Käppäilin tuolla metsikössä katsellen putoavia lehtiä,..iloisen keltaisia kuin kanttarellit ne leijailivat syksyisessä maisemassa.
Vielä on metsä valtaosin vihreä, vain vaahterat hehkuvät punaisina ja muutamat pensaat.
Villiviini kotipihassa on jo pudottamassa tummanpunaiset lehtensä,...ulos asti tuoksuu tilliliha joka hiljakseen kiehuu hellalla.'
Etupiha on tammenterhojen lähes peittämä, rouskuvat ilkeästi jalan alla, kunnes ne lakaisen.
Juuri tämä vaihe lokakuussa on mieleeni, ennekuin kaikki puut ovat paljaina, ja maa pakkasen himmentämä.
Antoisaa aikaa palstallekin, kohta käymme yhä pimenevään aikaan, jolloin kodin merkitys yhä kasvaa. On silloinkin ihana tulla sisälle lämpöön, kun oikein syysviimat piiskaavat ulkona, tehdä olonsa kodikkaaksi hyvän kirjan, tai TV ohjelman parissa.
Illalla oli nelosella hyvä filmi, jonka parissa viihdyin, Will Hunting, nuori matemaattinen nero, jonka kehitysvaiheita auttoi psykiatrina näyttelijä Robin Williams.
YHä enenevässä määrin pidän hänen personallisuudestaan, niin aidon lämmin ihminen.
Antoisaa lokakuuta!
Lokakuun mietteitä
28
222
Vastaukset
- Ramoona*
Ruskaretkeläisiä on tänäänkin aurinko hellinyt, saanut värit täyteen loistoonsa. Joen varrella kasvaa vanhoja tervaleppiä, joiiden koristeellisia oksien muotoja ihailen lehtien pudottua. Leppä on niitä puita, joiden lehdet pysyvät vihreinä, syyksi olen lukenut puun kyvyn varastoida typpeä ilmasta juurinystyröillään. Puut haluavat varastoida arvokkaan lehtivihreän runkoihinsa ennen talvea, siksi jäljelle jää muut väriaineet saaden ruskavärityksen aikaan. Hiljattain luin, että värikkyys voisi olla myös hämäystä tuholaisia vastaan ...oli syy mikä tahansa, ihastuttava värinäytelmä on meneillään.
Katseltiin naapuruston pihojen pensaitakin sillä silmällä : pensasmustikka, mongolianvaahtera, marja-aronia, tuhkapensas sekä korallikanukka hehkuvat nyt syysväreissä. Suuret vaahterat tietysti ovat värikuningattaria, mutta haavat ja lehtikuuset säväyttävät keltaisuudellaan.Syksy on ollut kuiva, siksi värit ovat puhtaita, kasvitauteja ei ole.
Olen syntynyt lokakuun lopulla, on aina jotain mukavaa odotettavaa synttäriksi. Iloitsen myös tämän ajan tähtitaivaasta. Pakkasaamua en pelkää, minusta se ei himmentymistä merkitse, vaan kuuran kimallusta ja pirteää rapsakuutta..- *Kukkahame*
Lokakuu, pimenevä, pimeä, sateinen, tuulinen, yöpakkaset, sekä usein ensilumi tapaa maan, haetaan lämpimät vaatteet käyttöön ja poltetaan iltaisin kynttilää.
Usein marraskuukin on pimeää mutta lumen tulo voi hiukan auttaa asiaa.
Villaa ylle ja villaa alle pysytään lämpimänä.
Lokakuussa lotisee sataa sataa ropisee
kellastuu jo koivun lehti
pimeäkin tulla ehti
tuvan nurkkaan lämpimään
Mirri tuli kehräämään.
Nyt tuntuu kuin olisi elämäni kaunein lokakuu, puhdas keltainen loistaa ja valaisee.
- Liisa S.
Lapsena muistelen äidin hakeneen kukkamultaa lepän lähettyviltä niityn laidalta, sillä siinä kasvit kukoistivat parhaiten.
Kanankakkavettä kananmunankuorilla rikastettuna sitten kasteluun. Kukkamultaahan ei pusseissa silloin myyty.
Kyllähän ne sisäkukat kauniisti kasvoivatkin, se on mieleeni jäänyt.
Aurinkoinen syyssunnuntai meillä taas, pitääköhän naapurini kuulema sääennustus paikkansa, että koko lokakuu olisi lämmin? - Aika näyttää. Tuo kanankakka on tosiaan ihmeitä tekevä lannoite! Muista kun vuokrasimme muutaman kesän Porvoon saaristosta huvilaa, oli siellä kanala. Omistajat olivat viljelijöitä iäkkäitä, jotka muuttivat Porvooseen.
No minä olin tuonut muuttokuormassa kaikki huonekasvini verannalle, muutin niihin mullan kanankakalla sekoitettuna.
Herranen aika sitä kasvua ja vehreyttä, eihän ne mahtuneet enää syksyllä ikkunalaudalle, joten seuraavina kesinä en enää tuonut niitä.
Ramoona*lle tarkoitan sitä aikaa, jolloun maa on pakkasten jälkeen kuin väritön, ruoho ja kasvusto kaikki ankean "himmeää" väriltään, ennenkuin lumi peittää vaipallaan.
Marraskuun värimaailma on ruskean harmaa, vain havupuut säilyttävät värinsä talvella. Nythän se on paras aika syysvärien hehkulle ja pieni pakkanen saa tosiaan kimaltamaan vain. Villiviinin runkojen rangat ovat jo osittain esillä, mutta pienet koristeomenat on runsaina puussa. Ikivihreät tuijat ja pihakuusi antavat syysväriä, kanervien lisäksi ihan tarpeeksi vielä.
Toivoisi kyllä pakkaskauden olevan vielä kaukana :) minulla se rajoittaa ulkoilua.- Ainakin tänään on
mitä hienoin pyöräilysää, lämmintä, eikä tuule niin kuin viime päivinä. - Mutta metsäretkillä täällä ei sienen sientä näy, kaksi aivan pientä löysin ja kummassakin oli lakki viallinen jo, siis vanhentuneitakin, joten eivät aiheuttaneet toimenpiteitä.
Keltaisia lehtiä koko maanpinta täynnä, joku mies kulki, kysyi, löytyykö sieniä, sanoin ettei yhtään, muutamia sopivantuntuisia paikkoja kepillä hiukan puhdistinkin, - ja sitten päätinkin siirtää tähtäimeni ylös päin, kaunista oli, ikimetsää, ja mukava oli samoilla pitkin ja poikin polkuja ja kallioita seuraten.
Syksyssä on oma viehätyksensä, kuten muissakin vuodenajoissa. :) L.S. - sienest.äjä
Tuo onkin hämäävää, kun maa kirjavana lehdistä. Ei ainaskaan kanttarelleja erota, mutta ei kai niitä tähän aikaan enää oliskaan. Minä olen huono näkemään suppilovahveroita, kai pitäis käsikopelolla harata.
On tosiaan harvinaisen lämmintä. Meilläpäin ei valitettavasti noita vaahteroita, koivut ei kovin hyvin nyt tulleet ruskaan. Ainahan se lokakuu kalskahtaa komealta, ei sen takia, kun puut normaalisti ovat pudottaneet lehtensä, vaan tässä kuussa perhe voi monta kertaa laulaa: Paljon onnea , paljon onnea vaan. Tuo sekin syksyn koleuteen ja pimeyteen hymyn huulille.
Samalla toivotan kaikille lokakuun synttärisankareille ilon ja onnen päiviä.- j-koski
Meikällä menee niin, että kun lokakuusta selviää, niin lopputalvikin menee omalla painollaan. Siirtymävaihe kesästä on vaan toisille tressaava, ei suinkaan kaikille ihmisille.
Tänäänkin aivan verrattoman hieno syyspäivä. Katselin viime vuoden vastaavaa kalenterimerkintää näillä kulmilla. 5C oli aamun lämpötila silloin nyt 10C.
Muutama hanhiparvi vielä matkusti ulkomaille talveksi. Eilen uutisissa näin kuva-otoksen Helsingin silakkamarkkinoista. Harmi ettei päässyt siellä käymään. Tosin; eipä muinakaan syksyinä. - Liisa S.
j-koski kirjoitti:
Meikällä menee niin, että kun lokakuusta selviää, niin lopputalvikin menee omalla painollaan. Siirtymävaihe kesästä on vaan toisille tressaava, ei suinkaan kaikille ihmisille.
Tänäänkin aivan verrattoman hieno syyspäivä. Katselin viime vuoden vastaavaa kalenterimerkintää näillä kulmilla. 5C oli aamun lämpötila silloin nyt 10C.
Muutama hanhiparvi vielä matkusti ulkomaille talveksi. Eilen uutisissa näin kuva-otoksen Helsingin silakkamarkkinoista. Harmi ettei päässyt siellä käymään. Tosin; eipä muinakaan syksyinä.En ole käynyt minäkään.
Ja tänään olisi ollut kutsu alumnien kirjallisuusiltaan,
mutta en tullut lähteneeksi. Vanhuutta taitaa olla?
Tai laiskuutta.
- Väliin ovat jääneet
silakkamarkkinat, johtuuko siitä dioksiini-kohusta vai mistä, mutta silakan syöntikin on jäänyt.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Dioksiini pilaa sitkeästi Itämeren kaloja/1135238325846- Katleija
En tuosta dioksiinista viitsi panikoida omalla kohdallani.
Kun 76 vuotta jo olen silakoita syönyt ja aika harvoin silloinkin on aterioillani silakoiden vuoro ollut, niin huoletta loppuikäni voin muutaman silakan vuodessa syödä ja jopa valkosipulisilakkapurkin markkinoilta ostaa.
Sanoivat minulle jo tuttipulloikäisenä silakkalientä juottaneen, silloin vielä eivät tainneet dioksiinitorjunta-aineita maanviljelyssä käyttää.
Onhan hauskaa kun tytär on kylässä torstaihin asti. Tuolla nyt keittiössä häärii ruokia, kun tulimme ostoksilta .
Oli niin mukavaa hemmoitella häntä hieman, ja ostaa puuttuvia tarvikkeita kosmetiikkaosastolta:D Juteltua tulee kaikki asiat taas, kun kesä meni lasten ollessa saarella aika paljon.
Aamuisin on kahviseuraa, ja miten se aamiainenkin maistuu vielä paremmalta mieluisessa seurassa. Perunamuussia kuuluu vispaavan siellä, kohta pääsemmekin syömään:D
Tällä kertaa nukumme eri huoneissa, enkä ollut tottunut että ovi makkariin on kiinni, niin yöllä noustessani WC:hen törmäsin oveen pimeässä, onneksi en satuttanut enkä herättänyt sentään. Hassulta tuntui törmätä unissaan. Jaaha, syömään huudellaan,...moikkaMeilläkin käy monasti "vieraita" no ei ne kovin vieraita ole, kaksi minjaa käy aika usein
Tulevat usein pullapussi tai kukkapurkki mukanaan. mukava on kahvit juoda heidän seurassaan, Omat pojat käyvät myös usein, joskus kaikki yhdessä. Meillä on hyvät suhteet kaikien kanssa, lapsenlapset käyvät myös omia aikojaan. Nyt vanhemman pojan tytär täyttää 20 vuotta huomenna, A Kivenpäivänä. On nyt Tampereella ja opiskelee, ja asuu kaverinsa kanssa. tulevat viikonloppuna käymään.
Meillä tuo yövalaisin on koko yön päällä pieni led valaisin palaa olohuonneessa.
Minulla on paha mieli kun se meidän kaverisuhde katkesi, luultavasti sen vuoksi kun sinulla oli kaksi nimmaria. Väärän poistin, enkä tiedä miten sen korjaisin. Kuitenkin haluan olla ystäväsi. Olen kuitenkin Late Vaan.LateVaan kirjoitti:
Meilläkin käy monasti "vieraita" no ei ne kovin vieraita ole, kaksi minjaa käy aika usein
Tulevat usein pullapussi tai kukkapurkki mukanaan. mukava on kahvit juoda heidän seurassaan, Omat pojat käyvät myös usein, joskus kaikki yhdessä. Meillä on hyvät suhteet kaikien kanssa, lapsenlapset käyvät myös omia aikojaan. Nyt vanhemman pojan tytär täyttää 20 vuotta huomenna, A Kivenpäivänä. On nyt Tampereella ja opiskelee, ja asuu kaverinsa kanssa. tulevat viikonloppuna käymään.
Meillä tuo yövalaisin on koko yön päällä pieni led valaisin palaa olohuonneessa.
Minulla on paha mieli kun se meidän kaverisuhde katkesi, luultavasti sen vuoksi kun sinulla oli kaksi nimmaria. Väärän poistin, enkä tiedä miten sen korjaisin. Kuitenkin haluan olla ystäväsi. Olen kuitenkin Late Vaan.Huomenta ystäväni Late Vaan!
Ollaanhan me toki ystäviä Late! Niin monesti kannustit minua silloin alkuaikoina, kun sain moitteita joltakin nimettömältä. Ihan kiitollinen olen siitä, ja muutenkin on aina mukavaa lukea maltillisia mielipiteitäsi:)
Ole ihan hyvillä mielin, ei minuun ole pysyvästi vaikuttanut mitkään väärinkäsitykset, olen mielelläni ystäväsi ihan niinkuin ennenkin!
Tänään on pihansiivouspäivä meillä nyt aamupäivällä tyttären kanssa, kun ei sada, illaksi hän lähtee sinne A KIven maisemiin takaisin kotiinsa.
Onkin ollut niin hyväätekevää saada pitää luonaan monta päivää, herttaista yhdessäoloa on ollut molemminpuolin. Aamukahvitellaan vielä tässä, ja minä katsomaan palstatapahtumia ja maailman uutisia!
Hyvää kirjoitusintoa ja toipumista Late!sini-sirkku kirjoitti:
Huomenta ystäväni Late Vaan!
Ollaanhan me toki ystäviä Late! Niin monesti kannustit minua silloin alkuaikoina, kun sain moitteita joltakin nimettömältä. Ihan kiitollinen olen siitä, ja muutenkin on aina mukavaa lukea maltillisia mielipiteitäsi:)
Ole ihan hyvillä mielin, ei minuun ole pysyvästi vaikuttanut mitkään väärinkäsitykset, olen mielelläni ystäväsi ihan niinkuin ennenkin!
Tänään on pihansiivouspäivä meillä nyt aamupäivällä tyttären kanssa, kun ei sada, illaksi hän lähtee sinne A KIven maisemiin takaisin kotiinsa.
Onkin ollut niin hyväätekevää saada pitää luonaan monta päivää, herttaista yhdessäoloa on ollut molemminpuolin. Aamukahvitellaan vielä tässä, ja minä katsomaan palstatapahtumia ja maailman uutisia!
Hyvää kirjoitusintoa ja toipumista Late!Huomenta sini-sirkku, ja terveisiä tyttärellesi, olen hänet joskus tavannutkin. Kauppareissulla, eikös se asu siellä Pekkolassa päin.
Hyvää Aleksis Kivenpäivää, ystäväsi Lauri.
- kaisu-liisa
Yli kentän likaisen
raaka valo lyhtyjen.
Värisevää ikkunaa
sade kiduttaa.
Niinkuin prinssi kietoi hän
satuun pääni särkevän.
Miksi petyin? Tiesinhän
lait elämän.
Märkää, märkää sumua
maassa, puissa, katoilla.
Jumala, oi Jumala,
näin voiko jatkua!
Lokakuu, runoili Saima Harmaja, lyhyen elämänsä aarteeksi meille.
Minusta syksy on antautumisen aikaa. On koettu aikaisempi elämä, sen suurine kohokohtineen. Nyt on antautumisen aikaa. Aikaa olla ja köllöttää. Katsella hymyillen, joskus surumielisien hämyin menneeseen.
Nyt ollaan tässä, elämässä, elävässä.
Onnemme se on, monelle se oli tavoittelematon.
. - Ramoona*
Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivänä laitan Metsämiehen laulun soimaan.
Olemmehan metsän poikia ja tyttäriä, metsästä elantoa ja vaurastumista saanut kansa. Olemme toistemme marja- ja siemiretkistä lukeneet, hiljentymisestä ja virkistymisestä metsäluonnossa, ruskaretkistä viime viikkoina. Lintujen laulut ja hiirenkorvat, kuusien kuiskeen ja sammalmättäät, honkien huminan ...suomalaisen sielun maiseman ja sydämen äänen.
http://www.youtube.com/watch?v=1IFkPcsRbKs- Lorena*
Tänään Aleksis Kiven päivänä olen lukenut useita hänen kirjoittamia runoja. Pidän niistä koska runoissa on selkeä juoni - sanoma kuten Oravan laulussa, pari säkeistöä tässä:
"Mikä elo onnellinen
Keinuvassa kehtolinnas!
Siellä kiikkuu oravainen
Armaan kuusen äitinrinnas:
Metsolan kantele soi.
Siellä torkkuu heiluhäntä
Akkunalla pienoisella.
Linnut laulain taivaan alla.
Saattaa hänet iltasella
Unien Kultalaan".
Oravat hyppelehtivät lähipuissa peräjälkeen, pitkän pitkiä loikkia puusta puuhun, väliin syöksytään maaha ja taas ylös puunrunkoa pitkin. Karvoitus on vielä suojaväri ruskean harmaa, talvea odotellessa repaleisin lokakuun mentyä turkista alkaa tulla kauniin vedenharmaa. Lorena* kirjoitti:
Tänään Aleksis Kiven päivänä olen lukenut useita hänen kirjoittamia runoja. Pidän niistä koska runoissa on selkeä juoni - sanoma kuten Oravan laulussa, pari säkeistöä tässä:
"Mikä elo onnellinen
Keinuvassa kehtolinnas!
Siellä kiikkuu oravainen
Armaan kuusen äitinrinnas:
Metsolan kantele soi.
Siellä torkkuu heiluhäntä
Akkunalla pienoisella.
Linnut laulain taivaan alla.
Saattaa hänet iltasella
Unien Kultalaan".
Oravat hyppelehtivät lähipuissa peräjälkeen, pitkän pitkiä loikkia puusta puuhun, väliin syöksytään maaha ja taas ylös puunrunkoa pitkin. Karvoitus on vielä suojaväri ruskean harmaa, talvea odotellessa repaleisin lokakuun mentyä turkista alkaa tulla kauniin vedenharmaa.Aleksis Kiven Oravan laulu sillä vanhalla sovituksella liikkui tänään mielessäni. En löytänyt hakusanoillani yotubesta tätä hienoo klassikkoa.
- *Kukkahame*
capt.cöpenick kirjoitti:
Aleksis Kiven Oravan laulu sillä vanhalla sovituksella liikkui tänään mielessäni. En löytänyt hakusanoillani yotubesta tätä hienoo klassikkoa.
Tässä sinulle Makeasti oravainen
http://www.youtube.com/watch?v=GzIjNGv1zzI - toinen versio
*Kukkahame* kirjoitti:
Tässä sinulle Makeasti oravainen
http://www.youtube.com/watch?v=GzIjNGv1zzIhttp://www.youtube.com/watch?v=kdktbY34bwA
En tykkää oikein tästä, olispa kunnon kuorolaulua !
- Atolfia
Taivas on pilvessä, harmaana. Suomen kaunis sinivalkolippu roikkuu alakuloisena salossa Aleksis Kiven kunniaksi. Hieman saisi tuuli leyhyttää lippuamme, jotta värit ja kaunis risti pääsisivät esille.
Ikkunastani näen vaahterarivin, jossa yksi on jo paljaaksi riisuttu. Muut hehkuvat kaikissa syksyn väreissä. Ihan pieni tuuli leyhyttelee lehtiä ja silloin
tällöin irtoaa pieni lehti ja leijailee maahan.
Hieman alakuloinen vire on tällä aamulla, mutta toivottavasti päivän mittaan hieman kirkastuu. Sade on kuitenkin lakannut ja se on hyvä merkki.
Olkoon päivänne onnellinen. Kiitos Atolfia, onnellinen on olo nyt. Pihasiivous tuli tehtyä, ja kuljetimme kymmeniä kg tammenterhoja jätteisiin.
Täällä kun on 4 suurta tammea, jokaisella yksi etupihalla, niin terhojen määrä on valtava:D Lehdet on vielä suurelta osin puussa, tammihan pudottaa viimeisenä lehtensä, mutta raskain osa on selvitetty. Kohta syödään läskisioosia perumuusin kanssa urakan jälkeen ja sitten Hajen naapuri tulee Tapiolasta työmatkallaan hakemaan tyttöni.
Hiljaiselta tulee tuntumaan ens'alkuun, mutta olenhan siihenkin sopeutunut. Hyvältä tuntuu tuo ulkoilmassa työskentely, ja vielä on myöhemmin varsinaiset pihatalkoot, jossa olen vain talkooemäntänä.Joko teihin on "kudinpörriäinen"iskenyt piikkinsä?
Meinaten,että joko lankakaupasta on rahdattu korillinen lankoja?
Joka ikinen vuodenvaihde vannon,että seuraavana syksynä en kudo tai oikeammin neulo sukansukkaa,mutta noi lankahyllyt vain vetävät luokseen kuin magneetti.
Suojarokotusta tuskin saatavilla tämänlaatuiseen "sairauteen".
Olen matkustellut viimeaikoina,eilen kävin mummotaksilla kirkonkylässä ja keskiviikkona ihotautilekurilla tota naamavärkkiä näyttämässä.
Solumuutoksia ja olis leikellä pitänyt,mutta valitin kiireitä ja
läksin lätkimään sieltä.Sanoin,että parenmalla ajalla voitais tehä sitä koepalanottoa .
Joulukuun alkuun siirsimme sen koepala jutskan.
Elämä aman pihapiirissä putoavien lehtien alla jatkaa kulkuaan,samaan verkkaiseen tahtiin- *Kukkahame*
rituliini_38 kirjoitti:
Joko teihin on "kudinpörriäinen"iskenyt piikkinsä?
Meinaten,että joko lankakaupasta on rahdattu korillinen lankoja?
Joka ikinen vuodenvaihde vannon,että seuraavana syksynä en kudo tai oikeammin neulo sukansukkaa,mutta noi lankahyllyt vain vetävät luokseen kuin magneetti.
Suojarokotusta tuskin saatavilla tämänlaatuiseen "sairauteen".
Olen matkustellut viimeaikoina,eilen kävin mummotaksilla kirkonkylässä ja keskiviikkona ihotautilekurilla tota naamavärkkiä näyttämässä.
Solumuutoksia ja olis leikellä pitänyt,mutta valitin kiireitä ja
läksin lätkimään sieltä.Sanoin,että parenmalla ajalla voitais tehä sitä koepalanottoa .
Joulukuun alkuun siirsimme sen koepala jutskan.
Elämä aman pihapiirissä putoavien lehtien alla jatkaa kulkuaan,samaan verkkaiseen tahtiinIhanaa Ama! Sain kunnon naurut kun tuo kudinpörriäinen pärskähti esille, käytän samanlaisia harraste puikkoja, ja niitä riittää tuplaten pätkiä jos pitkiäkin, ja pyöröpuikot till.
Valmiita tuotteitakin on jokalähtöön, enempi sukan muotoisia ;-)), ei tule joululahjoista pulaa, ja palautus oikeuskin on, mutta pitää olla hyvät selostukset.
Olisit vaan antanut sen ihonäytteen, se on pieni "rapsutus", minulta otettiin kasvoista jo aikoja sitten, parempi varmuus kuin epäily.
Tänään nautin keltaisesta syyspäivästä, aurinko vielä tehosti huimasti koivukujaa, kuviakin otin, kun vielä saisin ne koneelle, mutta kun piuhat on piilossa, eli hukassaa ;-((.
Nyt saunaan, laitoin munakellon ilmoittamaan ajasta ´bling´, muuten olisin unohtanut nauttia löylyistä *Kukkahame* kirjoitti:
Ihanaa Ama! Sain kunnon naurut kun tuo kudinpörriäinen pärskähti esille, käytän samanlaisia harraste puikkoja, ja niitä riittää tuplaten pätkiä jos pitkiäkin, ja pyöröpuikot till.
Valmiita tuotteitakin on jokalähtöön, enempi sukan muotoisia ;-)), ei tule joululahjoista pulaa, ja palautus oikeuskin on, mutta pitää olla hyvät selostukset.
Olisit vaan antanut sen ihonäytteen, se on pieni "rapsutus", minulta otettiin kasvoista jo aikoja sitten, parempi varmuus kuin epäily.
Tänään nautin keltaisesta syyspäivästä, aurinko vielä tehosti huimasti koivukujaa, kuviakin otin, kun vielä saisin ne koneelle, mutta kun piuhat on piilossa, eli hukassaa ;-((.
Nyt saunaan, laitoin munakellon ilmoittamaan ajasta ´bling´, muuten olisin unohtanut nauttia löylyistäVoi Kuukis,kuinka sama aaltopituus elämäämme kuljettaakin maisemasta toiseen.
Olet samansuuntaisia tyrskyjä päin purjehtiva lähimmäinen,siis jollei huominen avaudu,turha seuraavaan päivään kannattaa täysillä rynnistää .
Minulla on toi okasolusyöpä,joten otin vähän etäisyyttä,joten totuttelen olemalla,onko vai eikö ole
Hyviä löylyjä ja kiitos että huomioit aman
Mitäs me tytöt! Hiljaisuuteen oli taas totuttelemista, vaikkakin tyttöni soitteli ja kiitti visiitistä. No, normaaliahan tämä jo on, nuo päivät kuluivat kuin siivillä yhdessä ja hyvä mieli on vieläkin.
Haravoimista riittää, tänään on ollut loistavan kaunis syyssää, puuhaa riittää ulkotöissä mukavasti, ja antaahan se sekä ruokahalua, että hyvän yöunen kun tuolla heiluttaa haravaa.
Isännöitsijä tuossa tullessaan töistä sanoi käyttävänsä lehtipuhallinta huomenna. sillä on vaan niin julma ääni. Olenkin antanut sen taloyhtiön käyttöön vapaasti. liikaa meteliä korvilleni.
Huomenna on ostosjuttuja Plantageenistä, pitää saada etupihakin somaksi. Ulkokalusteet jo pesin ja varastoin, eiköhän se keväällä taas ole kivaa ottaa ne esiin.
Moikka vaan, ja nyt aion näin "tyttöjen iltana" katsella Teemalta rakkausfilmin illan päätteeksi.- *Kukkahame*
Olen terveyssyistä pysytellyt sisätiloissa seurannut ympäristöä, mielenkiintoista sanoisin, enimmäkseen tyyntä pieni tuulenpuuska silloin tällöin ja lehtiä putoaa reilusti,.
Keltaisuus alkaa olemaan ohi ja kuivan näköiset oksan konkelot pyrkivät esille, siellä kiitävät talviturkkiset oravat naksutellen, hyppäävät välillä puusta toiseen vauhdilla.
Vielä olisi ollut aamutunneille puuhaa omissa kukkapenkeissä, nyt ne kuitenkin ovat siistit, vanhat kukkaset leikattu ja multa pöyhitty, rikkaruohot poistettu ja ruusuille on tulossa havuja, on syksy, rauhoitutaan ja rauhoitetaan siisti piha.
Lapset leikkii vaahteranlehdissä ja niitä on tuossa rinteessä lähelle puoli metriä paksulti, piiloutuvat ja heittelevät ilmaan sylin täydeltä, joku yrittää piiloutua lehtien alle, sekin onnistuu, iso puu antaa reilusti materiaa leikkijöille.
Tintit koputtelee ruutuun, näissä uusissa ikkunoissa ei ole näkyvissä silikonia eivät saa sitä syödäkseen, enkä aio vielä alkaa antamaan siemeniä, luonnossa löytyy kyllä ainakin siemeniä noista 'törröttäjistä'.
Kun lumi tai pakkassäät tulee sitten nostan syöttötelineen paikoilleen, kuusessa ei ole lainkaan käpyjä, jonnekin ne ovat kadonneet ja oravat kipeilee hakien jotain terassin seiniltä.
Tällaista lokakuuta on mielenkiintoista elää ja seurata ympäristöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1496459- 322312
- 1872089
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101333Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.821263- 731067
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke10838