Uusi viljelykasvi

Quinoan kasvatus

Eilen oli telkkarissa juttua tästä eteläamerikkalaisesta quinoa eli kinoa siemenkasvista.

Vaikuttaa melko lupaavalta tulokkaalta. Sattaisi olla hyvä rehukasvikin, kun kasvaa yli metrin pituiseksi, ja lypsylehmiä ajatellen sen siementen valkuaispitoisuus on huima. Ja siitä näyttää olevan lukemattomia eri lajikkeita olemassa, joten Suomen eri kasvuvyöhykkeille olisi mahdollista jalostaa kullekin sopivia lajikkeita. Onkohan se hallalle kuinka arka?

Sitten näyttää siltä, että sen kylvöä ja korjuuta varten ei tarvitse hankkia mitään uusia koneita.

3

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeilemaan vaan!

      Siitä vaan kokeilemaan! Hallan arkuuskin selviää kokeilemalla. Itselläni oli kokeilussa tänä kasvukautena soijaa, mutta lajikkeeni oli sen verran erilaisista olosuhteista, että ei tuottanut satoa.

      • Pitääpä kokeilla

        Kyseisen kasvin viljely kiinnostaa. Jotenkin tuntuu, että taidamme elää viimeisiä aikoja, jolloin nämä perinteiset heinäkasvit toimivat pääasiallisina rehuntuotannon lähteinä.

        Sattaa olla, että maissi ja tämä quinoa tulevat pian heinien rinnalle. Ja voihan niitä maailmalla olla sellaisiakin runsassatoisia ja pohjoisilla kasvuvyöhykkeillä menestyviä viljelykasveja, joita ei vielä ole täällä kokeiltukaan.


      • Kokeilemaan vaan!
        Pitääpä kokeilla kirjoitti:

        Kyseisen kasvin viljely kiinnostaa. Jotenkin tuntuu, että taidamme elää viimeisiä aikoja, jolloin nämä perinteiset heinäkasvit toimivat pääasiallisina rehuntuotannon lähteinä.

        Sattaa olla, että maissi ja tämä quinoa tulevat pian heinien rinnalle. Ja voihan niitä maailmalla olla sellaisiakin runsassatoisia ja pohjoisilla kasvuvyöhykkeillä menestyviä viljelykasveja, joita ei vielä ole täällä kokeiltukaan.

        Joo, suosittelen tosiaan kokeilemista. Olen itse kasvattanut vuosien aikana monenlaista kasvia pienemmässä ja suuremmassa mitassa. Isäni ja jo isoisäni teki ihan samaa. Isoisäni viljeli mm. mahoniaa 1930-luvulla varsin menestyksekkäästi http://fi.wikipedia.org/wiki/Mahonia. Isäni kokeili mm. maissia 1970-luvulla, sekä innostui sinimailasesta jossain vaiheessa.
        Minä olen viljellyt varsin lukuisia kasveja, joitakin jopa suuremmassakin mitassa ja niin, että teollisuuskin on ollut kiinnostunut välistä kokeiluista samaan aikaan.
        Tuo soijan kasvattaminen oli vain kokeilua pienellä alalla, kun en saannut sopivaa siementä hankituksi riittävää määrää ja kokeilin ihan toisella soijan siemenellä, mitä alkujaan oli tarkoitus.
        Maissia meillä oli tänäkin vuonna kasvamassa pienellä alalla, joka sitten kasvoikin melko hyvin näin hyvissä olosuhteissa. Maissin ongelma meillä vaan on, että sille ei ole tilallamme nykyään juuri käyttöä, kun karjaa ei ole enään.
        Olen koettanut ulkomailla matkatessani pitää silmiäni auki ja mahdollisuuksien mukaan tutustua paikallisten viljelijöiden tuotantoon. Maailmalla on kyllä mielenkiintoisia kasveja ja viljelytapoja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe