnassa, ne ovat silti kovinkin huolissaan siitä, etteivät aja huviveneiden päälle. Siksi he ovat hyvinkin mielissään tietäessään huviveneiden sijainnin, suunnan ja nopeuden. Käsityskykysi taitaa olla hieman rajoittunut.
- Tutkailija
hullun touhua! kirjoitti:
Oli aivan tarpeetonta ruveta puolustamaan sumussa yli 20 solmua ajavaa moottorivenettä vertaamalla sitä isoihin laivoihin, jotka liikkuvat avomerellä tai laivaväylillä.
Moottoriveneet ajelevat yleensä veneväylillä, joissa muutkin pienveneet liikkuvat. Minusta moottoriveneilijä on jättänyt "aivonsa narikkaan", jos puolustelee kaahaamistaan huonossa näkyvyydessä sillä, että "kanoottien" täytyy pysyä poissa hänen tieltään. Jokainen, joka merillä liikkuu, tietää mikä on sumu ja kuinka äkkiä se voi yllättää.Jodlari ei luovuta?
Mitä se aluksen koko tähän vaikuttaa? Sehän menee niin päin, että mitä suurempi laiva, sen hitaammin se mitään väistää, ja mitä isompi laiva niin sitä todennäköisemmin se myös johonkin törmää!
Sumussa on usein niin tyyntä, että sillon voi pienemmälläkin veneellä liikkua isommilla väylillä melko turvallisesti, ja ei sumussa melojat jää jalkoihin. - Tutkailija
kauhun hetki ? kirjoitti:
Itselläni ei ole "laajakistatutkaa", vain tavallinen Furunon venetutka. Sillä en näe vesilintuja, tuskin soutuvenekään erottuu kuin aivan lähietäisyydellä. Sen sijaan tutkaheijastimella varustetut kalanpyydykset näkyvät kohtuullisen hyvin. Ilman tutkaheijastina oleva vene näkyy vasta lähietäisyydellä (1-2 mpk).
Eipä tuntuisi kivalta, jos sumussa havaitsisin omassa tutkaruudussani kuusamoxin kertomuksen mukaisen 24 kn vauhdilla kohti ajavan aluksen (kuusamoxille väistäminen viime sekunneilla ei ole ongelma).
Mitäpä, jos kuusamox seuraavalla kerralla sumussa tekisi väistöliikkeensä hyvissä ajoin ja hyvää merimiestapaa noudattaen?
Ihmettelen myös miten kuusamox sumussa tietää, että hänen laajakaistatutkassaan näkyy todella vesilintu eikä vaikkapa kanootti? Tuleeko vesilintujen takia turhia viime hetken väistöjä 24 solmun vauhdissa sumussa?Jos et Furunolla näe soutuveneitä ja tutkaheijastimella varustetut puydyksetkin näkyvät vain kohtuullisen hyvin, niin ymmärrän tuohtumuksesi.
Joko tutkasi antenni on väärin asennettu, tai siinä on jotakin vikaa, tai sitten vaan kuulut niihin 99% tutkan omistavista huviveneilijöistä, jotka eivät osaa riittävän hyvin sitä virittää ja käyttää.
Väitän näin lukuisia eri tutkia ammatikseni vuosien mittaan käyttäneenä, myös Furunoita. Jos kyseessä ei ole aivan "matopurkki"-malli, niin kyllä sillä jo varsin hyvin pärjää, mutta se vaati oikeasti osaamista ja kunnon tutka vaati myös aika ajoin huoltoa.
On aika kohtuutonta, jos vaaditaan meriliikenteen lähes pysähtymistä sumussa siihen vedoten, että kaikki amatöörit eivät kykyjen ja laitteiden osalta ole samalla viivalla.
Taitava kippari kyllä tietää milloin on syytä hidastaa, ja minkä verran.
- tumpelotumppi
Tähän voisi Kuusamox:ille kommentoida, ettei hätäraketteja tai pelastusliivejä tai vaikka sammuttimia oikeastaan kukaan tarvitse. Vai oletko hätätilanteessa joutunut mitään niistä käyttämään. Samoin kuin vhf voi joskus tulla niille tarvetta ja silloin saattavat pelastaa hengen
- kuusamox
Tämä on itsestäänselvä, voisin luetella vielä enemmän nointa vehkeitä, mutta:
Missä oli asian ydin?- se ydin
Se ydin on tässä, näyttääkö tutulle?
"VHF on melko hyödytön kapistus - tai ainakin helppo korvata toimivammilla." - Puoliplaanari
se ydin kirjoitti:
Se ydin on tässä, näyttääkö tutulle?
"VHF on melko hyödytön kapistus - tai ainakin helppo korvata toimivammilla."Ei vaan ydin on siinä että mikään muu tämän päivän laite ei korvaa VHF:ää jos halutaan saada hätä mahdollisimman nopeasti sekä viranomaisten että lähistöllä liikkuvien tietoon. Valtaosalla veneilijöistä se VHF on toki tarpeeton niin kauan kuin itsellä ja lähistön aluksilla on kaikki kunnossa, aivan kuten nuo muut luetellut varusteet.
- se ydin
Puoliplaanari kirjoitti:
Ei vaan ydin on siinä että mikään muu tämän päivän laite ei korvaa VHF:ää jos halutaan saada hätä mahdollisimman nopeasti sekä viranomaisten että lähistöllä liikkuvien tietoon. Valtaosalla veneilijöistä se VHF on toki tarpeeton niin kauan kuin itsellä ja lähistön aluksilla on kaikki kunnossa, aivan kuten nuo muut luetellut varusteet.
Kyllä kainuun miehen ydin oli tuossa. Oli vain häneltä itseltään oma näkemys keskustelun kuluessa unohtunut. Monille muille asian ydin on siinä missä puoliplaanarillakin, myös minulla.
Ja vaikka moniin tapauksiin on vaihtoehtoisiakin yhteysvälineitä, on vhf edelleen aivan käypä ja käytetty väline sekin. - 2+7
se ydin kirjoitti:
Kyllä kainuun miehen ydin oli tuossa. Oli vain häneltä itseltään oma näkemys keskustelun kuluessa unohtunut. Monille muille asian ydin on siinä missä puoliplaanarillakin, myös minulla.
Ja vaikka moniin tapauksiin on vaihtoehtoisiakin yhteysvälineitä, on vhf edelleen aivan käypä ja käytetty väline sekin.Mars takaisin kouluun. Kuusamo kuuluu Koillismaahan ei Kainuuseen.
- kuusamox
se ydin kirjoitti:
Se ydin on tässä, näyttääkö tutulle?
"VHF on melko hyödytön kapistus - tai ainakin helppo korvata toimivammilla."Jaa, että tuosta kiikastaa.
En ymmärtänyt, miten asiaa auttoi sellaisten varusteiden luetteleminen, joita ei tarvitse kuin hätätilanteessa. Olen edeleen sitä mieltä, että rahan voi käyttää fiksumminkin saman asian ajamiseen, mutta kukin taaplaa tyylillään.
Niin kauan, kun vene on pinnalla, rannikolla kännykällä voi hoitaa asian yhtä helposti tai vielä helpommin. Itse soitin apua kännykällä 112:n kautta, joka yhdisti suoraan oikeaan paikkaan ja sain asian hoidettua ja apua paikalle huomatavasti selkeämmin kuin VHF:n kautta olisi saanut. Soitto näet yhditetettiin paljon kauemmaksi kuin mihin VHF olisi kantanut ihanteellisissa oloissa.
Sitten, kun vene ei ole pinnalla, ei kiinteästä VHF:stä ole hyötyä kuin vakuutusarvon verran. Kannettava taas ei vesirajasta kanna kauas. Silloin apua saa vain taivaskanavien kautta eli EPIRB tai satellittipuhelin - tai kännykkä.(tosin kännykällä on sama ongelma kuin kannettavalla VHF:llä).
DSC on varmasti hyödyllinen, jos on aikaa sen käyttämiseen. Jos jotain odottamatonta tapahtuu, vaikka vene on tulessa tai vuotaa pahasti, niin meikäläinen heittää lautan veteen ja ottaa EPIRBIN, kännykän ja sateliittipuheimen kainaloon ja poistuu aluksesta sen sijaan, että rupeaa huutelemaan VHF:ään maydaytä.
Jos taas on aikaa, niin meikäläinen selvittää asiat kännykällä tai satelliittipuhelimella ilman rätinöitä. - 6+4
kuusamox kirjoitti:
Jaa, että tuosta kiikastaa.
En ymmärtänyt, miten asiaa auttoi sellaisten varusteiden luetteleminen, joita ei tarvitse kuin hätätilanteessa. Olen edeleen sitä mieltä, että rahan voi käyttää fiksumminkin saman asian ajamiseen, mutta kukin taaplaa tyylillään.
Niin kauan, kun vene on pinnalla, rannikolla kännykällä voi hoitaa asian yhtä helposti tai vielä helpommin. Itse soitin apua kännykällä 112:n kautta, joka yhdisti suoraan oikeaan paikkaan ja sain asian hoidettua ja apua paikalle huomatavasti selkeämmin kuin VHF:n kautta olisi saanut. Soitto näet yhditetettiin paljon kauemmaksi kuin mihin VHF olisi kantanut ihanteellisissa oloissa.
Sitten, kun vene ei ole pinnalla, ei kiinteästä VHF:stä ole hyötyä kuin vakuutusarvon verran. Kannettava taas ei vesirajasta kanna kauas. Silloin apua saa vain taivaskanavien kautta eli EPIRB tai satellittipuhelin - tai kännykkä.(tosin kännykällä on sama ongelma kuin kannettavalla VHF:llä).
DSC on varmasti hyödyllinen, jos on aikaa sen käyttämiseen. Jos jotain odottamatonta tapahtuu, vaikka vene on tulessa tai vuotaa pahasti, niin meikäläinen heittää lautan veteen ja ottaa EPIRBIN, kännykän ja sateliittipuheimen kainaloon ja poistuu aluksesta sen sijaan, että rupeaa huutelemaan VHF:ään maydaytä.
Jos taas on aikaa, niin meikäläinen selvittää asiat kännykällä tai satelliittipuhelimella ilman rätinöitä.Kun merellä sattuu jotakin kannattaa kilauttaa suoraan meripelastuksen hätänumeroon 02041000 eikä ruuhkaiseen 112:seen. Säästää kallisarvoista aikaa... DSC:llä toisiaan saa hätäviestin nopeasti myöskin ja siinä etuna et jos kytketty gps:iin niin menee sijainti heti. Sinänsä erikoista että immeiset muistaa vaan normi 112:sen et ei se merenkulku taida nii tuttua ollakkaan...
- DSC hätäviesti
Taidat olla itsepäinen inttäjä VHF:ää vähätellessäsi? Jos sulla on kiinteästi asennettu DSC-VHF (ja kunnollinen antenni), riittää kun painat laitteesi hätänappulaa. Jos ehdit, voit DSC-VHF:n tekstivalikosta valita hädän laadun. Sijaintitieto lähtee automaattisesti, jos GPS liitäntä VHF:ään on tehty. Miksi DSC-VHF:llä pitäisi huudella maydaytä? Tunnetkohan sittenkään järjestelmää?
Kännykkä sopii tietysti hätävälineeksi sinulle jos liikut paatillasi näköyhteyden päässä rannoista eli tukiasemien lähellä. Utelaisuudesta kysyn minkälaisessa merihädässä olit, kun pyytelit kännykällä apua? Upposiko paattisi, paloiko se vai oliko kenties bensa lopussa tai koneessa vikaa?- Totuus tekee kipeää
Kirjanpitäjä oli oikeassa...
- juice lauloi
Totuus tekee kipeää kirjoitti:
Kirjanpitäjä oli oikeassa...
Juise lauloi ihmisestä, joka taputti itselleen
- kuusamox
Itsepäinen?
Mitä tarkoitat silä?
Yleensä, kun sitä termiä käytetään, käyttäjä uskoo itse olevansa oikeassa ja on turhautunut, että toinen ei ole vaihda omaa mielipidettään. Ärsyttävää :D
En ole itsepäinen, olen vain eri mieltä eikä täällä olevat argumentit ole vakuuttaneen minua VHF:n hyvyydestä.
Keskustelu jäisi aika vähäiseksi, jos kaikki olisivat samaa mieltä.
Toistan sen, mitä aiemin kirjoitin: kukin taaplaa tyylillään. Niin minäkin omallani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662228Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381843Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711460Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211444Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.751127Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771114Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211074Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1041047En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 75898