TES joka firmaan

Erkki

Naurettavaa touhua, kun edelleen koitetaan teettää kuskeilla kauheita tuntimääriä läpituntipalkalla. Missä viipyy tilaajavastuulaki, jolla piti saada harmaa talous kuriin?

56

852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alapo Ahtaajan poika

      Onko se TES koira vai mikä se on?

      • 030 182 - XXXX

        Työehtospimus, määrittelee minimipalkat eri ajoneuvoilla, ja eri kokemusvuosien yms. perusteella

        Monet firmat noudattaa tota osin, monet ei lainkaan... todella harva täydellisesti...

        Esim. viikon kuudennelta ja seitsemänneltä TYÖPÄIVÄLTÄ pitäisi maksaa tuplapalkka muiden lisien lisäksi (eli viikkoylitöiden, pyhälisän sunnuntaisin yms. päälle) tätä ei juurikaan tiedetä edes tällä palstalla, ja tuon "vapaapäivätyölisän" saa lähes aina pyytää erikseen

        Toinen on tuo, että minimipalkka on 4h 45min, eli vaikka tekisit tunnin keikan, tulee tästä maksaa 4h 45min

        Sitten on vielä tämä työaika 2 viikkojaksossa... jos eism tuuraajalle on sovittu 80h/2vko ja tulee vain yksi 5 tunnin työpäivä kahteen viikkoon, tulee tästä maksaa 80 tunnin palkka, koska se on sovittu

        Löytyy myös monta muuta kohtaa TES:stä


      • Suomi ajetaan alas
        030 182 - XXXX kirjoitti:

        Työehtospimus, määrittelee minimipalkat eri ajoneuvoilla, ja eri kokemusvuosien yms. perusteella

        Monet firmat noudattaa tota osin, monet ei lainkaan... todella harva täydellisesti...

        Esim. viikon kuudennelta ja seitsemänneltä TYÖPÄIVÄLTÄ pitäisi maksaa tuplapalkka muiden lisien lisäksi (eli viikkoylitöiden, pyhälisän sunnuntaisin yms. päälle) tätä ei juurikaan tiedetä edes tällä palstalla, ja tuon "vapaapäivätyölisän" saa lähes aina pyytää erikseen

        Toinen on tuo, että minimipalkka on 4h 45min, eli vaikka tekisit tunnin keikan, tulee tästä maksaa 4h 45min

        Sitten on vielä tämä työaika 2 viikkojaksossa... jos eism tuuraajalle on sovittu 80h/2vko ja tulee vain yksi 5 tunnin työpäivä kahteen viikkoon, tulee tästä maksaa 80 tunnin palkka, koska se on sovittu

        Löytyy myös monta muuta kohtaa TES:stä

        eipä ole mikään ihme,jos työpaikat lähtee suomesta.Kenelläkään ole varaa maksaa tekemättömästä työstä kotia.

        Aivan sairasta tekstiä.Eikö päättäjät jo ymmärrä miksei täällä kannata tai pysty kukaan enää mitään teettämään.

        Eipä tarvi enää ihmetellä


      • 030 182 - XXXX
        Suomi ajetaan alas kirjoitti:

        eipä ole mikään ihme,jos työpaikat lähtee suomesta.Kenelläkään ole varaa maksaa tekemättömästä työstä kotia.

        Aivan sairasta tekstiä.Eikö päättäjät jo ymmärrä miksei täällä kannata tai pysty kukaan enää mitään teettämään.

        Eipä tarvi enää ihmetellä

        Oma vikahan se on sopii töitä 80h/2vko mutta teettää töitä vain 5 tuntia :)

        Tosin ei monikaan osaa tuota(kaan) vaatia itselleen, vapaapäivätyölisistä puhumattakaan


      • torppari=syöpä
        Suomi ajetaan alas kirjoitti:

        eipä ole mikään ihme,jos työpaikat lähtee suomesta.Kenelläkään ole varaa maksaa tekemättömästä työstä kotia.

        Aivan sairasta tekstiä.Eikö päättäjät jo ymmärrä miksei täällä kannata tai pysty kukaan enää mitään teettämään.

        Eipä tarvi enää ihmetellä

        todella sairasta jos itse kuulut työtätekeviin, mutta toden näköisesti olet joku katkera velkainen torppari


      • Tyhmä,tyhmempi,Nolo Sika
        torppari=syöpä kirjoitti:

        todella sairasta jos itse kuulut työtätekeviin, mutta toden näköisesti olet joku katkera velkainen torppari

        Se on näiden palstojen vakiälykääpiö. Ennen esiintyi nimimerkeillä esim. 87k, Margit/Birgit ja Nolo Sika oli jonkin aikaa niccinään. Nyttemmin vaihtaa nimimerkkiään pelkurimaisesti jatkuvasti. No puupään tunnistaa kyllä tekstiensä sisällöistä sillä jatkuvasti toistelee samoja asioita ja yleensä täysin virheellisesti vielä. Ei ole torppari vaan talosta taloon kulkeva reppana joka ei pärjää missään vaan epätoivoisesti hakee paikkaa jossa kestäisi jopa pidempään. Pienillä pakuilla ja kuorma-autoilla ajelee esiintyen suurena rahtarina!


      • grt grt ret
        torppari=syöpä kirjoitti:

        todella sairasta jos itse kuulut työtätekeviin, mutta toden näköisesti olet joku katkera velkainen torppari

        Kyllä, nykyjään olen ihan vakituinen, mutta aloitin aikoinaan toisessa firmassa tuuraajana, ja alitoin sen maksamaan, koska oli tehnyt vääränlaisen sopparin, eli sopinut 80h/2vko töitä


      • rgeg ewrg
        Tyhmä,tyhmempi,Nolo Sika kirjoitti:

        Se on näiden palstojen vakiälykääpiö. Ennen esiintyi nimimerkeillä esim. 87k, Margit/Birgit ja Nolo Sika oli jonkin aikaa niccinään. Nyttemmin vaihtaa nimimerkkiään pelkurimaisesti jatkuvasti. No puupään tunnistaa kyllä tekstiensä sisällöistä sillä jatkuvasti toistelee samoja asioita ja yleensä täysin virheellisesti vielä. Ei ole torppari vaan talosta taloon kulkeva reppana joka ei pärjää missään vaan epätoivoisesti hakee paikkaa jossa kestäisi jopa pidempään. Pienillä pakuilla ja kuorma-autoilla ajelee esiintyen suurena rahtarina!

        Mitä väliä OIKEASTI vaikka saisin kenkää

        YTK makaa, ja sitten otetaan joku työ joka on pävinä viikossa, ettei suotta tyrkytä mitään paikkaja työkkäristä

        saa vähän vastinetta veroille ;)


      • Vellihousut
        Suomi ajetaan alas kirjoitti:

        eipä ole mikään ihme,jos työpaikat lähtee suomesta.Kenelläkään ole varaa maksaa tekemättömästä työstä kotia.

        Aivan sairasta tekstiä.Eikö päättäjät jo ymmärrä miksei täällä kannata tai pysty kukaan enää mitään teettämään.

        Eipä tarvi enää ihmetellä

        Niin,tai vaihtoehtosesti kuljetusyrittäjät neuvottelee semmoiset sopimukset,että on varaa maksaa kuskille muutakin kuin läpitunti p*skaa. Mutta kun yrittäjät on keskenään niin viimisen päälle kateellista porukkaa että mielummin ajetaan ajamisen ilosta ja vaikka tappiolla kunhan muut ei ajoja saa! Jos porukka tekis kerrankin oikeen,ne tajuais pysäyttää autot pariksi viikoksi ympäri Suomen ja sitten vasta liikkeelle kun on kunnon sopparit tehty.


    • tilanteentasalla

      mol.sivuilla ei saisi olla alle tes avoimia paikkoja.jos palkkaus sopimuksen mukaan se on yleensä työnantajan omia tesseja.samat hakee jatkuvasti kuskeja kun porukka ei pysy.monet vuokrafirmat naamioituu suoraan työnantajiksi.

    • TES uusiksi

      Kattelin vain noita TES palkkoja haluavia kuljettajia. Mielestäni palkka on x€/h. On olemassa tehokkaita kuljettajia jotka osaavat lastata ja ottavat huomioon polttoaineen ja korjaukset jotka ansaitsisivat 20€/h, ja on niitä jotka eivät tee mitään palkkansa eteen ja ovat aina vaatimassates mukaista palkkaa vaikkakin tuloksen mukaan oikea palkka olisi 7€. Olisi hyvä jos saatas kuljettajat tulosvastuuseen ja vahongon korvauksiin jos särkevät niin eiköhän se palkka hommakin oikene heti. Yksinkertaista josolet hyvä kuljettaja saat myös hyvän palkan omien taitojesi mukaan, jos taaas puolestaa olet TES miehiä mikä tuojottaa vain kelloa ja taukoja ja kokemusvuosia osaamatta työtään niin palkka olisi sen mukaan alempi. Näin ei tarvitse isäntien ruikuttaaja valittaa kun ei kannata, palkat taitojen mukaan ja tuntipalkka x€!!!!!

      • huuhaa hommaa

        jotakuin näin.Miten tämä työsopimus on niin mätä,että ammattimiehen palkan joutuu maksamaan kaikenmaailman Turhapuroille/uusavuttomille ,joilla ei ole edes alalle mitään edellytyksiä.

        Onhan se väärin niitä ammattimiehiäkin kohtaan, jotka työnsä osaavat.


      • Kapitalistiriistäjä
        huuhaa hommaa kirjoitti:

        jotakuin näin.Miten tämä työsopimus on niin mätä,että ammattimiehen palkan joutuu maksamaan kaikenmaailman Turhapuroille/uusavuttomille ,joilla ei ole edes alalle mitään edellytyksiä.

        Onhan se väärin niitä ammattimiehiäkin kohtaan, jotka työnsä osaavat.

        Minä olen onnistunut samaan firmaani maailman huonoimmat kuskit. En ymmärrä miten aina osaan valita paskat kaverit romujani ajamaan. Tratat juoksee ja porukka vaihtuu mutta kuljettajien tason olen onnistunut ihan omatoimisesti pitämään samalla tasolla jo vuosia.


      • liiitoksen miäs
        huuhaa hommaa kirjoitti:

        jotakuin näin.Miten tämä työsopimus on niin mätä,että ammattimiehen palkan joutuu maksamaan kaikenmaailman Turhapuroille/uusavuttomille ,joilla ei ole edes alalle mitään edellytyksiä.

        Onhan se väärin niitä ammattimiehiäkin kohtaan, jotka työnsä osaavat.

        Tuosta sopimuksesta ollaan kyllä montaa mieltä. Mutta yhtä asiaa olen ihmetellyt. Kun kerta niin moni yrittäjä on sitä mieltä, että sopimus sisältää liian kovia velvotteita/maksuja jne. Niin miksi helvetissä eivät porukalla valita ALT:lle, kun se kerta työnantajia neuvotteluissa edustaa. Vois vaikuttaa noihin säädöksiin sun muihin, eikätarvis valittaa kuskeille ja jättää sovittuja palkkoja maksamatta! Mutta kai se on sama juttu kun rahteja neuvotellessa; munat jätetään kotiin


      • lakiluke
        liiitoksen miäs kirjoitti:

        Tuosta sopimuksesta ollaan kyllä montaa mieltä. Mutta yhtä asiaa olen ihmetellyt. Kun kerta niin moni yrittäjä on sitä mieltä, että sopimus sisältää liian kovia velvotteita/maksuja jne. Niin miksi helvetissä eivät porukalla valita ALT:lle, kun se kerta työnantajia neuvotteluissa edustaa. Vois vaikuttaa noihin säädöksiin sun muihin, eikätarvis valittaa kuskeille ja jättää sovittuja palkkoja maksamatta! Mutta kai se on sama juttu kun rahteja neuvotellessa; munat jätetään kotiin

        Ei Alt ole sopimusosapuoli, vaan "rahankerääjä" autoilijoita, jotka luulevat, että se neuvottelee heille rahtitason, vaan jokainen yksikkö(kulj,liike) tekee oman tarjouksensa, joka tietysti täyttää kaikki lakivelvoitteensa., mm. tessin, sekä kuljettajien ajoaikasäännökset, joten eiköhän aleta hommiin!


      • Talakooilla
        lakiluke kirjoitti:

        Ei Alt ole sopimusosapuoli, vaan "rahankerääjä" autoilijoita, jotka luulevat, että se neuvottelee heille rahtitason, vaan jokainen yksikkö(kulj,liike) tekee oman tarjouksensa, joka tietysti täyttää kaikki lakivelvoitteensa., mm. tessin, sekä kuljettajien ajoaikasäännökset, joten eiköhän aleta hommiin!

        Kuljetuselinkeinottelu loppuisi etelä-pohjanmaalla välittömästi jos ala siirtyisi palkanmaksussa tessiin! No toisaalta jatkuuhan siellä peruna ja tomaatin sekä turkistuotanto samoilla periaatteilla.


      • Puts plank
        Kapitalistiriistäjä kirjoitti:

        Minä olen onnistunut samaan firmaani maailman huonoimmat kuskit. En ymmärrä miten aina osaan valita paskat kaverit romujani ajamaan. Tratat juoksee ja porukka vaihtuu mutta kuljettajien tason olen onnistunut ihan omatoimisesti pitämään samalla tasolla jo vuosia.

        Kapitalistiriistäjä ota yhteys lähimpään ammatilliseen kurssikeskukseen.
        ota sieltä nuori innostunut tyttö/poika työharjoitteluun ja sen jälkeen
        palkkaat vakituiseksi. Luot positiivisen kuvan hommista ja vot se on siinä.
        Ja tietysti maksat pilkulleen TESSIN mukaan. Ei ole enää huolen häivää.


    • tekijämies

      Minä olen ihan oikeasti saanut joskus yli TES:n palkkaa. Nimittäin aloittaessani nykyisellä työnantajallani sovin palkan 8 vuoden työkokemuksen mukaan, vaikka kokemusvuosia oli tuolloin vasta vajaa 7. Silloin oli vähän erilailla töitä tarjolla kuin nyt ja ihan nikottelematta maksettiin. Nyt on jo täydet kokemusvuodet.

      • Minimipalkka

        Jep. Kukaan ei kiellä maksamasta enempää kuin tes määrittelee. Tes on vain minimi mikä kuuluu maksaa mutta kaikki kuskit ei sitäkään halua.


      • lakiluke
        Minimipalkka kirjoitti:

        Jep. Kukaan ei kiellä maksamasta enempää kuin tes määrittelee. Tes on vain minimi mikä kuuluu maksaa mutta kaikki kuskit ei sitäkään halua.

        On myös sellaisia kuljetusliikkeitä, jotka maksavat säiliöpuolella pari euroa alle minimipalkan suuruista läpituntipalkkaa.


      • lepolavaan
        lakiluke kirjoitti:

        On myös sellaisia kuljetusliikkeitä, jotka maksavat säiliöpuolella pari euroa alle minimipalkan suuruista läpituntipalkkaa.

        Sano yksi, ni pistetään pojat käymään virkapuku päällä;)


      • valetta
        lakiluke kirjoitti:

        On myös sellaisia kuljetusliikkeitä, jotka maksavat säiliöpuolella pari euroa alle minimipalkan suuruista läpituntipalkkaa.

        enpä oikein usko ,että kukaan ajaa alle 13 euron läpi..Valehtele lisää.


    • 39v.alalla

      Syy tähän kaikkeen potaskaan on se ,että Suomalaiset kuljetusliikkeet
      ovat pieniä 1-4 auton kuljetusliikkeitä. Yrittäjät tekevät huonoja sopimuksia
      (osaamattomuutta tai pakosta). Yrittäjät eivät ole vielä omaksuneet tulevaa
      tilannetta ettei kuljettajia tulevaisuudessa enää saa koska vanhat körmyt jää
      eläkkeelle ja uusia ei tule. Ainakaan kunnollisia.Siksi pitäisi ottaa järki käteen ja
      ajatella ,että kuljettaja on ammattimies ja hyvälle miehelle pitää maksaa
      asiallinen korvaus.Kylmä tosi asia on se ,että suuret kuljetusliikkeet ovat
      oivaltaneet asian jo ja pitävät huolen henkilöstöstään ja varmistavat
      tulevaisuudessa toimintansa. Niin kuin edelliset kirjoittajat mainitsivat
      kateus ja yrittäjien keskinäinen kyräily on se pahin rasite menestymiselle.
      Hyvä kuljettaja joka viihtyy ja tuntee itsensä arvokkaaksi työssään
      on menestyvän kuljetusliikkeen avainsana!

    • Kapitalistiriistäjä

      Turha hehkuttaa rekkakuskien korvaamattomuutta ja valtavaa arvoa!
      Tyypit tekee autokuskin hommia ja ne ei luonnistu, niin pois!
      Ihan lätinää että rekkakuskin pitää tuntea itsensa ARVOKKAAKSI ja AINUTLAATUISEKSI.
      Tyypit ajaa autoa ja voi sisustella mieleisekseen ohjaamoa. Kohdellaan niinkuin duunaria kohdellaan. Jos ei kelpaa, niin lähtee kävelemään. Uusia on tulossa joka tapauksessa.

      Nämä rekkaterot eivät ole mitään mukavia tyyppejä muutenkaan. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan! Voisin työnantajana vaatia samaa huomaavaisuutta ja arvokkuutta..:) En kuitenkaan ala täällä itkemään kuin akat!

      • Onnellinen yrittäjä

        Hyvä kapitalistiriistäjä .Sinulla taitaa tuo henkilökunta vaihtua aika usein.
        Neuvostoaikainen duunari ajattelu vaan ei sovi nyky-yhteiskuntaan. Ei ole
        häpeä olla duunari ja pätevä työmies joka ajattelee myös työnantajansa
        parasta eli ,että työpaikka säilyy ja on mukava tehdä töitä yhdessä yrittäjän kanssa
        ja menestyä.Olen varma ,että jokainen järkevä kuljetusyrittäjä on ylpeä
        jos henkilökunta pysyy 10-40 vuotta talossa. Silloin on myös kuljetusyrittäjällä on
        rauhalliset yöunet kun porukkaan voi luottaa 100%.
        Wunderbaumit ja hytin sisustaminen ei liity tähän aiheeseen ollenkaan.
        Se on makuasia millaisena haluaa oman työpaikkansa näyttävän.


      • Tottenheim
        Onnellinen yrittäjä kirjoitti:

        Hyvä kapitalistiriistäjä .Sinulla taitaa tuo henkilökunta vaihtua aika usein.
        Neuvostoaikainen duunari ajattelu vaan ei sovi nyky-yhteiskuntaan. Ei ole
        häpeä olla duunari ja pätevä työmies joka ajattelee myös työnantajansa
        parasta eli ,että työpaikka säilyy ja on mukava tehdä töitä yhdessä yrittäjän kanssa
        ja menestyä.Olen varma ,että jokainen järkevä kuljetusyrittäjä on ylpeä
        jos henkilökunta pysyy 10-40 vuotta talossa. Silloin on myös kuljetusyrittäjällä on
        rauhalliset yöunet kun porukkaan voi luottaa 100%.
        Wunderbaumit ja hytin sisustaminen ei liity tähän aiheeseen ollenkaan.
        Se on makuasia millaisena haluaa oman työpaikkansa näyttävän.

        Kapitalistiriistäjällä on hyvin erikoinen asenne työntekijöihin. Kirjoituksen
        perusteella voi saada käsityksen ,että kuljettajat on roskasakkia.
        Missäpäin Suomea kuljettajia on tulossa joka tapauksessa?????
        Yrittäjä saa huomaavaisuutta ja kunnioitusta kun sitä itse antaa
        työntekijöille.Kunnioitus pitää ansaita.
        Tuossa aiemmassa kommentissa mainitut isot työnantajat panostavat
        tosissaan työntekijöihin jotta työura olisi mahdollisimman pitkä,koska
        he tietävät,että yhä useampi nuori jättää C-kortin ajamatta.
        Luotettava työntekijä on yrityksen voimavara alalla kuin alalla.
        Kaikki työ on arvokasta.


      • Lyhyesti virsi....
        Tottenheim kirjoitti:

        Kapitalistiriistäjällä on hyvin erikoinen asenne työntekijöihin. Kirjoituksen
        perusteella voi saada käsityksen ,että kuljettajat on roskasakkia.
        Missäpäin Suomea kuljettajia on tulossa joka tapauksessa?????
        Yrittäjä saa huomaavaisuutta ja kunnioitusta kun sitä itse antaa
        työntekijöille.Kunnioitus pitää ansaita.
        Tuossa aiemmassa kommentissa mainitut isot työnantajat panostavat
        tosissaan työntekijöihin jotta työura olisi mahdollisimman pitkä,koska
        he tietävät,että yhä useampi nuori jättää C-kortin ajamatta.
        Luotettava työntekijä on yrityksen voimavara alalla kuin alalla.
        Kaikki työ on arvokasta.

        Totta tosiaan kunnioitus ansaitaan.Duunari tekemällä työt kunnolla ja
        olemalla muutenkin kaikin puolin särmä ja isäntä saa kunnioitusta
        kun huomioi hyvin tehdyn työn. Siis lyhyesti kunnioitus on kahden kauppa.,


    • Kapitalistiriistäjä

      Osaavalle ja pätevälle ja asiakaspalvelun hallitsevalle särmälle rekkavirtuoosille voisi maksaa 20 Eur/h ihan kevyesti! Kunnioitus kaveria kohtaan tulee ihan itsestään ja lisääntyy vuosien myötä! Tämä nyt varmaan on itsestäänselvää..

      Nykyajan kuskit ovat haluttomia, velttoja paskiaisia jotka pakosta raahautuvat töihin ja räpeltävät jotenkin päivän pulkkaan.Kolhivat kaluston ja kuljetettavat tavarat! Nämä tyypit vaativat suureen ääneen kaikki edut, virheettömät autot, parhaat työt, lisää palkkaa ja oikeuden tehdä töitä silloin kun huvittaa..!
      Ed. mainitttujen tyyppien tuntipalkaksi on 10 Eur/h liikaa..!
      Näitäkö pitäisi rakastaa ja hyysätä..?!
      Näitä täystuhoja on 80 % kuskeista!

      Kunnioitusta löytyy, mutta ei pihaan paskantavalle apinalle..!
      Onko isännän päässä vikaa, jos se ei kunnioita mulkkuja täystuho-kuskeja?!
      Ei minun mielestä!

      • Kapitalistiriistäjä

        Niin minä puhun vain omasta firmastani. Olen itse valinnut kaikki kuskit firmaani ja olen siitä ylpeä. Eihän se ole isännän vika jos aina ottaa töihin epäkelpoa porukkaa, eihän?! Ja minähän en myöskään koskaan valita tätä samaa itkuvirttä täällä enhän. No huomenna menen hoidattamaan sitä toistakin hammastani. Saan sen jälkeen sitten hymyillä kauniisti kahden hampaani loistaessa pimeässä syksyilmassa kilpaa uusimman Scania 110-rekanvetäjän kromilistojen kanssa.


      • Tessin mies
        Kapitalistiriistäjä kirjoitti:

        Niin minä puhun vain omasta firmastani. Olen itse valinnut kaikki kuskit firmaani ja olen siitä ylpeä. Eihän se ole isännän vika jos aina ottaa töihin epäkelpoa porukkaa, eihän?! Ja minähän en myöskään koskaan valita tätä samaa itkuvirttä täällä enhän. No huomenna menen hoidattamaan sitä toistakin hammastani. Saan sen jälkeen sitten hymyillä kauniisti kahden hampaani loistaessa pimeässä syksyilmassa kilpaa uusimman Scania 110-rekanvetäjän kromilistojen kanssa.

        Mä pistin luun kurkkuun isännälle,2 vuotta odottelin lisiä. Tein kunnolla tunteja ja uuteen työpaikkaan ja koeajan odotin, sitten akt:n miehet hommiin ja avot 27 000€ tuli paskahousulle maksetta. Menee varmaan kyljelleen ja firma on vielä ky, eli kämpät lähtee alta jos ei maksa.Puhelin on soinu aika. kivasti mullan alle kuulema joudun tän vuoden puolella.


      • Kapitalistiriistäjä
        Tessin mies kirjoitti:

        Mä pistin luun kurkkuun isännälle,2 vuotta odottelin lisiä. Tein kunnolla tunteja ja uuteen työpaikkaan ja koeajan odotin, sitten akt:n miehet hommiin ja avot 27 000€ tuli paskahousulle maksetta. Menee varmaan kyljelleen ja firma on vielä ky, eli kämpät lähtee alta jos ei maksa.Puhelin on soinu aika. kivasti mullan alle kuulema joudun tän vuoden puolella.

        Niin varmaan..:) Tyypit uneksii valtavista takaperoisista ja entisen työnantajan kaatumisesta..:)

        Tottakai asioista voi lähteä riitelemään jälkikäteen. Se on vaan eri asia, mitä käteen jää..!
        Koska olet tarkoitushakuisesti halunnut tehdä töitä mahdollisimman paljon ja riitauttanut asian jäkikäteen, se otetaan oikeuskäsittelyssä huomioon.
        Saatavia kohtuullistetaan oikeuskäsittelyssä ja ne mitkä menevät maksuun ovat lisäprosentilla verotettavaa tuloa. Sinullakin 27 tuhatta euroa on vain kaukainen haave..:)

        Ky-muotoinen yritys ei myöskään tarkoita sitä että entiseltä työnanatajaltasi menee asunto pakkohuutokauppaan..!

        Kannattaa toki kokeilla, paljonko saat räpylään..:) Maine kasvaa sullakin ihan kivasti.


      • ei tule mieleen
        Kapitalistiriistäjä kirjoitti:

        Niin varmaan..:) Tyypit uneksii valtavista takaperoisista ja entisen työnantajan kaatumisesta..:)

        Tottakai asioista voi lähteä riitelemään jälkikäteen. Se on vaan eri asia, mitä käteen jää..!
        Koska olet tarkoitushakuisesti halunnut tehdä töitä mahdollisimman paljon ja riitauttanut asian jäkikäteen, se otetaan oikeuskäsittelyssä huomioon.
        Saatavia kohtuullistetaan oikeuskäsittelyssä ja ne mitkä menevät maksuun ovat lisäprosentilla verotettavaa tuloa. Sinullakin 27 tuhatta euroa on vain kaukainen haave..:)

        Ky-muotoinen yritys ei myöskään tarkoita sitä että entiseltä työnanatajaltasi menee asunto pakkohuutokauppaan..!

        Kannattaa toki kokeilla, paljonko saat räpylään..:) Maine kasvaa sullakin ihan kivasti.

        Mikä urpo tämä riistäjä oikein on!! Joka nurkassa hörimässä jotain sontaa.Kuinka aikuisella on viitteliäisyyttä roikkua kirjoittelemassa jossain keskustelupalstalla Vetäsit brenkkua ja tsiikaisit bildeä etkä näppäilisi pili händyssä skeidaa eetteriin.


      • ei tule mieleen
        Kapitalistiriistäjä kirjoitti:

        Niin varmaan..:) Tyypit uneksii valtavista takaperoisista ja entisen työnantajan kaatumisesta..:)

        Tottakai asioista voi lähteä riitelemään jälkikäteen. Se on vaan eri asia, mitä käteen jää..!
        Koska olet tarkoitushakuisesti halunnut tehdä töitä mahdollisimman paljon ja riitauttanut asian jäkikäteen, se otetaan oikeuskäsittelyssä huomioon.
        Saatavia kohtuullistetaan oikeuskäsittelyssä ja ne mitkä menevät maksuun ovat lisäprosentilla verotettavaa tuloa. Sinullakin 27 tuhatta euroa on vain kaukainen haave..:)

        Ky-muotoinen yritys ei myöskään tarkoita sitä että entiseltä työnanatajaltasi menee asunto pakkohuutokauppaan..!

        Kannattaa toki kokeilla, paljonko saat räpylään..:) Maine kasvaa sullakin ihan kivasti.

        Mikä urpo tämä riistäjä oikein on!! Joka nurkassa hörimässä jotain sontaa.Kuinka aikuisella on viitteliäisyyttä roikkua kirjoittelemassa jossain keskustelupalstalla Vetäsit brenkkua ja tsiikaisit bildeä etkä näppäilisi pili händyssä skeidaa eetteriin.


      • saksanseisojavoimaa
        Tessin mies kirjoitti:

        Mä pistin luun kurkkuun isännälle,2 vuotta odottelin lisiä. Tein kunnolla tunteja ja uuteen työpaikkaan ja koeajan odotin, sitten akt:n miehet hommiin ja avot 27 000€ tuli paskahousulle maksetta. Menee varmaan kyljelleen ja firma on vielä ky, eli kämpät lähtee alta jos ei maksa.Puhelin on soinu aika. kivasti mullan alle kuulema joudun tän vuoden puolella.

        Turhapuro täällä kehuu itseään, olet nyt varmaan helkutin ylpeä itsestäsi ja saavutuksestasi.


      • Kapitalistiriistäjä
        saksanseisojavoimaa kirjoitti:

        Turhapuro täällä kehuu itseään, olet nyt varmaan helkutin ylpeä itsestäsi ja saavutuksestasi.

        Tule pesemään hampaani sinä senkin ihqu karju. Sinähän asutkin luonani ja käytät samaa tietokonettakin! Olemme samanhenkisiä ja joku kurja kuvittelee että olisimme sama henkilö. Ei ei, se ei pidä paikkaansa. Eihän?


      • Reilu meininki
        Tessin mies kirjoitti:

        Mä pistin luun kurkkuun isännälle,2 vuotta odottelin lisiä. Tein kunnolla tunteja ja uuteen työpaikkaan ja koeajan odotin, sitten akt:n miehet hommiin ja avot 27 000€ tuli paskahousulle maksetta. Menee varmaan kyljelleen ja firma on vielä ky, eli kämpät lähtee alta jos ei maksa.Puhelin on soinu aika. kivasti mullan alle kuulema joudun tän vuoden puolella.

        Kiero mielikuvitus on kyseisellä. Eli oli tarkoituskin iskeä ns.munille.
        Normaali ihminen olisi kysellyt heti ensimmäisen tilin jälkeen pelisääntöjä.
        Tosiasia oli kostaa liiton avustuksella ja oikein kunnolla.
        periaatteessa oikein,mutta kuitenkin sinä omilla teoilla pahensit tilannetta
        jotta pystyt järjestämään konkurssin sellaisen henkilökohtaisen.
        AKT:n miehet nautiskelevat tällaisissa tapauksissa oikein todella.
        Minun mielestä olisi heti koeajan jälkeen pitänyt tehdä asia selväksi.


      • Reilu meininki
        Reilu meininki kirjoitti:

        Kiero mielikuvitus on kyseisellä. Eli oli tarkoituskin iskeä ns.munille.
        Normaali ihminen olisi kysellyt heti ensimmäisen tilin jälkeen pelisääntöjä.
        Tosiasia oli kostaa liiton avustuksella ja oikein kunnolla.
        periaatteessa oikein,mutta kuitenkin sinä omilla teoilla pahensit tilannetta
        jotta pystyt järjestämään konkurssin sellaisen henkilökohtaisen.
        AKT:n miehet nautiskelevat tällaisissa tapauksissa oikein todella.
        Minun mielestä olisi heti koeajan jälkeen pitänyt tehdä asia selväksi.

        Tessin mies jotta reilu meininki


      • Vähän hei.....
        Reilu meininki kirjoitti:

        Kiero mielikuvitus on kyseisellä. Eli oli tarkoituskin iskeä ns.munille.
        Normaali ihminen olisi kysellyt heti ensimmäisen tilin jälkeen pelisääntöjä.
        Tosiasia oli kostaa liiton avustuksella ja oikein kunnolla.
        periaatteessa oikein,mutta kuitenkin sinä omilla teoilla pahensit tilannetta
        jotta pystyt järjestämään konkurssin sellaisen henkilökohtaisen.
        AKT:n miehet nautiskelevat tällaisissa tapauksissa oikein todella.
        Minun mielestä olisi heti koeajan jälkeen pitänyt tehdä asia selväksi.

        Selkeä tarve näyttää mihin ammattiliitto pystyy. Olisi ollut reilua mainita
        ,että jos et maksa niinkuin kuuluu, niin lirissä olet. Kyllä tässä hommassa
        on selvästi sellaisen ansan rakenteluhomma. Vaikka itse
        loit alunperin kuvan
        että olet tyytyväinen saamasi palkkaan.


    • Hikiä here i come!

      Kovat on jutut pojilla. Vaikea päätellä mikä on totta ja mikä tarua.
      Olisiko kyseessä kuitenkin jonkinlainen "löylynlyöjä-porukka" jotta
      mielipide-palsta pysyisi elinvoimaisena.
      Jos kapitalistiyrittäjä on todella yrittäjä niin kyllä on käynyt huono tuuri
      kuskien suhteen. Tosiasiassa 60 % ns.ammattimiehistä ei pärjää
      nykyisessä kovassa työtahdissa. Mutta on niitä vielä osaaviakin.
      Tuossa aiempi kirjoittaja mainitsi ammatilliset oppilaitokset. Ennen
      niille naureskeltiin ,mutta nykyisin sitä kautta kyllä saa innostunutta
      uutta kuljettaja-ainesta.
      Nimimerkistä kapitalistiriistäjä saa melko räväkän kuvan kirjoitusten
      perusteella. Moni osaava kuljettaja välttelee räväköitä isäntiä.
      Tunnen aika monta sellaista yrittäjää ja se yhteiselo ei ole aina
      niin mukavaa kun ollaan työssä.Tosin joku kyllä tykkääkin kun
      ärrä-päät lentää ja ääntä lähtee.

      • Kalervo Tummel

        Ehkä Kapitalistiriistäjän kieli on karua,mutta silti täyttä asiaa.
        Meidän firma tarvitsee 4 lomatuuraajaa joka kevät ja niiden saaminen
        on yhtä tuskaa.Mitä kovempi rattimies puheissa sitä enemmän vahinkoa.
        Eksytään jopa väärään kaupunkiin.Työhöntulohaastattelussa ilmoitetaan
        tylysti,että ennen klo 6 en tee työtä. Lapsi pitää hakea tarhasta klo 16.
        Ja lauantaisin en aja. Parhaat kuskit on olleet varttuneempia opiskelijoita
        22-25 v.(ihan muun alan) niillä on halu tehdä töitä ja ansaita.Ja ovat huolellisia.
        Alkuperäinen aihe oli TES palkkaus. Kaikilla muilla aloilla on sopimus.
        Kyllä se olisi myös yrittäjien etu,silloin kaikki olisi samalla viivalla kilpailutuksissa.
        Eikä joku keinottelija saisi kilpailuetua nipistämällä kuljettajien palkoista.


      • Lyhyt ilo
        Kalervo Tummel kirjoitti:

        Ehkä Kapitalistiriistäjän kieli on karua,mutta silti täyttä asiaa.
        Meidän firma tarvitsee 4 lomatuuraajaa joka kevät ja niiden saaminen
        on yhtä tuskaa.Mitä kovempi rattimies puheissa sitä enemmän vahinkoa.
        Eksytään jopa väärään kaupunkiin.Työhöntulohaastattelussa ilmoitetaan
        tylysti,että ennen klo 6 en tee työtä. Lapsi pitää hakea tarhasta klo 16.
        Ja lauantaisin en aja. Parhaat kuskit on olleet varttuneempia opiskelijoita
        22-25 v.(ihan muun alan) niillä on halu tehdä töitä ja ansaita.Ja ovat huolellisia.
        Alkuperäinen aihe oli TES palkkaus. Kaikilla muilla aloilla on sopimus.
        Kyllä se olisi myös yrittäjien etu,silloin kaikki olisi samalla viivalla kilpailutuksissa.
        Eikä joku keinottelija saisi kilpailuetua nipistämällä kuljettajien palkoista.

        Niinpä.... ensivuonna opiskelija-työvoima ja muutkin maanviljelijät,palomiehet
        yms. on muisto vain .Ammatti-direktiivi astuu voimaan. Eipä näitä
        innokkaita opiskelijoita enään näy .


    • Raha ei ratkaise

      Jos palkkaat irtoperäkuskin tai säiliöajossa olleen yli 55v. kaiffarin
      jakeluhommiin niin ei tule mitään. 20 000kg tuore elintarvikkeita 35
      asiakkaalle päivässä. Vaikka kokemus on vankka niin näiden kavereiden
      kunto ei vaan kertakaikkiaan kestä rääkkiä.Yksikään ei ole jaksanut
      2 kk enempää. Siksi kunnosta kannattaa pitää huolta ja viina pois.
      Ja nämä kaverit saivat kaikki ikälisät ,päivärahat ja Tessin mukaan
      pilkun päälle. Nuorten miesten hommia???? Ei rahasta kiinni.

      • jukoliste27

        Niin, että rahako ratkaisee, onko rahditus mennyt kiville, kun nuoretkin halutaan "polttaa" pisnismiesten posaan. Eikö työsuoritusten pitäisi olla helpompaa nykypäivinä, jota harrastettiin 60-70luvulla, "käsityönä", apulannan/ rehunajoissa jokapäiväistä, tätäkö härrä haluaa? Säkkitavaran jakoa käsipelillä, 50kg pussi, eikun olalle vaan ja navetan ylisille siistiin pinoihin, kun isännnällä oli just, selkä "kipiänä", piti männä kirkolle? Ei helkkari, eihän se näin toimi, 50v. historiaa taaksepäin! Vielä, renkiaikaako haikailet?


      • Raha ei ratkaise
        jukoliste27 kirjoitti:

        Niin, että rahako ratkaisee, onko rahditus mennyt kiville, kun nuoretkin halutaan "polttaa" pisnismiesten posaan. Eikö työsuoritusten pitäisi olla helpompaa nykypäivinä, jota harrastettiin 60-70luvulla, "käsityönä", apulannan/ rehunajoissa jokapäiväistä, tätäkö härrä haluaa? Säkkitavaran jakoa käsipelillä, 50kg pussi, eikun olalle vaan ja navetan ylisille siistiin pinoihin, kun isännnällä oli just, selkä "kipiänä", piti männä kirkolle? Ei helkkari, eihän se näin toimi, 50v. historiaa taaksepäin! Vielä, renkiaikaako haikailet?

        Hyvä jukoliste 27. 20 000 kg tavaraa on nätisti pyörillä tai lavoilla. Nuorille
        ei mikään ongelma,mutta nämä miehet jotka koko ikänsä ovat istuneet
        hytissä ja vain avanneet takaoven tai hanan niin he eivät vaan kerta kaikkiaan
        selviä nykyajan haasteista jakeluajossa. Olen itse nähnyt elämää nähneen kaverin
        jolle yksi 200 kg rullakko on liikaa. Täytyi ihan pysähtyä huilimaan.
        Edelleenkin olen sitä mieltä,että tupakka ja alkoholijuomat pois jos
        aikoo jakelupuolella selvitä 65 v. eläkeikään. Ja olisihan se 70 vuotiaana
        mukava viettää terveitä eläkepäiviä. Olen itse ajanut 38 v. ja tiedän
        hyvin ajat jolloin kuskia koeteltiin. Nyt on kuitenkin hyvin asiat kun on kunnon
        autot ja apulaitteet. Kunto ei omien elämäntapojen vuoksi monilla kestä
        edes eläkeikään.


      • Itse kokenut
        Raha ei ratkaise kirjoitti:

        Hyvä jukoliste 27. 20 000 kg tavaraa on nätisti pyörillä tai lavoilla. Nuorille
        ei mikään ongelma,mutta nämä miehet jotka koko ikänsä ovat istuneet
        hytissä ja vain avanneet takaoven tai hanan niin he eivät vaan kerta kaikkiaan
        selviä nykyajan haasteista jakeluajossa. Olen itse nähnyt elämää nähneen kaverin
        jolle yksi 200 kg rullakko on liikaa. Täytyi ihan pysähtyä huilimaan.
        Edelleenkin olen sitä mieltä,että tupakka ja alkoholijuomat pois jos
        aikoo jakelupuolella selvitä 65 v. eläkeikään. Ja olisihan se 70 vuotiaana
        mukava viettää terveitä eläkepäiviä. Olen itse ajanut 38 v. ja tiedän
        hyvin ajat jolloin kuskia koeteltiin. Nyt on kuitenkin hyvin asiat kun on kunnon
        autot ja apulaitteet. Kunto ei omien elämäntapojen vuoksi monilla kestä
        edes eläkeikään.

        Totta puhut joka sana.Fyysinen työ vaatii omasta kunnosta ja myös
        henkisestä hyvinvoinnista huolehtimista.
        Kotona ja ihmissuhteissa pitää olla kaiikki kunnossa. Yksin ajellessa kaikki
        ongelmat paisuvat omassa päässä paljon suuremmmiksi kuin mitä ne ovat.
        Siinä on haastetta tytöt ja pojat jotka olette tienpäällä.
        Kannattaa ottaa vakavasti.


      • Tessinmies

        Kapitalistiriistäjälle: Maineeni olen jo tehnyt aikaisemmin kohta 20v työura takana ja tämä mainittu 2v kestänyt lyhin työura (nykyinen lyhyempi mutta jatkuu edelleenkin ja ei mitään ongelmia kun noudattaa tessiä )Kaikista kiitettävä työtodistus.
        Ton 27 000€ lisäksi haetaan laittomasta irtisanomisesta 12kk palkkaa vastaavaa korvausta ja se on verovapaatatuloa. Pääasia on se että työnantaja joutuu vastuuseen vääryydestä, mille on sama vaikka menisi 60% veroa noista palkka saatavista,mutta joka tapauksessa se maksaa työnantajalle saman kun olisi maksanut suosiolla oikeudenkäyntikulut päälle.
        Kiukuttelee aikanani,että en tee ylitöitä kun ei makseta niistä kuuluvaa korvausta.Sähköpostitse tein sen ja työnantaja vastasi siihen uhkailemaan sävyyn, että tulijoita on ,jos ei työt kiinnosta ja taantuman aikaan et töitä helpolla löydä.Kuskit ajaa tässä talossa ne tunnit mitä määrätään ja koskee myös sinua!
        Arvaa otinko talteen sähköpostin :)

        Viimeksi eilen soitteli illalla klo 22 jälkeen useampaan kertaan,laitoin vain viestin, että en vastaa klo 20 jälkeen kuin lähimmäisten puheluihin.Sen jälkeen alkoi tulemaan viestiä ja, jos ei ollut humalassa, niin pitäisi varmaan oikeasti huolestua...?

        Poliisille meni nekin viestit, ei ole kovin vaihvoilla oikeudessa noilla tempuilla.Jos oli syytön ja oikeassa, niin eihän silloin ole mitään syytä teemoilla ja uhkailla.


      • K.Lamppu

        Onk mulkukka soittan?


      • Suippokorv
        K.Lamppu kirjoitti:

        Onk mulkukka soittan?

        Joo, mää tua noi yritin soittaa mut sul tais tua ol kapula kiines. Yrit sää vaik huame tua noi soitta mul ni katota mit voitais tua teehr sun hyväks...


    • Kapitalistiriistäjä

      Ihan lässytystä..!:)

      Olen tässä elämän varrella laittanut muutaman tuhatta tiliä maksuun ja jos niistä puuttuu jotain, niin soitto tulee kuskilta yleensä samana päivänä! Viimeistään seuraavana viikonloppuna!

      Mulkkujen kuskien suurimpana haaveena on saada joku kuljetusfirma kaatumaan ihan itse tai vaihtamaan nimeä tms järjestelyjä! Oikeudenkäynnit on tosi kivoja..!
      Ensin sovitaan työkuviot ja palkkaus ja parin vuoden päästä hamppi huomaa että katos vaan..nythä puuttuuki pirust liksaa..!:) Siihen asti kelpasi hyvin..!:)
      Edelläkirjoittanut apinakin oikein mietti että Ky..hmmmmmm.. siltähän menee taloi!
      MÄ SOTKEN SEN ELÄMÄN..! MULLA ON VALTAA..! ##tut sulla mitään valtaa ole mihinkään..!

      Siinähän väännätte..huvittaa vaan lukea teidän laskelmianne valtavista korvauksista ja henkisistä kärsimyksistä..!:)
      Joka ukko saamassa ainakin 30 donaa..puht. käteen..!

      Kyllä te sen saattekin..30 tuhatta siittiötä irtoaa joka jampalle ihan omatoimisesti..ei muuta..!

      Pahoittelut!

    • Kuulkaas kundit tätä sessiota, palkanmaksua kusettavia teettäjiä on ollut aina ja tekijöitä. jotka ovat hyväksyneet pissimisen. Katsokaa esim. Karpon ohjelma (me tappajat) 73 vuodelta. joka löytyy Ylen ohjemista, siis NELJÄNKYMMENNEN VUODEN TAKAA, niin verratkaa, onko olosuhteet muuttuneet kuskien palkan ja olosuhteiden maksusssa! Väitän, ei mitenkään, yhtä pitkää viikkoa jannut duunaa, ainoastaan makuuhytit tuovat "luxsusta", verratuna 110 Scanian hyttiin! Oli Väreluotoa, Virtasta, Patovaa, Keski-Kastaria..ym. Kaikilla oli Nesteen kuljetuksissa "urakkapalka", jossa ei tientenkään maksettu mitään muuta, joita silloinkin oli tessin olosuhteet huomioitavissa! Eli, onkohan tämä rahti/litkupuoli aina vaan kusetuksen palkanpolkija, joista ei saa puhua, vaikka asiat ovat täysin pakoputesta nykyisinkinkin!

      • Algoit

        Mikään ei muutu. Ihminen on sen verran alkueläin.
        Eikä se myöskään opi virheistä.


    • saksanseisojavoimaa

      joo ,puhutaan mitä puhutaan ,mutta älkää saaterin Turhapurot tulko jälki käteen itkemään saatavianne mitä olette ise palkanne sopinut,Älkääkä hemmetin lampaat ajako alle työehtosopparin mukasen palkan ,jos täällä sitte jälkikäteen itkette kurjuutta ja kusetusta.

      Vanha viisaus pätee tässäkin. Tyhmä ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa

    • tessinmies

      Johan otti Kapitalisti riista ja kierroksia...? Meinasitko, että ei kukaan ole kysellyt puuttuvia palkkoja?
      Itse kyselin muutaman kerran ja sitten keskityin paremman työpaikan löytymiseen.Moni lupaa tessin mukaista palkkaa, mutta siihen kun sisältyy vähän muutakin kuin se listattu tuntipalkka.
      Kyllä sillä läpi tunti paikalla kun tulee toimeen, mutta haluan itse ainakin sen mitä lain mukaan kuuluu.
      Moni työnantaja sanoin suoraan kun kysyin esim "prosenttitunneista", että ei makseta, niin se oli sillä selvä.

      Jos työnantaja tekee semmoisia sopimuksia, että ei ole varaa maksaa lainmukaista palkkaa, niin se työnantajan ongelma ei työntekijän.
      Nykyisessä firmassa ei anneta tehdä mielellään 100% tunteja, mikä on ihan ok. Käteen jää vähemmän kun edellisessä työpaikassa, mutta tuntipalkka on vähän eri ja vapaa-aikaakin on huomattavasti enemmän.

      • näinhän se

        juurikin näin, se on työnantajan vika ,jos joku aivari/tööt transsi polkee ajosopparrit persilliin.

        Näitä tööt transseja löytyy ihan kotimaisistakin isännistä

        Paras tapa silloin olla ajamatti ,niin isännän,kun kuskin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27976
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      203
      17906
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      355
      9388
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6385
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4193
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3803
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      35
      2020
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1487
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1235
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      51
      1187
    Aihe