Bavaria 38 Cr

Kokemuksia!

Viisihenkinen perheemme on retkipurjehduksen ystävä. Kesälomalla vene on enemmän kesämökin korvike. Kaipaamme tilaa ja kuitenkin venettä, jolla voi luetettavasti kulkea Itämerellä.
Olemme miettineet yhdeksi vaihtoehdoksi Bavaria 38 cr:ää juuri sen tilojen vuoksi. Myöskään hinta ei ole yli budjettimme. Näitä näyttää olevan jonkun verran myynnissä sekä Suomessa että Euroopassa.
Kaipaisin kokemuksia ko veneestä, toimisiko se tarpeissamme. Nimenomaan kaipaaan kokemuksia - en mielipiteitä yleensä merkistä, sillä merkki on jo entuudestaan tuttu.

37

2336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerran kyydissä

      Olen ollut kyydissä ko veneessä pitkän viikonlopun . Uskon että on kuvailemaasi tarpeeseen ok. Vene. Tilaa riittää ja kulkeekin ihan mukavasti retkiveneeksi.

    • Caravani

      No onhan siinä tillaa, samoin asuntovaunussa

    • kynäkanakynäjuu

      Luultavasti tilaa enemmän ,kuin asuntovaunussa.Kulkee mukavasti ja ....itseasiassa ihan upean näköinen....edelliseen kirjoittajaan voi sanoa...että se rakki älähtää,johon kalikka kalahtaa.Eli hänellä on ei mitään !

    • PaljonPurjehtinut

      Kokemusta on neljästä 4 tuon kokoisesta Bavariasta ja tuntuu olevan melkoisia laatueroja eri yksilöissä ja vuosimalleissa kun yksi uudehko (alle vuoden ikäinen) n.17m/s tuulessa piti hämmästyttävän kovaa ääntä sisärakenteiden osalta. Kuulosti kuin rakenteet olisi ollut osittain irti tai sitten liian tiukalla sovitteella runkoon kiinnitetty, koska narina ja natina oli todella kovaa, mutta kesti kylläkin eikä mitään hajonnut.

      Pari vanhempaa yksilöä (toinen 20v) vaikutti taas ihan erityylisiltä, ainoastaan tässä 20v. monet luukkujen tiivisteet vuoti jo vanhuuttaan ja saoin yhdessä vuoden ikäisessä.

      • Ei ongelmaa

        Itsellä myöskin kokemusta tuosta natinasta. Se johtuu liian tiiviistä rakenteesta takakajuuttojen välilaipioissa. Itse otin makuulaverin pohjan irti, hioin hieman reunoja väljemmiksi ja natina loppui siihen. Nuo luukut ovat ainakin uudemmissa Lewmarin.


      • Erot huomioon

        bavarian tehtaalla laaduntarkkailu on kyllä tarkkaa. Erojahan veneiden ominaisuuksissa on paljon. Kölin syvyys ja muoto, maston korkeus, purjeiden ominaisuudet, lisävarusteet jne.
        On iso ero kokeilla esim. 36 charter (matala köli, rullaiso) tai vastaavaa privaattia syvällä kölillä ja läpilatta isolla jne..


    • 11+8

      Erittäin sopiva perheveneeksi ja nimenomaan retkipurjehdukseen. Vanhemmat mallit purjehtivat paremmin. Itsellä muutaman vuoden kokemus veneestä. 6 henkeä majoittuu hienosti. On reilusti säilytystiloja sekä tilava jääkaappi. Kannattaa etsiä vene jossa täyspitkä koli niin ei sorra niin paljon.

    • 12+13

      3 Vuoden kokemuksella voin sanoa että hinta-laatusuhde on kohdallaan. Perheveneeksi saaristoon tai vaikka pidemmällekkin reissulle hyvä vene. 5 henkeä majoittuu erinomaisesti ja säilytystilaa löytyy. 17,5m masto takaa että vene myös purjehtii hyvin.

      • Ohi meni

        Täytyy myöntää että viime kesänä tuollainen ohitti meidät Vänön kohdalla. Meidän 36 ranskis jäi selvästi. Ensin ajattelin että on kone apuna, mutta lähempää näin että pelkillä purjeilla tuli. Nousi bavarian kunnioitus. Uskon muutenkin että osa Bavariaan kohdistuneista käsityksistä johtuu enemmän kokemattomasta miehistöstä kuin itse veneestä.


      • Hienoa!
        Ohi meni kirjoitti:

        Täytyy myöntää että viime kesänä tuollainen ohitti meidät Vänön kohdalla. Meidän 36 ranskis jäi selvästi. Ensin ajattelin että on kone apuna, mutta lähempää näin että pelkillä purjeilla tuli. Nousi bavarian kunnioitus. Uskon muutenkin että osa Bavariaan kohdistuneista käsityksistä johtuu enemmän kokemattomasta miehistöstä kuin itse veneestä.

        Harvinainen tunnustus, mutta hienoa, kerrankin joku ei bavaristi kehuu venettä.


      • Ei ole konkassa...

        Jos vuodesta toiseen valmistaa ominaisuuksiinsa nähden ylihintaisia veneitä, eihän niitä lopulta enää kukaan osta. Tulee konkurssi. Näin on käynyt monelle veistämölle, mutta Bavaria vain porskuttaa. Mikäköhän siinä on... ;-)

        Minusta monet Bavariat ovat rumia, mutta kauneushan on katsojan silmässä.

        Minulla on myös ennakoluuloja niiden soveltuvuudesta valtamerikäyttöön, mutta niinpä niillä vain Atlanttia sahataan edestakaisin koko ajan, ja palloakin kierretään.

        Varmaan sitten ihan hyvä vene. Ja onhan niissä upeat, valoisat sisätilat.

        Eikä se kiva juttu ole, jos yli 100 000 euron tavaran valmistaja yht'äkkiä lakkaa olemasta. Ei minua ainakaan paljon naurattaisi, jos olisin asiakas. Tätä pelkoa Bavarialla ei ihan lähiaikoina ole.


      • joulutomttu
        Ei ole konkassa... kirjoitti:

        Jos vuodesta toiseen valmistaa ominaisuuksiinsa nähden ylihintaisia veneitä, eihän niitä lopulta enää kukaan osta. Tulee konkurssi. Näin on käynyt monelle veistämölle, mutta Bavaria vain porskuttaa. Mikäköhän siinä on... ;-)

        Minusta monet Bavariat ovat rumia, mutta kauneushan on katsojan silmässä.

        Minulla on myös ennakoluuloja niiden soveltuvuudesta valtamerikäyttöön, mutta niinpä niillä vain Atlanttia sahataan edestakaisin koko ajan, ja palloakin kierretään.

        Varmaan sitten ihan hyvä vene. Ja onhan niissä upeat, valoisat sisätilat.

        Eikä se kiva juttu ole, jos yli 100 000 euron tavaran valmistaja yht'äkkiä lakkaa olemasta. Ei minua ainakaan paljon naurattaisi, jos olisin asiakas. Tätä pelkoa Bavarialla ei ihan lähiaikoina ole.

        Empäs ole koskaan lukenut minkään Bavarian testiä, en kotimaista, enkä ulkomaista, jossa sen purjehdusominaisuuksia olisi ainakaan haukuttu. Näinpä itseasiassa kesällä Airistolla kun kutakuinkin tuon 38 kokoluokan Bava pisteli suurinpiirtein samankokoista kevlar-purjeista silitysrautaraaseria kuokkaan ihan kunnolla. En kyllä tunnistanut tuota raaseria, mutta siis ainakin hanskalla on sitten nuo Suoli24 raadin julistamat surkeat purjehdusominaisuudet paikattavissa.


      • 12+22
        joulutomttu kirjoitti:

        Empäs ole koskaan lukenut minkään Bavarian testiä, en kotimaista, enkä ulkomaista, jossa sen purjehdusominaisuuksia olisi ainakaan haukuttu. Näinpä itseasiassa kesällä Airistolla kun kutakuinkin tuon 38 kokoluokan Bava pisteli suurinpiirtein samankokoista kevlar-purjeista silitysrautaraaseria kuokkaan ihan kunnolla. En kyllä tunnistanut tuota raaseria, mutta siis ainakin hanskalla on sitten nuo Suoli24 raadin julistamat surkeat purjehdusominaisuudet paikattavissa.

        "38 kokoluokan Bava pisteli suurinpiirtein samankokoista kevlar-purjeista silitysrautaraaseria kuokkaan ihan kunnolla. En kyllä tunnistanut tuota raaseria,"

        et niin koska näit unta, jos vähääkän tosissaan raaserilla olitin purjehtimassa.


    • Perheveneilijä 2+3

      Meillä hakusessa myös ensi kesäksi viisihenkiselle perheelle sopiva purjevene. Bavariaa ollaan katsottu 37 ja 38. Mikä ero näissä on, ken tietää? Onko samaan runkoo tehty, eli mitat siis ihan samat? Mutta mikä ero?

      • opi purjehtimaan

      • Älä jaksa

      • osta first 30
        Älä jaksa kirjoitti:

        Tympeitä juttuja...

        niin voit paremmin.


      • plää
        osta first 30 kirjoitti:

        niin voit paremmin.

        Oliko se jotain 5,6 kn kryssillä. Voi sitä vauhdin hurmaa. Voi tulla paha olo kun 3 x halvemmat kasariveneet purjehtii ohi.


      • first 30
        plää kirjoitti:

        Oliko se jotain 5,6 kn kryssillä. Voi sitä vauhdin hurmaa. Voi tulla paha olo kun 3 x halvemmat kasariveneet purjehtii ohi.

        yli kuutta solmua menee krysillä 10 m/s tuulessa:
        http://www.blur.se/2010/10/12/first-30-polar-irc/

        Mikä kasari 30ft pistää paljonkin paremmaksi?

        Avotuulilla kasariveneet jäävät hetkessä maileja taakse.


      • ei sama runko

        Ei ole sama runko. 37 on kapeampi ja lyhyempi. Periaatteessa sama layout, mutta 37:ssa kaikki tilat hieman pienempänä. mm. salongin keskipenkki on 37 kapeudesta johtuen ilman selkänojaa.


      • M.D.
        ei sama runko kirjoitti:

        Ei ole sama runko. 37 on kapeampi ja lyhyempi. Periaatteessa sama layout, mutta 37:ssa kaikki tilat hieman pienempänä. mm. salongin keskipenkki on 37 kapeudesta johtuen ilman selkänojaa.

        Tässä nyt ilmeisimmin kyseessä 2000-luvun alkupuoliskon mallit, joissa on paarpuurin puolella pentteri pitkittäin. Olen viettänyt aikaa useammassa 2000-luvun alun 37:ssa ja 38:ssa. Kokoeroa todellakin on, ja ulkonäössä eroa minusta vieläkin enemmän. 37 on kulmikaamman näköinen. 38:n malli on päivittynyt 2003-2004 uudempaan, jolloin sisustuksessa on käytetty vaaleampaa puuta, ja wcitä on vain yksi pentterin takana. Vanhemmissa malleissa on usein kaksi wc:tä (toinen päälaipion edessä styyran puolella), mutta nämä molemmat tällöin pienempiä. Juuri tämä uudempi 38 on sisältä todella tilavan oloinen. Puuosat ovat hieman vaaleampia ja säilytystiloja on varsin hyvin. Tässäkin mallissa on natinaongelmia laipioissa. Kölin kiinnitykset on tehty molemmissa hyvin. 37:aa tehtiin 2000-luvun alussa mallilla, jossa on tuo pitkittäinen pentteri ja sohvaryhmän keskipenkki tosiaan ilman selkänojaa. Vene on sisältä huomattavasti ahtaampi kuin 38, mutta ihan tilava silti tämäkin. Uudempi 37 tuli sitten 2000-luvun loppupuolella (2006 tai 2007), jolloin sisustus muuttui 36:n kaltaiseksi, eli pentteri on L:n mallinen sisäänkäynnin läheisyydessä, ja molemmilla puolilla pitkittäiset sohvat. Näistä ei ole kokemuksia. Kölin lisäksi kannattaa näissä tarkastaa vesivuodot mantookitolppien kiinnityksistä. Vuotavat tyypillisesti paljonkin.


      • 2+9
        M.D. kirjoitti:

        Tässä nyt ilmeisimmin kyseessä 2000-luvun alkupuoliskon mallit, joissa on paarpuurin puolella pentteri pitkittäin. Olen viettänyt aikaa useammassa 2000-luvun alun 37:ssa ja 38:ssa. Kokoeroa todellakin on, ja ulkonäössä eroa minusta vieläkin enemmän. 37 on kulmikaamman näköinen. 38:n malli on päivittynyt 2003-2004 uudempaan, jolloin sisustuksessa on käytetty vaaleampaa puuta, ja wcitä on vain yksi pentterin takana. Vanhemmissa malleissa on usein kaksi wc:tä (toinen päälaipion edessä styyran puolella), mutta nämä molemmat tällöin pienempiä. Juuri tämä uudempi 38 on sisältä todella tilavan oloinen. Puuosat ovat hieman vaaleampia ja säilytystiloja on varsin hyvin. Tässäkin mallissa on natinaongelmia laipioissa. Kölin kiinnitykset on tehty molemmissa hyvin. 37:aa tehtiin 2000-luvun alussa mallilla, jossa on tuo pitkittäinen pentteri ja sohvaryhmän keskipenkki tosiaan ilman selkänojaa. Vene on sisältä huomattavasti ahtaampi kuin 38, mutta ihan tilava silti tämäkin. Uudempi 37 tuli sitten 2000-luvun loppupuolella (2006 tai 2007), jolloin sisustus muuttui 36:n kaltaiseksi, eli pentteri on L:n mallinen sisäänkäynnin läheisyydessä, ja molemmilla puolilla pitkittäiset sohvat. Näistä ei ole kokemuksia. Kölin lisäksi kannattaa näissä tarkastaa vesivuodot mantookitolppien kiinnityksistä. Vuotavat tyypillisesti paljonkin.

        2006 ja sen jälkeen en ole kuullut olevan ongelmia mantookitolppien kiinnitysten vuotamisista. Omassa 2006/33:ssa oli pienet vuodot kannen toisessa kiinteässä ikkunassa ja styyran puoleisessa sivuvantin kansihelssa. Molemmat korjattiin takuuna.


      • Johdon läpivienti
        2+9 kirjoitti:

        2006 ja sen jälkeen en ole kuullut olevan ongelmia mantookitolppien kiinnitysten vuotamisista. Omassa 2006/33:ssa oli pienet vuodot kannen toisessa kiinteässä ikkunassa ja styyran puoleisessa sivuvantin kansihelssa. Molemmat korjattiin takuuna.

        Tästä on kirjoitettu jonkin verran bavaristien sivuilla. Ongelma on usein ollut keulakaiteessa oleva kulkuvalon johdon läpivienti. Pikkujuttu, mutta tiputtaa vettä ikävästi, jollei tiivistä sitä.


      • Mallimuuutos 2005
        M.D. kirjoitti:

        Tässä nyt ilmeisimmin kyseessä 2000-luvun alkupuoliskon mallit, joissa on paarpuurin puolella pentteri pitkittäin. Olen viettänyt aikaa useammassa 2000-luvun alun 37:ssa ja 38:ssa. Kokoeroa todellakin on, ja ulkonäössä eroa minusta vieläkin enemmän. 37 on kulmikaamman näköinen. 38:n malli on päivittynyt 2003-2004 uudempaan, jolloin sisustuksessa on käytetty vaaleampaa puuta, ja wcitä on vain yksi pentterin takana. Vanhemmissa malleissa on usein kaksi wc:tä (toinen päälaipion edessä styyran puolella), mutta nämä molemmat tällöin pienempiä. Juuri tämä uudempi 38 on sisältä todella tilavan oloinen. Puuosat ovat hieman vaaleampia ja säilytystiloja on varsin hyvin. Tässäkin mallissa on natinaongelmia laipioissa. Kölin kiinnitykset on tehty molemmissa hyvin. 37:aa tehtiin 2000-luvun alussa mallilla, jossa on tuo pitkittäinen pentteri ja sohvaryhmän keskipenkki tosiaan ilman selkänojaa. Vene on sisältä huomattavasti ahtaampi kuin 38, mutta ihan tilava silti tämäkin. Uudempi 37 tuli sitten 2000-luvun loppupuolella (2006 tai 2007), jolloin sisustus muuttui 36:n kaltaiseksi, eli pentteri on L:n mallinen sisäänkäynnin läheisyydessä, ja molemmilla puolilla pitkittäiset sohvat. Näistä ei ole kokemuksia. Kölin lisäksi kannattaa näissä tarkastaa vesivuodot mantookitolppien kiinnityksistä. Vuotavat tyypillisesti paljonkin.

        38 tuo mallimuutos tuli 2005. Mulla 2004 malli ja siinä minun makuuni paremmin sopiva tumma mahonki sekä paaran puolella oleva pitkä pentry.


      • Prutat och klart

      • Kroatiassa?

      • Joakim_

      • Charteriksi
        Joakim_ kirjoitti:

        No onko sitten 390 000 SEK eli 43 k€ realisointihinta Turkissa, jossa vene on? Turkki on EU:n ulkopuolella, joten Suomeen tuotuna verollinen hinta on 54 k€ tuontikulut.

        Ilmoituksessa sanotaankin että voi jättää charter veneeksi ja se onkin ainoa järkevä ratkaisu. Ei kannata lähteä hakemaan Suomeen.


      • Köli ok
        M.D. kirjoitti:

        Tässä nyt ilmeisimmin kyseessä 2000-luvun alkupuoliskon mallit, joissa on paarpuurin puolella pentteri pitkittäin. Olen viettänyt aikaa useammassa 2000-luvun alun 37:ssa ja 38:ssa. Kokoeroa todellakin on, ja ulkonäössä eroa minusta vieläkin enemmän. 37 on kulmikaamman näköinen. 38:n malli on päivittynyt 2003-2004 uudempaan, jolloin sisustuksessa on käytetty vaaleampaa puuta, ja wcitä on vain yksi pentterin takana. Vanhemmissa malleissa on usein kaksi wc:tä (toinen päälaipion edessä styyran puolella), mutta nämä molemmat tällöin pienempiä. Juuri tämä uudempi 38 on sisältä todella tilavan oloinen. Puuosat ovat hieman vaaleampia ja säilytystiloja on varsin hyvin. Tässäkin mallissa on natinaongelmia laipioissa. Kölin kiinnitykset on tehty molemmissa hyvin. 37:aa tehtiin 2000-luvun alussa mallilla, jossa on tuo pitkittäinen pentteri ja sohvaryhmän keskipenkki tosiaan ilman selkänojaa. Vene on sisältä huomattavasti ahtaampi kuin 38, mutta ihan tilava silti tämäkin. Uudempi 37 tuli sitten 2000-luvun loppupuolella (2006 tai 2007), jolloin sisustus muuttui 36:n kaltaiseksi, eli pentteri on L:n mallinen sisäänkäynnin läheisyydessä, ja molemmilla puolilla pitkittäiset sohvat. Näistä ei ole kokemuksia. Kölin lisäksi kannattaa näissä tarkastaa vesivuodot mantookitolppien kiinnityksistä. Vuotavat tyypillisesti paljonkin.

        Tämä kölin kiinnitysasia huvittaa. Ongelmat ovat olleet match-versioissa, kun on yritetty yhdistää keveys ja vahvuus. Cruiser-veneissä tätä ongelmaa ei ole ollut.


      • 19+5
        Joakim_ kirjoitti:

        No onko sitten 390 000 SEK eli 43 k€ realisointihinta Turkissa, jossa vene on? Turkki on EU:n ulkopuolella, joten Suomeen tuotuna verollinen hinta on 54 k€ tuontikulut.

        Ei riitä. EU: n ulkopuolelta hinta on (hankintahinta tulli tuontikustannus) x ALV. Menee päälle 6 kEUR


    • Osta pois

      Jos on millä mällätä niin osta paras. Jos olet ns. Normi työssä käyvä henkilö, eikä ole laittaa 200-300tuhatta veneeseen niin minusta tuossa kokoluokassa on bavaria on hinta laatusuhteessa hyvä valinta. 80 luvun laatupaatteja kyllä saa 100 000 lla mutta sitten niihin pitää laittaa aika paljon vielä kunnostamiseen ja päivittämiseen.

    • Things changes after

      On näköjään mielipide jonkun verran muuttunut bavarian suhteen ja ihan hyvä näin

      • mitä hyvää siinä?

        Bavakauppiasko nyt ilmaisi tyytyväisyytensä? Vai miksi on "hyvä"? Eikö meille suomalaisille ole ihan sama, myykö saksalainen tai ranskalainen tai joku muu ulkolainen firma paremmin kuin joku toinen ulkolainen? Ilahduttavampaa olisi ainakin verotukojen kannalta, jos suomalainen työ myisi paremmin kuin nyt.


      • Things changes after
        mitä hyvää siinä? kirjoitti:

        Bavakauppiasko nyt ilmaisi tyytyväisyytensä? Vai miksi on "hyvä"? Eikö meille suomalaisille ole ihan sama, myykö saksalainen tai ranskalainen tai joku muu ulkolainen firma paremmin kuin joku toinen ulkolainen? Ilahduttavampaa olisi ainakin verotukojen kannalta, jos suomalainen työ myisi paremmin kuin nyt.

        Hyvää on se että näyttää näillä sivuilla tuo Bavarian mollaus ainakin vähentyneen, jos ei nyt kokonaan loppunut. Ja kun itsellä on ko. merkkinen vene niin se tuntuu hyvältä. Mitä ihmeellistä siinä on ?
        Venekauppais en ole enkä haluaisi olla näinä aikoina minkään merkin myyjä.


    • Ex Bavaristi

      Ex Bavaristina voin sanoa että ei jäänyt mitään pahaa sanottavaa veneestä. Nyt kumminkin vaihdoin muista syistä merkkiä X-Yachtsiin. Tanskalainen on myös hyvä... Nopeus vei voiton :)

      • Tuleva Ex?

        Bavaristina voin sanoa, että ei ole jäänyt mitään pahaa sanottavaa veneestä. Päinvastoin. Nyt kuitenkin olen etsimässä hitaampaa klassikkovenettä. Yritän ehtiä Ex Bavaristin kanssa yhteiselle siirtopurjehdukselle keväällä. (oletan tutuksi mieheksi häntä)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe