Mitä liimaa resiinimalliin?

Mazdan liimalasi

Minulla on tuollainen NEO Scale Modelsin Mazda 323F resiinimalli 1/43 mittakaavassa ja sen takalasi (asetaattia ehkä koska hyvin läpinäkyvä ja ohut) on irti toisesta reunasta. Millähän liimalla tällaisen saisi takaisin?
Takaluukun lasissa on musta reunus, musta väri on "lasin" sisäpuolella mikä saattaa heikentää tarttuvuutta, kokeilin jo erikeeperillä mutta ei pysynyt.

Mazda on siis tuollainen:
http://neoshop.replicars.nl/detail.php?nr=161066&massstab=&marke=Mazda

2

270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sotkamallari

Ainakin sotilaskalustomallien puolella resiinimallit kasataan käyttämällä pikaliimoja, Pacer Zap-A-Gap-liimasarja taitaa olla yleisimpiä mallaripiireissä Jenkeissä ja meilläkin, itse käytän tuon sarjan tuotteita.

MUTTA: pikaliiman liuottimet höyrystävät siten nuo yleensä asetaatista valetut ikkuna-osat sumuisiksi, Zapilla on myös Zap Poly niminen versio, joka ei höyrystytä ikkunoita https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=7754&grpid=1504.

Itse olen tuolla liimaillut yhden 1:35 sotakuplan ja parin 1:35 resiinisen kuorma-auton ikkunat.

Tai sitten olen käyttänyt tavallista 2-komponentti epoksia. Epoksia löytyy ihan suurempien markettien liimaosastoilta suuremmissa kaupungeissa ja osa harrasteliikkeistä, jotka myyvät lennokkitarvikkeita, löytyy usein myös juuri esim. Zap:in epoksia. Huono puoli vain on kahden eri liiman osasen sotkeminen toisiinsa ja sen jälkeen siisti levittäminen, erityisesti kokemattomalla on riski helposti levittää liikaa tavaraa ja sotata lasi. Päästään 5mm matkalta teroitettu hammastikku ja pienimäärä kerrallaan töpöttämällä saa siistiä jälkeä. Tosin vakaata kättä tietysti tarvitaan. Saatavuuden Suomessa voi helposti tarkistaa Googlen kautta, eli mikä sinua lähimpänä oleva liike myy, jos päätät käyttää.

Pääsääntöinen ero pikaliiman ja epoksin käytön välillä on ollut se, että pikaliima ei sovellu hyvin rasitukselle alttiisiin kohteisiin, epoksi taas sopii rasitukselle joutuviin jäädessään hieman elastiseksi. 1:43 tosin sen verran pieni, ettei vielä merkitystä, mutta jo esim. 1:24 lasiosien liimauksessa on jo vaikutusta. Tosin huonona puolena parilla epoksilla tuntuu olevan lievä kellastuminen etenkin aikaa myöten.

Eri-Keeper ja muut valkoiset liimat ovat yleisesti kyllä käytetty ikkunoiden liimauksessa, mutta huono tarttuvuus on pitkä miinus ja saumat eivät kestää mitään rasitusta vähänkään suuremmassa osassa (tuulilasi).
      Itselläni on muutamasta normaalista injektiovaletusta (normirakennussarja) ajoneuvosta sivulasi tai tuulilasi pudonnut, kun nostanut suoraan pohjasta yhdestä kohtaa ja runko elänyt.

Myöhäinen vastaus, toivottasti tästä olisi jotain hyötyä.

• Mazdan liimalasi

Kiitos vastauksesta, varmasti on hyötyä kun en ole vielä erikeeper kokeilun jälkeen mitään osannut tuolle tehdä.
        Pitää koettaa jossain vaiheessa tuota kaksikomponenttiliimaa. Toivottavasti se musta lasinreunus ei haittaisi tarttuvuutta tällä liimalla. Musta väri on siis lasin sisäpuolella eli liima tulisi sen mustan pinnan ja korin väliin kuten oikeassakin autossa:
        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Mazda_323f_rear_20080301.jpg

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Täti-ihminen Sofia ja nuori kanadalainen lätkänpelaaja

Sofialla on kiikarissa Logan Thompson 25v, Las Vegasissa pelaava kanadalaispelaaja. Tätä se kai tarkoitti, kun sanoi Seiskalle, ettei tiedä kuinka pit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      2992
    2. Some pillastui: Farmin voitto pedattiin Teemulle?!? "Törkee temppu" "Taina oli ihan vailla mahiksia"

Ohhoh, Farmi-kaksintaistelu ja finaali on saanut tunteet kuumiksi - ja ehkä syystäkin Suomi24 Keskustelu -palstalla... Olisiko Tainalla ollut mahdolli
      Suomalaiset julkkikset
      18
      2638
    3. Pääsikö Martti

Esittelemään velaka mersua ja hyyryä hienostoalueella lippisjonnelle🤗😜😎
      Kotimaiset julkkisjuorut
      194
      1462
    4. Suomessa todettu ilmeisesti eka apinarokkotapaus

Euroopassa matkailleella miehellä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008841676.html
      Maailman menoa
      104
      1450
    5. Etkö voisi

Mies: Etkö millään voisi, tahtoisi tai haluaisi tavata? Edes hetken, kuten silloin joskus. Etkö voisi pyytää? Itse en voi. Tekisin mitä vain, jos näki
      Rakkaus ja rakastaminen
      84
      1190
    6. Voiko Martinaa muuta kuin nauraa

Baha oli "tiedän, että ollaan loppuelämä yhdessä."😂 Pikkarainen oli " tässä on nyt se oikea ihminen, en luovu susta koskaan."😂 Lippispojasta sanoo "
      Kotimaiset julkkisjuorut
      302
      1176
    7. J joskus haluaisin

Istua syliisi ja samalla suudella sinua...
      Ikävä
      49
      1111
    8. Petit miestäsi

Pettäisit myös minut. Sinulle ei merkitse rehellisyys mitään. Naisilla on selkäranka. Käärmellä sitä ei ole. Älä enää vaivaa minua.
      Järki ja tunteet
      69
      1035
    9. Mitäs ajattelisit

Jos saisit häneltä tänään pienessä sievässä lähetetyn viestin puhelimeen "haluan nähdä" tai "ikävä"?
      Ikävä
      81
      998
    10. Nyt on aika muistella jättitarakkaa

Uuh uuh uuh. https://aijaa.com/wMPRhU
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      893
    Aihe