Koirien SARDS sairaus sokeuttaa äkillisesti

ParsonParson

Minulla on 2v. parsonrusselinterrieri, joka sokeentui äkillisesti SARDS-sairauteen. Sokeutuessaan se oli 1v. SARDS ei ole perinnöllinen eikä rotukantainen sairaus. Se on harvinainen, ja Suomessa todetaankin vuosittain vain muutama kerrallaan. Sitten kysymykseni:

Onko kellään koiraa, jolla on SARDS-sairaus?

4

5150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • havakka

Meidän koira sai eilen diagnoosin.

• Huolissanioon

Meidän koira sai diagnoosin lokakuussa 2015, kuulin että sairaus tuo muitakin sairauksia tullessaan. Meillä on lisäksi tullut kohtaukset (ei ole epilepsiaa)ja on anemiaa myös. Turkki on ohentunut puoleen. Ja nivelet naksuu, naksuu eniten silloin kun on kohtaus päällä. Suututtaa kun täällä suomessa kukaan ei tiedä sairaudesta SARDS yhtikäs mitään. Ei yksityisen puolen eläinlääkärit, eikä niitä kai edes kiinnosta. Kun taas ilmeisesti amerikassa tai iso-britanniassa tietävät jo antaa jotain hoitoa sokeuteen. Menkää facebookissa sards dogs united ryhmään.

• Anonyymi

Mun koira sairastui vuosia sitten ollessaan muistaakseni 5-6v. Koiralla oli sitä ennen ollut paljon iho-ongelmia ja turkinlähtöä (nypittävä rotu, ei siis pudota karvaa) sekä kaljuja kohtia, joihin ei karva kasvanut takaisin.

Koira sokeutui täysin ja pikkuhiljaa koiralta alkoi heikentyä muutkin aistit. Käytin sen silmäpeileiswä, kun aloin epäilemään näössä olevan vikaa. Koiran silmät eivät kuitenkaan olleet tyypilliset sameat sokeankoiran silmät, vaan ihan kuin silmistä olisi vain lamppu sammutettu. Siitä tuli varautunut ja selkeästi sulkeutunut/ahdistunut sokeutumisensa jälkeen. Koira lopetettiin muutama kuukausi diagnoosin saamisen jälkeen, sillä koira ei enää ollut oma iloinen itsensä.

Surullista on, ettei tietoa sairaudesta saa suomesta millään tasolla. Eläinlääkärit ei tiedä mitään.

• Anonyymi

Mulla on 8,5 vuotta vanha tyttö kääpiömäyräkoira, jolla todettiin Sards ja se on sokeutunut täysin mutta muuten voi ihan hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      273
      3401
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      103
      1693
    3. 68
      1259
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1087
    5. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      199
      1071
    6. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      58
      1051
    7. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      51
      1000
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      971
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      827
    10. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      51
      815
    Aihe