Uusi viljelykasvi

Quinoan kasvatus

Eilen oli telkkarissa juttua tästä eteläamerikkalaisesta quinoa eli kinoa siemenkasvista.

Vaikuttaa melko lupaavalta tulokkaalta. Sattaisi olla hyvä rehukasvikin, kun kasvaa yli metrin pituiseksi, ja lypsylehmiä ajatellen sen siementen valkuaispitoisuus on huima. Ja siitä näyttää olevan lukemattomia eri lajikkeita olemassa, joten Suomen eri kasvuvyöhykkeille olisi mahdollista jalostaa kullekin sopivia lajikkeita. Onkohan se hallalle kuinka arka?

Sitten näyttää siltä, että sen kylvöä ja korjuuta varten ei tarvitse hankkia mitään uusia koneita.

3

294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeilemaan vaan!

Siitä vaan kokeilemaan! Hallan arkuuskin selviää kokeilemalla. Itselläni oli kokeilussa tänä kasvukautena soijaa, mutta lajikkeeni oli sen verran erilaisista olosuhteista, että ei tuottanut satoa.

• Pitääpä kokeilla

Kyseisen kasvin viljely kiinnostaa. Jotenkin tuntuu, että taidamme elää viimeisiä aikoja, jolloin nämä perinteiset heinäkasvit toimivat pääasiallisina rehuntuotannon lähteinä.

Sattaa olla, että maissi ja tämä quinoa tulevat pian heinien rinnalle. Ja voihan niitä maailmalla olla sellaisiakin runsassatoisia ja pohjoisilla kasvuvyöhykkeillä menestyviä viljelykasveja, joita ei vielä ole täällä kokeiltukaan.

• Kokeilemaan vaan!
        Pitääpä kokeilla kirjoitti:

Kyseisen kasvin viljely kiinnostaa. Jotenkin tuntuu, että taidamme elää viimeisiä aikoja, jolloin nämä perinteiset heinäkasvit toimivat pääasiallisina rehuntuotannon lähteinä.

Sattaa olla, että maissi ja tämä quinoa tulevat pian heinien rinnalle. Ja voihan niitä maailmalla olla sellaisiakin runsassatoisia ja pohjoisilla kasvuvyöhykkeillä menestyviä viljelykasveja, joita ei vielä ole täällä kokeiltukaan.

Joo, suosittelen tosiaan kokeilemista. Olen itse kasvattanut vuosien aikana monenlaista kasvia pienemmässä ja suuremmassa mitassa. Isäni ja jo isoisäni teki ihan samaa. Isoisäni viljeli mm. mahoniaa 1930-luvulla varsin menestyksekkäästi http://fi.wikipedia.org/wiki/Mahonia. Isäni kokeili mm. maissia 1970-luvulla, sekä innostui sinimailasesta jossain vaiheessa.
        Minä olen viljellyt varsin lukuisia kasveja, joitakin jopa suuremmassakin mitassa ja niin, että teollisuuskin on ollut kiinnostunut välistä kokeiluista samaan aikaan.
        Tuo soijan kasvattaminen oli vain kokeilua pienellä alalla, kun en saannut sopivaa siementä hankituksi riittävää määrää ja kokeilin ihan toisella soijan siemenellä, mitä alkujaan oli tarkoitus.
        Maissia meillä oli tänäkin vuonna kasvamassa pienellä alalla, joka sitten kasvoikin melko hyvin näin hyvissä olosuhteissa. Maissin ongelma meillä vaan on, että sille ei ole tilallamme nykyään juuri käyttöä, kun karjaa ei ole enään.
        Olen koettanut ulkomailla matkatessani pitää silmiäni auki ja mahdollisuuksien mukaan tutustua paikallisten viljelijöiden tuotantoon. Maailmalla on kyllä mielenkiintoisia kasveja ja viljelytapoja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      25
      2618
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      116
      2466
    3. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      24
      2020
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      58
      1953
    5. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      27
      1510
    6. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      308
      1259
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      60
      1053
    8. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      258