Nordman 4 vai Hakkapeliitta 5

talvi tulee...

Tarttis uusia talvirenkaat. Ajelen nastoilla ja nyt lähiliikkeiden valikoimista pähkäilen, että kummat olisi paremmat Nordman 4 vai Hakkapeliitta 5. Hintaero on niin pieni, että se ei ole ratkaiseva tekijä. Kilometrejä talven aikana n. 20tkm. Lumisia, jäisiä, auraamattomia ja suolattuja teitä tulee ajeltua. Nyt siis kaipailisin ihan kunnon käyttökokemuksia näistä renkaista :)

28

7228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nokia 7 jo parempi

No laita samalla muutama kymppi tai satatnen lisää, niin saat hiljaisemmat ja pitävämmät renkaat. Nuo ovat niitä vanhanmallin renkaita ja uudemmat mallit ovat selvästi parempia.

• talvi tulee...

Jos laittaisin satasen, saisin jo Hakkapeliitta 8 alle :)

• järki mukaan
        talvi tulee... kirjoitti:

Jos laittaisin satasen, saisin jo Hakkapeliitta 8 alle :)

no miksi halua vahat kun uudet ovat parempia, ei kait se budjetti ole noin pienestä kiinni??

• talvi tulee...
        järki mukaan kirjoitti:

no miksi halua vahat kun uudet ovat parempia, ei kait se budjetti ole noin pienestä kiinni??

Mistäs te tiedätte miten 8 käyttäytyy vaikkapa 3 vuoden päästä? Uutena vertailuissa testivoittaja, mutta entä myöhemmin? Se me tiedetään käyttökokemuksista että Hakkapeliitta 5 on vielä kolmantenakin talvena hyvä, pitävä. Ja kyllä Nordmania valmistetaan edelleen, ei ne vanhoja ole. Ja kyllä se budjetti oikeasti voi olla satasesta kiinni...

• lopunajan kumit
        talvi tulee... kirjoitti:

Mistäs te tiedätte miten 8 käyttäytyy vaikkapa 3 vuoden päästä? Uutena vertailuissa testivoittaja, mutta entä myöhemmin? Se me tiedetään käyttökokemuksista että Hakkapeliitta 5 on vielä kolmantenakin talvena hyvä, pitävä. Ja kyllä Nordmania valmistetaan edelleen, ei ne vanhoja ole. Ja kyllä se budjetti oikeasti voi olla satasesta kiinni...

Ota seiskat ne kestää ja pitää paremmin kuin vitoset jotka huutaa kuin pahin kirkkokuoro.

• 4643743

Taitaa nordman 4 olla entinen hakkapelitta 4, joten hakkapelitta 5 on siitä kehitetty uudempi versio jonka tietenkin kannattaa valita.

• kitkatkatkatpitkätma

Muuten joo, mutta neliskanttinen nasta puuttuu.

• mun vastaukseni

Nordman sai 84 pistettä, Hakkapeliitta 7 sai 100, Continental 108 kun Teknikens Värld testasi renkaita numerossa 21/2012.

Nordman ei ollut testissä "surkea", mutta lähellä sitä. Ko. testi ei ole luistinrata, ja jääjarrutuksessa se sai samat pisteet kuin Nokianin kitka - R (99 pistettä). Lumella kitka oli parempi.

Jos olet valmis hankkimaan Nordmanit voit hyvin harkita kitkarenkaita. Vierintävastuksissa Nokianin kitkarenkaan pitäisi kuluttaa 2,7 litraa vähemmän(diesel-) polttoainetta 1000 kilometrillä. Jos renkaalla ajetaan 20 tkm säästyy dieseliä 81 euroa, eli renkaan lisähinta maksaa ainakin osittain itsensä takaisin.

Minulla tuli käytetyn auton mukana Hakkapelitta 5:t, vaihdoin ne viikon jälkeen Micehelinin kitkarenkaisiin.

• renkaat kehittyy

Ja onkos tämän jälkeen nastamääräykset muuttuneet ja saako noita testattuja enään??
        Mielettömiä polttoaineen teoreettisia säästöjä, no tuon perusteelahan täytyy jo perustaa uusi sijoitustili, hehee.

• mun vastaukseni
        renkaat kehittyy kirjoitti:

Ja onkos tämän jälkeen nastamääräykset muuttuneet ja saako noita testattuja enään??
        Mielettömiä polttoaineen teoreettisia säästöjä, no tuon perusteelahan täytyy jo perustaa uusi sijoitustili, hehee.

Tuskinpa ovat määräykset viime vuodesta paljoakaan vaikuttaneet. Jos ovat, niin nastoja on ehkä vähennetty eli ero parempiin on kasvanut.

Älä perusta sijoitustiliä, pankissa nauravat sinulle. Käytät ne rahat joko parempiin renkaisiin TAI polttoaineeseen. Ei sinulle välttämättä jää edes mitään voittoa ja pahimmillaan jäät "tappiolle". Mutta voi olla että paremmin rullaava auto vähän parempilaatuisilla renkailla tuntuu pikkaisen paremmalta ajaa.

• A.Setus
        mun vastaukseni kirjoitti:

Tuskinpa ovat määräykset viime vuodesta paljoakaan vaikuttaneet. Jos ovat, niin nastoja on ehkä vähennetty eli ero parempiin on kasvanut.

Älä perusta sijoitustiliä, pankissa nauravat sinulle. Käytät ne rahat joko parempiin renkaisiin TAI polttoaineeseen. Ei sinulle välttämättä jää edes mitään voittoa ja pahimmillaan jäät "tappiolle". Mutta voi olla että paremmin rullaava auto vähän parempilaatuisilla renkailla tuntuu pikkaisen paremmalta ajaa.

Itse asiassa nastamäärät ovat muuttuneet huomattavasti vuodentakaisista. Niitä saa olla entistä enemmän. Hakkapeliitta 8 on niistä ensimmäinen käytännön esimerkki.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090466

• aavelaiva,

Nordman hyvä rengas. Vaihdoin ne nokian 7.
      Viime talvi seiskoilla oli aina liukas ja pitoa ei sivuttain löydy. On tarkka ja vaarallinen ajettava. Nordman, siinä oli pitoa paljon enemmän. Meluisuus sama.

Ostaessa Nordmanit ei ainakaan pety. Kalliimmat nuo 7 tai 8, harmittaa kun 300 maksaa enämpi ja ei ole eroa.
      Avensis nykykoppa autona, jos voi autoksi sanoa.

• isänmaan toivot

Hehee, vai Nordman parempi, no ehkä kun vetaa loppuun ajettuihin renkaisiin.

Kuinka nää nerot ei ymmärrä, että kyllä uudet renkaat ovat aina paremmat kuin loppuun ajetut ja vertaillaan niitä keskenään. Ei olla ihan terävämmällä päällä varutettuja mestereita.

• mun vastaukseni

=> harmittaa kun 300 maksaa enämpi

Itse olen vaihtamassa ensi maanantaina uudet kitka-Michelinit alle, ja laskun loppusumma on 360 euroa.

Jos talvirengaskokona voi käyttää 15-tuumaisia voivat ne olla kaikin puolin fiksumpi valinta kuin kesäkäyttöön yleistyneet 16-tuumaiset. Vanteet tietysti on kustannus sekin ellei ne ole ruosteiset ja huonot tai myy niitä pois.

(Nastarengasasetusta on muutettu vuonna 2009)

• kulutus ratkaisee
        mun vastaukseni kirjoitti:

=> harmittaa kun 300 maksaa enämpi

Itse olen vaihtamassa ensi maanantaina uudet kitka-Michelinit alle, ja laskun loppusumma on 360 euroa.

Jos talvirengaskokona voi käyttää 15-tuumaisia voivat ne olla kaikin puolin fiksumpi valinta kuin kesäkäyttöön yleistyneet 16-tuumaiset. Vanteet tietysti on kustannus sekin ellei ne ole ruosteiset ja huonot tai myy niitä pois.

(Nastarengasasetusta on muutettu vuonna 2009)

nastamäräyksiä on muutettu myös 2013.
        Nyt testetaan käytännössä kuinka paljon nasta kuluttaa ja nastojen määrällä ei ole merkitystä.

• Repe autoilija

Hommaa Nokian Hakkapeliitta 7:t. Niillä pysyy tiellä ja saa kuunnella radioakin.

• talvi tulee....

Kiitos vinkeistä. Otin ja tuumasin budjetin uudelleen ja kävi kuulkaas niin, että autoni alle tien löysivät Hakkapeliitta 7:t. Niille tuli lisähintaa 10€/satsi vitosiin nähden. Nyt saa talvi tulla :) Kiitos kaikille kommentoinneista, vaikka osa menikin aiheen ohi ;)
        Turvallisia ajokilometrejä kaikille, nastoilla tai ilman.

• osssss
        talvi tulee.... kirjoitti:

Kiitos vinkeistä. Otin ja tuumasin budjetin uudelleen ja kävi kuulkaas niin, että autoni alle tien löysivät Hakkapeliitta 7:t. Niille tuli lisähintaa 10€/satsi vitosiin nähden. Nyt saa talvi tulla :) Kiitos kaikille kommentoinneista, vaikka osa menikin aiheen ohi ;)
        Turvallisia ajokilometrejä kaikille, nastoilla tai ilman.

Paljon kustansi ja mikä koko?
        Hankookia saa 80e kpl 205.55.16.

• kudee2

just vaihdoin vuoden 2005 nordmannit uusiin pirellin nastarenkaisiin,saa nähdä kestääkö pirellit yhtä hyvin... :-D ,itellä lähinnä ratkaisee renkaan hinta,eiköhän noilla kaikilla uusilla kumeilla pärjää,se on vaan ratin ja penkinvälistä kiinni,turha laittaa jotain 600e..renkaisiin.

• turhuutta 4ever

Nätisti pyytämällä saa rengasliikkeiden jätekonteista käyttökelpoisia renkaita kierrätysmaksun hinnalla. Hölmön hommaa investoida joihinkin pirelleihin ja vastaaviin, kun käyttökelpoiset renkaat saa käytännössä ilmaiseksi. Rengasraudalla ja saippualla kumit saa vanteellekin ja kaupunkiajossa ei tarvita edes tasapainoitusta. Jokainen euro on selvää säästöä ja kierrättäminen kannattaa rengasasioissakin.

• osssss
        turhuutta 4ever kirjoitti:

Nätisti pyytämällä saa rengasliikkeiden jätekonteista käyttökelpoisia renkaita kierrätysmaksun hinnalla. Hölmön hommaa investoida joihinkin pirelleihin ja vastaaviin, kun käyttökelpoiset renkaat saa käytännössä ilmaiseksi. Rengasraudalla ja saippualla kumit saa vanteellekin ja kaupunkiajossa ei tarvita edes tasapainoitusta. Jokainen euro on selvää säästöä ja kierrättäminen kannattaa rengasasioissakin.

Nokian 8: 850e?
        Karpokin tuota ihmettelis?

• talvi tulee...

Mun auton alla oli juurikin nuo samaiset ku sulla :) Ja hintaa tuli 410€/ sarja, siis uudet Hkpl 7. Nähtäväksi jää kestävyys, nordmannia ei voi siitä moittia :)

• WD¤

Hankkikaa neliveto.

• tyhmäääääpoika?

hieno vastaus syksyiseen valintaongelmaan, varsinkin kun neliveto ei auta pätkääkään pysähtymiseen.

• Ei nelikko

Siinäkö ei tarvitse renkaita? Tosi hyvä ohje!

• yllätyin minäkin

http://safewintertyre.eu/fi/tyres

Tämän mukaan ovat yhtä huonoja. Huonoja siksi että jopa Nankang, Aurora ja Agi saavat paremmat pisteet.

Hakkapeliita R, eli kitka on turvallisempi valinta..., saatikka sen uudempi versio R2.

Sitä en tiedä miten on mitattu, mutta yllättävät tulokset.

• nordman4mies

Nordman 4 renkailla ajettuna nyt 60tkm ja edelleen pintaa riittää hyvin vielä talveksi taikka kahdeksi.

Ovat siis Hakkapelitta 4 mutta pyöreällä nastalla ja kovemmalla kumilla. Pito ei tietenkään yhtä hyvä kuin uusissa ja pehmeämpikumisissa mutta paljon ajavalle hyvä valinta, ei tarivitsa olla koko ajan uusia renkaita ostamassa

Suosittelen.

• Karpa

Mulla on nokian hakkapeliitan renkaat vuodelta 2000 ja laitan ne vielä tänäkin vuonna auton alle, pintaa jäljellä niissä 6mm.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe