Olisi mukava kuulla kokemuksia tulpista toipuneilta. Itselläni löydettiin reilu vuosi sitten syvälaskimotukos pohkeesta. Mitään selvittävää syytä tulpalle ei löytynyt.
Lopetin Marevanin popsimisen viime vappuna. Söin sitä pitkään, sillä tulppa ei lähtenyt sulamaan normaalissa tahdissa, vaan vielä viime jouluna tehdyssä kontrollissa näkyi tulppaa. Vappuna sitä ei onneksi enää ollut.
Itselläni tulppajalka on edelleen oudon tuntoinen, ja elän jatkuvassa pelossa, mitä jos siinä on taas tulppa, koska jalka on raskaan tuntoinen, ja välillä kipeä. Aivan erilainen kuin toinen jalka. Olenkin jo pariin otteeseen käynyt lääkärillä kun olen ollut varma, että tulppa on uusiutunut. Mitään ei ole löytynyt.
Jalka oli pahimmillaan kesähelteillä, jos en pitänyt tukisukkaa. Kuinka pitkään teitä kehoitettiin pitämään sukkaa? Itselleni sanottiin, että sukkaa tulisi pitää päivittäin pari vuotta. Olenkin tunnollisesti sitä pitänyt, patisi kuumina kesäpäivinä rannalla. Aina jos yritän lähteä liikenteeseen ilman tukisukkaa, jalka "huomauttaa" siitä. Tuntuuko teillä muilla tulppajalka jälkeen päin eriltä kuin "terve" jalka? Minusta tuntuu, että en koskaan pääse tuosta inhottavasta sukasta eroon.
Onko tulppien kokeneissa ketään sellaista, joka aktiivisesti pelkäisi tulpan uusiutumista. En tiedä, millä saisin jatkuvan pelon pois. Pelko on suurta ehkä sen vuoksi, että sain tulpan ilman mitään selittävää syytä, ja oireet olivat todella vähäiset.
Tulpista toipuneet
13
328
Vastaukset
- Tulppa-nainen
Minulla oli massiivinen keuhkoveritulppa viime maaliskuussa. Käytän tukisukkia päivittäin, mutta aina en käytä koko päivää vaan vain osan päivää. Minulla on sekä polvisukat että reisipituiset. Reisipituiset vähän joko valuvat tai sitten kiristävät polvitaipeesta, mutta muuten ovat hyvät. Polvipituiset ovat muuten hyvät, mutta kiristävät vähän pohkeesta. Hankin molemmat sukat erikoisliikkeestä, mutta polvisukka ei ole yksilöllisesti mitoitettu, reisipituinen on.
Minulla tulppajalka tuntuu erilaiselta kuin toinen jalka. Tulppajalkaa pistelee ja se tuntuu turvonneelta, jos en koko ajan käytä tukisukkia. Tukisukka auttaa näihin oireisiin.
Mitattiinko sinulta Trombot verikoe? Minulla oli siinä faktori VIII hyvin korkea, ja toisessa mittauksessa se oli vain noussut lisää. Menen ensi viikolla lääkäriin keskustelemaan, uusi labra on sisällä mutta en ole vielä nähnyt tuloksia. En aio lopettaa Marevania ennen kuin faktori VIII on laskenut normaaliksi. - ml213.
Toisaalta ihmettelen miksi lopetit marevanin käytön. Minun tapauksessa lääkäri kehoitti syömään marevania loppuelämäni, vaikka alaraajat ovat suht koht hyvässä kunnossa. Lihas kivuista ei tietoakaan.
Niin, jos alaraajojen verenkierto oireilee, niin riski on saada tuo keuhkoembolian/veritulpan.- Alluson30
En edes tajunnut, että olisin voinut jatkaa lääkitystä. Lääkäri vaan puhui koko ajan lopettamisesta. Hän sanoi että jos joskus tulee toinen tulppa, niin sit elinkautiselle lääkitykselle (suositteli sitä kalliinpaa lääkettä, joka ei vaadi niin tarkkaa ruokavalion stabilointia). Nyt käytän napapiikkejä aina kun on tiedossa pidempään istumista.
Itselläni on just tuo tunne, että jalka olis turvonneempi, vaikkei ole mittausten perusteella milliäkään isompi.
En enää muista mitä verikokeita minulta otettiin. Ainakin ne spr:n veripaketin kokeet. Niissä ei löytynyt mitään geenejä tms, jotka altistaisi tulpille. Olisko tuo faktori näkynyt siinä? - 400
Elinikäinen Marevan-lääkitys on hieman eri asia 60-vuotiaalle kuin 3-kymppiselle, sen kummemmin sinun ikääsi arvioimatta. Nuorena pitää ryypätä, rymytä ja rellestää, ei sellaiseen elämään mikään vuotoriski sovellu. Lähempänä eläkeikää olevilla on enemmän aikaa mietiskellä ruokavalion vaikutuksia INR-arvoon,
- EXembolikko
Alluson30 kirjoitti:
En edes tajunnut, että olisin voinut jatkaa lääkitystä. Lääkäri vaan puhui koko ajan lopettamisesta. Hän sanoi että jos joskus tulee toinen tulppa, niin sit elinkautiselle lääkitykselle (suositteli sitä kalliinpaa lääkettä, joka ei vaadi niin tarkkaa ruokavalion stabilointia). Nyt käytän napapiikkejä aina kun on tiedossa pidempään istumista.
Itselläni on just tuo tunne, että jalka olis turvonneempi, vaikkei ole mittausten perusteella milliäkään isompi.
En enää muista mitä verikokeita minulta otettiin. Ainakin ne spr:n veripaketin kokeet. Niissä ei löytynyt mitään geenejä tms, jotka altistaisi tulpille. Olisko tuo faktori näkynyt siinä?Heippa
4v sitten massiivinen embolia molemminpuolesena
2v marevanilla. Omalla päätöksellä. Taistelun jälkeen sain napapiikit jatkoa varten.
Nyt taas ollut ongelmia pitkien työmatkojen jälkeen.
Kerropa kuinka usein käytät napapiikkejä ja onko ollut mitään ongelmia sen suhteen.
Minkälaisia istumisia ennen otat napapiikin. Minua ei ole missään vaiheessa neuvottu sen kummemmin kuin konsultaatiossa ohje käyttää ennen pitkiä lentoja , sekä ennen pitkiä auto ja junamatkoja. Tk.ssa ei osata antaa vastausta .
Tukisukkia käytin 2v jokapäivä aamulla heti jalkaan ja illalla pois vasta nukkumaan mennessä. Nyt kun olen taas tehnyt pitkiä työkeikkoja , jalkoja alkaa särkemään vaikka yritän pysähtyä tunnin välein jaloittelemaan - Allison30
EXembolikko kirjoitti:
Heippa
4v sitten massiivinen embolia molemminpuolesena
2v marevanilla. Omalla päätöksellä. Taistelun jälkeen sain napapiikit jatkoa varten.
Nyt taas ollut ongelmia pitkien työmatkojen jälkeen.
Kerropa kuinka usein käytät napapiikkejä ja onko ollut mitään ongelmia sen suhteen.
Minkälaisia istumisia ennen otat napapiikin. Minua ei ole missään vaiheessa neuvottu sen kummemmin kuin konsultaatiossa ohje käyttää ennen pitkiä lentoja , sekä ennen pitkiä auto ja junamatkoja. Tk.ssa ei osata antaa vastausta .
Tukisukkia käytin 2v jokapäivä aamulla heti jalkaan ja illalla pois vasta nukkumaan mennessä. Nyt kun olen taas tehnyt pitkiä työkeikkoja , jalkoja alkaa särkemään vaikka yritän pysähtyä tunnin välein jaloittelemaanMoi.
Mä olen saanut hyvin epämääräistä tietoa noden napapiikkien suhteen. Joku lääkäri sanoi, että mannerten välisillä lennoilla ja joku toinen lääkäri taas, että laita vaan jos tiedossa on yli neljän tunnin istumista (autossa, lentokoneessa tai junassa). Ja tosi vaihtelevaa tietoa olen saanut myös siitä, että pitääkö joillain tosi pitkillä lennoilla laittaa kaksi piikkiä. Joku sanoi siihen, että 12 tunnin välein ja toinen taas sanoi jotain aivan muuta.
Laitan piikin, jos lähden esim. autolla mökillä, jonne matkaa on noin viisi tuntia. Vaikka pysähdymmekin välillä. Ei siitä piikistä kuitenkaan mitään haittaakaan ole.
En ole huomannut piikkien käytössä mitään ongelmaa. Onko sinulla ollut?
Itse sain reseptin piikkeihin kyllä ilman taistelua. Lääkäri itse ehdotti niitä, ja sanoi, että resepti pitää olla aina voimassa.
Miksi sinä söit Marevania kaksi vuotta? Mä ymmärsin, että itsellänikin oli tavallista pidempi kuuri (9kk). Lääkäri sanoi, että jotkut syö vain kolme kuukautta ja yleensä lääkitys lopetetaan jo 6kk:n kohdalla. Itse vaadin ultrauksen vielä ennen lopettamista. Minulla oli tulppa pohkeessa jossain pienessä laskimossa. Oireita oli vain pieni häiritsevä tunne jalassa. Nykyään säikähdänkin sitten jokaista pientäkin kolotusta. Nytkin parhaillaan jalassa tuntuu välillä viiltävää kipua esim. seistessä. Jos yritän käsin etsiä sitä kipeää kohtaa, en löydä mitään. Luulen (ja toivon), että vihlaisut johtuu selästäni (iskiaksesta), joka on aika jumissa. - ml213.
Alluson30 kirjoitti:
En enää muista mitä verikokeita minulta otettiin. Ainakin ne spr:n veripaketin kokeet. Niissä ei löytynyt mitään geenejä tms, jotka altistaisi tulpille. Olisko tuo faktori näkynyt siinä?Lääkäreilläkin lie omat näkemyksensä tästä asiasta,- kuten meilläkin täällä kirjoittajilla.
Niin, Joensuusssa lopputarkastuksessa oleva lääkäri mainitsi, miten uusiutuva keuhkoembolia on ongelmallisempi ja rasittavampi. Tavallaan tuo veritulppa alaraajoissa ei ole niin vakava asia kuin niiden hyytymien päätyessä keuhkoon saakka ja tulpata siellä verenkiertoa.
Itse kyllä näen, miten jo alaraajojen verenkiertoon tulee kiinnittää erityistä huomiota ja huomioida myös lääkitys/Mareva.Niin, välttämättä alaraajoista tulevat hyytymät eivät aiheuta vertitulppaa alaraajojen laskimoihin,- vaan keuhkoihin. Esim. minulla ennen laaja-alaista keuhkoemboliaa ei varmuudella tiedetty /todettu veritulpaa alaraajoissa.Tosin pohkeet olivat monasti kipeät voimakkkaan fyysisen rasituksen jälkeenMutta, niin vain kävi, miten vuoden vaihteessa tuli tämä keuhkoembolia kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Niin, kuten toisaalla jo totesin, niin lihaksisto fyysisesti on terveessä kunnossa, mutta silti haluan syödä marevania.Kukaan lääkäri ei tiennyt mistä sairastumiseni johtui ja siksi suositus lääkityksen käyttöön.Riski menehtymiseen melkoinen ilman lääkitystä. - ml213.
400 kirjoitti:
Elinikäinen Marevan-lääkitys on hieman eri asia 60-vuotiaalle kuin 3-kymppiselle, sen kummemmin sinun ikääsi arvioimatta. Nuorena pitää ryypätä, rymytä ja rellestää, ei sellaiseen elämään mikään vuotoriski sovellu. Lähempänä eläkeikää olevilla on enemmän aikaa mietiskellä ruokavalion vaikutuksia INR-arvoon,
Eiköhän se punainan lanka ole sittenkin halu elää ja ymmärtää ja tiedostaa riskit.Se on totta, miten menevän nuoren arkea lääkitys rajoittaa.
- EXEmbolikko
Allison30 kirjoitti:
Moi.
Mä olen saanut hyvin epämääräistä tietoa noden napapiikkien suhteen. Joku lääkäri sanoi, että mannerten välisillä lennoilla ja joku toinen lääkäri taas, että laita vaan jos tiedossa on yli neljän tunnin istumista (autossa, lentokoneessa tai junassa). Ja tosi vaihtelevaa tietoa olen saanut myös siitä, että pitääkö joillain tosi pitkillä lennoilla laittaa kaksi piikkiä. Joku sanoi siihen, että 12 tunnin välein ja toinen taas sanoi jotain aivan muuta.
Laitan piikin, jos lähden esim. autolla mökillä, jonne matkaa on noin viisi tuntia. Vaikka pysähdymmekin välillä. Ei siitä piikistä kuitenkaan mitään haittaakaan ole.
En ole huomannut piikkien käytössä mitään ongelmaa. Onko sinulla ollut?
Itse sain reseptin piikkeihin kyllä ilman taistelua. Lääkäri itse ehdotti niitä, ja sanoi, että resepti pitää olla aina voimassa.
Miksi sinä söit Marevania kaksi vuotta? Mä ymmärsin, että itsellänikin oli tavallista pidempi kuuri (9kk). Lääkäri sanoi, että jotkut syö vain kolme kuukautta ja yleensä lääkitys lopetetaan jo 6kk:n kohdalla. Itse vaadin ultrauksen vielä ennen lopettamista. Minulla oli tulppa pohkeessa jossain pienessä laskimossa. Oireita oli vain pieni häiritsevä tunne jalassa. Nykyään säikähdänkin sitten jokaista pientäkin kolotusta. Nytkin parhaillaan jalassa tuntuu välillä viiltävää kipua esim. seistessä. Jos yritän käsin etsiä sitä kipeää kohtaa, en löydä mitään. Luulen (ja toivon), että vihlaisut johtuu selästäni (iskiaksesta), joka on aika jumissa.Heippa
Saitko napapiikit tk.sta vai keskussairaalasta vai yksityiseltä.
Minä en saanut kahesta ekasta pyytämälläkään,mutta hyksin kautta viimein tuli oikeaa ohjetta .
Se miksikäytin 2v marevania , lähtötilanne oli siis molemminpuolin massiivinen keuhkoveritulppa hoito päin p.......ekan puolenvuoden aikana inr arvo ihan hukassa, esim 1.1 ja. Seuranta väli 4viikkoa. Huomauttaessani asiasta MINULLA oli päässä vikaa ja tohtori tokaisi,jotta rouvalla on nyt aivan väärää tietoa. Vasta puolenvuoden jälkeen tapasin keskussairaalassa oikean tohtorin ,joka huomasi ettei tämä nyt näin voi mennä. Jonka jälkeen aloin annostella marevanin oma-aloitteisesti ja arvo alkoi pysyä hoitotasolla. Kuinka usein ajat sinne mökille?
Itse olen kyllä ottanut kotimaan lennollekin, koska kokonaismatka on kuitenkin kokopäivä välillä kulkuneuvoa vaihtaen
Haittaa ei ole ollut.
Hyvä ohje löytyy googlaamalla husin sivuilta tukoksen ennaltaehkäisy - Allison30
EXEmbolikko kirjoitti:
Heippa
Saitko napapiikit tk.sta vai keskussairaalasta vai yksityiseltä.
Minä en saanut kahesta ekasta pyytämälläkään,mutta hyksin kautta viimein tuli oikeaa ohjetta .
Se miksikäytin 2v marevania , lähtötilanne oli siis molemminpuolin massiivinen keuhkoveritulppa hoito päin p.......ekan puolenvuoden aikana inr arvo ihan hukassa, esim 1.1 ja. Seuranta väli 4viikkoa. Huomauttaessani asiasta MINULLA oli päässä vikaa ja tohtori tokaisi,jotta rouvalla on nyt aivan väärää tietoa. Vasta puolenvuoden jälkeen tapasin keskussairaalassa oikean tohtorin ,joka huomasi ettei tämä nyt näin voi mennä. Jonka jälkeen aloin annostella marevanin oma-aloitteisesti ja arvo alkoi pysyä hoitotasolla. Kuinka usein ajat sinne mökille?
Itse olen kyllä ottanut kotimaan lennollekin, koska kokonaismatka on kuitenkin kokopäivä välillä kulkuneuvoa vaihtaen
Haittaa ei ole ollut.
Hyvä ohje löytyy googlaamalla husin sivuilta tukoksen ennaltaehkäisySain ihan tk-lääkäriltä. Mulla oli silloin hyvä lääkäri (nyt olen muuttanut), joka piti todella huolen, että jalkaa ultrataan usein ennen lääkkeen lopettamista, ja muutenkin piti huolen, että inr pysyi hoitotasolla. Jos oli alle 2, kontrolli oli aina viikon päästä.
Harvoin ajellaan mökille, kolme-neljä kertaa vuodessa. Joo kyllä mäkin laittaisin, jos edessä olisi päivä matkustamista kulkuneuvoja vaihdellen. Pelaan varman päälle. Just kävin taas ostamassa satsin piikkejä tulevia reissuja varten.
- Tulppa-nainen
Sain tänään kotiin verikokeen tulokset. Faktori VIII oli vähän laskenut mutta on yhä paljon yli 200. Olen tämän puolen vuoden aikana etsinyt netistä artikkeleita, ja korkea faktori VIII on iso riskitekijä uudelle keuhkoembolialle. Pitää jatkaa Marevania ainakin toistaiseksi. Lääkäri on ensi viikolla.
- Stroke
Itselläni aivoinfarkti. Puoli vuotta marevania. Faktori v iii 245
Kahden lääkärin mukaan ei vaadi marevania koska viii yksinään merkittävä tukosten tekijä.- Tulppa-nainen
Konsultoi HUSin hyytymishäiriöyksikköä. Lääkärit eivät tunne hyvin hyytymistekijöitä. Korkea Faktori VIII _on_ yksin merkittävä tukosten tekijä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019