Dreeverin hakulaajuus?

haehaehae

kuinka kaukana dreeverinne pyörivät hakiessaan. Oma liikuskelee siinä 200-300 metrin päässä. Olisi mukava jos haku olisi siinä 1 km luokkaa ettei tarvitse itse kulkea mettässä siillä sehän on koiran eikä mun homma hakea niitä jäniksiä.

15

3143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TDreev hund

      Dreeverin suosio onkin juuri siinä että pienissä ja rikkonaisissa metsissä onnistuu metsästys kun koira ei ole heti seuraavassa pitäjässä.

    • ajokoetuomari

      Suurin osa dreevereistä on innottomia kengän kiillottajia. Jalostus mennyt ketulleen.
      Toinen ongelma on löysyys. Yöjäljelle öykkämistä harrastetaan ja ajojälkeä kerrataan ja välillä ajellaan väärinpäin..

      Ja olen nähnyt dreevereitä metsässä paljon, vain muutaman kelpuuttaisin omaan tarhaan. Suurimmaksi osaksi olen nähnyt koiria joita en elättäisi..

    • tumi1

      mieluimmin dreeverin ottaisin kuin beaklen ainakin ennen dreeverit oli sitkeitä ajajia mitä ei voi sanoa beaglesta .

      • suomenajokoiramies

        Dreeveri on parhaallaan loistava koira, mutta joukkoon sattuu aina kelvottomia kuin muissakin ajavissa.


      • dreeveri
        suomenajokoiramies kirjoitti:

        Dreeveri on parhaallaan loistava koira, mutta joukkoon sattuu aina kelvottomia kuin muissakin ajavissa.

        mulla 1v uros dreeveri,ajoi metsästyksen alussa pari kertaa jänistä n 10 min minkä jälkeen hukkasi eikä löytyny enää,haku on enimmillään 300m päässä mutta enimmäkseen n 100 metriä että sais mennä kauemmas.Nyt näkyi selvästi yöjäljet lumella niin ei oikeastaan reagoinut niihin mitenkään eikä lähde jälkiä menemään vaikka usuttais.


    • harmaa parta

      Kaikki riippuu koulutuksesta, jos kuljettaja ei liiku ollenkaan, koirasta tulee ennemmin tai myöhemmin kaukohakuinen ja pahimmassa tapauksessa sellainen, ettei se pidä yhteyttä ollenkaan.

      Mikäli kuljettaja liikkuu liian kovaa, koirasta kehittyy lähihakuinen. Oikea koulutus on sellaista, että pitää olla paikallaan ja antaa koiran hakea niin kauan, kunnes se ottaa yhteyttä. Siitten liikutaan muutamia satoja metrejä eteenpäin ja annetaan koiran hakea jne.

      Kun huomataan koiran olevan yöjäljillä ollaan paikoillaan, jos koira käy ottamassa yhteyttä niin ei liikuta, vaan annetaan sen jatkaa työtään niin kauan kunnes ajettava lähtee liikkeelle. Joskus käy niin, ettei koira saa ajoa ja sillä lopahtaa intoa. Silloin voi mennä koiran avuksi ja yllyttää sitä vielä töihin tai kytkeä se ja viedä eri paikkaan tai lähteä kokonaan pois, riippuen koiran vireydestä.

      Pitää muistaa kaksi asiaa koulutuksessa: molemmin puolinen luotto toisiaan kohtaan ja saada ajava koira kytkettyä tarvittaessa.

    • Jänöjussit ry

      Olen gps:ää seuraillut ja jos alue on kuljettu niin siirryn eteenpäin kun koira tulee moikkaamaan.

      Dreeveri on sellainen puupää ettei sitä helposti saa metsästä pois. Viikonloppuna oli ajo ja kun hukka tuli niin haki pimeään saakka jolloinka hermoni olivat jo lähinnä riekaleina että "tule nyt perkele sieltä pusikosta" että pääsen saunaan !

      Kun luupää sitten kuuli autonoven käyvän ja kaasuttelun niin tuli kiire autolle ettei vaan jää metsään häh häh. En tosin ole sitä ikinä metsään jättänyt. Pentuna vähän juoksutin autonperässä joten olisikos siitä jäänyt puupäälle kauhu että jää kyydistä kuin jämsän äijä ellei kiiruhda autolle.

      Onneksi on GPS panta että tietää missä pyörii ja voi hakea pois ellei älyä tulla.

      • dreeveri

        Oisipa itselläkin noin sitkeä koira.


      • alamennä

        Olisipa oma dreeverikin noin sitkeä eikä pyöris vain jaloissa...


    • Metsämiekkonen

      Jos pyörii jaloissa niin osta sellainen perseenpehmuste ja täräytä kannonnokkaan istumaan äläkä hiehvahda äläkä reakoi iloisesti jos tulee luoksesi heiluttamaan häntäänsä. Usko vaan niin kohta kyllästyy jaloissasi pyörimään ja lähtee tutkimaan maastoa. Pikkuhiljaa kerta kerralta lenkit pitenee joten kärsivällisyys on paras kaveri koiran koulutuksessa.

      • LaihaJalmari

        Puhut miekkonen asiaa! Itsellä on nyt ensimmäinen dreeveri ja pari kuukautta on kulettu mettässä. Koiralla on ikää 6 ja1/2 kuukatta. Nyt alkaa pikkuhiljaa hakemaan/tutustumaan hajuihin näköetäisyyden ulkopuolella. Viime viikonloppuna pisin "hakureissu" oli noin 15-20 min. Pitää vissiin alkaa käyttämään tutkaa pikku hiljaa ;) Mutta tuo hakukoulutus vaatii paksua persnahkaa ja hyviä eväitä ja paljon nuotiopuita. Pari ajon pätkää on jo tullut, eli taitaa nuo dreeveritkin olla ajokoiria.
        Minun mielipide on, että koiran saa vaikka tekemään kärrynpyöriä jos vaan on aikaa ja kärsivällisyyttä. Aikaisemmat koirat on itellää ollut suomenajokoiria joten olin vähän epäileväinen dreeverin suhteen. Sen olen huomannu, että paljon "kovapäisempi" tuo pötkö on kuin suomenajokoira. Ei ole heti häntä koipien välissä jos vähän korottaa ääntään.


    • urjapoika

      Yksi asia on varma. Joillekuille ei koskaan tule kunnollista ajavaa koiraa, taas toisille tulee lähes aina kevollinen koira, joskus jopa huippukin.

      Kaikki alkaa pennun valinnasta, on valittava ajavista suvuista, ruokittava oikein, liikuteltava jatkuvasti. Opetettava metsään maltilla, usein metsällä, muttei väsytettävä. Hyvät asialliset pitopaikat jne.

      Pitkäjännitteisellä toiminnalla saa hyvän jahti- ja koekoiran. Hätäilyllä ja osaamattomuudella ei mitään. Yleensä koira on parhaimmillaan 4 - 8-vuotiaana, mutta poikkeuksia on molempiin suuntiin.

      • sinisilmä

        Itse en ota kyllä pentua enää ilman että vanhemmilla on ajokoe menestystä,kasvattaja mainosti dreevereitä ajavista vanhemmista mutta ei ollu kokeissa käytetty...tuloksena dreeveri joka Ei hae,eikä välitä tuoreista jäljistä,vähän vaikea opettaakaan sitten


      • tervaskanto
        sinisilmä kirjoitti:

        Itse en ota kyllä pentua enää ilman että vanhemmilla on ajokoe menestystä,kasvattaja mainosti dreevereitä ajavista vanhemmista mutta ei ollu kokeissa käytetty...tuloksena dreeveri joka Ei hae,eikä välitä tuoreista jäljistä,vähän vaikea opettaakaan sitten

        joo,helppohan on kaupitella ajavia pentuja,eri asia sitten tuleeko koskaan hyvin ajavia ja hakevia.miten olette dreeveriä ketulle opettaneet jos ei yöjälkeä lähde menemään?


    • tiptaptiptap

      Ite olen kuljetellut supin ja ketun luolille ja kyllä lähtee yöjälkeä seuraamaan. Pikkuhiljaa edeten ja tärkeintä varmaan on nuo metsässä vietetyt tunnit että nenä oppii hajut mikä on normaalia ja mikä kummallista ja kiinnostavaa tuoksua.

      Peurat ja hirvet kiusaavat sillä kun koira vainuaa peuran tai hirven niin lähtee kuin raketti eikä mene kauaa kun on ajo pystyssä. Saman energian kun saisi jänikselle tai ketulle niin jopas olisi tilanteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe