Ärtynyt suoli, onko aihetta epäillä?

HuolestaNeuroottinen

Minulla on viimeisen viikon aikana ollut ongelmana jatkuva vessassa ramppaaminen. Pahimmillaan käyn 5 kertaa aamun aikana kakkosella. Herään aamuisin vatsakipuihin ja vessaan on pakko mennä. Uloste ei ole vesiripulin tyyppistä, mutta normaalia löysempää kuitenkin.. alkaa huolestuttamaan, mistä on kyse!

Olen kärsinyt erilaisista vatsaoireista jo lapsesta asti, ala-asteella varsinkin jännitys aiheutti oireilua. Laktoosi-intoleranssi ja keliakia on tutkittu, eikä kumpaakaan ole. Pari viime vuotta olen kärsinyt ummetuksesta, siksikin pelottaa tällainen yhtäkkinen muutos. En ole nyt kahteen päivään uskaltanut syödä oikeastaan mitään, koska pelkään jatkuvaa vessassa juoksemista. Eipä auta syömättömyyskään, silti pitää ravata vessassa.

Syön yleensä melko vähän päivässä ja alipainoa on (sairastan syömishäiriötä). Alkoholia juon melkein joka päivä, kerralla silti vain 3-5 annosta. Alkoholia on mennyt jo pitkään tuohon malliin, eikä ennenkään vatsa ole mennyt sekaisin. Muuten olen tietääkseni perusterve nuori naisenalku.

Kannattaako huolestua, vai meneekö tämä ohi? Mielessäni on käynyt ärtyvän suolen oireyhtymä jo monen vuoden ajan, muuta selitystä en ole keksinyt vatsaoireilleni.

27

965

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+3

Kannattaisi hoitaa elämä muuten kuntoon ensin, ennen kuin IBS:ää maalailee seinille. Onko ihmekään, jos vatsa on sekaisin, kun ei syö mitään/syö väärin. Hoida syömishäiriö ja alkoholismi kuntoon ensin! Tuo alkoholinjuontitiheys ja määrä ja sanan "vain" käyttö viittaavat jo sairauteen, tai trolliin. HANKI APUA!

• HuolestaNeuroottinen

En ole trolli. Vain -sanan laitoin siksi, etten koe tätä kovinkaan suureksi ongelmaksi nykyisin. Muistaakseni yli 7 (?) annosta kerralla on liikaa naisilla. Pystyn olemaan juomatta päiviäkin, jos on ihan pakko. Olen nähnyt läheltä mitä alkoholismi on, enkä ole läheskään samanlainen. Olen hoidossa kyllä noiden syömisongelmien takia, ja paranemaan päin (ainakin paino on noussut pahimmista ajoista).

En epäilisi ärtyvää suolta muuten, mutta kun ongelmia on ollut jo kauan ennen syömishäiriötä tai juomista.

• Vastaus_aloittajalle

Tyttö raukka, sinulla ei todellakaan elämä ole kunnossa. Kuten jokainen alkoholisti, vähättelet alkoholin käyttöäsi. Alkoholin kulutuksen riskiraja TERVEILLE naisille on 5 ravintola-annosta VIIKOSSA! Kerrallaan maksimissa 5 alkoholiannosta. 7 on miesten raja. Jos siis juot perjantai-iltana 5 siideriä, viikon muina päivinä sinun ei pitäisi ottaa tippaakaan. - Et ole terve, koska sinulla on syömishäiriö. Riskiraja sinulle on vielä yllä mainittua alhaisempi.

"Pystyn olemaan juomatta päiviäkin, jos on ihan pakko." Mikä se sellainen pakko sitten on, minkä takia juot? Olet nähnyt alkoholismia läheltä. Olet jo kuilun partaalla. Älä petä itseäsi, sillä muuten olet viiden-kymmenen vuoden kuluttua sellainen alkoholisti, joiden juomista olet katsonut läheltä ja joihin itseääsi vertaat. Ehkä jo varhemmin.

Tässä alla on netistä koottua tietoa alkoholin rajoista. Näiden rajojen ylittävä käyttö lisää terveyshaittoja, esimerkiksi riski sairastua rintasyöpään nousee. Vain yksi uhka mainitakseni.

”Kohtuukäyttö on naisille enintään yksi ja miehelle enintään kaksi ravintola-annosta päivässä, mutta ei joka päivä.
        Alkoholia ei suositella raskaana oleville, imettäville, eikä lapsille tai nuorille.
        Suurkuluttaja on mies, joka nauttii kerralla 7 alkoholiannosta tai enemmän tai joka nauttii yli 24 alkoholiannosta viikossa.
        Suurkuluttaja on nainen, joka nauttii kerralla 5 alkoholiannosta tai enemmän tai joka nauttii yli 16 alkoholiannosta viikossa.
        Yksi alkoholiannos vastaa yhtä ravintola-annosta (4 cl väkeviä) ja sisältää noin 12 grammaa alkoholia.”
        Lähde: http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288440778878.html
        (Yksi alkoholiannos vastaa myös esim. 1 pulloa olutta tai siideriä tai 12cl viiniä.)

Lue myös artikkelit näiden linkkien alta:
        http://www.sydanliitto.fi/alkoholin-kaytto ja
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi
        ”Runsaaseen ja pitkäaikaiseen alkoholinkäyttöön liittyy paljon terveydellisiä ongelmia, kuten hikoilua, keskittymiskyvyttömyyttä, ärtyneisyyttä, sydämen tykytystä, unettomuutta, janon tunnetta, RUOKAHALUTTOMUUTTA, RIPULIA, SUOLEN HUONOA TOIMINTAA JA UMMETUSTA, YLEISKUNNON LASKUA JA ENNENAIKAISTA VANHENEMISTA”

”Alkoholiriippuvuuksia ja alkoholihaittoja 1990-luvun alusta asti tutkinut ylilääkäri Mauri Aalto Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselta huomauttaa, että riskirajat eivät myöskään ole turvarajoja. On siis harhaluulo ajatella, että kunhan juo ”vain” 16 tai 24 annosta viikossa, sukupuolesta riippuen, on turvassa alkoholihaitoilta.
        ”Yksilötasolla haittoja saattaa tulla jo huomattavasti aikaisemmin. Tuon rajan jälkeen riski saada haittoja lisääntyy huomattavasti”, Aalto sanoo.
        ”SITÄ PAITSI NÄMÄ RISKIRAJAT ON SUUNNITELTU PERUSTERVEELLE IHMISELLE. (Huom! Syömishäiriöinen ei ole terve) Sellaiselle, jolla on jo alkoholiriippuvuus, lääkitys tai joka on raskaana, rajat eivät sovi, vaan ne ovat huomattavasti alhaisemmat. Moni myös katsoo riskirajat reunaehdoiksi.”…
        Aallon mukaan riskirajajuomisen kohdalla puhutaan nimenomaan terveydellisistä haitoista.
        ”Jotkut kestävät alkoholia paremmin kuin toiset. Samalla tavalla juovien ihmisten joukossa osalle saattaa aiheutua haittoja, osalle taas ei mitään. Silloin tulee helposti vähäteltyä oireita, sillä ajattelee, ettei noilla muillakaan mitään vaivoja ole. Ihmiset eivät osaa - tai eivät halua - yhdistää masennusta, VATSAVAIVOJA, verenpainetta tai unettomuutta liialliseen alkoholinkäyttöön. Jos on esimerkiksi taipumusta masennukseen, alkoholinsietoraja voi olla hyvin alhainen.””
        Lähde: http://suomenkuvalehti.fi/jutut/terveys-ja-tiede/alkoholi-ja-riskirajat-voiko-turvallisesti-ryypata

Kertomasi mukainen alkoholinkulutus voi jo yksinään, erityisesti liitettynä heikkoon syömiseen, aiheuttaa vatsavaivoja. Muita mahdollisia syitä voi olla esimerkiksi fruktoosi-intoleranssi (http://keskustelu.suomi24.fi/node/8593755) tai kilpirauhasen ylitoiminta. Kilpirauhassairauksista on oma keskusteluosio sisätautien alla.

Alkoholissa on paljon kaloreita ja se lihottaa. Toisaalta siinä ei ole ravintoaineita. Jos et syö riittävästi kunnon ruokaa ja juot mainitsemasi määrän alkoholia, olet vakavasti aliravittu ja altis erilaisille sairauksille. Aliravitumpi kuin mitä painosi perusteella voisi luulla. Olet vielä nuori, mutta tätä menoa jatkamalla et ole enää kauan kaunis.

Tie tervehtymiseen alkaa tosiasioiden tunnustamisesta. Hae ihmeessä apua syömishäiriösi lisäksi alkoholiriippuvuuteesi.

Toivon kaikesta sydämestäni, että saat elämäsi oikeille raiteille. Tsemppiä!

• voiapua!

Kyllä sinulla on alkoholiongelma. Noin nuori ja et joudut pinnistelemään, että voisit olla juomatta pari päivää -huh huh!

• HuolestaNeuroottinen

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Tiedostan jollain tasolla ongelmat alkoholinkäytössä, mutten osaa kuvitella tai luokitella itseäni alkoholistiksi. Pakkojuomisella tarkoitan sitä, etten osaa toimia sosiaalisissa tilanteissa tai rentoutua ilman alkoholia. Se toimii paremmin kuin lääkkeet joita käytän ahdistuneisuuteen. Juominen rentouttaa, poistaa estoja ja ahdistus vähenee. Olen huomannut erityisesti ongelman siinä, etten voi olla ajattelematta alkoholia.

Juomatta pyrin olemaan silloin, jos on jotain tärkeää menoa kuten lääkärillä käynti. Muutenkin yritän olla esimerkiksi sunnuntain täysin selvinpäin tai pitää useamman selvän päivän viikossa, jos mahdollista. Hoen aina itselleni, ettei tässä mitään ongelmaa ole, pystyn kyllä hallitsemaan tilannetta.

Minusta tuntuu siltä, ettei kukaan ottaisi tosissaan tätä alkoholiongelmaa. Pelkään, että minulle nauretaan ja käsketään ottamaan niskasta kiinni enkä saisi mitään apua. Tilanteeni ei ole niin paha verrattuna oikeasti alkoholisoituneisiin ihmisiin.

Kiitos tuesta, kai sitä pikkuhiljaa pitäisi tunnustaa ongelmat. En vain tiedä mistä hakea apua ja mihin ongelmaan ensin.

• Vastaus_aloittajille

Kukaan terveyden-, mielenterveyden- tai alkoholivieroitusalan ammattilaisista ei takuulla naura ongelmillesi ja käske vain ryhdistäytyä. Sinä tarvitset oikeasti apua! Olet tavallaan jo puoliksi tunnistanut ja tunnustanut alkoholi-ongelmasi, joka on vain osa ongelmistasi, ehkä sellaisen seuraus. Koska olet jo saanut hoitoa syömishäiriöön ja joku lääkäri on kirjoittanut sinulle reseptin ahdistuslääkkeseen, etkö voisi keskustella näiden, jo tuttujen lääkärien tai psykologien kanssa? Koska pidättäydyt alkoholista ennen lääkärin vastaanottoa, olet tarkoituksella peitellyt heiltä runsaan alkoholin käyttösi ja sosiaaliset pelkosi, joita se väliaikaisesti helpottaa. Juuri heille sinun pitäisi avoimesti keskustella asiasta. He tajuavat asian vakavuuden, ovat vaitiolovelvollisia ja osaavat ohjata sinua eteenpäin, jos eivät itse voi sinua auttaa. Eikö olisi hyvä, jos voisit olla sosiaalisesti vapaa selvänäkin?

Jos et voi tai halua uskoutua heille, niin kerro, oletko alle 23-vuotias vai vanhempi. Asutko pääkaupunkiseudulla, toisessa suurkaupungissa vai pikkupaikkakunnalla? Oletko opiskelija jossain yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa? (Ei tarvitse kertoa paikkaa.) Tiedot vaikuttavat siihen, mistä voit saada apua.

Oletko lukenut ahdistuslääkkeesi pakkausselosteen? Luulen, että sitä ja alkoholia ei sais käyttää yhdessä. Ne saattavat voimistaa toistensa vaikutusta ja se voi olla vaarallista. Toisaalta, jos olet kovin juovuksissa, voit nuorena naisena joutua helposti seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Sellainen tapaus ei ainakaan vähennä ahdistusta.

Jos liikut sellaisessa ystäväpiirissä, jossa käytetään paljon alkoholia, yritä etsiä uusia ystäviä muualta, vaikkapa parisalsatunneilta, valokuvaus- tai kokkikurssilta.

Miehet kestävät paljon enemmän alkoholia kuin naiset. Älä matki heitä. Olet kovin nuori. Jos ystäväpiirissäsi käytetään paljon alkoholia, 5-10 kuluttua osa heistä tulee olemaan alkoholisoituneita luusereita, osa aikuistuu ja jättää jatkuvat juopottelut. Varaa paikkasi voittajien ryhmässä.

Jatketaan, kun olet vastannut yllä oleviin kysymyksiin.

• HuolestaNeuroottinen

Olisihan se hyvä ettei tarvitsisi juoda sosiaaliseen ahdistukseen ja helpottaakseen oloa. Psykologille ja muille ammattiauttajille en ole uskaltanut kertoa juomisesta, vaikka ovat kyselleetkin välillä aiheeseen liittyen. Useamman kerran on tullut oltua humalassa psykologikäynnin aikana, mutta ei hän kummempaa asiaan kommentoi. Kysyy korkeintaan miksi olen juonut. Valehtelen aina ottavani vain pari koska olin kaverin kanssa ja oli hauskaa, vaikka todellisuudessa join yksin ja olin ahdistunut. Juon melkein aina yksin aamusta iltaan.

Olen käynyt vuosi sitten puhumassa silloisesta alkoholiongelmasta yhdellä työntekiijällä, joka on siis erikoistunut päihdeongelmiin. Hetkeksi se auttoikin, pääsi selvittämään syitä ja seurauksia, tehtiin suunnitelmaa jatkoa varten juomisen määrän suhteen. Sen jälkeen ei mennyt kauaakaan, kun lähti taas homma käsistä. Jostain syystä totuin alkoholiin ja siitä tuli normaali tapa; aamulla on luonnollista ottaa oluen kanssa lääkkeet jne. Olen miettinyt josko varaisin uutta aikaa ja kävisin puhumassa tästä, mutta onko enää pelkästä puhumisesta apua, en tiedä.

Pelottaa vähän antaa tietoja itsestäni, mutta menkööt. Olen alle 23-vuotias, paikkakunta ei ole kovin pieni muttei suurikaan. Asun Itä-Suomessa näin epätarkasti sanottuna. En opiskele missään tällä hetkellä, olen työkyvyttömyyseläkkeellä vuoden. Ammattikoulussa olen opiskellut pari kertaa ja nekin keskeytyivät, toinen sen takia, että olin ollut koulussa liian monta kertaa humalassa.

Ahdistuslääkkeen kanssa ei saisi käyttää alkoholia. Se voimistaa alkoholin vaikutusta suuremmilla annoksilla varsinkin paljon, ja sen takia juomisen yhteydessä otan eri lääkkeitä saadakseni paremman olon. Kaikista lääkkeistä en edes tiedä mitä ne ovat. Suurin osa kuitenkin kipulääkkeitä ja rauhoittavia.

Ystäväpiirissäni ei ole moniakaan enää, mutta yksi läheisempi ystävä juo joka päivä myös. Muutenkin hän on samanlainen ongelmiensa kanssa kuin minä. Ainoa ero on se, että hän juo suurempia annoksia (hän on siis mies). Poden huonoa omatuntoa siitä, että olen ns. saanut tämän ystävänikin juomaan - hän ei juonut ennen kuin tutustuimme.

• Heppatyttö_89
        HuolestaNeuroottinen kirjoitti:

Olisihan se hyvä ettei tarvitsisi juoda sosiaaliseen ahdistukseen ja helpottaakseen oloa. Psykologille ja muille ammattiauttajille en ole uskaltanut kertoa juomisesta, vaikka ovat kyselleetkin välillä aiheeseen liittyen. Useamman kerran on tullut oltua humalassa psykologikäynnin aikana, mutta ei hän kummempaa asiaan kommentoi. Kysyy korkeintaan miksi olen juonut. Valehtelen aina ottavani vain pari koska olin kaverin kanssa ja oli hauskaa, vaikka todellisuudessa join yksin ja olin ahdistunut. Juon melkein aina yksin aamusta iltaan.

Olen käynyt vuosi sitten puhumassa silloisesta alkoholiongelmasta yhdellä työntekiijällä, joka on siis erikoistunut päihdeongelmiin. Hetkeksi se auttoikin, pääsi selvittämään syitä ja seurauksia, tehtiin suunnitelmaa jatkoa varten juomisen määrän suhteen. Sen jälkeen ei mennyt kauaakaan, kun lähti taas homma käsistä. Jostain syystä totuin alkoholiin ja siitä tuli normaali tapa; aamulla on luonnollista ottaa oluen kanssa lääkkeet jne. Olen miettinyt josko varaisin uutta aikaa ja kävisin puhumassa tästä, mutta onko enää pelkästä puhumisesta apua, en tiedä.

Pelottaa vähän antaa tietoja itsestäni, mutta menkööt. Olen alle 23-vuotias, paikkakunta ei ole kovin pieni muttei suurikaan. Asun Itä-Suomessa näin epätarkasti sanottuna. En opiskele missään tällä hetkellä, olen työkyvyttömyyseläkkeellä vuoden. Ammattikoulussa olen opiskellut pari kertaa ja nekin keskeytyivät, toinen sen takia, että olin ollut koulussa liian monta kertaa humalassa.

Ahdistuslääkkeen kanssa ei saisi käyttää alkoholia. Se voimistaa alkoholin vaikutusta suuremmilla annoksilla varsinkin paljon, ja sen takia juomisen yhteydessä otan eri lääkkeitä saadakseni paremman olon. Kaikista lääkkeistä en edes tiedä mitä ne ovat. Suurin osa kuitenkin kipulääkkeitä ja rauhoittavia.

Ystäväpiirissäni ei ole moniakaan enää, mutta yksi läheisempi ystävä juo joka päivä myös. Muutenkin hän on samanlainen ongelmiensa kanssa kuin minä. Ainoa ero on se, että hän juo suurempia annoksia (hän on siis mies). Poden huonoa omatuntoa siitä, että olen ns. saanut tämän ystävänikin juomaan - hän ei juonut ennen kuin tutustuimme.

Toinen ärtysuoliepäilijä täällä. Aikalailla lapsesta asti tuskastellut vaivoja, tulevat ja menevät. Myös ahdistushäiriö ja masennus todettu. Stressittömyys (meditaation ja liikunnan kautta) ja ruokavalio helpottaneet paljon - enemmän ko lääkärikäynnit tai terapeutit.

Miulla kans ollut vuosia alkoholinkäytön kanssa ongelmia vaikken sitä pitkään aikaan halunnutkaan myöntää. Ite olen alle 25v mies ja hiljattain lopettanut juomisen. Hoksasin tupakan lopettamisen jälkeen että sitä addiktiota rupes korvaamaan juomalla useammin, syömällä makeisia yms yms ja päättelin että kaikki ei ole oikein - vatsa oli samaa mieltä.

Toi on tosi ongelmallista että juo sosiaalisissa tilanteissa, koska kaikki muutkin juo. On tosi ongelmallista, että "kaikki" juo. Se on tässä meijän kulttuurissa melko harmillista. Mutta ahdistukseen/ujouteen/sosiaalisuuteen se ei itse asiassa auta, vaan päinvastoin. Jos juo aina silloin kun haluaa olla epäahdistunut, itseluottavainen jne, periaatteessa hokee itsellensä ettei ole mitään näistä positiivista asioista ilman alkoholia. Että on jotenkin viallinen ja alkoholi on siihen se lääke. Silloin muuttuu hokemakseen (placebo toimii) eikä enää osaa pitää hauskaa selvinpäin, ei ainakaan täysiä, sillain niinko lapsena. Sillain niinko pitäs pystyä. Toi on osa sitä addiktiota ja musta tuntuu että aivan todella paljon useammalla prosenttimäärällä meijän sukupolvessa on alkoholismia kuin mitä yleisesti uskotaan.

Tupakassa nimenomaan sama juttu; polttaa usein rentoutuakseen tms, vaikka tupakka aiheuttaa sen epärentouden.

Ei meistä kukaan tarvitse mitään meidän ulkopuolista ollakseen paras mahdollinen itsensä. Meissä kaikissa on potentiaali itseluottamukselle, onnellisuudelle ja niin edelleen. Me ei tarvita alkoholia, tupakkaa, meikkejä eikä aplodeja. Aika monet mainokset koettaa väittää päinvastaista, ja onhan noi kaikki aika isoja bisneksiä. Paljonko rahaa meikeissäkin liikkuu? Puhumattakaan sitten oluesta. Ja kaikkeen itsensä ulkopuoliseen turvautuminen (englannin sana depend) luo addiktiota (dependence).

Tosi hyvä juttu nuille bisneksille saada kuluttajia koukkuun milloin mihinkin. Kahvi on kallista, mutta ihmiset ovat koukussa siihen (eivätkä tietenkään useinkaan myönnä sitä, mutteivät kunnolla herää ilman aamukahvia) ja jatkavat siis sen ostamista. Tupakan hinta nousee koko ajan, mutta harvapa on sen takia lopettanut - tai jos onkin, niin vielä harvempi lopullisesti. Alkoholi ei ole yhtään sen halvempaa, ja mahtaa sullakin mennä tolla kuvaamallas käytöllä pariasataa euroa kuukaudessa siihen, kuten mullakin aiemmin - varsinkin jos olet antelias ihminen ja tarjoat baarissa ryyppyjä kavereille rahapäivänä.
        Valkoista sokeriakin tungetaan ties millä nimikkeillä melkein kaikkeen ruokaan. Ihmekö makeisetkin ja virvoitusjuomatkin ovat niin koukuttavia, ja ihimekö lapsia ketkuttaa jos eivät niitä saa. Toikin on jännä rahareikä taloudelle, lapsille on pakko ostaa karkkia (ne on siihen addiktoituneita) ko ei niitä muuten jaksa.

Elämäntapamuutokset on hankalia mutta todellakin sen arvoisia. Kokeile googletella jotain "how to live healthy"-meininkejä ja rupea pitämään listaa jos innostut. Ite oon kääntäny parissa viikossa elämäni 200% paremmaksi, ja periaatteessa se alkoi jo puoltoista kuukautta sitten tupakan lopettamisella.

Hirviä fluudi, toivottavasti tosta nyt jotaki apua ois jolleki. Mulla on sosiaalinen elämä vähentyny huomattavasti päihteettömyyden jälkeen muttei haittaa, ei ole ikävä baareja. Sen sijaan kuntoilen ja joka päivä on parempi ja parempi olo. Aikansa voi kuluttaa muuhunkin ko semmoseen joka johtaa ennenaikaiseen hautaan.

• Vastaus aloittajalle

Hei, aloittaja! Sinusta ei ole kuulunut mitään yli viikkoon. Mitä sinulle kuuluu nyt?

Katselin netistä pari vanhaa jaksoa kolmosen 45 minuuttia -ohjelmasta. Toisen aihe oli lääkärien alkoholismi. Vaikka heillä on hyvät tiedot alkoholin käytön vaaroista, on heissä alkoholisteja kuten muissakin ammateissa. Ohjelmassa 10v. sitten alkoholista irti päässyt lääkäri sanoi, että tästä sairaudesta ei parane yksin ilman apua. Ota vastaan kaikki apu ja tuki, jota voit saada. Joko olet ottanut ongelman esiin psykoterapeuttisi kanssa?

Nimimerkki Heppatytöllä (mies) oli hyvä vihje yhteen keinoon parantaa mielialaa. Se on liikunta. Liikkumalla aivot alkavat erittää mielihyvää tuottavaa endorfiinia. Vaikka ennen liikuntasessiota olisi masentunut olo, tunnin liikunnan jälkeen mieliala on noussut. Sama, miten liikut kunhan pulssi nousee ja hiki nousee pintaan. Helpointa on mennä ulos juoksulenkille, mutta jos se ei kiinnosta, lajeja on monia. Liikunta tukee tervehtymistä.

• HuolestaNeuroottinen
        Vastaus aloittajalle kirjoitti:

Hei, aloittaja! Sinusta ei ole kuulunut mitään yli viikkoon. Mitä sinulle kuuluu nyt?

Katselin netistä pari vanhaa jaksoa kolmosen 45 minuuttia -ohjelmasta. Toisen aihe oli lääkärien alkoholismi. Vaikka heillä on hyvät tiedot alkoholin käytön vaaroista, on heissä alkoholisteja kuten muissakin ammateissa. Ohjelmassa 10v. sitten alkoholista irti päässyt lääkäri sanoi, että tästä sairaudesta ei parane yksin ilman apua. Ota vastaan kaikki apu ja tuki, jota voit saada. Joko olet ottanut ongelman esiin psykoterapeuttisi kanssa?

Nimimerkki Heppatytöllä (mies) oli hyvä vihje yhteen keinoon parantaa mielialaa. Se on liikunta. Liikkumalla aivot alkavat erittää mielihyvää tuottavaa endorfiinia. Vaikka ennen liikuntasessiota olisi masentunut olo, tunnin liikunnan jälkeen mieliala on noussut. Sama, miten liikut kunhan pulssi nousee ja hiki nousee pintaan. Helpointa on mennä ulos juoksulenkille, mutta jos se ei kiinnosta, lajeja on monia. Liikunta tukee tervehtymistä.

Aloittaja täällä taas. Uskalsin nyt psykiatrin kautta kysyä aikaa päihdehoidon puolelle ja kävinkin siellä puhumassa juomisesta ja lääkkeiden käytöstä. Suunnitelmia on tehty ja tavoitteena olla kokonaan juomatta.

Ja vastauksia noihin aiempiin kysymyksiin: koulussa oleminen selvänä oli vaikeaa, koska ahdistus kasvoi liian suureksi. Ihmiset ja opiskeluissa pärjääminen kävi liian rankaksi. Ala ei ollut myöskään oikea. En myöskään pysy toisten perässä, opiskelutahti on liian nopea enkä pysty olemaan paikoillani tai keskittymään yhtään. Mies, kenen kanssa juon, on poikaystäväni. Suhde on välillä ollut tauolla, koska en kestä hänen jatkuvaa syyttelyä ja takertuvuutta. Olen yrittänyt saada häntäkin hoitoon, mutta en onnistu. Aihe vaihtuu aina kun mainitsenkin hänen juomisestaan.

Omakaan juomattomuus ei meinaa onnistua tarpeeksi hyvin. Nyt menee lähinnä niin, että jos en juo joka päivä, niin muutamana päivänä viikossa tulee juotua selvienkin päivien edestä.. turhauttaa koko homma. Asenne alkaa menemään siihen suuntaan, että turhaan yritänkään.

• HuolestaNeuroottinen
        Heppatyttö_89 kirjoitti:

Toinen ärtysuoliepäilijä täällä. Aikalailla lapsesta asti tuskastellut vaivoja, tulevat ja menevät. Myös ahdistushäiriö ja masennus todettu. Stressittömyys (meditaation ja liikunnan kautta) ja ruokavalio helpottaneet paljon - enemmän ko lääkärikäynnit tai terapeutit.

Miulla kans ollut vuosia alkoholinkäytön kanssa ongelmia vaikken sitä pitkään aikaan halunnutkaan myöntää. Ite olen alle 25v mies ja hiljattain lopettanut juomisen. Hoksasin tupakan lopettamisen jälkeen että sitä addiktiota rupes korvaamaan juomalla useammin, syömällä makeisia yms yms ja päättelin että kaikki ei ole oikein - vatsa oli samaa mieltä.

Toi on tosi ongelmallista että juo sosiaalisissa tilanteissa, koska kaikki muutkin juo. On tosi ongelmallista, että "kaikki" juo. Se on tässä meijän kulttuurissa melko harmillista. Mutta ahdistukseen/ujouteen/sosiaalisuuteen se ei itse asiassa auta, vaan päinvastoin. Jos juo aina silloin kun haluaa olla epäahdistunut, itseluottavainen jne, periaatteessa hokee itsellensä ettei ole mitään näistä positiivista asioista ilman alkoholia. Että on jotenkin viallinen ja alkoholi on siihen se lääke. Silloin muuttuu hokemakseen (placebo toimii) eikä enää osaa pitää hauskaa selvinpäin, ei ainakaan täysiä, sillain niinko lapsena. Sillain niinko pitäs pystyä. Toi on osa sitä addiktiota ja musta tuntuu että aivan todella paljon useammalla prosenttimäärällä meijän sukupolvessa on alkoholismia kuin mitä yleisesti uskotaan.

Tupakassa nimenomaan sama juttu; polttaa usein rentoutuakseen tms, vaikka tupakka aiheuttaa sen epärentouden.

Ei meistä kukaan tarvitse mitään meidän ulkopuolista ollakseen paras mahdollinen itsensä. Meissä kaikissa on potentiaali itseluottamukselle, onnellisuudelle ja niin edelleen. Me ei tarvita alkoholia, tupakkaa, meikkejä eikä aplodeja. Aika monet mainokset koettaa väittää päinvastaista, ja onhan noi kaikki aika isoja bisneksiä. Paljonko rahaa meikeissäkin liikkuu? Puhumattakaan sitten oluesta. Ja kaikkeen itsensä ulkopuoliseen turvautuminen (englannin sana depend) luo addiktiota (dependence).

Tosi hyvä juttu nuille bisneksille saada kuluttajia koukkuun milloin mihinkin. Kahvi on kallista, mutta ihmiset ovat koukussa siihen (eivätkä tietenkään useinkaan myönnä sitä, mutteivät kunnolla herää ilman aamukahvia) ja jatkavat siis sen ostamista. Tupakan hinta nousee koko ajan, mutta harvapa on sen takia lopettanut - tai jos onkin, niin vielä harvempi lopullisesti. Alkoholi ei ole yhtään sen halvempaa, ja mahtaa sullakin mennä tolla kuvaamallas käytöllä pariasataa euroa kuukaudessa siihen, kuten mullakin aiemmin - varsinkin jos olet antelias ihminen ja tarjoat baarissa ryyppyjä kavereille rahapäivänä.
        Valkoista sokeriakin tungetaan ties millä nimikkeillä melkein kaikkeen ruokaan. Ihmekö makeisetkin ja virvoitusjuomatkin ovat niin koukuttavia, ja ihimekö lapsia ketkuttaa jos eivät niitä saa. Toikin on jännä rahareikä taloudelle, lapsille on pakko ostaa karkkia (ne on siihen addiktoituneita) ko ei niitä muuten jaksa.

Elämäntapamuutokset on hankalia mutta todellakin sen arvoisia. Kokeile googletella jotain "how to live healthy"-meininkejä ja rupea pitämään listaa jos innostut. Ite oon kääntäny parissa viikossa elämäni 200% paremmaksi, ja periaatteessa se alkoi jo puoltoista kuukautta sitten tupakan lopettamisella.

Hirviä fluudi, toivottavasti tosta nyt jotaki apua ois jolleki. Mulla on sosiaalinen elämä vähentyny huomattavasti päihteettömyyden jälkeen muttei haittaa, ei ole ikävä baareja. Sen sijaan kuntoilen ja joka päivä on parempi ja parempi olo. Aikansa voi kuluttaa muuhunkin ko semmoseen joka johtaa ennenaikaiseen hautaan.

Kiitos vastauksesta! Itseasiassa viestisi sai ajattelemaan paljonkin juomisen ja miksei tupakoinninkin syitä. Itselläni ei ole kamalasti tuota sosiaalista elämää nytkään, mutta päihteettömyyden jälkeen tuskin ollenkaan. Niin moni, ellei kaikki läheisistä ihmisistä juo. Useimmat juo paljon ja useasti. Siinä ratkeaa helposti itsekin samoihin tapoihin takaisin.

Tuntuu vaan siltä, ettei pää toimi selvinpäin. Pelkään myös sitä, millaiseksi muutun ilman päihtynyttä oloa, tuleeko kaikenlaiset mielenterveysongelmat enemmän esille. Uskon vahvasti siihen, etten osaa toimia sosiaalisissa tilanteissa enkä kestä sietämätöntä ahdistuneisuutta. Alkoholi on pitänyt pahimmat tunnetilat poissa.

• Vastaus_aloittajalle

Toivottavasti liioittelet, sillä muuten elämäsi on tosi solmussa. Solmun aukaiseminen alkaa sillä, että keskustelet avoimesti alkoholinkäytöstäsi psykologisi kanssa etkä missään nimessä valehtele! Valehtelu ei vahingoita psykologia, mutta sinua kylläkin. Psykologin tehtävä on auttaa sinua, mutta valehtelemalla vain pakenet ongelmaa. Paraneminen lähtee sinusta itsestäsi eikä kukaan muu ei voi tehdä sitä puolestasi. Se ei varmasti ole helppoa, mutta sinä voit tehdä sen. Lääkkeet ja psykoterapia ovat vain apuna.

Kaikki ongelmasi nivoutuvat yhteen; syömishäiriöt, ahdistus, alkoholismi. Veikkaan, että olet joutunut katsomaan alkoholismia liian läheltä. Lapsuuden kodissa? Sinulla olisi varmasti edellytyksiä päästä eteenpäin elämässä, kun saat alkoholismin hallintaan. Oletko huomannut, miten juopottelua seuraavana aamuna on masentunut olo? Masennus ja ahdistus pahenevat alkoholinkäytöstä ja helpottavat, kun alkoholia kuluu vain vähän tai ei ollenkaan.

Olit ammattikoulussa. Miksi et voinut olla selvänä koulussa? Oliko ala väärä ja motivaatio siihen olematon? Tuntuuko sinusta siltä, että sinussa olisi ollut ainesta korkeampaan koulutukseen? Jos et päässyt opiskelemaan sinua kiinnostavaa alaa, ovatko siihen johtaneet keskittymisvaikeudet ja lukurauhan puuttuminen kotona => huonot koulutodistukset => heikko itsetunto (koska olisit pystynyt parempaan)? (Tämä on vain maallikon arvailua.) Keskittymisvaikeudetkin pahenevat alkoholista. Et usko itseesi, mutta oikeasti sinussa on varmasti ainesta parempaan asemaan kuin missä olet. Kirjoitat niin hyvää suomea, että olisin kuvitellut sinun olevan opiskelija yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. Se ei vielä ole mahdotonta. Olet alle 23. Arvosanoja voi korottaa, jos ne eivät riitä koulutukseen pääsemiseen.

Kerroit, että juot yhden miehen kanssa, joka ei juonut ennen sinua. Poikaystävä? Kun sait hänet juomaan, saa hänet myös palaaman entisiin tapoihin. Lopettakaa alkoholilla läträily yhdessä. Yhdessä toinen toista tukien se olisi helpompaa. Tilalle on vaan löydettävä kivoja harrastuksia.

Masennus- ja ahdistuslääkkeet ovat keskushermostoon vaikuttavia aineita. Yhdistelemällä niitä holtittomasti alkoholin kanssa asetat itsesi hengenvaaraan. Joku kerta voit saada niin suuren yhdistelmän, että hengityskeskuksesi lamaantuu ja tukehdut kuoliaaksi. Tai saat aivovaurion ja sinusta tulee zombi.

Tässä linkki, josta voit lukea alkoholin vaikutuksesta elimistölle:
      http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/alkoholi-ja-terveys

Ja tässä linkki, josta löydät nuorisoasemat, päihdepysäkit ja vastaavat nuorille tarkoitetut avohoitoyksiköt, joista saat ilmaiseksi apua alkoholista vapautumiseen. Toivottavasti sieltä löytyy joku hoitopiste omalla paikkakunnallasi.
      http://www.thl.fi/tietokannat/hoitopaikat/palvelujako2_thl.asp?Nuoretavo=x

• vatsakipe

juoppo tytto mene hoito

• Vastaus_aloittajalle

Hei, Huolesta neuroottinen,

Hienoa, että olet ottanut ensimmäisen askeleen taistelussa alkoholismia vastaan. Et yritä turhaan. Repsahduksia varmaan tulee, mutta kun suunta on ylöspäin, pääset vielä ylös kuilun reunalta. Alkoholismi on suurin ongelmasi. Alko vie ikuiseksi luuseriksi, mutta kun pääset sen niskan päälle, muutkin ongelmasi ovat ratkaistavissa.

Kerroit, ettei poikaystäväsi suostu edes keskustelemaan alkoholiongelmastanne. Olet hyvä ilmaisemaan itseäsi kirjallisesti, joten kirjoita hänelle - paperi- tai email-kirjeitä aiheesta. Jos hän edelleen jatkaa juomista ja vetää sinut mukaan, voitko kuvitella ottavasi etäisyyttä häneen? Kyseessä on sentään sinun elämäsi. Jos hän ei tue sinua ja ole valmis lopettamaan jatkuvaa juopottelua, kysy itseltäsi, onko hän arvoisesi mies. Onko hänestä lapsiesi isäksi? Kannattaako tulevaisuus pilata hänen takiaan? Jos vastaus on "ei", mieti, mitä voit asialle tehdä.

Olet nuori, vaikka se ei omasta perspektiivistä siltä tuntuisi. Olet nyt alkanut purkaa ongelmavyyhtiäsi. Kuvittele, missä olet viiden vuoden kuluttua. Päättäväisyydellä olet opiskelemassa mielenkiintoista ainetta tai olet töissä, uudella alalla. Saat palkkaa ja elintasosi on huomattavasti nykyistä parempi. Voit ostaa kauniita vaatteita. Vaikka valmistuisit ammattiin vasta kymmenen vuoden kuluttua, ehdit tehdä töitä yli 30 vuotta ennen eläkeikää. Näin jos selätät alkoholismin. Mutta jos jatkat, dementoidut ennen kuin täytät 35 ja tuskin elät eläkeikäiseksi. Alkoholi todellakin tuhoaa aivoja ja dementoi. Älä anna sen tapahtua sinun aivoillesi. Älä anna periksi vaan toteuta unelmasi!

Tämä keskustelu alkoi vatsavaivoistasi. Jo pelkkä alkoholijuomien nauttiminen voi aiheuttaa vatsavaivoja. Muitakin syitä voi ottaa huomioon. Sinulta on tutkittu laktoosi-intoleranssi ja keliakia. Kumpaakaan sinulla ei todettu olevan. Laktoosi-intoleranssin kaltaisia vatsavaivoja aiheuttaa myös fruktoosi. Lue vähän tunnetusta, mutta ilmeisen yleisestä fruktoosin imeytymishäiriöstä tällä suomi24:n Vatsa- ja ruoansulatusvaivat -osasta. Hae keskustelu FRUKTOOSI-INTOLERANSSI ja muut ketjut ko. aiheesta. Netissä lisää. - Myös gluteeni yliherkkyys on yksi vähemmän tunnettu vatsavaivojen aiheuttajista. Se on eri asia kuin keliakia. Siitäkin oli juttua jossain lähipäivien keskusteluketjussa.

Vielä on yksi syy, joka aiheuttaa ripulia - ja myös keskittymisvaikeuksia, on kilpirauhasen liikatoiminta. Onko sinulta otettu kilpirauhaskokeet (TSH, T4-V ja ehkä T3-V)? Kilpirauhassairauksien oireet tulkitaan usein psyykkisiksi häiriöiksi ja niitä saatetaan hoitaa vuosikausia psyykelääkkeillä ennen oikeaa diagnoosia. Valitetavan usean kohtalo.

Entä onko sinulla todettu ADHD:tä? Myös se vaikuttaa suuresti keskittymiseen ja siihen on toimivia lääkkeitä.

Tsemppiä! Palaa kertomaan, miten voit.

• HuolestaNeuroottinen

Tähän viestiin vastaan myös myöhässä. Todettu on adhd ja lääkitys siihen on ollut parin vuoden ajan. Kilpirauhasarvoissa on ollut jotain pientä häikkää muttei tarpeeksi lääkärin mukaan. Eli ei siltä osin kai mitään vakavaa. Fruktoosi-intoleranssista en olekaan koskaan kuullut, pitää käydä lukemassa, kiitos!

• Vastaus_aloittajalle

Tähän viestiin vastaan myös myöhässä. Todettu on adhd ja lääkitys siihen on ollut parin vuoden ajan. Kilpirauhasarvoissa on ollut jotain pientä häikkää muttei tarpeeksi lääkärin mukaan. Eli ei siltä osin kai mitään vakavaa. Fruktoosi-intoleranssista en olekaan koskaan kuullut, pitää käydä lukemassa, kiitos!

Hei, "HuolestaNeuroottinen",

Hyvää uutta vuotta!

Mitä kuuluu? Oletko saanut elämääsi yhtään paremmalle tolalle kuin missä se oli lokakuun alussa? Toivottavasti.

Jos kilpirauhasessasi on todettu "pientä häikkää", sillä on oikeasti suuri merkitys jaksamiselle ja keskittymiskyvylle. Voi olla, että ADHD:n sijasta tai sen ohella sinulla onkin kilpirauhasen liikatoiminta. Siihen viittaa ripulin, keskittymisvaikeuksien ohella myös laihtuminen. Kilpirauhassairauksien diagnosointi ja hoito on Suomessa huonolla tolalla. Moni potilas on vailla asiantuntevaa lääkäriä ja sairastaa ehkä vuosiakin ennenkuin saa oireet poistavaa lääkitystä. Monien oireita on hoidettu turhaan vuosia mielenterveyslääkkeillä ennen oikeaa diagnoosia.

Ihminen voi jo poteakilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaa, vaikka hänen labra-arvonsa TSH ja T4V olisivat vielä viitearvojen sisällä! Tämä on ollut ja on monen kohtalo. (Mitä sun arvot olivat?) Älä suinpäin usko lääkärin heittoa, ettei häikkää ole tarpeeksi. Diagnosointi pitää tehdä yhdessä labra-arvojen ja oireiden kanssa, ei vain toisten. Yleislääkärit eivät yleensä uskalla antaa koelääkitystä potilaalle, jolla arvot ovat viitteissä (vaikka lähellä niiden rajoja) ja vaikka potilaalla olisi selvät oireet. Mutta erikoislääkäri (endokrinologi tai sisätautilääkäri) voi reseptin kirjoittaa.

Kilpirauhanen vaikuttaa ihmisen jokaikiseen soluun ja säätelee elimistön aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa. Se vaikuttaa niin aivotoimintaan (muistiin, mielialaan, unirytmiin, vireystilaa jne.) kuin myös fyysisiin toimintoihin. Häiriöt kilpirauhasen toiminnassa aiheuttavat todella monia epämiellyttäviä oireita, vakavampia ja vähemmän merkittäviä, joita ihminen itse voi luulla vain normaaliksi ominaisuudekseen kuten kuiva tai nopeasti rasvottuva tukka. Hoitamattomassa kilpirauhassairaudessa ihminen ei voi hyvin.

Kilpirauhasen liikatoiminnassa ihminen menee koko ajan ylikierroksilla ja se myös väsyttää. Pulssi voi olla korkea, joten alkoholi on voinut tuoda sinulle kaivattua rauhoitusta.

Kilpirauhassairaus voi alkaa yhtäkkiä rajusti akuutissa tulehduksessa tai kehittyä hiipien pikkuhiljaa vuosien saatossa. Koska rauhasessasi on jo todettu pientä häikkää, vaadi kunnon seurantaa eli TSH- ja T4V-kokeet vähintään 6kk välein, ehkä useamminkin. Jos arvosi ovat viitteissä lähellä niiden rajoja, mene yksityiselle erikoislääkärille, jos et omalta läääkäriltä saa apua. Ota julkipuolelta kaikki koetulokset viimeisiltä vuosilta mukaan.

Kehoitan sinua tutustumaan hyvin kilpirauhassairauksiin osoitteissa: www.kilpirauhas.info
        www.kilpirauhasliitto.fi
        www.kilpirauhanen.com
        http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/kilpirauhanen/kilpirauhasen-liikatoiminta/

Näistä ensimmäinen on Kilpirauhasfoorumin sivusto, joka vaatii rekisteröitymisen (keksi nimimerkki), mutta siten pääset käsiksi laajaan tietopakettiin.
        Myös täällä suomi24.ssa on kilpirauhassairaudet-keskustelupalsta sisätaudeissa-osiossa, jossa voi esittää kysymyksiä ja saada vertaistukea. Jatka siellä.( Käytä tässä aloittamaasi nimimerkkiä HuolestaNeuroottinen, niin sut tunnistaa.)

• Vastaus_aloittajalle

Lisäisin vielä edelliseen viestiin sen, että kilpirauhassairaudet ovat normaalisti eteneviä sairauksia, joten vaikka koetulokset ovat lääkärin mielestä olleet liian hyvät lääkitykselle kuukausia sitten, tilanne nyt voi olla jo toinen. Seuranta on välttämätön.

Kilpirauhassairaudet aiheutuvat usein autoimmuunitulehduksesta ja taipumus niihin on perinnöllistä. Jos suvussasi on kilpirauhassairauksia, kerro se lääkärille. Silloin lisäkoe TPOAb olisi tarpeen ottaa. Myös diabetes, astma ja MS-tauti ovat autoimmuunisairauksia.

Onko sulla ADHD-lääkityksen lisäksi beetasalpaajia ja/tai mielenterveylääkkeitä? Jos oireittesi syy löytyy kilpirauhasesta, ne kaikki saattavat olla tarpeettomia, kun saat kilpirauhaslääkityksen.

• Vastaus_aloittajalle

Hei, HuolestaNeuroottinen,

Oletko ehtinyt tutustua kilpirauhasen liikatoiminnan oireisiin sivustoilta, joita mainitsin? Jos kyllä, niin tunnistitko niistä itsesi?

• Vastaus_aloittajalle

Olisi kiva kuulla kommenttisi vastauksiini 3.1. ja 7.1.

Ilmoita, kun et enää lue ja vastaa tähän ketjuun, niin en turhaan availe tätä palstaa.

• Vastaus_aloittajalle

Miten menee? Viimeisestä viestistäsi on kulunut jo 2 viikkoa.

• Vastaus_aloittajalle

Kirjoitit viimeksi aloittamaasi ketjuun 23.10. eli kolme viikkoa sitten. Mitä kuuluu? Onko vatsa- ja masennusoireet yhtään helpottuneet? Oletko onnistunut vähentämään alkoholin käyttöäsi? Onko poikaystävä suostunut kohtaamaan alkoholiongelman ja yrittämään raitistumista yhdessä? Toivottavasti sinulla menee nyt paremmin kuin aloittaessasi ketjun lokakuun alussa.

• HuolestaNeuroottinen

Hei, pahoittelut pitkästä viiveestä. Suhteellisen siedettävästi menee, vatsaoireet ovat onneksi helpottaneet paljonkin, varmaan juurikin alkoholinkäytön vähentämisen ansiosta. Olin yhdessä vaiheessa 2kk kokonaan juomatta ja olin silloin ylpeä siitä, vaikka lyhythän aika tuo on.. poikaystävä ei suostu lopettamaan itse juomista, yrittää valehdella ettei ole juonut. Yritän parhaani mukaan tukea ja auttaa, ei taida silti riittää..

• %%%%

Aloittaja, Joko maha on rauhoittunut? Oletko onnistunut vähentämään alkoholin käyttöä?

• Viina vie

Aloittaja ei tainnut onnistua toiveissaan. Vai?

• Vastaus_aloittajalle

Kirjoitin 3.1. pitkän vastauksen (parikin) edelliseen viestiisi (1.1.). Oletko lukenut, vaikka et ole kommentoinut sitä? Ko. tekstit ovat tuolla jossain keskellä tätä keskusteluketjua. Jos pitää pitkiä taukoja suomi24:n "kirjeenvaihdossa", viimeistä viestiä voi olla vaikea löytää, koska vihreä pampula merkkinä uudesta viestistä säilyy vain pari päivää. Siksi jatkossa (jos sitä tulee), kannattaa kirjoittaa aina ketjun loppuun.

• Kysymys aloittajalle

Poistuitko pysyvästi keskustelusta, aloittaja?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      109
      4206
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      78
      3456
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      76
      3249
    4. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      24
      3189
    5. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3072
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      72
      2896
    7. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2760
    8. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      60
      2678
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2519
    10. Ei me saada toisiamme

Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      33
      2364
    Aihe